2023-08-08, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, som jag förstått det har man bestämt sig för att frångå NATO-doktrinen samt mindre manöverkrigföring till förmån för mer klassisk sådan då den inte varit så effektiv.
Till stor del kan det nog skyllas på avsaknaden av flygunderstöd vilket ju anses vara en grundförutsättning för sådant enligt NATO-doktrin. I motoffensivens början var det ju ett givet frågetecken hur offensiven skall gå utan flygunderstöd, och jag antar att vi har fått svaret här.

Jag tror att militärskolor i framtiden kommer att ha väldigt mycket att lära ut hur saker fungerar i praktiken utifrån Ukraina-kriget, även om detta var en dyrköpt lärdom för Ukrainas del.

Däremot tror jag inte att kriget avgörs enbart av rå attrition utan även anpassningsbarhet och möjlighet till innovativa lösningar, Ukraina har varit duktig på detta så långt även om det i ärlighetens namn skall erkännas att Ryssland börjar förbättras i detta avseende.

Man kan lätt föreställa sig att om konflikten pågår länge så kanske även "segraren" blir utslagen.
En s.k. pyrrhusseger.

Ifall man uteslutande talar om militära delen är det nog så, men vad gäller helheten tror jag ärligt talat att Ryssland skulle få en pyrrhussseger även om de vann kriget imorgon, då den "militära operationen" verkligen varit så långt ifrån smidig som bara går och knappast "enligt plan".

Det är oklart för mig, mig veterligen har inte Ryssland gjort någon krigsförklaring utan vidhåller att det bara är en militäroperation. I sådant fall ser jag ingen anledning till varför Ukraina enkelriktat ska förklara Ryssland krig, utan kan också betrakta drönare mot Moskva som bara militäroperation.

Min egen personliga känsla redan från innan, sedan 2014 men särskilt från hösten vintern innan Ryssland erkände Donbassrepublikerna, har varit att man ansett ukrainska armen kan skada rysslands så pass mycket så landet skulle bli så isolerat ekonomiskt så Putin-regimen skulle braka ihop. Ekonomiska och politiska sanktioner mot Ryssland skulle vara det större verktyget och ukrainska armen ett hjälpverktyg.

Som du säger: Ryssland kan besegra men det skulle bli en pyrrusseger. Hur det går för Ukraina som land och folk är en bisak för USA.

Det är bara det att det måste finnas soldater som gör jobbet att skada Ryssland och de måste ha en tro på framgång. Även om Nato-förespråkare nu säger att motoffensiv varit från början en hopplös uppgift och att de vetat det hela tiden är det trots allt viktigast vad ukrainska soldater och armeledning tänker.

Det verkar som att 8 ukrainska piloter snart skall börja träna på F16 och man undrar om när dessa sätts in kan ge Ukraina flygherravälde vid en lyckad motoffensiv? Eller vad det nu är?

Du kan säga att Ryssland kan segra mot Ukraina utan att det blir en seger för Ryssland men frågan är ju faktiskt även vad ukrainarna tänker?

Ja - skada och förnedra Ryssland så mycket som möjligt. Precis just det verkar varit Natos och den sk "motoffensivens" mål.

Det finns ju faktiskt vissa skäl för ukrainarna att börja tro på den Ryska propagandan att de inte har några ytterligare teritoriella anspråk på ukrainsk mark utan kommer nöja sig med det de redan har. Kanske ukrainarna nu kommer börja tänka så eftersom det verkar omöjligt med motoffensiv?

I stället för att gå till motangrepp i Ukraina verkar nu ryssarna göra det i Afrika och i viss mån i Syrien. Det är mycket möjligt att Wagner kommer ta direkt strid med amerikanska och franska trupper i stället för i Ukraina som ju de betraktar som ett broderfolk.
2023-08-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Möjligen skräp från andrs världskriger. Glöm inte att detta är mark som brukas till helt nyligen.

Står lite om det här, hittar tyvärr inte artikeln jag läste om det först.

https://africa.businessinsider.com/military-and-defense/russias-formidable-minefields-are-insane-to-navigate-with-as-many-as-5-mines-per/wv73v4r
2023-08-08, 10:37
Medlem
RobbanUCs avatar
Vi kör lite nyheter från västkällor, som inte heller verkar ha något större hopp för ett Ukrainskt genombrott.
Även dessa kan kallas för Putinkramare, propaganda och lögner om man så vill.
Citat:
The Telegraph
Ukrainian commander admits 'a lot' of men lost early in counter-offensive

“I lost a lot,” Oleksandr, 28, the battalion commander of the 37th Marine Brigade, told the New York Times.
“And some of the new guys are mentally broken,” he added.
Ukraine does not publish figures for its losses, but a Western official recently said Kyiv had suffered “more than 100,000 casualties” since the start of the war.

Valeriy Markus, a sergeant major from the 47th Separate Mechanised Brigade, asked to be demoted in a Facebook post criticising his superiors for incompetence and their disregard for the morale of his men as they fought in the southern Zaporizhzhia region.
Others complained they had been given equipment unfit for the task of fighting their Russian occupiers, such as the American MaxxPro armoured fighting vehicle, which was designed for battling a counter-insurgency.
Från Tysk sida så ser det inte så ljust ut gällande motoffensiven:
Citat:
‘The counter-offensive is faltering’
“The counter-offensive is faltering, the Ukraine does not have a significant air force to support it,” Andreas Schwarz, a member of his Social Democrat party, told German newspaper Der Spiegel.
https://uk.yahoo.com/style/ukrainian-commander-admits-lot-men-171348275.html
2023-08-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, offensiven började för sent. Ryssen hann bygga enorma försvarslinjer och har minerat nåt enormt. På vissa ställen är det i snitt 5 minor pr kvadratmeter.. både personell och tankminor, flera kilometer med minor.
Sen har det blivit så att när ukraina trycker på söderut, trycker ryssen på norrut. Går till motattacker som måste stoppas.

Japp, fler medier har skrivit om detta också... och denna video kan man se hur dom har det.
https://www.youtube.com/watch?v=0uQQOw1wzwk&t=78s
2023-08-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vi kör lite nyheter från västkällor, som inte heller verkar ha något större hopp för ett Ukrainskt genombrott.
Även dessa kan kallas för Putinkramare, propaganda och lögner om man så vill.
Från Tysk sida så ser det inte så ljust ut gällande motoffensiven:
https://uk.yahoo.com/style/ukrainian-commander-admits-lot-men-171348275.html

Ingen bra PR för NATO är det heller.. deras vapen och och NATOS instruktioner har inte Kunnat vänt på situationen..
jag gissar att Nato är bra mycket stressade nu över att inte kunna hantera detta till det dom vill... 2 månader in på den hypade offensiven, andra vågen.. och knappt någon framgång för Ukraina.
2023-08-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Tro mig, NATO är lugna som filbunkar.
Det är uppenbarligen ni ryssar som är stressade, det är därför era fingrar blöder och lögnerna sprutar ut.

Inte alls... NATOS rekryter får intensivträning men förlusterna har varit stora därav varför offensiven går så trögt.. https://www.youtube.com/watch?v=OFJ-BGDSE4o
2023-08-08, 11:52
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte alls... NATOS rekryter får intensivträning men förlusterna har varit stora därav varför offensiven går så trögt.. https://www.youtube.com/watch?v=OFJ-BGDSE4o
Sorry asså men du har fel. Offensiven går trögt för att poopin haft ett år på sig att gräva skyttegravar och minera.
Har du provat "logiskt tänkande"? Testa det.
2023-08-08, 11:58
Medlem
Citat:
Sorry asså men du har fel. Offensiven går trögt för att poopin haft ett år på sig att gräva skyttegravar och minera.
Har du provat "logiskt tänkande"? Testa det.

Precis därav stora förluster för Ukraina...
2023-08-08, 12:00
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Precis därav stora förluster för Ukraina...
Ja? Vem har ifrågasatt att det kräver förluster att attackera i fullt minerad terräng? Du har ju förlorat 249.999 av dina ryzzka vänner exempelvis? Vad är det ens du försöker diskutera?
2023-08-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ja? Vem har ifrågasatt att det kräver förluster att attackera i fullt minerad terräng? Du har ju förlorat 249.999 av dina ryzzka vänner exempelvis? Vad är det ens du försöker diskutera?

Att det inte går bra för Ukrainska offensiven.. diskuterar jag om
2023-08-08, 12:08
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Att det inte går bra för Ukrainska offensiven.. diskuterar jag om
Men hur ska du kvantifiera "bra"?
Vem har siffror på hur lång förväntad tid det skall ta att bryta igenom flera mil av minerad terräng?
Det tog Putin 600 dagar att nå... ja.. vadå?
Det tog Putin ett halvår att inta grushögen Bakhmut...

Track record'en för tempo är jävligt låg, så varför skall motoffensiven dömas ut redan?

Om det tog poopin 600 dagar att inta marken han nu har, varför ska inte Ukraina få 600 dagar på sig?
2023-08-08, 12:19
Medlem
Citat:
Men hur ska du kvantifiera "bra"?
Vem har siffror på hur lång förväntad tid det skall ta att bryta igenom flera mil av minerad terräng?
Det tog Putin 600 dagar att nå... ja.. vadå?
Det tog Putin ett halvår att inta grushögen Bakhmut...

Track record'en för tempo är jävligt låg, så varför skall motoffensiven dömas ut redan?

Om det tog poopin 600 dagar att inta marken han nu har, varför ska inte Ukraina få 600 dagar på sig?

Jag pratar om Ukrainska offensiven.. men visst vänta 600 dagar då så får du se hur långt Ukraina kommit då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in