2023-08-08, 16:47
Medlem
dusugermers avatar
DJUPA splittringar i relationen mellan Ryzzland och Kina!
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1688917708870758400
Citera
2023-08-08, 16:48
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Här kommer det ännu ett tåg lastat med t80m, nybyggda i fabriken i omsktransmash

https://twitter.com/theglobal202/status/1688838018327580672?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg

Ryssarna har trots sanktionerna lyckats hålla igång en imponerande produktion
Ahh ja dom grymma vapnen från Transmash från uralbergen. Jag är så imponerad....
Citera
2023-08-08, 16:50
Bannlyst
Citat:
Här kommer det ännu ett tåg lastat med t80m, nybyggda i fabriken i omsktransmash

https://twitter.com/theglobal202/status/1688838018327580672?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg

Ryssarna har trots sanktionerna lyckats hålla igång en imponerande produktion

Räknade till 17 stridsvagnar.

Baserat på existerande kunskap om hur stora de piss-ryzzka förlusterna av stridsfordon varit hitintills i kriget så komer de där 17 stridsvagnarna att räcka i exakt 34 minuter.

VÄÄÄLDIGT imponerande.
Citera
2023-08-08, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Räknade till 17 stridsvagnar.

Baserat på existerande kunskap om hur stora de piss-ryzzka förlusterna av stridsfordon varit hitintills i kriget så komer de där 17 stridsvagnarna att räcka i exakt 34 minuter.

VÄÄÄLDIGT imponerande.

Ok jag får det till 28 st, alltså 64% mer!
Citera
2023-08-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
DJUPA splittringar i relationen mellan Ryzzland och Kina!
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1688917708870758400

Nä, det här är inte djupa splittringar.
Citera
2023-08-08, 16:55
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nä, det här är inte djupa splittringar.
Det får du tycka om du vill.
Att Kina öppet kritiserar poopin är allvarligt, vad du än fantiserar om när du onanerar.
Citera
2023-08-08, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
forts....del 4

Slutligen, för denna gång. Ditt inlägg och mitt svar.
Tycker det passar som en avrundning.

Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nu är ju NATO-mupparna inga ekonomiska snillen direkt utan verkar vara ena idioter. Ditt inlägg styrker ju den uppfattningen. Det är klart att det kostar multum att ersätta alla vapen som skickas till Ukraina och det är ju det som är meningen, i Sverige ska de svenska skattebetalarna föra över sina pengar till Wallenberg. Kriget kostar och det går att tjäna pengar på det (idiot, för annars skulle viljan till fred existera). Jag personligen vinner ju ingenting på det här. Jag betalar ju för helvetet.

Håller på och funderar på den ekonomiska biten av detta krig.
Det finns flera olika sidor.
Ett absolut fakta, är att många gör bokslut allt för tidigt.
Att du påstår dig sitta med fakta, redan i målet och dessutom uttalar dig enligt ovan, säger mer om dig än någon annan.

Vad detta kommer att kosta eller skulle kunna kosta, har du absolut ingen aning om.
Frågan är om det finns någon som kommer att kunna fastställa detta.
En person som jag inte håller högt, har ändå uttalat sig och sagt något som ligger närmare sanningen än många.
Lindsey Graham gjorde anmärkningen att detta krig är ett billigt sätt att göra Ryssland decimerade.
Nu använde han andra ord. Men andemeningen är klar.
Först måste man ställa sig ett antal frågor, innan man gör en ekonomisk bedömning.

1. Med vilket tidsmått ska vi mäta?
5, 10, 30 eller 50 år? Eller mera?

Många, som ovan skribent, kikar ner i sin plånbok på lönedagen och slår sig för bröstet. Jag är rik!
Dagen efter krogen, är tonen en annan.

2. Vilka scenarier ska man kika på?
Ett Ryssland som får sin vilja igenom på alla punkter.
Ett Ryssland som blir av med sin militära förmåga för alltid.
Ett Ryssland som styckas upp. En del rent av går med i EU o0ch Nato, typ Västtyskland.
etc

3. Vilket värde kan men definiera.
Människoliv
Materiella ting
Teknisk ytveckling som stagnerar eller utvecklas. - och +
etc

4. Spilleffekter
Andra konflikter som utvecklas eller avvecklas, beroende på denna konflikt.
Demokrati/Diktatur. Nya maktstrukturer.
etc

Det går att sätta olika värden. Man kan mäta detta på olika tid.

Lindsey tänker kortsiktigt, kanske 10 år? Han konstaterar att Ryssland valt våldets väg för sin rätt(?) att dominera världen eller i v f sina grannar.
USA slipper(?) att skicka eget manskap och få förluster.
USA precis som UK och Frankrike, kan skicka material som ska utrangeras och ersättas av nyutvecklat material.
HIMARS, SS och Scalp är på väg bort. Så vilken egentlig kostnad har detta??

För Sverige, så har man sedan 1999(ca) tagit försvarsbeslut som bygger på att alla kramar varandra och fred på jorden i all tid.
Nu får man tänka om. Upprustningen har börjat.
2022 avsatte Sverige 1,2% eller ca 77 miljarder.
I Nato krävs det minst 2% eller ca 108 miljarder. Nu har den ryska björnen vaknat, så jag kan ana att 2% inte räcker.
Det är illa med krig. Död och förintelse är baksidan av detta. Framsidan är jobb.
Svensk vapenindustri och alla företag som finns i kluster kring dessa, går mot en ljus framtid.
Kommer Sverige få ett välstånd som efter 2:a Världskriget?

Så vad kostar kriget oss?
Idag eller på 30 eller 50 års sikt.
Vilken analysmodell ska man använda?

Vem som är störst mupp i denna fråga är den som tvärsäkert kan uttala sig i ekonomiska termer.

Hoppas att ovan kan hjälpa dig i dina funderingar.
Mycket bra redogörelse av allt som har med denna konflikt att göra, kanske den bästa hittills i denna tråd. Tack! Jag läste den precis nu. Spännande och välskriven.

Angående din förhoppning i den sista meningen tror jag att du blir besviken: den där Tymmie Dickheadzon har tydligt visat sig vara ur stånd att ta till sig rimliga fakta och resonemang. Din text ligger långt över Dickheadzons kognitiva och analytiska förmåga.
Citera
2023-08-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
.
Det är inte svårare än så 👍

Janukovytj blev "snuvad" på presidentposten pga valfusk från hans sida, vilket avslöjades. De försökte även giftmörda motkandidaten Jusjtjenko vilket misslyckades, men hans ansikte blev vanställt. Så går det till när ryssmarionetter försöker fuska till sig makten
Citera
2023-08-08, 16:58
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Just nu lutar det mer åt ryssland. Har varit påläst sen många år.
Lite som med vaccin grejen, jag fick skit för att jag först valde läsa på och valde vara utan.
Det finns ingen människa med en moralisk kompass som väljer den sidan.
Vill du förklara hur man kan "luta åt" folkmord?
Lite som med hitler-grejen, du vet.
Citera
2023-08-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ok jag får det till 28 st, alltså 64% mer!

Kanske borde gå om skolan? jag räknade också 17, men ni rysstroll ljuger även när det är uppenbart
Citera
2023-08-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Det får du tycka om du vill.
Att Kina öppet kritiserar poopin är allvarligt, vad du än fantiserar om när du onanerar.

Kremltrollens hela värld rasar samman när det framstår allt mer tydligt att Putins enda allierade är Nordkorea och Belarus.
Citera
2023-08-08, 17:01
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Just nu lutar det mer åt ryssland. Har varit påläst sen många år.
Lite som med vaccin grejen, jag fick skit för att jag först valde läsa på och valde vara utan.

En antivaxxer som gillar Putin! Varför är jag inte förvånad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in