2023-08-07, 14:19
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är en lag, inte en naturlag. Det enda som behövs för att ställa saker tillrätta är ett riksdagsbeslut, eller någon form av prejudikat som gör lagen obsolet. Detta skulle till exempel kunna ske som ett led i att bekämpa gängbrottsligheten. Förresten så har jag aldrig hävdat att våldtäkt är ett bra sätt för att få problemflickor att sluta upp med sitt problematiska beteende.

Jag lade till det i parantesen för att undvika missförstånd från andra som hänger i den här tråden som gärna vill missförstå.

Barnkonventionens regler går upp till EU, till och med FN. Att försöka slingra sig från dem skulle väcka negativ uppmärksamhet till hur Sverige tar hand om sina barn. Vi är dåliga nog på att efterfölja alla paragrafer som det är. Förstod jag dig rätt att du menade den lagen?

Pinoputchin höll jag med:
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag vet att du har rätt per definition i det här fallet med strultjejer. Jag har själv jobbat med målgruppen så jag vet att det är fördelaktigt att vara sträng för att eventuellt få dem på rätt köl. Gäller också generellt problem-människor överlag. Hade några problemkompisar (manliga) men det hjälpte inte att dadda dem, det blev bättre då jag ställde krav och ultimatum.

Hjärtebarn/maskrosbarn/probelflickor/strultjejer. Kärt barn har många namn. Fantastisk insats att lyckas få dem på rätt köl. Även om det bara är några få en människa kan hjälpa gör det skillnad. Även om det bara är en som blir hjälpt.

Sen är frågan hur gäddorna ska förhindras. De kanske behöver samma behandling som ovan också.
Citera
2023-08-07, 14:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse

Hjärtebarn/maskrosbarn/probelflickor/strultjejer. Kärt barn har många namn. Fantastisk insats att lyckas få dem på rätt köl. Även om det bara är några få en människa kan hjälpa gör det skillnad. Även om det bara är en som blir hjälpt.

Sen är frågan hur gäddorna ska förhindras. De kanske behöver samma behandling som ovan också.

Mitt inlägg avsåg alltså per definition "problemflickor" el "problempersoner" där har Gynekologstolen rätt. Gäddor behöver nog också tufft och rättframt bemötande liksom de flesta missbrukare och psyksjuka, men av profesionella personer och på ett profesionellt sätt.

Edit:
Kul föressten att du bemöter argument utan att samtidigt leverera personangrepp. Bra gjort!
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-08-07 kl. 15:03.
Citera
2023-08-07, 14:27
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Mitt inlägg avsåg alltså per definition "problemflickor" el "problempersoner" där har Gynekologstolen rätt. Gäddor behöver nog också tufft och rättframt bemötande liksom de flesta missbrukare och psyksjuka, men av profesionella personer och på ett profesionellt sätt

Absolut! Hoppas konfrontationen knuffar dem i rätt riktning att söka upp de personerna för hjälp.
Citera
2023-08-07, 14:40
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Jag lade till det i parantesen för att undvika missförstånd från andra som hänger i den här tråden som gärna vill missförstå.

Barnkonventionens regler går upp till EU, till och med FN. Att försöka slingra sig från dem skulle väcka negativ uppmärksamhet till hur Sverige tar hand om sina barn. Vi är dåliga nog på att efterfölja alla paragrafer som det är. Förstod jag dig rätt att du menade den lagen?

Saken är att det inte finns något land som fjäskar så mycket för FN som Sverige gör, och i synnerhet har gjort. Jag tror inte heller att regeringen kommer att lägga fram ett förslag om att sänka gränsen mellan barn/vuxen till 13 år eller något liknande, men jag kan tänka mig att det till exempel kan komma förslag om undantag vid till exempel gängkriminalitet. Detta öppnar då givetvis upp för att göra andra undantag. För att resten av världen skulle höja på ögonbrynen (annat än för fakumet att pissliberala Sverige ändrar kurs) krävs något mer, till exempel dödsstraff för narkotikabrott eller dödsstraff för människor under 18 år. Att jag valde de senare exemplen är givetvis ingen slump, de (och kritiken emot dem) är hämtade från verkligheten.

Du kanske undrar vad detta har med Dumpen att göra. Jo, Dumpen försöker göra samhället ännu värre genom att i princip vilja ansvarsbefria alla människor under 18 år från konsekvenserna av sitt eget beteende. Så även människor över 18 år som skyller på något som hände innan de blev det. Jag vill gå i motsatt riktning, d.v.s. att vad människor gör också skall ge konsekvenser i verkligheten. Man måste våga vara sträng.
Citera
2023-08-07, 14:50
Medlem
Citat:
Saken är att det inte finns något land som fjäskar så mycket för FN som Sverige gör, och i synnerhet har gjort. Jag tror inte heller att regeringen kommer att lägga fram ett förslag om att sänka gränsen mellan barn/vuxen till 13 år eller något liknande, men jag kan tänka mig att det till exempel kan komma förslag om undantag vid till exempel gängkriminalitet. Detta öppnar då givetvis upp för att göra andra undantag. För att resten av världen skulle höja på ögonbrynen (annat än för fakumet att pissliberala Sverige ändrar kurs) krävs något mer, till exempel dödsstraff för narkotikabrott eller dödsstraff för människor under 18 år. Att jag valde de senare exemplen är givetvis ingen slump, de (och kritiken emot dem) är hämtade från verkligheten.

Du kanske undrar vad detta har med Dumpen att göra. Jo, Dumpen försöker göra samhället ännu värre genom att i princip vilja ansvarsbefria alla människor under 18 år från konsekvenserna av sitt eget beteende. Så även människor över 18 år som skyller på något som hände innan de blev det. Jag vill gå i motsatt riktning, d.v.s. att vad människor gör också skall ge konsekvenser i verkligheten. Man måste våga vara sträng.
Du visar verkligen varför Dumpen behövs, 🙏
Citera
2023-08-07, 14:53
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Du visar verkligen varför Dumpen behövs, 🙏
Så det du säger är att Dumpen är en slags opposition mot de strömningar (till exempel minskade straffrabatter samt minskad straffmyndighetsålder) som vi idag ser i samhället idag?
Citera
2023-08-07, 14:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Kan man förbjuda någon att länka till offentligt publicerat material?
Svar nej, inte om det går att nå utan länk, d.v.s. söka sig fram.
Citera
2023-08-07, 15:06
Medlem
Citat:
Så det du säger är att Dumpen är en slags opposition mot de strömningar (till exempel minskade straffrabatter samt minskad straffmyndighetsålder) som vi idag ser i samhället idag?
Jag säger att med din syn på barn och hur de angrips sexuellt av vuxna så visar Du att Dumpen behövs för att belysa problemet med bl.a. just sådana som dig.
Citera
2023-08-07, 15:08
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Man är inte straffmyndig eller "byxmyndig" förrän du är 15 år. Det är för att ett barn inte kan förutspå konsekvenser. Det behövs mer livserfarenhet för det. När de är 15 har de fortfarande 10 år kvar tills de har en färdigvuxen hjärna, så du kan föreställa dig hur omogna barn under 15 år är.
Citera
2023-08-07, 15:13
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Jag säger att med din syn på barn och hur de angrips sexuellt av vuxna så visar Du att Dumpen behövs för att belysa problemet med bl.a. just sådana som dig.
Så vad är problemet med sådana som jag? Jag har aldrig varit särskilt intresserad av sexuella övergrepp som sådana, utan mer av hur anklagelser om sådana används som vapen (maktmedel). Jag är även intresserad av samhällsfrågor och de konsekvenser som en allt för liberal hållning får, något som vi idag bland annat ser prov på i form av gängbrottsligheten. Det är i detta sammanhang jag sätter in Dumpen, och om du anser att jag är ett problem på grund av det så gör du det på politisk grund.
Citera
2023-08-07, 15:25
Medlem
Är det någon som skrivit på dumpens sida eller på deras olika FB-sidor med konstruktiv kritik eller ifrågasättande av deras metoder eller uttalanden?

Jag har försökt flertalet gånger samt haft vänner som försökt föra en dialog med dem, men de har hela tiden valt att ta bort inläggen, trots att det inte är något fel eller kränkande i dem.

Jag har reagerat på det de skrev avseende att de tar avstånd från app:n som hänger ut oskyldigt folk och ifrågasätter om inte Dumpen gör detta mot flertalet s.k. gäddor. Flertalet av de som de kallar gäddor har inte begått något brott, då de pratat med en vuxen som utgett sig för att vara ett barn. Dessutom har barnet varit på vuxensidor m.m. Vidare är där även ett flertalet individer som det väckts åtal mot, men som friats. Även dessa hänger Dumpen ut.

Vidare så ifrågasatte jag deras påstående om att de rädda många flickor från våldtäkt m.m. och att de inte skadar andra. Men ser man till fakta att de utger sig för att vara ett barn, men i själva verket är en vuxen som chattar med en annan vuxen, så räddar de inget barn vid den konfronteringen. Dock skadar de många fler människor genom uthängningen. Personens familj, vänner m.m.

Vidare så har jag ställt mig frågande till varför de redigerar inläggen så hårt, vad de döljer när de inte visar allt vad som skrivs, hur de inleder diskussionerna eller hur de själva uppmuntrar till det felaktiga7störda beteendet. Jag har också ställt mig frågande varför de inte erbjuder hjälp till förövaren för att få denne att komma på fötter igen, för många är inte hebefiler, utan personer som kanske har allvarliga problem på annat sätt och behöver hjälp. Istället så hänger de ut personerna istället för att erbjuda hjälp.

Sen de som verkligen är hebefiler eller pedofiler i vissa fall kommer Dumpens sätt att agera inte göra något annat än att försvåra polisväsendets möjlighet till att ta fast individerna då de istället kommer att dra sig till mer skumma platser m.m.

Med detta sagt så skulle jag vilja påkalla alla Dumpen-anhängare, men även Dumpen-ifrågasättare att ställa konstruktiv kritik eller ifrågasättande till Dumpen på de olika forumen för att se vilken typ av journalistik de för. Inte konstigt att Dumpen bara kretsar på små tidningar m.m. då de stora aktörerna vet hur riktig journalistik skall bedrivas.

Slutligen vill jag bara flagga upp att Dumpens budskap är att påkalla regeringens uppmärksamhet samt att de vill få till en förändring i lagstiftningen. Detta är nobelt och något de har uppnått idag. Således är alla uthängningar som inte är anonymiserade att anses som ett övertramp av deras egen agenda. Fortsatt bedrivande på detta sätt och avanonymisering av s.k. gäddor är istället ett uttryck för populism och ett sätt för att finansiera sitt levende och eventuella nöjesresor.
Citera
2023-08-07, 15:26
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Då ser du tydligheten med att oskyldiga inte ska drabbas och vi har inte sett ett sådant fall. Den där appen kan ställa till med problem om oskyldiga far illa ut. Men hur vet vi om personen är det? Media kommer vara snabba med att snappa upp det om det dyker upp i vanlig ordning. I artikeln nämns risker. Precis som det är med allt annat i livet.

Du skrev att appen är en konkurrent. På vilket sätt?
”Dumpen visar personer som aldrig ens skulle bli åtalade.” Det stämmer inte för det har hänt flera gånger. Hur autistisk är du på en skala 1-10. 12?
Om man har Asperger eller ADHD eller något annat har ingen betydelse på det redan skrivna ordet. Kritisera det skrivna i stället, man kan vara utan diagnos och skriva konstigt.

Sara skrev att något om att legitimiteten för Dumpen förstörs, kanske var i svarfältet på Facebook. Det får helt enkelt inte plats med fler, som jag tolkar Sara.

Det att appen lagt ut 15 åringar som legat med 14 åringar kan man hålla med att det är grymt, lagen är tydligen ändrad nu. En domstol skrev att det inte kunde vara lagskrivarens (Thomas Bodström) intention att det skulle dömas till våldtäkt i ett fall, i början då lagen införts. En hafsigt sammansatt lag.

Dumpen kritiserar att ej dömda läggs ut, men det finns ju ändå ett skäl att de hamnat där. Men självklart ska de inte läggas ut då. Samtidigt så lägger Dumpen ut personer som de smörar in och inte skulle gå i fällan utan smör. Och i denna rådande situation skulle de aldrig någonsin kunna dömas.

Detta avslöjar Dumpens falskhet. Det att klanka ner på sina åsiktsbröder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in