Citat:
Ursprungligen postat av
peerg
Idag när jag kom hem från jobbet var jag något så in i helvete sugen på hemlagad lasagne och visst hade jag kunnat göra det, men familjen var hungrig och bara tillagningen i ugnen tar ju 45 minuter, så det fick bli spaghetti med linssås istället.
Men när jag stod där och hackade lök kom jag på en idé. Tänk om man en dag när man inte har något annat för sig skulle ta och tillaga en enorm sats köttfärssås och en enorm sats bechamelsås. Därefter fördelar man såserna i byttor innehållande lämplig mängd för en normalstor lasagne och fryser in. I frysen lägger man även färdigriven ost av valfri karaktär. Lasagneplattor håller sig hur länge som helst i skafferiet. Under förutsättning att man kommer ihåg att ta ut prylarna ur frysen på morgonen innan lasagnen ska tillagas så borde det inte ta så värst mycket längre tid än normala middagsförberedelser och man kan härmed få njuta av nygräddad hemlagad lasagne även en onsdagkväll efter en lång arbetsdag.
Jag anser att jag har kommit på något revolutionerande. Frugan lägger huvudet på sned och tycker att min entusiasm är 'gullig'.
Vad tror flashback om min idé? Köttfärssås går ju utmärkt att frysa in men är det någon som har erfarenhet av att frysa bechamel? Logiskt sett borde det funka, men jag vet inte hur konsistensen blir. Jag brukar även ha en tendens att häva i en del ost även i såsen, så det kanske skär sig?
Och ja, man kan ju göra lasagne och frysa in i förväg också, men jag tycker pasta över lag blir för jävla trist efter att den varit fryst.
Det går alldeles utmärkt att frysa in lasagne.
Varför du skall frysa in varje ingridiens för sig förstår jag inte är det inte enklare att göra en hel lasagne istället och frysa in, tillagar du den innan du fryser så är det bara att micro den eller värma i ugnen. Fördelar du den i portionsbitar så kan du ta en bit när bara du är hungrig utan att behöva värma en hel lasagne.
Tycker du går lite över ån för att hämta vatten..