• 1
  • 2
2023-08-09, 20:42
Medlem
peergs avatar
Idag när jag kom hem från jobbet var jag något så in i helvete sugen på hemlagad lasagne och visst hade jag kunnat göra det, men familjen var hungrig och bara tillagningen i ugnen tar ju 45 minuter, så det fick bli spaghetti med linssås istället.

Men när jag stod där och hackade lök kom jag på en idé. Tänk om man en dag när man inte har något annat för sig skulle ta och tillaga en enorm sats köttfärssås och en enorm sats bechamelsås. Därefter fördelar man såserna i byttor innehållande lämplig mängd för en normalstor lasagne och fryser in. I frysen lägger man även färdigriven ost av valfri karaktär. Lasagneplattor håller sig hur länge som helst i skafferiet. Under förutsättning att man kommer ihåg att ta ut prylarna ur frysen på morgonen innan lasagnen ska tillagas så borde det inte ta så värst mycket längre tid än normala middagsförberedelser och man kan härmed få njuta av nygräddad hemlagad lasagne även en onsdagkväll efter en lång arbetsdag.

Jag anser att jag har kommit på något revolutionerande. Frugan lägger huvudet på sned och tycker att min entusiasm är 'gullig'.

Vad tror flashback om min idé? Köttfärssås går ju utmärkt att frysa in men är det någon som har erfarenhet av att frysa bechamel? Logiskt sett borde det funka, men jag vet inte hur konsistensen blir. Jag brukar även ha en tendens att häva i en del ost även i såsen, så det kanske skär sig?

Och ja, man kan ju göra lasagne och frysa in i förväg också, men jag tycker pasta över lag blir för jävla trist efter att den varit fryst.
Citera
2023-08-09, 20:48
Medlem
KingHisss avatar
Du kan blötlägga plattorna i varmt vatten innan du använder de då tar ugnstiden mindre tid.
Citera
2023-08-09, 20:53
Medlem
Du kan också göra färsk lasagneplatta och frysa in, din lasagne i ugnen kommer då att bli en perfekt hemlagad, äkta färskfeeling lasagne.

Om du har en ide gå fullt ut, sälj den. Folk köper skitfula Gucciväskor och tacokit för miljarder. Allt säljer om det fungerar. Varför inte ett lasagnekit av hög kvalitet.
Senast redigerad av Itoldyou 2023-08-09 kl. 20:55.
Citera
2023-08-09, 20:58
Medlem
Hygrotorks avatar
Kör på. Tänk på bara att det kan bli vajsigt med tillagningstiden om du tar det direkt från frysen, då blir ju plattorna övertillagade, alternativt blir skiten kall. Om du bara ser till att tina det i god tid blir det nog finemang.
Citera
2023-08-09, 21:28
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Jag gillar också väldigt mycket lasagne.

Har aldrig provat att frysa ostsås, men det är ju bara att prova.
Vad kan hända mer än att det blir skit av det.
Jag tror det går bra.

Det fins ju typ Karins lasagne och det går bra, men smaken är väl ingen höjdare.

Kanske det går att göra med färska plattor och grädda den endast lite. Sedan frysa in i lagom stora portioner.
På morgonen ta ut en portion lasagne ur frysen och på kvällen grädda den färdig.
Skulle tro det blir som ny gjord lasagne.

Många gånger när jag gör lasagne, så låter jag det stå och dra till sig i flera timmar innan jag gräddar den.
Då blir den riktigt saftig.

Så det borde gå att göra den nästan , ja halv färdig och frysa in.

Bara att prova, vad som funkar bäst.
Citera
2023-08-09, 21:36
Medlem
skoputss avatar
Hur ska du blanda de frysta ingredienserna som befinner sig i olika byttor? Såga?
Citera
2023-08-09, 21:40
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Idag när jag kom hem från jobbet var jag något så in i helvete sugen på hemlagad lasagne och visst hade jag kunnat göra det, men familjen var hungrig och bara tillagningen i ugnen tar ju 45 minuter, så det fick bli spaghetti med linssås istället.

Men när jag stod där och hackade lök kom jag på en idé. Tänk om man en dag när man inte har något annat för sig skulle ta och tillaga en enorm sats köttfärssås och en enorm sats bechamelsås. Därefter fördelar man såserna i byttor innehållande lämplig mängd för en normalstor lasagne och fryser in. I frysen lägger man även färdigriven ost av valfri karaktär. Lasagneplattor håller sig hur länge som helst i skafferiet. Under förutsättning att man kommer ihåg att ta ut prylarna ur frysen på morgonen innan lasagnen ska tillagas så borde det inte ta så värst mycket längre tid än normala middagsförberedelser och man kan härmed få njuta av nygräddad hemlagad lasagne även en onsdagkväll efter en lång arbetsdag.

Jag anser att jag har kommit på något revolutionerande. Frugan lägger huvudet på sned och tycker att min entusiasm är 'gullig'.

Vad tror flashback om min idé? Köttfärssås går ju utmärkt att frysa in men är det någon som har erfarenhet av att frysa bechamel? Logiskt sett borde det funka, men jag vet inte hur konsistensen blir. Jag brukar även ha en tendens att häva i en del ost även i såsen, så det kanske skär sig?

Och ja, man kan ju göra lasagne och frysa in i förväg också, men jag tycker pasta över lag blir för jävla trist efter att den varit fryst.

Det går alldeles utmärkt att frysa in lasagne.

Varför du skall frysa in varje ingridiens för sig förstår jag inte är det inte enklare att göra en hel lasagne istället och frysa in, tillagar du den innan du fryser så är det bara att micro den eller värma i ugnen. Fördelar du den i portionsbitar så kan du ta en bit när bara du är hungrig utan att behöva värma en hel lasagne.

Tycker du går lite över ån för att hämta vatten..
Citera
2023-08-09, 21:54
Medlem
Sladdarens avatar
Mycket bra upplägg och planering där. Ziplock eller fryspåse vaccum el vanlig tight matlåda med bra lock, 2 månader hållbarhet. Tina i kylskåp och värm den på plattan

Om frysning av ostsås

* För att frysa, börja med en nygjord béchamelsås.

* Låt den svalna helt innan du fryser den, för att undvika frysbränning.

* Eftersom såser gjorda med mjölk och ost lätt får smak av andra saker i frysen, föreslår jag att du fryser det ett dubbelt lager skydd.

* Sked önskad mängd sås i en fryspåse, vilket ger lite utrymme för expansion. Förslut påsen ordentligt.

* Skjut sedan fryspåsen i en annan och försegla den andra påsen tätt.

* Märk och datera fryspåsen och lägg den platt i frysen. Detta är också ett utmärkt sätt att skydda mot läckor.

Servera ifrån fryst tillstånd till flytande

* För att använda fryst béchamelsås, ta ut den från frysen kvällen innan och låt den tina i kylen.

* Din sås kommer inte att se bra ut just nu. Häll den i en kastrull och värm försiktigt upp på låg värme.

* Vispa såsen med en visp när den värms upp och återställ den till sin ursprungliga konsistens.

* Smaka av och justera eventuella smaker efter behov.

* Servera och njut!
Citera
2023-08-09, 21:57
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det går alldeles utmärkt att frysa in lasagne.

Varför du skall frysa in varje ingridiens för sig förstår jag inte är det inte enklare att göra en hel lasagne istället och frysa in, tillagar du den innan du fryser så är det bara att micro den eller värma i ugnen. Fördelar du den i portionsbitar så kan du ta en bit när bara du är hungrig utan att behöva värma en hel lasagne.

Tycker du går lite över ån för att hämta vatten..

Visst funkar det, men tyvärr tycker jag att redan tillagad pasta får en riktigt rutten konsistens när den varit fryst. Jag fördrar den nylagade konsistensen där man ändå kan få känna att man tuggar på något.
Citera
2023-08-09, 21:57
Köp The Secret av Rhonda Byrne så när du äter Dafgårds föreställer du dig att den är hemlagad och sparar jättemycket tid.
Citera
2023-08-09, 21:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg

Tycker du gör helt rätt att frysa in komponenterna, kör på..
Citera
2023-08-09, 21:58
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mycket bra upplägg och planering där. Ziplock eller fryspåse vaccum el vanlig tight matlåda med bra lock, 2 månader hållbarhet. Tina i kylskåp och värm den på plattan

Om frysning av ostsås

* För att frysa, börja med en nygjord béchamelsås.

* Låt den svalna helt innan du fryser den, för att undvika frysbränning.

* Eftersom såser gjorda med mjölk och ost lätt får smak av andra saker i frysen, föreslår jag att du fryser det ett dubbelt lager skydd.

* Sked önskad mängd sås i en fryspåse, vilket ger lite utrymme för expansion. Förslut påsen ordentligt.

* Skjut sedan fryspåsen i en annan och försegla den andra påsen tätt.

* Märk och datera fryspåsen och lägg den platt i frysen. Detta är också ett utmärkt sätt att skydda mot läckor.

Servera ifrån fryst tillstånd till flytande

* För att använda fryst béchamelsås, ta ut den från frysen kvällen innan och låt den tina i kylen.

* Din sås kommer inte att se bra ut just nu. Häll den i en kastrull och värm försiktigt upp på låg värme.

* Vispa såsen med en visp när den värms upp och återställ den till sin ursprungliga konsistens.

* Smaka av och justera eventuella smaker efter behov.

* Servera och njut!

Precis det här upplägget jag har planerat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in