2023-08-07, 10:26
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
tänkte mer om man gör ett misstag och blir anmäld för att man tagit fel och trott att en person är intresserad av barn
Man behöver konkreta bevis.
Chattloggar som styrker att det är just den gäddan som sexchattar med barn/FUP/dom.
Annars håller det inte.
Senast redigerad av LeCastle 2023-08-07 kl. 10:29.
Citera
2023-08-07, 10:31
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
tänkte mer om man gör ett misstag och blir anmäld för att man tagit fel och trott att en person är intresserad av barn

Du får säga att du tror eller är orolig för det. På samma grunder kan du vända dig till polisen. Du får inte säga att du vet att personen har gjort något brott, även om du vet, det måste en domstol avgöra och då blir det förtal.
Citera
2023-08-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Man behöver konkreta bevis.
Chattloggar som styrker att det är just den gäddan som sexchattar med barn/FUP/dom.
Annars håller det inte.

alltså om man tipsar dom en person och de chattar med personen och han nappar på betet
Citera
2023-08-07, 10:44
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
alltså om man tipsar dom en person och de chattar med personen och han nappar på betet

Då är det en fara för barn. Kontakta polis främst.

https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-om-sexuella-overgrepp-mot-barn/
Citera
2023-08-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Lite komiskt, det har kommit en betalapp där sexualbrottslingars pekas ut. Sara är starkt kritisk. Menar att oskyldiga kan råka pekas ut. Det kan nog vara så. Men är väl snarare att han ses som konkurrent.

På Dumpens Facebook svarsfält hoppas personer att han blir dömd, och säger det inte kan vara lagligt?

Tänker på killen som sökte vänner på Facebook och blev smörad av fiskaren och fick honom genom att fråga om han hade kondomer. Han blev uthängd, och insmörad i fällan, vad är skillnaden mot appen? Appen påstås av Dumpen visa personer som är friade, Dumpen visar personer som aldrig ens skulle bli åtalade.

Nej men det är deras varumärke som de skapat, ingen ska sno deras idé, pengarna som marknaden kan ge ska komma Dumpen till godo. De förbjuder honom att länka till Dumpen.
Kan man förbjuda någon att länka till offentligt publicerat material?
Citera
2023-08-07, 12:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayaaaaa
Just glömde bort att enligt er så är alla som inte stöttar dumpens metoder Pedofiler.
Jag tror också att många av de som öppet sympatiserar med Dumpen (eller gapar om sexbrott överhuvudtaget för den delen) ofta är bland de värsta själva. Det roligaste exemplet på en sådan torde vara Göran Lindberg.
Citera
2023-08-07, 12:27
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror också att många av de som öppet sympatiserar med Dumpen (eller gapar om sexbrott överhuvudtaget för den delen) ofta är bland de värsta själva. Det roligaste exemplet på en sådan torde vara Göran Lindberg.

Många kan dölja sig genom att ta ett ställningstagande mot något de själv begår (det är den du minst anar). Motsatsen när det gäller sexualbrott mot barn skulle vara att pedofiler utan skydd av anonymitet vågar gapa om sina brott och fantasier. Det är det ingen som gör, så i den frågan kommer majoriteten av de du frågar alltid säga att de är emot.

Däremot söker gärningsmän sig till platser där de kommer i kontakt med offer. Göran Lindberg kunde komma i kontakt med utsatta genom sitt jobb. Där skiljer han sig inte heller från mängden vad gäller sexualbrottslingar. Det är därför det är så viktigt att se till människors handlingar. Gäddan har visat genom sitt handlande att denne är kapabel, oavsett vad gäddan påstått eller har för yrkesroll.
Citera
2023-08-07, 12:39
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Många kan dölja sig genom att ta ett ställningstagande mot något de själv begår (det är den du minst anar). Motsatsen när det gäller sexualbrott mot barn skulle vara att pedofiler utan skydd av anonymitet vågar gapa om sina brott och fantasier. Det är det ingen som gör, så i den frågan kommer majoriteten av de du frågar alltid säga att de är emot.

Däremot söker gärningsmän sig till platser där de kommer i kontakt med offer. Göran Lindberg kunde komma i kontakt med utsatta genom sitt jobb. Där skiljer han sig inte heller från mängden vad gäller sexualbrottslingar. Det är därför det är så viktigt att se till människors handlingar. Gäddan har visat genom sitt handlande att denne är kapabel, oavsett vad gäddan påstått eller har för yrkesroll.
Du resonerar ungefär som jag, även om jag tycker att det är svårt att prata om motsatser. Det finns ingen motsägelse i att gilla barn eller unga och samtidigt hålla tyst om det. Du har dock rätt i att det är ovanligt att den gruppen pratar öppet om vad de gillar.

För mig så har det alltid varit självklart att många av de som orkar arbeta med personer som, givet att lagen följs, inte tillför något annat än en stor kostnad har baktankar.
Citera
2023-08-07, 12:58
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Kan man förbjuda någon att länka till offentligt publicerat material?
Välkommen tillbaka.
Citat:
Förutom att du feltolkade som vanligt.
Varför tror du det?
Citera
2023-08-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Detta är ju extra komiskt eftersom från starten så har Dumpen gett ut tillräckligt mycket information om "gäddorna" för att leda till att folk har gissat hejvilt och gjort en rebuslek på det (och lett till felaktiga utpekningar!); även anhöriga har hängts ut och kontaktats - någonting Sara är väl medveten om eftersom hon härjat i denna tråd och länge inte sett något problem med det. Helt plötsligt så är det problematiskt enligt henne och dumplingarna?

Hade Dumpen sett problem med att oskyldiga hängts ut så hade de antingen publicerat namnen rakt av (vilket de givetvis inte gör för att skydda sig själva) eller anonymiserat såpass mycket att gissningslekarna blir omöjliga (men då lär den sköna swishen sina).
Dumpen publicerar inte namn och adress.
Dumpen publicerar de aspirerande förövarnas egna ord och bilder, dessa får möjlighet att uttala sig innan publicering. Stor skillnad, hur kan du inte förstå det?

Dumpen hänger inte ut, de avslöjar personers aktiviteter genom journalistiskt under cover-arbete. Klassisk metod.
Citera
2023-08-07, 13:05
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Du resonerar ungefär som jag, även om jag tycker att det är svårt att prata om motsatser. Det finns ingen motsägelse i att gilla barn eller unga och samtidigt hålla tyst om det. Du har dock rätt i att det är ovanligt att den gruppen pratar öppet om vad de gillar.

För mig så har det alltid varit självklart att många av de som orkar arbeta med personer som, givet att lagen följs, inte tillför något annat än en stor kostnad har baktankar.

Jag förstod inte riktigt vad du menade med baktankar och kostnad. Kan du utveckla?
Citera
2023-08-07, 13:09
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Jag förstod inte riktigt vad du menade med baktankar och kostnad. Kan du utveckla?
Det jag menar är att den typ av problemflickor Göran Lindberg gillar och som Dumpen utger sig för att vara bara kostar en massa pengar för människor som inte är intresserade av att sätta på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in