Citat:
Ursprungligen postat av
TheComebackKid
Är nog klokt, vikt är som att trappa ner SSRI eller bens - ska ske jäkligt långsamt om det ska vara hållbart.
Syrran har Chrons och det är verkligen ingen lekstuga.... ett tips, en pryl som funkar för henne, ät olika dieter i perioder! Allt veggie några veckor, sedan frossa (nåja... behöver man kanske inte) i kött (fortfarande m mkt grönsaker), några veckor med mycket fisk, sedan tillbaka till veggie (INTE vegan för det mår ingen bra av). Har hjälpt henne något enormt. Gudskelov är jag själv förskonad från magprobs, för det tar ju ner hela både fysiken och psyket.
Man ska heller inte underskatta det en avdankad statistiker skulle kalla "kausal simultanitet" - mår man inte psykiskt bra så kommer en massa somatiska problem som på posten.
Tydligen skulle man inte avsluta utan nedtrappning nej… Min SSK blev upprörd av att läkaren bad mig strikt avsluta medicineringen om jag skulle må dåligt.
Resultatet blir att man äter ännu mer än innan också. Jag testade börja igen med 0.6 men jag blir helt slö och kan inte öppna ögonen. Konstig ångestpåslag typ. Så jag tror jag ska avstå från Saxenda.
Mysimba sa en annan läkaren strikt nej till då den kan ge mycket allvarliga psykiska biverkningar speciellt om man redan har problem psykiskt. Innan läkaren nämnde något läste jag själv och blev en aning skrämd av biverkningarna.
Tror inget är värt. Får försöka göra mitt bästa genom andra vägar. Tråkigt för din syster. Jag har en mild variant av Chrons just nu iaf… Kommer inte bra överens med min gastro, det är en annan femma.
Tack för tipsen, dieten är också viktig men enligt VISSA gastro så spelar det inte stor roll och man ska inte lägga ner så mycket vikt i sånt och blablablaaaaa. De har inte ens lyckat studera sig djupare i just IBD…. Medan många andra länder är mycket mer fördjupade i kunskaperna gällande IBD. Tråkigt men en sanning!
Ska träffa en dietist snart så jag hoppas få hjälp för både för magen men också för dieten. Och ja, psykisk mående är nog en av de stora anledningarna till att jag har blivit sjuk fysiskt. Har en hel del andra somatiska problem med.
Först bör man få RIKTIG och BRA psykisk vård och då lär det fysiska med tiden också blir bättre. Ond cirkel är vad det är!