Citat:
Ursprungligen postat av
samtsu
Om du köper en merca för halv miljon kommer värdet sjunka med ca 20% årligen. Varför inte bara leasa bilen istället, lämna tillbaka efter 2 år och börja ett nytt avtal med en ny, modern bil.
Man får räkna med det i de olika fallen, men räkna inte med att leasingbolagen kommer att med förlust leasa ut en bil till dig - vilket det blir om marknadsvärdet sjunker mer på bilen än vad du leasar den för.
Leasingbolagen är proffs på detta. De räknar sjävklart bättre på detta än vad du som amatör kan. De ser givetvis till att de gör en vinst på denna tjänsten. Det är inga allmosor de håller på med.
Citat:
Ursprungligen postat av
samtsu
Vad är fördelen med att köpa bil om man ändå tänker köpa lite bättre bilar (inte volvo från 1996)...?
Det beror på.
På mitt egna bolag (AB) leasar jag en bil (Tesla), men det är av skatteskäl (bla. för att halva momsen blir då avdragsgill hos SKV). Det är som det är nu inte heller en äkta form av leasing, utan det man kallar finansiell leasing. Egentligen en skatteteknisk krumbukt för att få ett ägarskap med bakomliggande lån att skattemässigt räknas som leasing). Annars så hade mitt bolag lika gärna hellre kunnat köpa bilen kontant.
Min fru har en anna av våra bilar (BMW 5-serie) som leasingbil via sin arbetsgivare. I det fallet är det en löneförmån, och arbetsverktyg (hon har nytta av bilen i jobbet).
Den tredje bilen som vi har, en Mini (Cooper SE), är den enda bilen som vi äger privat. Den köpte jag dock kontat i höstas. Gav 365 papp för den och ville passa på att köpa den innan priserna höjdes pga. inflation, och innan elbilsbonusen försvann (var inte annonserat då, men misstänkte att den skulle försvinna något år tidigare än sossarna tänkt, pga. SD och regeringsskiftet, vilket jag senare gissade rätt på). Efter miljöbonusen på 70 papp som jag fick efter ett halvår (mycket smidigt helt automatiskt insatt på mitt bankkonto utan att behöva göra något alls). Dvs. den kostade mig endast 295 papp.
Nu har jag inte tänkt att sälja bilen på några år (är ju bara ett år gammal, och fortfarande fräsch), men skulle jag sålt bilen i dag så skulle jag troligen få mer än 295 papp och gå klart plus på det hela. Så bara där var det en vinst att köpa istället för att leasa.
Men i dag med alla ökande ränte- och leasingkostnaden, så är jag grymt glad att slippa leasing, billån och andra dyrbara kostnader. Känns trevligt att ha så lite lån som möjligt, och inga dyra leasingkontrakt (leasing av Teslan på mitt AB är väldigt billig pga. både miljöavdrag på 300 papp på förmånsvärde som ren miljöbil, och dessutom så är betalas leasingen med oskattade pengar, bortsett från halva momsen (ca 12% av leasingkostnaden)).
Ju färre lån, och färre privata leasingkostnader jag har i dagens högränteläge och osäkra ekonomi är ju bara positivt för mig.