2023-08-08, 22:44
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Superintressant. Jag ser framför mig en svettig handelsstudent med enkel bakgrund, stackaren ville festa med näsgodis på Sture P men kunde inte rätta munnen efter matsäck.

Den här ger mig lite huvudbry:

Köper någon kvinna någonsin begagnat smink av suspekt ursprung?

Det är inte så smart att köpa begagnat smink. Minst sagt. Då har man sig själv att skylla när ögoninflammationen etc dyker upp.
Man ska ju inte ens låna smink av bästa kompisen.

Edit: tyvärr finns det även begagnat smink på Tradera och folk som lägger bud. Undrar hur snåla de är.
Senast redigerad av Android2000 2023-08-08 kl. 22:54.
Citera
2023-08-08, 22:57
Medlem
JustTrollings avatar
Elcykel, "ej testad". "Saknar laddare." "Saknar nyckel." "Uppbrutet lås."

Det är ju konstigt att fogden får sälja saker som är nästan helt uppenbart stulet.
Citera
2023-08-08, 22:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Reagerade över alla elsparkcyklar, var väldigt många... skydsvästsrna är ju lite spännande,men varit med ett tag nu.

Det som Oroar mig lite är att det var två Christiania cyklar ute, vilket är lite oväntat, då de oftast återfinns i en ganska stabil medelklassmiljö som inte är så materialistiska aka inte lånat för konsumtion. Så antingen har Christiania cyklar blivit mainstream eller så är vi riktigt illa ute med ekonomin.
Cyklarna kan vara stulna och sedan utmätta av KF.
Citera
2023-08-08, 23:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Cyklarna kan vara stulna och sedan utmätta av KF.

Vem fan e så dum att man stjäl en Christiania cyklar??? Risken att det skulle sitta två ungar i den är ju typ 100% och då är det kidnappning av barn, två todlers på halsen och massa problem, inte ens en Pundare e väll då korkad?
Citera
2023-08-08, 23:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vem fan e så dum att man stjäl en Christiania cyklar??? Risken att det skulle sitta två ungar i den är ju typ 100% och då är det kidnappning av barn, två todlers på halsen och massa problem, inte ens en Pundare e väll då korkad?
Vad jag har förstått är tjuvar oftast nattaktiva. Det minskar risken. Det är ganska ovanligt att akademiker lämnar sina barn i cykellådan över natten.
Citera
2023-08-08, 23:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jochte-von-jochte
Själv är jag mest förvånad över hur mycket skräpet ändå säljs för. Jag tittar visserligen mest på bostäder/fastigheter men även där är det många gånger otroliga slutpriser för vad som för mig framstår som riktiga skräpobjekt.

Hela poängen med att köpa på exekutiv auktion måste ju vara att få skiten BILLIGT.

Jo, kikade på en del verktyg och andra saker, och en del prylar, som någon laddare från Ctek, och andra saker hade högre bud än vad man kan finna som nypris. Folk som bjuder verkar inte ha tillgång till Prisjakt. Sjukt höga priser på det mesta.
Citera
2023-08-08, 23:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Det är ju konstigt att fogden får sälja saker som är nästan helt uppenbart stulet.

Jo, känns som KFM utmätt skulder hos många kriminella när man ser många av objekten. Inte bara mängder av tex. kontaktkort, skyddsvästar och annat, men även föremål som känns som potentiellt stöldgod (ditt exempel ovan är tydligt).
Citera
2023-08-08, 23:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Jag köpte en kåk i Norrland för en massa år sedan som låg ute på deras sajt. Bra kap. Sålde det till plus. Levde fan där uppe. Alla borde offra 12-18 månader av sitt liv i Norrland och bara leva fan. Hembränt och dynamit.

Nu är jag inte så fattig (har råd att köpa på Systemet), men finns det verkligen inte att få tag på hembränt här i södra Sverige?

Dynamit vet jag iaf. är enkelt att komma över här i söder på svara marknaden för både kriminella gäng och andra.
Citera
2023-08-09, 00:21
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:

Häleri kallas det.
Citera
2023-08-09, 00:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axisen
Jag flyttade till norrland för ca 10 år sedan och bodde där i ca 7 månader. Fotade, skrev och sov ut

Inget emot Norrland, men går det verkligen inte att sova eller fotografera i södra Sverige?

Är själv starkt fotointresserade, och har inga problem med det intresset här i de södra delarna av landet.
Citera
2023-08-09, 00:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Mina käpphästar i alla trådar om KFM:

KFM är inget jävla auktionshus som måste bry sig om kundnöjdhet (för både säljare och köpare) eller vårda sitt varumärke på andra sätt för att inte gå i konkurs. Följaktligen tar man bilder i pissigt ljus med en potatis på vad som många gånger är varumärkeskopior - och ja, jag har sett det med egna ögon. Det finns noll incitament att göra ett bra jobb. Vad fan tror folk egentligen; att KFMs personal får provision på försäljningen? Blir av med jobbet om man släpper igenom kopior/förfalskningar/stöldgods?? Har ett personligt intresse för det man säljer???

Att priserna på KFM trots allt är hysteriskt höga (högre än Bukowskis, högre än nypriser ibland för helvete) tror jag beror på att:

A) Det finns en stark lockelse av att gynna sig själv på någon annans bekostnad, att gotta sig i någon annans olycka (för ett liknande tankesätt se trådarna om bostadsmarknaden: "Hahaha, jag hoppas lånetorskarna förlorar hus och hem, det kan de fan ta mig ha, så kan jag lägga ett riktigt skambud och flytta ifrån min hyreslägenhet). Man njuter av att kunna köpa det som någon annan tvingats lämna ifrån sig, det ger ett makt-rus, en känsla av överlägsenhet.

B) Man tror att KFMs auktioner är en garant för bra priser och en trygg affär (man handlar trots allt av staten och svensken litar på staten), utan vetskapen om att man har helt fel på båda punkter.

Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Vad KFM säljer säger väl egentligen mer om marknaden/köparen, än om den utmätte gäldenären. KFM tar ju bara det som de tror att de kan sälja till bra pris.. Kanske lämnade KFM kvar en frimärkssamling, 2 dussin papiljotter och en 10 år gammal verkligare, för att de bedömde att det var osäljbara tillgångar? Frimärksamlingen/papiljotterna/vedklyven skulle eventuellt ha sagt sagt en del om gäldenären, men det får vi inte veta..

Av KFMs auktioner att döma finns det t.ex. typ bara tre-fyra tillverkare av handväskor för damer och likaså gällande dunjackor för män. Visst kan det vara så att småslöddret som vill flasha på gatan inte har förmågan att sätta sig in i konfektionsbranschen djupare än så, men som du är inne på kan det lika gärna vara KFM som inte har det. Man har en kort lathund på vilka prylar (verktyg, vapen, klockor, småelektronik, motorfordon) och märken (Gucci, LV, Channel, Canada Goose, Parajumpers, etc) som säljer bra och så följer man den och vem fan bryr sig om det inte är heltäckande. Tror man är tämligen slarviga.

Alltså: Jag tror inte utbudet på KFM är någon vidare bra spegel av samhället i stort.
Citera
2023-08-09, 02:10
Medlem
Lillreds avatar
Citat:

Riktigt så är det inte men oftast är inte gäldenären så road och samarbetsvillig när KFM kommer på besök för göra utmätningen. Så laddare, nycklar etc. tas ofta av ren illvilja inte fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in