2023-08-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tror inte den kommer fortsätta länge till.. dom kommer pausa och samla mer vapen.

Ja, offensiven började för sent. Ryssen hann bygga enorma försvarslinjer och har minerat nåt enormt. På vissa ställen är det i snitt 5 minor pr kvadratmeter.. både personell och tankminor, flera kilometer med minor.
Sen har det blivit så att när ukraina trycker på söderut, trycker ryssen på norrut. Går till motattacker som måste stoppas.
2023-08-07, 21:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, offensiven började för sent. Ryssen hann bygga enorma försvarslinjer och har minerat nåt enormt. På vissa ställen är det i snitt 5 minor pr kvadratmeter.. både personell och tankminor, flera kilometer med minor.
Sen har det blivit så att när ukraina trycker på söderut, trycker ryssen på norrut. Går till motattacker som måste stoppas.
Att minera med "5 minor pr kvadratmeter", i mina öron låter detta som ett rent tjänstefel.
2023-08-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Att minera med "5 minor pr kvadratmeter", i mina öron låter detta som ett rent tjänstefel.

Jo, men dom har i princip dränkt vissa områden med minor.
2023-08-07, 21:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jo, men dom har i princip dränkt vissa områden med minor.
Spränger sappören en mina, så åker de andra fyra med av ren sympati.
2023-08-07, 21:45
Medlem
Citat:
Spränger sappören en mina, så åker de andra fyra med av ren sympati.

Jo, men för ryssen är det inte less is more som gäller. Det är more is more. Se bara hur dom öst ut helt vansinniga mängder artillerigranater. Det så dom tänker helt enkelt.
2023-08-07, 21:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jo, men för ryssen är det inte less is more som gäller. Det är more is more. Se bara hur dom öst ut helt vansinniga mängder artillerigranater. Det så dom tänker helt enkelt.
Måste erkänna att jag är förvirrad. Mig veterligt är ryssarna formalister och att bokstavligt talat gödsla med minor på detta sätt är allt annat än reglementsenligt.
2023-08-07, 21:57
Medlem
Citat:
Måste erkänna att jag är förvirrad. Mig veterligt är ryssarna formalister och att bokstavligt talat gödsla med minor på detta sätt är allt annat än reglementsenligt.

Dom kanske tar höjd för blindgångare? säkert mycket gammalt som ligger där ute. Vad fan vet jag.
2023-08-07, 22:14
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det fetade är exakt i linje med den strategi som ryssarna säger sig ha nämligen "war of attrition".
“the sustained process of wearing down an opponent so as to force their physical collapse through continuous losses in personnel, equipment and supplies or [wearing] them down to such an extent that their will to fight collapses.”
De tänker först tunna ut ukrainska armén till oduglighet och sedan marscherar de vart de vill och får som de vill. Ingen ovanlig militär strategi och Kiev uppger att de strävar efter sammaledes.
"When warring opponents use similar approaches and possess similar weapons, trench warfare becomes inevitable. The winning side usually has a slight advantage in production capability or resources." https://fs.blog/attrition-warfare/
Så svaret på vilken part som vinner ligger i det fetade. Jag gissar på Ryssland av uppenbara skäl.

Ja, som jag förstått det har man bestämt sig för att frångå NATO-doktrinen samt mindre manöverkrigföring till förmån för mer klassisk sådan då den inte varit så effektiv.
Till stor del kan det nog skyllas på avsaknaden av flygunderstöd vilket ju anses vara en grundförutsättning för sådant enligt NATO-doktrin. I motoffensivens början var det ju ett givet frågetecken hur offensiven skall gå utan flygunderstöd, och jag antar att vi har fått svaret här.

Jag tror att militärskolor i framtiden kommer att ha väldigt mycket att lära ut hur saker fungerar i praktiken utifrån Ukraina-kriget, även om detta var en dyrköpt lärdom för Ukrainas del.

Däremot tror jag inte att kriget avgörs enbart av rå attrition utan även anpassningsbarhet och möjlighet till innovativa lösningar, Ukraina har varit duktig på detta så långt även om det i ärlighetens namn skall erkännas att Ryssland börjar förbättras i detta avseende.

Man kan lätt föreställa sig att om konflikten pågår länge så kanske även "segraren" blir utslagen.
En s.k. pyrrhusseger.

Ifall man uteslutande talar om militära delen är det nog så, men vad gäller helheten tror jag ärligt talat att Ryssland skulle få en pyrrhussseger även om de vann kriget imorgon, då den "militära operationen" verkligen varit så långt ifrån smidig som bara går och knappast "enligt plan".
Citat:
addendum:
Har Ukraina framställt en formell krigsförklaring mot Ryssland? De skickar ju missiler mot Moskva etc ...
Minns inte när det skedde.

Det är oklart för mig, mig veterligen har inte Ryssland gjort någon krigsförklaring utan vidhåller att det bara är en militäroperation. I sådant fall ser jag ingen anledning till varför Ukraina enkelriktat ska förklara Ryssland krig, utan kan också betrakta drönare mot Moskva som bara militäroperation.
2023-08-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, som jag förstått det har man bestämt sig för att frångå NATO-doktrinen samt mindre manöverkrigföring till förmån för mer klassisk sådan då den inte varit så effektiv.
Till stor del kan det nog skyllas på avsaknaden av flygunderstöd vilket ju anses vara en grundförutsättning för sådant enligt NATO-doktrin. I motoffensivens början var det ju ett givet frågetecken hur offensiven skall gå utan flygunderstöd, och jag antar att vi har fått svaret här.

Jag tror att militärskolor i framtiden kommer att ha väldigt mycket att lära ut hur saker fungerar i praktiken utifrån Ukraina-kriget, även om detta var en dyrköpt lärdom för Ukrainas del.

Däremot tror jag inte att kriget avgörs enbart av rå attrition utan även anpassningsbarhet och möjlighet till innovativa lösningar, Ukraina har varit duktig på detta så långt även om det i ärlighetens namn skall erkännas att Ryssland börjar förbättras i detta avseende.

Man kan lätt föreställa sig att om konflikten pågår länge så kanske även "segraren" blir utslagen.
En s.k. pyrrhusseger.

Ifall man uteslutande talar om militära delen är det nog så, men vad gäller helheten tror jag ärligt talat att Ryssland skulle få en pyrrhussseger även om de vann kriget imorgon, då den "militära operationen" verkligen varit så långt ifrån smidig som bara går och knappast "enligt plan".

Det är oklart för mig, mig veterligen har inte Ryssland gjort någon krigsförklaring utan vidhåller att det bara är en militäroperation. I sådant fall ser jag ingen anledning till varför Ukraina enkelriktat ska förklara Ryssland krig, utan kan också betrakta drönare mot Moskva som bara militäroperation.
Instämmer i ditt resonemang. Vi får se hur det urartar och hoppas på att det inte blir WW3.
2023-08-07, 23:20
Medlem
RobbanUCs avatar
Det går tydligen inget vidare med motoffensiven om man tittar på kartan över återerövrat territorium.
Det synes vara en totalt bortkastad ansträngning som under två månader kostat Ukraina 46.000 döda plus enorma mängder av stridsfordon och materiel.
Se videon vid 6:42 till 7:22 gällande de rudimentära områden som återtagits och västs inställning till det synnerligen dåliga resultatet av motoffensiven.
https://www.youtube.com/watch?v=y64goA1fHIQ&list=UU6cF_2V1vNKx-nFdGd8cOcA&index=3
2023-08-07, 23:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det synes vara en totalt bortkastad ansträngning som under två månader kostat Ukraina 46.000 döda plus enorma mängder av stridsfordon och materiel.

Den där påhittade siffran (egentligen 43 000) kommer från det ryska lögnministeriet och från den kända mytomanen Igor Konashenkov, som alltid ljuger:

Citat:
The Ukrainian military has lost over 43,000 troops and about 5,000 items of military hardware, including 26 combat aircraft and 25 Leopard tanks since it launched its counteroffensive, Russian Defense Ministry Spokesman Lieutenant-General Igor Konashenkov reported on Friday.

https://tass.com/politics/1656797

Inte en människa tror på detta dock. Möjligtvis med undantag av några ryska bönder.
2023-08-08, 07:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Dom kanske tar höjd för blindgångare? säkert mycket gammalt som ligger där ute. Vad fan vet jag.
Möjligen skräp från andrs världskriger. Glöm inte att detta är mark som brukas till helt nyligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in