Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Det fetade är exakt i linje med den strategi som ryssarna säger sig ha nämligen "war of attrition".
“the sustained process of wearing down an opponent so as to force their physical collapse through continuous losses in personnel, equipment and supplies or [wearing] them down to such an extent that their will to fight collapses.”
De tänker först tunna ut ukrainska armén till oduglighet och sedan marscherar de vart de vill och får som de vill. Ingen ovanlig militär strategi och Kiev uppger att de strävar efter sammaledes.
"When warring opponents use similar approaches and possess similar weapons, trench warfare becomes inevitable.
The winning side usually has a slight advantage in production capability or resources." https://fs.blog/attrition-warfare/
Så svaret på vilken part som vinner ligger i det fetade. Jag gissar på Ryssland av uppenbara skäl.
Ja, som jag förstått det har man bestämt sig för att frångå NATO-doktrinen samt mindre manöverkrigföring till förmån för mer klassisk sådan då den inte varit så effektiv.
Till stor del kan det nog skyllas på avsaknaden av flygunderstöd vilket ju anses vara en grundförutsättning för sådant enligt NATO-doktrin. I motoffensivens början var det ju ett givet frågetecken hur offensiven skall gå utan flygunderstöd, och jag antar att vi har fått svaret här.
Jag tror att militärskolor i framtiden kommer att ha väldigt mycket att lära ut hur saker fungerar i praktiken utifrån Ukraina-kriget, även om detta var en dyrköpt lärdom för Ukrainas del.
Däremot tror jag inte att kriget avgörs enbart av rå attrition utan även anpassningsbarhet och möjlighet till innovativa lösningar, Ukraina har varit duktig på detta så långt även om det i ärlighetens namn skall erkännas att Ryssland börjar förbättras i detta avseende.
Man kan lätt föreställa sig att om konflikten pågår länge så kanske även "segraren" blir utslagen.
En s.k. pyrrhusseger.
Ifall man uteslutande talar om militära delen är det nog så, men vad gäller helheten tror jag ärligt talat att Ryssland skulle få en pyrrhussseger även om de vann kriget imorgon, då den "militära operationen" verkligen varit så långt ifrån smidig som bara går och knappast "enligt plan".
Citat:
addendum:
Har Ukraina framställt en formell krigsförklaring mot Ryssland? De skickar ju missiler mot Moskva etc ...
Minns inte när det skedde.
Det är oklart för mig, mig veterligen har inte Ryssland gjort någon krigsförklaring utan vidhåller att det bara är en militäroperation. I sådant fall ser jag ingen anledning till varför Ukraina enkelriktat ska förklara Ryssland krig, utan kan också betrakta drönare mot Moskva som bara militäroperation.