2023-08-09, 14:53
Medlem
discofunks avatar
Tror man att det är billigare i slutändan att leasa sin bil/båt/tv/whatever är man inte särskilt intelligent.

Det är absolut inte billigare på något sätt oavsett hur du räknar.

Och det är inte så konstigt. För leasingbolagen är företag som alla andra och vill tjäna pengar.
Så om du leasar kommer det bara in en till mellanhand så det är ju givet att du förlorar på det.

Att ens påstå något annat är ju ren idioti.
Citera
2023-08-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Det är en nischad bil som Suzuki inte kan sälja i tillräcklig hög grad pga avgaskraven. Säljer dom Jimny till alla som vill ha så får dom böter från EU. Så Suzuki har strypt tillgången.

Dom Jimny som finns tillgängliga för köp är lastbilsreggade då det är andra avgaskrav. LB reggade saknar baksäte och har sämre utrustning rent generellt än den mer eftertraktade med baksäte, som är dyrare.

Jaha intressant. Tack då har man lärt sig något nytt i dag också.
Citera
2023-08-09, 17:54
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
1. Kostar skjortan att leasa per månad. Vill du ha en bra bil med bra utrustning får du hosta upp minst 5000-6000 kr per månad. Fanns såklart ett par enstaka kampanjer som jag tittade på, till exempel BYD Atto 3 Comfort för 2790 per månad eller ORA för 2995 kr. Kostnaden är dessutom rörlig och beroende av räntan.

2. Miltalet. 1000 mil kan jag göra på tre månader, ibland mindre.
Citera
2023-08-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Kolla prisbilden på t ex Suzuki Jimny.
Där begärs skyhögt mycket mer för begagnade Jimny än för nya.
Trots god tillgång på nya bilar hos handlare, enligt Blocketannonser.
Kan inte BARA ha att göra med Malus-skatten.
Som exempel:
Olofsson Bil i Norrköping begär 474.000:- för beg 2021 - nypris 214.900:-.
Fordonsgruppen Västerås begär 367.900:- för beg 2020 - nypris 204.900:-.
Fabriksny hos märkeshandlare 2023 - nypris 231.900:-.
Trots detta begärs över 300.000:- i flera fall.

Förklara detta!
Kan det ha med tillbehör eller modifieringar på dessa? Känner 2 med dessa små jimnys och dom är tydligen lätta och roliga att modifiera för att tex gå bättre i terräng. Precis som med tex jeepar där man kan modifiera dom till vansinne och plöja ned rejäla summor så de tar sig igenom precis alla skogar.
Citera
2023-08-09, 18:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Om du köper en merca för halv miljon kommer värdet sjunka med ca 20% årligen. Varför inte bara leasa bilen istället, lämna tillbaka efter 2 år och börja ett nytt avtal med en ny, modern bil.

Man får räkna med det i de olika fallen, men räkna inte med att leasingbolagen kommer att med förlust leasa ut en bil till dig - vilket det blir om marknadsvärdet sjunker mer på bilen än vad du leasar den för.

Leasingbolagen är proffs på detta. De räknar sjävklart bättre på detta än vad du som amatör kan. De ser givetvis till att de gör en vinst på denna tjänsten. Det är inga allmosor de håller på med.

Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Vad är fördelen med att köpa bil om man ändå tänker köpa lite bättre bilar (inte volvo från 1996)...?

Det beror på.

På mitt egna bolag (AB) leasar jag en bil (Tesla), men det är av skatteskäl (bla. för att halva momsen blir då avdragsgill hos SKV). Det är som det är nu inte heller en äkta form av leasing, utan det man kallar finansiell leasing. Egentligen en skatteteknisk krumbukt för att få ett ägarskap med bakomliggande lån att skattemässigt räknas som leasing). Annars så hade mitt bolag lika gärna hellre kunnat köpa bilen kontant.

Min fru har en anna av våra bilar (BMW 5-serie) som leasingbil via sin arbetsgivare. I det fallet är det en löneförmån, och arbetsverktyg (hon har nytta av bilen i jobbet).

Den tredje bilen som vi har, en Mini (Cooper SE), är den enda bilen som vi äger privat. Den köpte jag dock kontat i höstas. Gav 365 papp för den och ville passa på att köpa den innan priserna höjdes pga. inflation, och innan elbilsbonusen försvann (var inte annonserat då, men misstänkte att den skulle försvinna något år tidigare än sossarna tänkt, pga. SD och regeringsskiftet, vilket jag senare gissade rätt på). Efter miljöbonusen på 70 papp som jag fick efter ett halvår (mycket smidigt helt automatiskt insatt på mitt bankkonto utan att behöva göra något alls). Dvs. den kostade mig endast 295 papp.

Nu har jag inte tänkt att sälja bilen på några år (är ju bara ett år gammal, och fortfarande fräsch), men skulle jag sålt bilen i dag så skulle jag troligen få mer än 295 papp och gå klart plus på det hela. Så bara där var det en vinst att köpa istället för att leasa.

Men i dag med alla ökande ränte- och leasingkostnaden, så är jag grymt glad att slippa leasing, billån och andra dyrbara kostnader. Känns trevligt att ha så lite lån som möjligt, och inga dyra leasingkontrakt (leasing av Teslan på mitt AB är väldigt billig pga. både miljöavdrag på 300 papp på förmånsvärde som ren miljöbil, och dessutom så är betalas leasingen med oskattade pengar, bortsett från halva momsen (ca 12% av leasingkostnaden)).

Ju färre lån, och färre privata leasingkostnader jag har i dagens högränteläge och osäkra ekonomi är ju bara positivt för mig.
Citera
2023-08-09, 18:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Helt värdelöst att leasa. Hunden får inte följa med, ska man hämta 100 takpannor på Byggmax måste man låna en annan bil. Tar man en sväng utomlands försvinner raskt milpotten.

Är dessa begränsningar vanliga i kontrakten för privatleasing?

Har aldrig haft någon bil på privatleasing, men vi har haft massor av förmånsbilar som varit företagsleasing. I de så har vi kört hundar, katter, och varit på semester i Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike och en massa andra länder med de utan några problem. Inget som stått i kontrakten om det som begränsningar.
Citera
2023-08-09, 19:11
Medlem
Är det inte ett ändå mer prisvärt alternativ att köpa en bra begagnad bil än att leasa eller köpa en ny? Du får råd med mer finesser och bättre prestanda för samma pengar. Det är brist på begagnade nu, så åtminstone min 2018 års modell (en laddhybrid) har ökat i värde sedan jag köpte den 2021. Offentlig sektor säljer bilar efter 3-4 år när de är avskrivna så det finns många såna på marknaden.

Offentlig sektor, särskilt staten, får normalt bara köpa miljöbilar, t.ex. elbilar, elhybrider eller gasbilar. Gasbilar säljs väldigt billigt som begagnade eftersom ingen vill ha dem pga att det finns så få gas-tankningsställen. Vad gäller laddningsbara bilar är många oroliga för att batterigarantin går ut efter runt 8 år, men väldigt få har drabbats av att elbilens högvoltsbatterier har gett upp direkt efter det, utan det brukar dröja betydligt längre om man inte kör extremt mycket per år. Annars skulle inte begagnade laddningsbara bilar ha så högt andrahandsvärde, och ibland stiga i pris. Att byta hela batteriet blir orimligt dyrt, men normalt börjar problemen med att enstaka battericeller behöver renoveras. En hybridbil går ju att köra på bensin allt längre sträcka om batteriets räckvidd börjar minska.
Senast redigerad av guru1966 2023-08-09 kl. 19:16.
Citera
2023-08-09, 19:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Är dessa begränsningar vanliga i kontrakten för privatleasing?

Har aldrig haft någon bil på privatleasing, men vi har haft massor av förmånsbilar som varit företagsleasing. I de så har vi kört hundar, katter, och varit på semester i Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike och en massa andra länder med de utan några problem. Inget som stått i kontrakten om det som begränsningar.

Vad har det med saken att göra? En företagsleasad bil värderas när den byts in. Är den fin värderas den högre, är den repig, luktar hund och har gått en massa mil värderas den lägre. Företaget kan tävla med bilen i rallycross eller frakta grisar till slakt i den om man vill. Inbytespriset blir därefter. Företaget kan sen sälja bilen till vem man vill när leasingtiden är slut alternativt betala det avtalade restvärdet och behålla den.

Skillnaden är gigantisk mot en privatleasad där miltalet är exakt reglerat från början, varenda hundhår och minimal repa som upptäcks vid inbytet straffas hårt med extradebitering.
Citera
2023-08-09, 20:07
Medlem
Fick inte Leasa eftersom jag kör för mycket, sen har folk som leasat ångrat sig eftersom det inte är "din" bil.

Minsta lilla skada vid avtalet är slut så blir det bara att hosta upp
Citera
2023-08-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Fick inte Leasa eftersom jag kör för mycket, sen har folk som leasat ångrat sig eftersom det inte är "din" bil.

Minsta lilla skada vid avtalet är slut så blir det bara att hosta upp
Hur funkar det med stenskott på lacken är det normalt slitage tro?
Låt säga att man leasar en bil 3 år och aldrig tvättar den så den har fått rostfläckar?
Citera
2023-08-09, 21:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Skillnaden är gigantisk mot en privatleasad där miltalet är exakt reglerat från början, varenda hundhår och minimal repa som upptäcks vid inbytet straffas hårt med extradebitering.

Tack för info. Har som sagt aldrig privatleasat någon bil någonsin (så är lite okunnig där).
Citera
2023-08-09, 22:57
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Kolla prisbilden på t ex Suzuki Jimny.
Där begärs skyhögt mycket mer för begagnade Jimny än för nya.
Trots god tillgång på nya bilar hos handlare, enligt Blocketannonser.
Kan inte BARA ha att göra med Malus-skatten.
Som exempel:
Olofsson Bil i Norrköping begär 474.000:- för beg 2021 - nypris 214.900:-.
Fordonsgruppen Västerås begär 367.900:- för beg 2020 - nypris 204.900:-.
Fabriksny hos märkeshandlare 2023 - nypris 231.900:-.
Trots detta begärs över 300.000:- i flera fall.

Förklara detta!
De fabriksnya Jimny som säljs nu, är tvåsitsiga och lastbilsregistrerade.
Dessutom är de riktigt snålt utrustade. Mycket är bortplockat. Exempelvis, så är strålkastarna av gammaldags halogen-modell.

Tidigare gick det att få bilen med automatlåda. Det tillvalet finns inte längre.

Det är inte god tillgång på Jimny. Efterfrågan har varit mycket större än tillgången på bilar. Under en period, innan de fick klart två-sits-utförandet, så skeppades inga Jimny alls till Europa.
Det märktes att Suzuki hade fullt upp med att leverera till övriga världen, så ett speciellt Europa-utförande hade låg prioritet.

Prisbilden i Sverige påverkas av att köpare från andra europeiska länder just nu dammsuger Sverige på bättre begagnade bilar.
Hur många Jimny som har exporterats vet jag inte. Men varje månad är det totalt ungefär 10 000 bilar som lämnar Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in