2023-08-07, 17:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du har berättat att du tidigare har haft alkoholproblem.
Kan det vara en anledning till din syn på problemmänniskor?
De kanske väcker många olika negativa känslor hos dej?
Istället för att bli empatisk så väcks istället nån form av ilska.
Det har absolut förstärkt min syn på problemmänniskor. Det ska sägas att jag aldrig har varit någon som suttit på SIS eller levt på bidrag, men min erfarenhet har absolut hjälpt mig att se saker klarare. Alla ursäkter som problemmänniskor kommer med är bara bullshit.

Negativa känslor kanske är att ta i, men jag blir lite trött när jag tänker på problemmänniskor. Det har inget alls med empati att göra. När människor råkar ut för saker som ligger utom deras kontroll så är jag den första att känna empati för dem.
Citera
2023-08-07, 18:00
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Det Moralhora skrev var;
eftersom från starten så har Dumpen gett ut tillräckligt mycket information om "gäddorna" för att leda till att folk [på Flashback och andra platser på internet] har gissat hejvilt och gjort en rebuslek på det (och lett till felaktiga utpekningar!); även anhöriga har hängts ut [på Flashback och andra platser på internet] och kontaktats
Jag la in ett förtydligande inom hakparentes på två platser. Eftersom det är ett regelbrott att lägga ut känsliga uppgifter om anhöriga här, eller att länka till andra platser där sådan information är postad så kan självklart ingen "komma med bevis" om att så skett. Doh!

Nu pratade vi om anhöriga hade hängts ut av dumpen, inte av flashbackanvändare. Bevis för att dumpen hängt ut hade kunnat skickas som PM eller bara ge mig datumet då de skrev inlägget (där se hängde ut anhörig alltså). Att de publicerar loggar och filmer med konfrontationen gör det enkelt för andra att identifiera dem. Det sker här på flashback vilket är separat från dumpen. Begår dumpen ett brott (vilket en domstol ska avgöra) måste en gädda anmäla det brottet.

Citat:
Alltså... Här måste jag bara ge dig en till
FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas...

Tack för länken. Var det något särskilt du ville visa i den?
Citera
2023-08-07, 18:10
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Nu pratade vi om anhöriga hade hängts ut av dumpen, inte av flashbackanvändare. Bevis för att dumpen hängt ut hade kunnat skickas som PM eller bara ge mig datumet då de skrev inlägget (där se hängde ut anhörig alltså). Att de publicerar loggar och filmer med konfrontationen gör det enkelt för andra att identifiera dem. Det sker här på flashback vilket är separat från dumpen. Begår dumpen ett brott (vilket en domstol ska avgöra) måste en gädda anmäla det brottet.
Nope. Det var din tolkning av vad Moralhora skrev.

Citat:
Tack för länken. Var det något särskilt du ville visa i den?
Ja, du skrev "Barnkonventionens regler går upp till EU, till och med FN." när de facto Barnkonventionen utgår från FN.
Citera
2023-08-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det har absolut förstärkt min syn på problemmänniskor. Det ska sägas att jag aldrig har varit någon som suttit på SIS eller levt på bidrag, men min erfarenhet har absolut hjälpt mig att se saker klarare. Alla ursäkter som problemmänniskor kommer med är bara bullshit.

Negativa känslor kanske är att ta i, men jag blir lite trött när jag tänker på problemmänniskor. Det har inget alls med empati att göra. När människor råkar ut för saker som ligger utom deras kontroll så är jag den första att känna empati för dem.
Så om något av dina tre barn, kanske din dotter, skulle få "problem" skulle du då nedvärdera dem på samma sätt? Om dina barn varit utsatta så tror jag knappast de skulle vända sig till dig för hjälp, med dina värderingar. De ringer nog hellre Dumpen och tipsar.
Citera
2023-08-07, 18:14
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Nope. Det var din tolkning av vad Moralhora skrev.
Då missförstod jag.

Ja, du skrev "Barnkonventionens regler går upp till EU, till och med FN." när de facto Barnkonventionen utgår från FN.
Då missförstod du. Jag menade att reglerna inte bara efterföljs i Sverige utan sträcker sig hela vägen upp till FN, så det stämmer det du säger.
Citera
2023-08-07, 18:15
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Så om något av dina tre barn, kanske din dotter, skulle få "problem" skulle du då nedvärdera dem på samma sätt? Om dina barn varit utsatta så tror jag knappast de skulle vända sig till dig för hjälp, med dina värderingar. De ringer nog hellre Dumpen och tipsar.
Nu är det på det lilla viset att jag och deras mamma har lärt dem att ta ansvar för sina egna liv, och att de skulle använda Dumpen som vapen när de inte får som de vill har jag väldigt svårt att tro.
Citera
2023-08-07, 18:16
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Då missförstod jag.

Då missförstod du. Jag menade att reglerna inte bara efterföljs i Sverige utan sträcker sig hela vägen upp till FN, så det stämmer det du säger.
Dåså, bra att vi fick det utrett.
Citera
2023-08-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relentlessly
Ditt hjon. USA har inte skrivit på någon Barnkonvention. Dom styr världen pappskalle.
”Ditt hjon” kan du vara själv pappskalle.
USA tror möjligtvis att dom styr världen men det gör dom inte.
Inte ens i sitt eget land.
Det finns liknande Dumpen i USA också som dessutom har fler stödjande lagar än i Sverige.
Citera
2023-08-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
”Ditt hjon” kan du vara själv pappskalle.
USA tror möjligtvis att dom styr världen men det gör dom inte.
Inte ens i sitt eget land.
Det finns liknande Dumpen i USA också som dessutom har fler stödjande lagar än i Sverige.
Jag funderar på ifall "hjon" är dialektalt, typ Örebro eller något annat gnälligt, eller bara boomer-språk?
USA styr inte världen, det gör Kina som äger USAs statsskuld och skulle kunna sänka dollarn om de ville. Men det är OT.

Kina har inte, vad jag vet, något som motsvarar Dumpen, men det vore intressant att veta. Kanske någon har koll? Avrättar de direkt kanske?
Citera
2023-08-07, 22:13
Medlem
Stina-Linas avatar
[ Ursprungligen postat av Gmd79
Jag har reagerat på det de skrev avseende att de tar avstånd från app:n som hänger ut oskyldigt folk och ifrågasätter om inte Dumpen gör detta mot flertalet s.k. gäddor. ]

Nu blev jag förvånad eftersom en del av det appen sägs förmedla vid sökande är förmedlat just ifrån Dumpen!!!!
Källa SVT
Citera
2023-08-07, 22:28
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
[ Ursprungligen postat av Gmd79
Jag har reagerat på det de skrev avseende att de tar avstånd från app:n som hänger ut oskyldigt folk och ifrågasätter om inte Dumpen gör detta mot flertalet s.k. gäddor. ]

Nu blev jag förvånad eftersom en del av det appen sägs förmedla vid sökande är förmedlat just ifrån Dumpen!!!!
Källa SVT

De har lagt in gäddornas nummer på platsen där de konfronterades som de då hämtat från dumpen eller den där "gäddkartan" på Facebook. De ger alltså ingen mer information än det som redan finns på dumpen.

För dömda (oklart då några sägs ha blivit friade) har de lagt ut namn, personnummer och adresser (som kan användas för stt söka upp domslut). Alltså mer information än dumpen lämnar ut om gäddorna.
Citera
2023-08-07, 22:38
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nu är det på det lilla viset att jag och deras mamma har lärt dem att ta ansvar för sina egna liv, och att de skulle använda Dumpen som vapen när de inte får som de vill har jag väldigt svårt att tro.

Är nog svårt att använda Dumpen som vapen. För många steg den som tipsat inte har kontroll över som leder till konfrontation.

Nyfiken. Vad tror du det finns mest av Problemflickor(maskrosbarn) eller gäddor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in