2023-08-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nä det har du rätt i. Men tar man ett bolån så tar ju banken och gör en analys den sk KALP-en vilket inbegriper höjda räntor.
Oavsett lånestorleken så är det ens eget ansvar att man gör rätt för sig. Om kostnaderna börjar bli så stora så att medelsvensson inte har råd att bo så kommer regeringen att reagera med kraft. Antingen amorteringsfrihet eller annan större insats.
Man skall komma ihåg att amortering blev ett krav pga låga räntor och ständig prisuppgång.
Vad tror du sker när det omvända inträffar dvs per idag?

Men kalpen är ett trubbigt mått när vi har historiskt rekordhöga prisökningar. En kalp på 6% förut kanske bara är 5% idag egentligen om man tar höjd för att allt också blivit dyrare.

När man gjort kalp 2019 kostade allt mycket mindre. Och då klarade man 6% ränta. Idag kostar allt mycket mycket mer, något som inte gick att förutse 2019. Då är kanske kalpen man räknade på förut 6% inte vettigt.
Citera
2023-08-07, 12:16
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Om de är fast i sitt boende går ju inte priserna ned. Det som måste hända är att kostnaden på boendet överskrider det de kan betala eller att de flesta tänker att jag måste sälja innan räntan hamnar på 6-7% och därmed hamnar i ett sådant läge.

De som är fast i sin etta köper ingen tvåa. De som är fast i sin tvåa köper ingen villa. De som är fast i sin villa blir arbetslösa, skiljer sig och dör.
Citera
2023-08-07, 12:31
Medlem
Vad tror ni om ränteläget? Vet att det ska komma en höjning nu i september. Ligger i skrivande stund och budar på en lägenhet. Skulle säga att jag klarar 10%, även om det hade blivit knapert så utav helvete. Bör jag dra mig ur?
Citera
2023-08-07, 12:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsecken
Vad tror ni om ränteläget? Vet att det ska komma en höjning nu i september. Ligger i skrivande stund och budar på en lägenhet. Skulle säga att jag klarar 10%, även om det hade blivit knapert så utav helvete. Bör jag dra mig ur?
Måste du ha lägenheten?
Om inte så försök att vänta ett år eller så.
Citera
2023-08-07, 12:44
Medlem
Citat:
Hade avvaktat till November/December. Många klarnalån som finansierat semestrar nu i sommar. Att du klarar 10% ränta är bra, dock vill man ju köpa i en dal och nu går troligen priserna ned ytterligare och räntan ska upp en bit till. Jag räknar med botten 23/24, sen är bara just ett boende. Så usel som investering förutom att kunna välja fritt var man vill bo o grannar
Citera
2023-08-07, 12:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Det får du inte reda på i den tråden. Den verkar ha urartat till två läger.
Ena lägret vet säkert att priserna kommer att sjunka minst 50% och räntan kommer att vara skyhög för alltid. Andra halvan tror att det löser sig.

Det är bara gissningar till höger och vänster.

Hade jag själv varit i din situation hade jag nog tittat på vad det skulle kosta att binda räntan i 3-4 år. Då har du åtminstone den tiden säker och slipper bry dig om upp eller ner på räntan de åren.

Din bostad är mer än bara spekulation kring räntan. Har du hittat en lägenhet som du verkligen, verkligen vill ha så spelar det ju större roll än om du bara hittat en "lämplig lägenhet". Då får du väga för och nackdelar mot varandra.

Att ta fast ränta i 2-3 år nu tror jag är "sunt" och nyttan av fast kostnad överväger risken/nyttan med rörlig ränta som kan gå ner eller upp. 3-4 år med fast ränta är högt och tråkigt men då har du 4 år med säkerställd kostnad.

Man vill ju gärna tänka att räntan ska var lägre om 2-3 år men om det blir så eller om det blir nämnvärt lägre vet ingen.

Jag har själv väldigt små lån men har satt dem på fast ränta nu bara för sinnesfridens skull.
Citera
2023-08-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det får du inte reda på i den tråden. Den verkar ha urartat till två läger.
Ena lägret vet säkert att priserna kommer att sjunka minst 50% och räntan kommer att vara skyhög för alltid. Andra halvan tror att det löser sig.

Det är ingen som tror på skyhög ränta. Det folk ibland påpekar är att 5% historiskt snarast är en låg ränta. Du måste upp till 8-10% innan det kan kallas för högt och det är rätt få som tror att det hamnar där.

Frågan är om extremlåga räntor kommer tillbaka eller inte?
Citera
2023-08-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Stöter på många som pratar om att snart stannar byggena och arbetslösheten ökar. Då kommer Riksbanken sänka räntan fort för att stimulera ekonomin.

Jag kan inte förstå hur man kan lägga alla sina kort på detta. Säkert för man har för mycket att förlora och haft för dålig risk management.
Mja, räntan är penningpolitik. Det handlar inte om arbetslöshet utan om hur man hanterar statens pollett, den svenska kronan.

BLT fattade inte detta när räntan gick ned och BLT fattar inte det när räntan går upp heller. De kan nämligen ingenting alls om ekonomi överhuvudtaget, det är därför vi kallar dem BLT.
Citera
2023-08-07, 14:06
Medlem
Många objekt med omfattande renoveringsbehov som läggs ut nu. Ofta pensionärer som ska checka ut och flytta in i lägenhet. Här pratar vi säljare som måste sälja. Oförståeligt varför folk budar på dessa. När buden borde ligga långt under begärt pris.

Vänta ut åldringarna. Annars cashar de bara in och skuldsätter yngre förmågor.
Citera
2023-08-07, 14:15
Medlem
Det är så märkligt det här med boolis sökfilter. Söker Stockholms Län, villor.

Standardsorteringen är ”Inkommet”. Och då dyker objekten upp.

2023-08-07 Ok.

Nästa 2023-05-03 kommer in först nu? -16%

Nästa 2023-05-05 kommer in först nu? 0%

Nästa 2023-06-05 kommer in först nu? -14%

Det här är alltså lagfarter som trillar in i efterhand som folk inte velat publicera slutpris för. Man får ändra sorteringen till datum för att få kronologisk ordning.

Annars är det rekordlågt antal husförsäljningar efter 7 dagar i augusti, Stockholms län. Bara 16 st. Det här är lägre i månadstakt än i juli.

Aldrig uppmätts såhär död marknad. Någonsin.

Bankerna bråkar nog som grisar över varje tusenlapp de lånar ut idag. När omsättningen är såhär låg.
Citera
2023-08-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Många objekt med omfattande renoveringsbehov som läggs ut nu. Ofta pensionärer som ska checka ut och flytta in i lägenhet. Här pratar vi säljare som måste sälja. Oförståeligt varför folk budar på dessa. När buden borde ligga långt under begärt pris.

Vänta ut åldringarna. Annars cashar de bara in och skuldsätter yngre förmågor.

Hur länge ska man "vänta ut åldringarna"?
Den ursprungliga tråden är ju 13 år gammal och bubbelpratarnas egna barn är nästan utflugna från den lilla hyresrätten i förorten vid det här laget när de 2010 började skrika sig hesa.

Nog att det har kommit ett prisfall som kan fortsätta ett tag, men man måste ju få bo någonstans också.
Annars kan man ju köpa och sen vänta på sitt arv när dessa åldringar trillar av pinnen
Citera
2023-08-07, 14:22
Medlem
Tittade lite tillbaka i historien på när marknaden prisat in räntetopp.
Toppen har både skjutits frammåt i tiden och uppåt i ränta sedan inflationen tog fart.

Datum: 2023-08-07
Peak 2024-02-14, 4.14%
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41009

Datum: 2023-02-07
Peak 2023-07-05, 3.29%
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/35433

Datum: 2022-08-08
Peak 2023-07-05 2.64%
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/29909

Enliga nuvarande prisättning så dröjer de till december 2024 innan räntan är lägre än den är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in