Mina käpphästar i alla trådar om KFM:
KFM är inget jävla auktionshus som måste bry sig om kundnöjdhet (för
både säljare och köpare) eller vårda sitt varumärke på andra sätt för att inte gå i konkurs. Följaktligen tar man bilder i pissigt ljus med en potatis på vad som många gånger är varumärkeskopior - och ja, jag har sett det med egna ögon. Det finns
noll incitament att göra ett bra jobb. Vad fan tror folk egentligen; att KFMs personal får provision på försäljningen? Blir av med jobbet om man släpper igenom kopior/förfalskningar/stöldgods?? Har ett personligt intresse för det man säljer???
Att priserna på KFM trots allt är hysteriskt höga (högre än Bukowskis, högre än nypriser ibland för helvete) tror jag beror på att:
A) Det finns en
stark lockelse av att gynna sig själv på någon annans bekostnad, att gotta sig i någon annans olycka (för ett liknande tankesätt se trådarna om bostadsmarknaden: "Hahaha, jag hoppas lånetorskarna förlorar hus och hem, det kan de fan ta mig ha, så kan jag lägga ett riktigt skambud och flytta ifrån min hyreslägenhet). Man njuter av att kunna köpa det som någon annan tvingats lämna ifrån sig, det ger ett makt-rus, en känsla av överlägsenhet.
B) Man tror att KFMs auktioner är en garant för bra priser och en trygg affär (man handlar trots allt av staten och svensken litar på staten), utan vetskapen om att man har helt fel på båda punkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
BadPosture
Vad KFM säljer säger väl egentligen mer om marknaden/köparen, än om den utmätte gäldenären. KFM tar ju bara det som de tror att de kan sälja till bra pris.. Kanske lämnade KFM kvar en frimärkssamling, 2 dussin papiljotter och en 10 år gammal verkligare, för att de bedömde att det var osäljbara tillgångar? Frimärksamlingen/papiljotterna/vedklyven skulle eventuellt ha sagt sagt en del om gäldenären, men det får vi inte veta..
Av KFMs auktioner att döma finns det t.ex. typ bara tre-fyra tillverkare av handväskor för damer och likaså gällande dunjackor för män. Visst kan det vara så att småslöddret som vill flasha på gatan inte har förmågan att sätta sig in i konfektionsbranschen djupare än så, men som du är inne på kan det lika gärna vara KFM som inte har det. Man har en kort lathund på vilka prylar (verktyg, vapen, klockor, småelektronik, motorfordon) och märken (Gucci, LV, Channel, Canada Goose, Parajumpers, etc) som säljer bra och så följer man den och vem fan bryr sig om det inte är heltäckande. Tror man är tämligen slarviga.
Alltså: Jag tror inte utbudet på KFM är någon vidare bra spegel av samhället i stort.