2023-08-08, 18:03
Medlem
Jag tipsade min äldsta son om KF auktioner. Sedan kollade vi tillsammans....vapen, skyddsvästar, knivar etc. Hahaha. Jag som trodde att han kunde köpa billiga datadelar där. Nope
Citera
2023-08-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Jag köpte en kåk i Norrland för en massa år sedan som låg ute på deras sajt. Bra kap. Sålde det till plus. Levde fan där uppe. Alla borde offra 12-18 månader av sitt liv i Norrland och bara leva fan. Hembränt och dynamit.

Jag flyttade till norrland för ca 10 år sedan och bodde där i ca 7 månader. Fotade, skrev och sov ut
Citera
2023-08-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ser att de säljs en del märkeskläder. Det står att KFM inte kan intyga att varorna är äkta så de finns alltså risk att man betalar originalpris för fejk?
Har för mig att dem skickar iväg en del grejer för att se ifall dem är äkta, men jag kan ha fel.
Citera
2023-08-08, 18:13
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axisen
Jag flyttade till norrland för ca 10 år sedan och bodde där i ca 7 månader. Fotade, skrev och sov ut

Norrland är det fria Sverige
Citera
2023-08-08, 18:19
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Man säljer uppenbart stulna saker också.

Cross:

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20230728_1010&inO=2

Det ser ju illa ut men man får ju väga gentemot nyttan att exempelvis brottsoffer får ut sina skadestånd och/eller staten får sina böter betalda. Undrar hur det blir om ursprungsägaren lyckas påvisa att det är deras hoj, kanske de får stå där med lång näsa om KFM sålt vidare ens grejer?
Citera
2023-08-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Såg för någon vecka sedan en konkad husvagnsfirma på en auktionssajt, det var dock inte kronofogden . Där kunde man köpa hela partier av markiser, enligt bild I olika skick och ingen info om storlek osv. Och husvagnar såklart i olika årgångar. Några såg ut att ha stått ute sedan tillverkningsåren 1983 och framåt. Gröna av alger och mög.
Även hela oinredda källarrum "allt på bilden".

VEM köper sån skit!

De köps av boende i Norje några mil bort och hyrs ut till oskäliga priser under Sweden Rock.

Har för övrigt själv köpt upp många konkurser, just i de rummen gör man ofta rätt bra fynd. 99% av prylarna går till tippen, men hittar du rätt pryl betalar det hela kalaset.
Citera
2023-08-08, 18:40
Medlem
Kaktussamlingen som låg ute för några månader sen var smått episk!

Edit: Hittade länk: https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20230426_1715&inO=1
Citera
2023-08-08, 18:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ser att de säljs en del märkeskläder. Det står att KFM inte kan intyga att varorna är äkta så de finns alltså risk att man betalar originalpris för fejk?
Funderade själv över samma sak. Vad händer om man är skuldsatt, ex 100 000 kronor. Man köper 10 stycken falska iPhone 14 och låter de förbli inplastade. Kronofogden tar telefonerna och säljer dessa ännu inplastade för ex. 10 000 kronor styck till intet ont annande kunder. Skulle då de 100 000 kronor som fogden får att använda för att lösa ut skulden?

Man har ju inte själv sålt någonting eller påstått att det handlar om just äkta iphones.
Citera
2023-08-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Funderade själv över samma sak. Vad händer om man är skuldsatt, ex 100 000 kronor. Man köper 10 stycken falska iPhone 14 och låter de förbli inplastade. Kronofogden tar telefonerna och säljer dessa ännu inplastade för ex. 10 000 kronor styck till intet ont annande kunder. Skulle då de 100 000 kronor som fogden får att använda för att lösa ut skulden?

Man har ju inte själv sålt någonting eller påstått att det handlar om just äkta iphones.

Det händer att KFM säljer förfalskningar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dddppB/kronofogden-salde-falsk-rolex-pa-auktion-for-160000

Man får tydligen inga pengar tillbaka heller utan fogden säger bara att de gjort vad de kunnat för att värdera föremålet de säljer.

Jag tror att ditt scenario hade fungerat om man vill bluffa till sig en skuldsanering på någon annans bekostnad.
Citera
2023-08-08, 19:11
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det ser ju illa ut men man får ju väga gentemot nyttan att exempelvis brottsoffer får ut sina skadestånd och/eller staten får sina böter betalda. Undrar hur det blir om ursprungsägaren lyckas påvisa att det är deras hoj, kanske de får stå där med lång näsa om KFM sålt vidare ens grejer?
Kronkalle agerar som hälare?
Citera
2023-08-08, 19:15
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Har sett ett antal auktioner med just iPhone och de alltid skriver att förpackningen är öppnad och telefonen startad även om det är en ny telefon. Kronofogden är liksom inte nybörjare.

Och innan historien om den falska rolexen dras upp så handlade det om en äkta rolex men med en icke-äkta urtavla.
Citera
2023-08-08, 19:23
Medlem
Drugglarns avatar
Urinanalysapparat: https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20230725_1514&inO=1

Ser framför mig en pundare i sin etta i förorten Farsa som röker hash hela dagarna och tar urin analyser stup i kvarten för att se om han äntligen blivit ren.

Någon som kan förklara varför det är så höga priser på många grejer? Det är billigare på vilken annan site som helst på många av prylarna som läggs upp.

Vem fan budar på detta? Mest företag?
Senast redigerad av Drugglarn 2023-08-08 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in