2023-06-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckfullsomfan
Ska börja med Saxenda imorgon, vad har jag att vänta mig? Ni som har erfarenhet? Har bmi på 38....

Jag hade rejält illamående, men det varierar mycket. För att slippa de värsta biverkningarna rekommenderad min endokrinolog att ta sprutan på kvällen.

Jag har stannat på 1,8mg och det fungerar för mig för jag börjar må alldeles för dåligt annars.
Jag hade BMI 37 när jag började för 2 månader sedan och har nu 33.

Jag tränar varannan dag med kondition och tyngder enligt program.

Kom ihåg att äta, sprid ut måltider om du mår dåligt. Jag åt lite nu och då de första två veckorna men glömmer man äta blir man ännu mer illamående.
Citera
2023-06-27, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JahaNej
Jag hade rejält illamående, men det varierar mycket. För att slippa de värsta biverkningarna rekommenderad min endokrinolog att ta sprutan på kvällen.

Jag har stannat på 1,8mg och det fungerar för mig för jag börjar må alldeles för dåligt annars.
Jag hade BMI 37 när jag började för 2 månader sedan och har nu 33.

Jag tränar varannan dag med kondition och tyngder enligt program.

Kom ihåg att äta, sprid ut måltider om du mår dåligt. Jag åt lite nu och då de första två veckorna men glömmer man äta blir man ännu mer illamående.
Tack snälla för bra tips!
Citera
2023-06-30, 10:00
Medlem
Hej allihopa,
Idag den 30/6-23 ska jag börja min saxenda journey. Det tog mig från den 22/6 till den 28/6 att få ut det via Kry. Det tog ett tag men fick göra några blodprover och gå igenom en process, kändes säkrare också. Jag tänkte att jag tar den idag men är osäker om vilken tid, helt ärligt så tänker jag bara på hur mycket mat jag kommer missa. Det känns som att jag kommer missa så mkt.. på samma gång så vill man ta steget till en hälsosammare livsstil. Är rädd för sprutor oxå så de minskar på viljan över att ba få de gjort.
Citera
2023-07-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighCapricorn
Hej allihopa,
Idag den 30/6-23 ska jag börja min saxenda journey. Det tog mig från den 22/6 till den 28/6 att få ut det via Kry. Det tog ett tag men fick göra några blodprover och gå igenom en process, kändes säkrare också. Jag tänkte att jag tar den idag men är osäker om vilken tid, helt ärligt så tänker jag bara på hur mycket mat jag kommer missa. Det känns som att jag kommer missa så mkt.. på samma gång så vill man ta steget till en hälsosammare livsstil. Är rädd för sprutor oxå så de minskar på viljan över att ba få de gjort.

Vad är du rädd för att missa?
Försök att leva så vanligt som möjligt.
Citera
2023-07-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Vilket klockslag tar ni andra er dos? Någon tanke bakom tidsvalet?
Jag har valt att ta vid niotiden på morgonen. Har hört att om man mår illa på natten är det bättre att ta på förmiddagen. Mår man illa på morgonen kan det vara bättre ta på kvällen.
Full effekt ska fås efter 12 timmar. Vet inte om det påverkar biverkningar.
Citera
2023-07-13, 11:53
Medlem
En fråga jag inte riktigt får ett ordentligt svar på. Är 3.0mg vätska = 0.5ml?
Citera
2023-07-20, 17:18
Medlem
Startade min Saxendaresa den 13/7. Tänkte uppdatera här framstegen/bakslagen. Började med Lion Diet dag 1.

Start: Vikt 98,3 Midjemått 119 bmi 34,01
1v: Vikt 93,6 Midjemått 114 Bmi 32,42 (-4,7kg)

Har under första veckan varit rätt tung i huvudet. Har nog att göra med mitt tidigare okontrollerade intag av snabba kolhydrater och frigörelsen från den. Direkt från dag 1 har jag känt mig frisk, alltså ”vanligt” hungrig. Därför har jag kunnat kört Lion Diet (mestadels OMAD).

Känns fantastiskt!
Citera
2023-07-21, 10:09
Medlem
Hej!

Jag startade min Saxenda kur 13/7.

Tränar ni något alls? Jag har inte alls gått ner under första veckan som alla verkar göra.

Har mycket mindre aptit och problem med magen som illamående och magkatarr.

Behöver man träna hårt för att gå ner som vissa gjort på en vecka redan?

Trodde jag skulle gå ner markant efter att ha tagit del av andras resa men inget än…..
Citera
2023-07-21, 10:11
Medlem
Citat:
Hej allihopa,

På svar för din oro om sprutor. Jag har fobi och är väldigt rädd men dessa känns verkligen inte! Jag gick all in och typ stick skiten i magen för jag hade så stora förhoppningar om att verkligen gå ner i vikt.

Nålen känns verkligen inte alls! Det som känns är när lösningen sprutas in och det är bara en liten svidande känsla och går över lika snabbt.
Citera
2023-07-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
På svar för din oro om sprutor. Jag har fobi och är väldigt rädd men dessa känns verkligen inte! Jag gick all in och typ stick skiten i magen för jag hade så stora förhoppningar om att verkligen gå ner i vikt.

Nålen känns verkligen inte alls! Det som känns är när lösningen sprutas in och det är bara en liten svidande känsla och går över lika snabbt.

JA jag kände samma, jag lägger ett program eller musikvideo på telefonen och distraherar mig själv från nålen. Nålen känns inte så de är bra!
Citera
2023-08-05, 09:41
Medlem
Citat:
JA jag kände samma, jag lägger ett program eller musikvideo på telefonen och distraherar mig själv från nålen. Nålen känns inte så de är bra!

Hur går det för dig? Har du gått ner i vikt något?

Jag känner hopplöshet. Har bara gått ner 2-3 kg på flera veckor. Tar 2,4mg nu och nästa vecka går jag över till 3,0mg.

Alla går ner rejält i vikt medan jag tappat ynkla kilon. Förstår inte varför…. Hade världens hype om att gå ner verkligen.
Citera
2023-08-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Hur går det för dig? Har du gått ner i vikt något?

Jag känner hopplöshet. Har bara gått ner 2-3 kg på flera veckor. Tar 2,4mg nu och nästa vecka går jag över till 3,0mg.

Alla går ner rejält i vikt medan jag tappat ynkla kilon. Förstår inte varför…. Hade världens hype om att gå ner verkligen.

Har gått ner 8,9kg nu på tre veckor. Saxenda hjälper dig med suget, du lär ju själv reglera intaget. Annars går du ju inte ner i vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in