Citat:
Ursprungligen postat av
Ryggsecken
Vad tror ni om ränteläget? Vet att det ska komma en höjning nu i september. Ligger i skrivande stund och budar på en lägenhet. Skulle säga att jag klarar 10%, även om det hade blivit knapert så utav helvete. Bör jag dra mig ur?
Det får du inte reda på i den tråden. Den verkar ha urartat till två läger.
Ena lägret vet säkert att priserna kommer att sjunka minst 50% och räntan kommer att vara skyhög för alltid. Andra halvan tror att det löser sig.
Det är bara gissningar till höger och vänster.
Hade jag själv varit i din situation hade jag nog tittat på vad det skulle kosta att binda räntan i 3-4 år. Då har du åtminstone den tiden säker och slipper bry dig om upp eller ner på räntan de åren.
Din bostad är mer än bara spekulation kring räntan. Har du hittat en lägenhet som du verkligen, verkligen vill ha så spelar det ju större roll än om du bara hittat en "lämplig lägenhet". Då får du väga för och nackdelar mot varandra.
Att ta fast ränta i 2-3 år nu tror jag är "sunt" och nyttan av fast kostnad överväger risken/nyttan med rörlig ränta som kan gå ner eller upp. 3-4 år med fast ränta är högt och tråkigt men då har du 4 år med säkerställd kostnad.
Man vill ju gärna tänka att räntan ska var lägre om 2-3 år men om det blir så eller om det blir nämnvärt lägre vet ingen.
Jag har själv väldigt små lån men har satt dem på fast ränta nu bara för sinnesfridens skull.