2023-08-07, 21:08
Medlem
Tomatsteks avatar
Tog min första spruta i dag. Magen kraschade efter bara några timmar, men det hade jag räknat med. Däremot har jag varit så fruktansvärt trött hela dagen. Kunde helt omöjligt hålla mej vaken trots att jag normalt aldrig sover på dagen. Känner någon annan igen detta? Kan det vara en biverkning? Undrar också hur lång tid det tog för biverkningarna att ge med sej för er andra som är känsliga för nya läkemedel?
Gått upp massor pga sjukdomar och mediciner framförallt och det är framför allt pga sjukdomar jag behöver minska i vikt också. Är inte helt övertygad om att detta kommer fungera tyvärr då jag inte överäter men ska verkligen ge detta en chans.

7/8-23
Startvikt 110,4 kg
Startbmi 39,1

Ska ta mått också om illamåendet tillåter mej att kliva ur sängen någon gång
Citera
2023-08-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andesch77
Har gått ner 8,9kg nu på tre veckor. Saxenda hjälper dig med suget, du lär ju själv reglera intaget. Annars går du ju inte ner i vikt.

Wow! Jag lyckas inte. Äta måste man! Och jag äter inte alls vissa dagar och ibland äter jag 2 gånger om dagen. Äter inte godis eller chips. Dricker inget socker.

Så vart gör jag fel?
Citera
2023-08-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Wow! Jag lyckas inte. Äta måste man! Och jag äter inte alls vissa dagar och ibland äter jag 2 gånger om dagen. Äter inte godis eller chips. Dricker inget socker.

Så vart gör jag fel?

Oj, märkligt. Jag äter en gång om dagen och följer ”lion diet”. Kanske lite extremt men min kropp svarar fantastiskt bra på det, och jag mår bra. Om du ligger runt 1000-1200 kcal om dagen går du ner i vikt. Kanske inte så fort men du gör det. Jag ligger runt 7-800 kanske och Saxenda hjälper mig att klara mig på det och undvika sug efter skräpmat. Källa på att det är helt ok under en tid: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2000/21626.pdf

Du kanske är på en platå. Håll då isf bara i. Enkel fysik, kalorier in och kalorier ut. Försök röra på dig, prommisar kan räcka bra men så du får upp pulsen lite.

Återkom gärna hur det går för dig
Citera
2023-08-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andesch77
Oj, märkligt. Jag äter en gång om dagen och följer ”lion diet”. Kanske lite extremt men min kropp svarar fantastiskt bra på det, och jag mår bra. Om du ligger runt 1000-1200 kcal om dagen går du ner i vikt. Kanske inte så fort men du gör det. Jag ligger runt 7-800 kanske och Saxenda hjälper mig att klara mig på det och undvika sug efter skräpmat. Källa på att det är helt ok under en tid: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2000/21626.pdf

Du kanske är på en platå. Håll då isf bara i. Enkel fysik, kalorier in och kalorier ut. Försök röra på dig, prommisar kan räcka bra men så du får upp pulsen lite.

Återkom gärna hur det går för dig

Jag fick tvärt avsluta Saxenda då den förmodligen startat ett nytt skov av Chrons. Var på akuten och de bad mig pausa. Ska prata med läkare om ett nytt alternativ.

Pratade även med SSK som följer mig och sa att det är bra att jag inte går ner så överdrivet mycket i vikt då det blir mer en jojo-bantning än något hållbart.

Dock blev jag extremt sömnig och tunga ögonlock som vägrade öppna sig så pass att jag behövde lägga mig för att sova. Nästan som hjärnan sover med kroppen vaken eller tvärtom. Koma liknande känsla. Ångest hade jag också.

Ska prata om Mysimba imorgon med läkaren. Men när jag läste biverkningarna blev jag väldigt nojjig.

Åh! Jag var så peppad verkligen och vill det här. Det var verkligen ett stöd på sidan av.
Citera
2023-08-12, 15:01
Medlem
Citat:
Jag fick tvärt avsluta Saxenda då den förmodligen startat ett nytt skov av Chrons. Var på akuten och de bad mig pausa. Ska prata med läkare om ett nytt alternativ.

Pratade även med SSK som följer mig och sa att det är bra att jag inte går ner så överdrivet mycket i vikt då det blir mer en jojo-bantning än något hållbart.

Dock blev jag extremt sömnig och tunga ögonlock som vägrade öppna sig så pass att jag behövde lägga mig för att sova. Nästan som hjärnan sover med kroppen vaken eller tvärtom. Koma liknande känsla. Ångest hade jag också.

Ska prata om Mysimba imorgon med läkaren. Men när jag läste biverkningarna blev jag väldigt nojjig.

Åh! Jag var så peppad verkligen och vill det här. Det var verkligen ett stöd på sidan av.

Tråkigt att höra. Hoppas du känner dig bättre snart.
Citera
2023-08-15, 22:44
Medlem
Kaminen6s avatar
Hej!!

Jag har tagit Saxenda i 7 veckor och de 4 första veckorna blev jag mätt på nästan ingenting. Tappade allt sötsug mm
och resultat
94,4kg till 90,6kg =3,8kg på 4 veckor vilket är en sund nedgång med ca 1 kg per vecka.

Nu när jag fortsatt med fulldosen var morgon tycker jag att sötsuget börjar återkomma o jag blir inte mätt lika snabbt. Ska börja byta ut till lite proteinshakes mm för o se om jag fortsätter gå ned annars kommer jag nog inte lösa ut de 3 uttagen jag har kvar för det är ju jäkligt dyrt alltså.

Har någon prövat att öka dosen till 3,6 per dag? Men det är nog riskabelt!

Jag kör denna förpackningen och , sen skippar jag de återstående 3 uttagen pga kostnaden tror jag . Jag står i kö för en operation eftersom jag av olika anledningar gått upp över 20 kg på det senaste året

Helt otroligt ni som gått ner så jättemkt, men har ni haft mkt mer att gå ner då och äter kanske mkt i vanliga fall??

Bra kämpat 💪💪💪💪💪 ..
Citera
2023-08-16, 13:20
Medlem
Tomatsteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstek
Tog min första spruta i dag. Magen kraschade efter bara några timmar, men det hade jag räknat med. Däremot har jag varit så fruktansvärt trött hela dagen. Kunde helt omöjligt hålla mej vaken trots att jag normalt aldrig sover på dagen. Känner någon annan igen detta? Kan det vara en biverkning? Undrar också hur lång tid det tog för biverkningarna att ge med sej för er andra som är känsliga för nya läkemedel?
Gått upp massor pga sjukdomar och mediciner framförallt och det är framför allt pga sjukdomar jag behöver minska i vikt också. Är inte helt övertygad om att detta kommer fungera tyvärr då jag inte överäter men ska verkligen ge detta en chans.

7/8-23
Startvikt 110,4 kg
Startbmi 39,1

Ska ta mått också om illamåendet tillåter mej att kliva ur sängen någon gång

Vet inte om någon är intresserad men uppdaterar iaf en gång. Så här 10 dagar senare och dosen höjd till 1.2 så mår jag fortfarande illa till och från hela dagarna. Samma trötthet samma dag som doshöjning samt en hel del huvudvärk. Tänker ändå kämpa på. Fått sjukt dålig hud tyvärr. Inte läst det från någon annan så det var jag inte beredd på. Positivt förutom viktnedgång då är att symptomen av min crohns tycks bli mildare. Inget sötsug men tyvärr inte mycket till aptit öht. Åt ett digestivekex till frukost och var nöjd så. Blir jag sugen på något tar jag en snackmorot och är sen nöjd. Äter klart för lite men hoppas det stabiliseras med tiden. Försöker prioritera protein och vitaminer.

16/8-23
Aktuell vikt 107.7 (-2.7 kg)
Aktuellt bmi 38.2
Citera
2023-08-17, 20:24
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:

Är nog klokt, vikt är som att trappa ner SSRI eller bens - ska ske jäkligt långsamt om det ska vara hållbart.

Syrran har Chrons och det är verkligen ingen lekstuga.... ett tips, en pryl som funkar för henne, ät olika dieter i perioder! Allt veggie några veckor, sedan frossa (nåja... behöver man kanske inte) i kött (fortfarande m mkt grönsaker), några veckor med mycket fisk, sedan tillbaka till veggie (INTE vegan för det mår ingen bra av). Har hjälpt henne något enormt. Gudskelov är jag själv förskonad från magprobs, för det tar ju ner hela både fysiken och psyket.

Man ska heller inte underskatta det en avdankad statistiker skulle kalla "kausal simultanitet" - mår man inte psykiskt bra så kommer en massa somatiska problem som på posten.
Citera
2023-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Är nog klokt, vikt är som att trappa ner SSRI eller bens - ska ske jäkligt långsamt om det ska vara hållbart.

Syrran har Chrons och det är verkligen ingen lekstuga.... ett tips, en pryl som funkar för henne, ät olika dieter i perioder! Allt veggie några veckor, sedan frossa (nåja... behöver man kanske inte) i kött (fortfarande m mkt grönsaker), några veckor med mycket fisk, sedan tillbaka till veggie (INTE vegan för det mår ingen bra av). Har hjälpt henne något enormt. Gudskelov är jag själv förskonad från magprobs, för det tar ju ner hela både fysiken och psyket.

Man ska heller inte underskatta det en avdankad statistiker skulle kalla "kausal simultanitet" - mår man inte psykiskt bra så kommer en massa somatiska problem som på posten.

Tydligen skulle man inte avsluta utan nedtrappning nej… Min SSK blev upprörd av att läkaren bad mig strikt avsluta medicineringen om jag skulle må dåligt.

Resultatet blir att man äter ännu mer än innan också. Jag testade börja igen med 0.6 men jag blir helt slö och kan inte öppna ögonen. Konstig ångestpåslag typ. Så jag tror jag ska avstå från Saxenda.

Mysimba sa en annan läkaren strikt nej till då den kan ge mycket allvarliga psykiska biverkningar speciellt om man redan har problem psykiskt. Innan läkaren nämnde något läste jag själv och blev en aning skrämd av biverkningarna.

Tror inget är värt. Får försöka göra mitt bästa genom andra vägar. Tråkigt för din syster. Jag har en mild variant av Chrons just nu iaf… Kommer inte bra överens med min gastro, det är en annan femma.

Tack för tipsen, dieten är också viktig men enligt VISSA gastro så spelar det inte stor roll och man ska inte lägga ner så mycket vikt i sånt och blablablaaaaa. De har inte ens lyckat studera sig djupare i just IBD…. Medan många andra länder är mycket mer fördjupade i kunskaperna gällande IBD. Tråkigt men en sanning!

Ska träffa en dietist snart så jag hoppas få hjälp för både för magen men också för dieten. Och ja, psykisk mående är nog en av de stora anledningarna till att jag har blivit sjuk fysiskt. Har en hel del andra somatiska problem med.

Först bör man få RIKTIG och BRA psykisk vård och då lär det fysiska med tiden också blir bättre. Ond cirkel är vad det är!
Citera
2023-08-22, 13:59
Medlem
Citat:

Vad tråkigt att det inte funkade för dig, hoppas Mysimba fixar det. Har också problem med trötthet och sömn, känner mig nästan drogad på morgonen när jag ska gå upp, halvt medvetande men ändå kan det ha gått flera timmar när jag väl orkar släpa mig upp från sängen. Någon annan som har samma upplevelse? Har tagit min dos på kvällen, stannat på 1,8, skulle det fungera bättre att ta dosen på morgonen? Någon med erfarenhet?
Citera
2023-08-22, 15:55
Medlem
Har själv en BMI på runt 45, vilket är grovt. Har idag varit hos VC, tog provet och blodtryck. Blodtrycket låg bra (120/80) och blodprovet väntar jag svar på.

Fick direkt recept på Saxenda + ska få en måltidsplan från diet nästa vecka. Har innan VC-besöket själv gått ner cirka 7kg på 1.5 månad. Men känner att detta kan vara ett bra substitut till min viktnedgång. Hur mycket skulle ni säga att ni själva äter på Saxenda? Äter ni ofta? Är det små portioner? Tränar ni något samtidigt, isåfall hur fungerar det? Min läkare rekommenderade även att ta på morgonen, för bäst effekt. Alla tips ni har är tacksamma och kommer att se till att uppdatera kring min Saxenda-kur efter jag kör igång nästa torsdag.

Glömde även - Nålar behövde man beställa enl läkare. Var beställer ni ifrån?
Citera
2023-08-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreHugger
Vad tråkigt att det inte funkade för dig, hoppas Mysimba fixar det. Har också problem med trötthet och sömn, känner mig nästan drogad på morgonen när jag ska gå upp, halvt medvetande men ändå kan det ha gått flera timmar när jag väl orkar släpa mig upp från sängen. Någon annan som har samma upplevelse? Har tagit min dos på kvällen, stannat på 1,8, skulle det fungera bättre att ta dosen på morgonen? Någon med erfarenhet?

Hej.

Kan börja med en gång och säga att jag tog på morgonen och var helt väck någon timma senare. Kämpade verkligen då jag är ensam hemma med barn. Ögonlocken typ slocknar av sig själv och man får en tung äcklig känsla över kroppen. Och då tog jag på morgonen så nej ingen skillnad.

Nu när jag skulle börja igen efter incidenten så testade jag på kvällen för att jag tänkte att jag kanske sover bort det och slipper den känslan på dagen men jag var väldigt seg och allmänt dålig ändå… Det brukar släppa efter 1-2 veckor säger dem. Jag lyckades ta mig upp till 2,4mg. Och det fortsatte. Men det är värt att testa såklart!

Vill fortsätta men samtidigt orkar jag nog inte med biverkningarna om jag ska vara helt ärlig.

Mysimba är inget för oss med en historia inom psykiatrin med djup/svår depression. Läkaren rekommendera inte och innan det läste jag om medicinen och Gud nej sa jag, inte riskerar jag något återfall psykiskt. Man ska inte ta det om man haft/har problem psykiskt! Så det var bara att scrolla vidare

Hur mycket har du gått ner? Har du konstig känsla i magsäcken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in