2024-01-06, 17:30
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
En intressant filur det här. Såklart inte unikt att någon med mycket pengar hamnar i skulder men det måste vara ovanligt att fogden blandas in.

Jag står väldigt långt från bostadsmarknaden i den här ligan. Är 26 miljoner normalt för ett sådant här objekt eller har han installerat en guldtoalett med japansk pungtvättare?

Lägenheten är ju klart dyrare än genomsnittspriset per kvm i Vasastan. Snittpriset de senaste tre månaderna ligger på ca 110 000 kr/kvm. Denna lägenhet har ett utgångspris på ca 144 000 kr/kvm.
Citera
2024-01-06, 17:56
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Lägenheten är ju klart dyrare än genomsnittspriset per kvm i Vasastan. Snittpriset de senaste tre månaderna ligger på ca 110 000 kr/kvm. Denna lägenhet har ett utgångspris på ca 144 000 kr/kvm.

Tack, jag kände mig tvungen att läsa värderingsprotokollet nu:

Citat:
Våningen har genomgått en mer omfattande renovering och ytskiktsuppdatering från 2015 fram till nutid, där inrednings- och utrustningsstandarden är mycket påkostad med moderna samt högteknologiska lösningar. Köket och våtrummen är inredda med mycket exklusiva materialval, likaså har flera av rummen platsbyggda möbler samt förvaring. Bostaden har en mycket generös invändig takhöjd, öppen spis och fina påkostade designade inrednings- samt utrustningsdetaljer med bland annat: dekorativa platsbyggda garderober med finesser såsom motoriserade utfällbara klädställningar, exklusivt badrum med ett mini-spa , japanska toaletter, påkostad belysning, ett platsbyggt kök mm.

Jag som bara skämtade om guldtoalett med pungtvätt
Den här killen har verkligen inte sparat på krutet. Sjukt att de kanske kunnat fortsätta leva sitt liv i relativ lyx om de bara varit lite sansade.
Citera
2024-01-06, 18:34
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Tack, jag kände mig tvungen att läsa värderingsprotokollet nu:

Jag som bara skämtade om guldtoalett med pungtvätt
Den här killen har verkligen inte sparat på krutet. Sjukt att de kanske kunnat fortsätta leva sitt liv i relativ lyx om de bara varit lite sansade.

Ja, eller om räntorna inte hade gått upp så mycket. Vete tusan om de lyckas sälja lägenheten för det priset. Huset är definitivt inte ett sekelskifteshus som det står i beskrivningen. Snarare ett funkishus från 30-/40 talet. De som vill ha en ”paradvåning” vill ju ofta ha den gamla stilen med högt i tak, stuckatur och kakelugnar. Personligen skulle jag föredra en bostad på någon lugnare tvärgata istället för på den rätt så högljudda Odengatan/Odenplan.
Citera
2024-01-06, 21:27
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:

Jag står väldigt långt från bostadsmarknaden i den här ligan. Är 26 miljoner normalt för ett sådant här objekt eller har han installerat en guldtoalett med japansk pungtvättare?

Det är normalt skulle jag säga. De stora våningarna på Östermalm går för det dubbla:

https://www.affarsvarlden.se/artikel...-salde-halften
Citera
2024-01-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ja, eller om räntorna inte hade gått upp så mycket. Vete tusan om de lyckas sälja lägenheten för det priset. Huset är definitivt inte ett sekelskifteshus som det står i beskrivningen. Snarare ett funkishus från 30-/40 talet. De som vill ha en ”paradvåning” vill ju ofta ha den gamla stilen med högt i tak, stuckatur och kakelugnar. Personligen skulle jag föredra en bostad på någon lugnare tvärgata istället för på den rätt så högljudda Odengatan/Odenplan.
Håller med utan att kunna marknaden jättebra.
Priset är väldigt högt för den lägenheten för att vara exrkutiv auktion.
Om man klarar sig utan den japanska pastejköksduschen i guld kan man få bättre lägenhet för dem pengarma.
Det skulle vara om man måste bo i det området exakt.
Citera
2024-02-02, 18:50
Medlem
Citat:

Citat:

Till alla de som undrar hur det gick med försäljningen så blev det inställd. Han betalade sin skatteskuld på 13,5 mkr dagen innan försäljningen.

https://www.di.se/nyheter/finansman-...i-sista-stund/
(kan eventuellt ligga bakom betalvägg)

Citat:
Citat:
Genom att i sista sekunden betala en skatteskuld på 13,5 miljoner kronor lyckades en finansman känd från småbolagsnätverket Blasieholmen Investment Group avvärja att Kronofogden sålde hans stora innerstadsvåning, värderad till 26 Mkr, på exekutiv auktion.....

I torsdags hade Kronofogdemyndigheten planerat att auktionera ut en sexrumsvåning vid Odenplan i Stockholm, värderad till 26 miljoner kronor.

...med kniven mot strupen lyckades få auktionen avblåst. Detta genom att bara en dag före auktionen betala in den skatteskuld på 13,5 Mkr som föranledde utmätningen och auktionen.
Citera
2024-02-03, 11:55
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Till alla de som undrar hur det gick med försäljningen så blev det inställd. Han betalade sin skatteskuld på 13,5 mkr dagen innan försäljningen.

Tack för uppdateringen. Undrar om det skvallrats mycket om det här i styrelserum och på golfbanor. Tänker mig att det här är en ganska liten krets där de flesta är bekanta med varandra.
Citera
2024-02-03, 11:59
Medlem
Citat:
Tack för uppdateringen. Undrar om det skvallrats mycket om det här i styrelserum och på golfbanor. Tänker mig att det här är en ganska liten krets där de flesta är bekanta med varandra.
Ska man tro DI artikeln så är hans rykte inom branschen redan lite skamfilat.

Plus han är nog inte en första eller sista affärsmannen/investeraren som inte med glädje betalar massa skatt.
Citera
2024-02-03, 16:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Det vore intressant att veta hur han lyckades få tag i den summan i sista stund!

Att låna sådana belopp blir ju väldigt dyrt. Kanske pengar som han tidigare smusslat iväg utomlands eftersom han inte ville skatta för dem (Ren spekulation från min sida, jag har aldrig hört talas om personen tidigare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in