2023-08-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vitryssland/Belarus har ett eget språk, belarusiska som en ryss inte förstår överhuvudtaget. Dock har diktatorn och ryska marionetten Lukashenko gjort allt för att förtrycka sin egna befolkning som pratar belarusiska. I princip all kommunikation sker på ryska i Belarus. Är tveksam om diktatorn själv kan prata belarusiska.
Kievrus är ryssarnas, ukrainarnas och vitryssarnas urhem. De har alla en kulturell identitet som gärna hämtar sin kraft därifrån. De tre folken har inte bara en gemensam historia, utan talar också östslaviska språk som är så lika varandra att människor obehindrat kan växla mellan dem. Men att vara delägare till ett urhem har sina komplikationer, inte minst i tider av konflikt. Då ifrågasätts det gemensamma, till förmån för det som kan göras unikt.
Citera
2023-08-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Okej.
Hur ser det ut i Polen och Tyskland.
Finns det något stöd för Ryssland där?
Vad jag har förstått så håller länderna på att splittras. Sök på demonstrationer i Polen och Tyskland och England.
Inget du får se svt eller aftonbladet.
Nej för att det är oftast fake news dom så kallade demonstrationer som finns och som du ser på nätet är bilder från helt andra sammanhang som sedan används som propaganda där ryssar säger att dom demonstrerar för nå helt annat fast det är lögn. En var från en miljö demonstration tex mot kärnkraft. På rt.com blev det plötsligt en demonstration mot att vapen skulle skickas till Ukraina 😂 man måste va bra korkad om man går på sånna där helt värdelösa lögner
Citera
2023-08-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Kriget började 2014 och eskalerade februari 2022.

Hoppas att det kastas in pengar nog för att utrota dom små bögarna i skyttegravarna, suger man av sin vän är man värd att bombas
Det gör dom flesta ryska soldater sedan är våldtäckt mycket vanligt. Officerare våldtar värnpliktiga i röven dom små äcklen
Citera
2023-08-08, 21:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Okej.
Hur ser det ut i Polen och Tyskland.
Finns det något stöd för Ryssland där?
Vad jag har förstått så håller länderna på att splittras. Sök på demonstrationer i Polen och Tyskland och England.
Inget du får se svt eller aftonbladet.

Vad tror du själv? Finns det något land som vill ha att göra med ett genomkorrumperat kloakland som bara är kapabla till att ge sin befolkning elände och misär?

Svar: Ja. Nordkorea, Syrien, Iran, Kuba, Venezuela och Nicaragua. Gemensam nämnare: elände och misär.
Citera
2023-08-08, 21:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Taurus tog bara några dagar och få godkänt i palamentet.
https://news.yahoo.com/germany-parliament-agrees-transfer-taurus-160400624.html
Regering och riksdag måste godkänna först det är inte så konstigt vad tog Taurus? 6 dagar från att man börja tänka till att beslut var taget det är väll ändå rätt snabbt?

Ok, det visste jag inte och det är bra att det blir Taurus för Ukraina.

Men jag ser på detta i ett större perspektiv : Det är som jag uppfattar det mycket prat ifrån Eu-länder.., och dessa kan delas in i tre kategorier :

1) Länder som ger vad de kan, och på tid. T.o.m länder som ger sitt yttersta för att hjälpa. Tex Polen, och mera östeuropa. De nordiska länderna har även fått ros för att man "hållit, det man lovat". Holland har även "pitchat in".

2) Länder som kunde göra mer, och tidigare. Finns stunder där de tvekar. Räknar in Tyskland i dessa.., och Tyskland är en "storspelare"..så sölande tas som en svaghet ifrån Putin. Frankrike kunde även göra mer.

3) Länder som är mera ointresserade att hjälpa. Lägger in Grekland här. Sedan har jag mina frågor om Belgien.
Citera
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Utan nato och usa så helt klart.
Usa förde in vapen i Ukraina i december 2022 för 900 miljoner dollar bara i december före kriget började.
1: Källa på det?
2: Hade vapnen används om det inte var för att poopin gick in?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Kievrus är ryssarnas, ukrainarnas och vitryssarnas urhem. De har alla en kulturell identitet som gärna hämtar sin kraft därifrån. De tre folken har inte bara en gemensam historia, utan talar också östslaviska språk som är så lika varandra att människor obehindrat kan växla mellan dem. Men att vara delägare till ett urhem har sina komplikationer, inte minst i tider av konflikt. Då ifrågasätts det gemensamma, till förmån för det som kan göras unikt.

Ryssarna har inget att göra med det där urhemmet längre, de är uppblandade mongolättlingar som bara har sitt förlorade imperium i skallen. Ukrainarna är arvtagarna av Kievrus och likt andra slaver som polacker och tjecker fattar dom att söka sig till framtiden i Europa. Moskoviten får umgås med turk-mongoler på de asiatiska stäpperna.
Citera
2023-08-08, 21:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery

Du vet inte vad du pratar om. Blir lätt så när Proletären är din källa. Det finns en påhittad rysk "verklighet" och en verklighet som vi andra förhåller oss till. En ryss kan inte förstå ukrainska eller belarusiska överhuvudtaget.
Citera
2023-08-08, 21:25
Medlem
Citat:
Har vi demokrati i Europa?
I Ryssland 2022 så togs lite på 1000 personer in för för vad dom har skrivit på nätet!
I England så togs samma år i 3400 för samma sak.
Hur många var det i Sverige som är 14 gånger mindre?

Många fler britter än ryssar har råd med dator och tillgång till internet är nog det man kan få ut av dom uppgifterna!
Citera
2023-08-08, 21:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Alla områden som Ryssland har nu är över 80% rysk talande. Alla gånger!

Så du menar att ryssarna har utfört lite etnisk rensning?
Citera
2023-08-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok, det visste jag inte och det är bra att det blir Taurus för Ukraina.

Men jag ser på detta i ett större perspektiv : Det är som jag uppfattar det mycket prat ifrån Eu-länder.., och dessa kan delas in i tre kategorier :

1) Länder som ger vad de kan, och på tid. T.o.m länder som ger sitt yttersta för att hjälpa. Tex Polen, och mera östeuropa. De nordiska länderna har även fått ros för att man "hållit, det man lovat". Holland har även "pitchat in".

2) Länder som kunde göra mer, och tidigare. Finns stunder där de tvekar. Räknar in Tyskland i dessa.., och Tyskland är en "storspelare"..så sölande tas som en svaghet ifrån Putin. Frankrike kunde även göra mer.

3) Länder som är mera ointresserade att hjälpa. Lägger in Grekland här. Sedan har jag mina frågor om Belgien.
Jo du har till viss del rätt. Men man ska ochså komma ihåg att länder i nato har olika uppgifter som tyskland har logisk därför har dom enorma mängder lastbilar och tyngre transport fordon för tex stridsvagnar. Inget som direkt Ukraina behöver.
Inte koll exakt men tror tyska armen har bortåt 20000 landbilar av olika slag
Citera
2023-08-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Så du menar att ryssarna har utfört lite etnisk rensning?
Nej.
Ryssland ville bara få slut på etniska rensning av ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in