2023-08-07, 21:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inflationen kan inte, och kommer inte, sjunka, så länge vi har en negativ realränta.
En negativ realränta är i sig starkt inflationsdrivande

Öhhh... om inflationen faller och räntan ligger still har vi ju en positiv realränta.
Citera
2023-08-07, 21:29
Medlem
Marknaden känns glödhet just nu. Har en polare som precis sålde sin 3a i en mellanstor svensk stad. Det tog 12 dar med 5 budgivare. Helt galet!!!
Citera
2023-08-07, 21:30
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsecken
Vad tror ni om ränteläget? Vet att det ska komma en höjning nu i september. Ligger i skrivande stund och budar på en lägenhet. Skulle säga att jag klarar 10%, även om det hade blivit knapert så utav helvete. Bör jag dra mig ur?

Det man ska räkna på är om man klarar ett prisfall med 30% utan att livet går helt i stå. Om man ser en framtid där bostaden ska säljas för köp av en annan, större. Det är bra att se till att man har kapital att kunna göra det även vid ett prisfall. Klarar man det så är det ju bara att tuta och köra om man tycker att det är värt pengarna!
Citera
2023-08-07, 21:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Så Öfverklassen köper treor med terrass mot innergård anno 2001 på Fridhemsplan/Stadshagen numera? Jaha trodde de hade lite högre ambitioner men dåså, blir säkert såld nu till stora visningshelgen då. Kanske blir budfest mellan von Plurring och nån kryptomiljardär.

Att vara ränteokänslig behöver inte betyda att man är överklass. Ett par ur medelklassen med löner på 50-60 tkr vardera slänger in 5 mkr tillsammans och tar ett lån på 5 mkr tillsammans. Med den låga avgiften blir det en helt ok månadskostnad även med en ränta på 5%. Finns många sådana par i Stockholm.
Citera
2023-08-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vem har sagt att räntan är den enda faktorn som påverkar bostadspriserna?

Enligt genierna här så är det sjuksyrrornas löner som påverkar bostadspriserna.
Citera
2023-08-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Typsikt objekt som köps av ränteokänsliga kunder. Jag tror inte att dessa har en speciellt nersida.

Gisses, det där är ett helt vanlig objekt som socialgrupp 3 kan äga (men typ inte köpa).
Senast redigerad av swingtrader 2023-08-07 kl. 21:46.
Citera
2023-08-07, 21:55
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att vara ränteokänslig behöver inte betyda att man är överklass. Ett par ur medelklassen med löner på 50-60 tkr vardera slänger in 5 mkr tillsammans och tar ett lån på 5 mkr tillsammans. Med den låga avgiften blir det en helt ok månadskostnad även med en ränta på 5%. Finns många sådana par i Stockholm.

Ja, och hur har de fått ihop dessa fem miljoner då? Bolånekarriär såklart. Blir lite färre av den sorten nu när priserna faller.

Att BLT inte räknar någon alternativintäkt på sitt uppbundna kapital kan vara förståeligt när sparräntorna är 0%, men när de nu ligger närmare 4% kanske kalkylen börjar omvärderas?

Hursom, men 5m insats blir kalkylen annorlunda men ändå 23k + 5k amortering per månad. Kan jämföras med 1% räntan 8k + 5k.
Citera
2023-08-07, 22:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, och hur har de fått ihop dessa fem miljoner då? Bolånekarriär såklart. Blir lite färre av den sorten nu när priserna faller.

Att BLT inte räknar någon alternativintäkt på sitt uppbundna kapital kan vara förståeligt när sparräntorna är 0%, men när de nu ligger närmare 4% kanske kalkylen börjar omvärderas?

Hursom, men 5m insats blir kalkylen annorlunda men ändå 23k + 5k amortering per månad. Kan jämföras med 1% räntan 8k + 5k.

En kombo av bostadskarriär och sparande skulle jag säga. Ska erkänna att jag inte är helt uppsjungen med gällande amorteringskrav, men under 50% belåning finns väl inga amorteringskrav?

5% ränta på 5 mkr blir 250 tkr om året. 175 tkr efter ränteavdrag. 15 tkr plus avgiften om 5 tkr. 20 tkr i månaden eller 10 tkr per skalle. Det finns det ganska många som orkar med utan problem.
Citera
2023-08-07, 22:32
Medlem
Fel, ta bort.
Citera
2023-08-07, 22:34
Medlem
Citat:
Så Öfverklassen köper treor med terrass mot innergård anno 2001 på Fridhemsplan/Stadshagen numera? Jaha trodde de hade lite högre ambitioner men dåså, blir säkert såld nu till stora visningshelgen då. Kanske blir budfest mellan von Plurring och nån kryptomiljardär.

Poängen med mitt inlägg var att den som köper en lägenhet för 11 miljoner tar inte 10 miljoner bolån. I de flesta fall är det kapital som kommer in.
Citera
2023-08-07, 22:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En kombo av bostadskarriär och sparande skulle jag säga. Ska erkänna att jag inte är helt uppsjungen med gällande amorteringskrav, men under 50% belåning finns väl inga amorteringskrav?

5% ränta på 5 mkr blir 250 tkr om året. 175 tkr efter ränteavdrag. 15 tkr plus avgiften om 5 tkr. 20 tkr i månaden eller 10 tkr per skalle. Det finns det ganska många som orkar med utan problem.

Okay, så läggan ska dippa ner 1.25m från önskepris till att börja med då?

Att paret skulle sparat ihop mer än 1m själva kan man väl lägga i kategorin "osannolikt" men låt gå för 1.5m och sen ska de ha 3.5m till från bolånekarriären som vi kan låta startat 2013 när de var 27 år. Blir ett rätt maxat scenario för att snurra ihop den här dealen.
Citera
2023-08-07, 23:09
Medlem
Enligt Husmask tangerade villor i Stockholms län 45 000kr per kvm idag. En nivå som inte synts sen december 2018 respektive juli 2019.

Och i hela riket tangerade villor 22 000kr gränsen. Det har inte setts sen juli respektive december 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in