2023-08-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Visst kan en 25 årig kvinna vara starkare än en sjuklig 50 årig man, märker du inte att du själv säger precis det jag säger?
En man måste vara gammal och sjuklig för att en ung och dessutom vältränad kvinna skall ha en chans.
Tror knappast en sjuklig 50 åring hade sökt sig till dessa tester och hade han så hade han åkt ut med en gång.

Av alla som söker sig till dessa uttagningar så är det bara ett fåtal som får bli aspiranter.
Det är helt orimligt att tro att en kille och en tjej med exakt samma träning i samma ålder någonsin skulle få utfallet att tjejen skulle klara sig bättre i dessa test.

Därav följer logiken att ska du plocka ut x antal nya aspiranter kommer det inte finns en kvinna bland de som klarar sig till sista ronden vilket betyder att kvinnliga brandmän kommer in på annat än de fysiska kraven, enklare än så är det inte.

Visst har alla människor lika värde men det betyder inte att jag tycker att vi ska ha massa neger och sandneger levandes på våra skattepengar.
Räcker väl att du kommer ihåg nyheterna igår, hundratals neger som alla flytt sitt hemland slåss i Vårt land om vem dom tycker är bäst lämpad att styra "deras" land.

Vetenskap om mäns empatiska förmåga, har du någonsin varit på en vårdinrättning?
Eller är det majoritet kvinnor där för att lönerna är lägre som det brukar heta?

Varför slåss du mot det man kan se bara genom att analysera det du ser varje dag när du lämnar ditt hem och går ut i verkligheten.

Kvinnor är inte mindre värda än män, vi är bara olika och 2 av dessa olikheter är vår biologiska uppbyggnad samt hur vårt hjärnpar (höger/vänster hjärnhalva) samarbetar.

Finns i stort sett inga kvinnor i inom väldigt tunga yrken tex tekniker/mekaniker inom industrin helt enkelt för dom skulle inte klara av arbetet rent fysiskt så därav är det naturligt att dom inte säker sig dit eller om dom gör det slutar dom eller får sparken för dom kan inte prestera som sina manliga kollegor.

Män på vårdinrättningar är ovanligare för vi blir tokiga på allt jävla bladdrande och gnällande från både patienter och våra kvinnliga medarbetare.

Du vet väl att kvinnors belöningssystem triggas av att dom får prata, pratat och pratat.

Mäns belöningssystem går i baklås av att behöva lyssna, lyssna och lyssna.

Har du aldrig märkt något av detta i ditt eget liv?

Sen det här med rasism, det är också ett ord som tappat allt sitt värde som så många andra ord.

Tycker man att vi borde stänga gränserna för immigranter är man rasist, vad är kopplingen?
Går man ut i vilket samhälle som helst i Sverige och Europa med för den delen så vimlar det av bidragsimigranter, varför skulle någon vilja ha in fler av dom när polis, skola, vård, infrastruktur etc går på knäna pga av ekonomin?
De flesta inser det är logik en del hävdar det är rasism.

Det går inte ha ett fungerande samhälle där majoriteten av en grupp står för brottslighet och är tärande på samhället.
Det måste vara på andra hållet för att vara hållbart.

Vi sätter specifika krav för olika yrken. OM en individ uppfyller dessa villkor, så ska hen självklart ha rätt söka och ev. få jobbet, säger sig fan självt!
Brandkåren nekar inte en man för att han ex. inte är starkare, eller lika stark än den absolut starkaste mannen i världen, eller redan anställd i brandkåren. Då ska heller inte kvinnor som når upp till hans nivå ratas.

Tycker man att man ska stänga gränserna för flyktingar, med motivationerna, för att dessa människor är "dåliga" "kriminella", försämrar Sverige, eller what ever som i grunden går ut på att man tycker dessa människor är sämre värda, så är man rasist.
Och nej, det hjälper inte att knipa käft om de egentliga orsakerna till sin ovilja.

Det jag har märkt i den patriarkala historia är att män har pratat, pratat och pratat och tyckt att kvinnor ska hålla käften och lyssna. Så nog mer kvinnor som är jävligt trötta på gubb-prat.
Citera
2023-08-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte alls. Vi har varit tillsammans i rätt många år nu, och jag har inte lyckats driva bort henne ännu.
Undras om det sammanhänger med att jag sköter det mesta av disken.

Vi vet med säkerhet att dagens modell inte bygger stabila relationer, ty ca hälften av äktenskapen havererar (majoritet initierat av kvinnor) och bedömningen är att långt fler av samboförhållandena upplöses.

Men, saken är denna och det är en kritik också av genusvetenskapen: Om flest män skulle haverera äktenskapen, så skulle det heta att män är ansvarslösa och överger kvinnor och barn. Nu när det är tvärtom, så heter det att männen driver bort kvinnorna. Vetenskapligt är detta humbug - det kan inte vara mäns fel oavsett utfall. Därför bör vi inte ha sådana kvasiämnen på universiteten.

Jo, dagens modell bygger definitiv stabila relationer, eftersom de relationer som inte funkar (dvs inte är just stabila) går att avslutas.

Inse att ordet STABILITET står för något helt annat än att: stanna i en relation hur dålig den än är, som är din definition.

För sjuttioelfte gången, män har inte samma incitament att avsluta relationer som kvinnor har, eftersom de patriarkala normerna (som fortsatt styr många människor och deras syn på hur relationer, familj och kärlek ska se ut) gynnar just män, men missgynnar kvinnor rejält.

OM män skulle vara den grupp som initierade skilsmässor mer än kvinnor, så behöver de ju nån jäkla orsak till detta, eller hur!

Du tänker som en infantil robot, bitvis totalt utan förmåga till nyanser och komplexitet.
tradigt.
Citera
2023-08-06, 19:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, dagens modell bygger definitiv stabila relationer, eftersom de relationer som inte funkar (dvs inte är just stabila) går att avslutas.

Inse att ordet STABILITET står för något helt annat än att: stanna i en relation hur dålig den än är, som är din definition.

Med ca 50% havererade äktenskap och bedömt avsevärt fler havererade samboskap, så kan ingen hederlig människa påstå att det byggs stabila äktenskap i vårt land. Stabilitet handlar om att etablera och vidmakthålla en så pass bra relation att den håller för påfrestningar - det göra i allt för liten utsträckning i dagens Sverige, och på totalen kan man inte säga att det är det dominerande draget.

Citat:
För sjuttioelfte gången, män har inte samma incitament att avsluta relationer som kvinnor har, eftersom de patriarkala normerna (som fortsatt styr många människor och deras syn på hur relationer, familj och kärlek ska se ut) gynnar just män, men missgynnar kvinnor rejält.

OM män skulle vara den grupp som initierade skilsmässor mer än kvinnor, så behöver de ju nån jäkla orsak till detta, eller hur!

Du tänker som en infantil robot, bitvis totalt utan förmåga till nyanser och komplexitet.
tradigt.

Det är istället så, att män torde sakna intresse av att etablera och vidmakthålla en stabil familjebildning, emedan sannolikheten att frun skall smita, är ca 50%. Det är mycket dåliga odds för att satsa sin kraft på en enda kvinna. Givet denna individualrationalitet, borde män istället enbart ha kortvariga förbindelser och varken flytta samman, eller ingå äktenskap. Investeringsrisken är för hög jämlikt ett sannolikt utfall.

Men! Så gör inte majoriteten av män, av litet oklara skäl. Ett är säkert välutvecklad pliktkänsla.
Citera
2023-08-07, 08:30
Medlem
[quote=Strix m/94|85316241]
Citat:
Med ca 50% havererade äktenskap och bedömt avsevärt fler havererade samboskap, så kan ingen hederlig människa påstå att det byggs stabila äktenskap i vårt land. Stabilitet handlar om att etablera och vidmakthålla en så pass bra relation att den håller för påfrestningar - det göra i allt för liten utsträckning i dagens Sverige, och på totalen kan man inte säga att det är det dominerande draget.

Berätta Uven, hur ska ditt samhälle bygga "bra relationer" mellan människor med förbud, straff och tvång, eller just ja, införa grav obalans i rättigheter och ansvarsplikt så att en av parterna ständigt ska hamna i underläge och på så sätt tvingas?

Citat:
Det är istället så, att män torde sakna intresse av att etablera och vidmakthålla en stabil familjebildning, emedan sannolikheten att frun skall smita, är ca 50%. Det är mycket dåliga odds för att satsa sin kraft på en enda kvinna. Givet denna individualrationalitet, borde män istället enbart ha kortvariga förbindelser och varken flytta samman, eller ingå äktenskap. Investeringsrisken är för hög jämlikt ett sannolikt utfall.

Men! Så gör inte majoriteten av män, av litet oklara skäl. Ett är säkert välutvecklad pliktkänsla.

Våld av olika slag, fysiskt och sexuellt inom relationer kan jag garantera dig var värre "förr"
när din idé om "stabila relationer" rådde och kvinnor saknade praktiska, sociala och ekonomiska möjligheter att skilja sig.

Men just, ja!, det är ju nu den typen av "stabilitet" som du eftersträvar.
Citera
2023-08-07, 11:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Berätta Uven, hur ska ditt samhälle bygga "bra relationer" mellan människor med förbud, straff och tvång, eller just ja, införa grav obalans i rättigheter och ansvarsplikt så att en av parterna ständigt ska hamna i underläge och på så sätt tvingas?

I grunden handlar det om förväntningar. Om det i samhällets alla delar finns en förväntan att människor etablerar relationer med förutsättningen att de skall vara bärkraftiga, och att uthållighet är en dygd, då kommer relationerna också att förbättras. Inte minst behöver detta förmedlas till flickor, och att de inte skall betrakta relationer som en konsumtionsvara, som förbrukas efter hand.

Citat:
Våld av olika slag, fysiskt och sexuellt inom relationer kan jag garantera dig var värre "förr"
när din idé om "stabila relationer" rådde och kvinnor saknade praktiska, sociala och ekonomiska möjligheter att skilja sig.

Men just, ja!, det är ju nu den typen av "stabilitet" som du eftersträvar.

Jaså, det kan Du? Regeringen har just tillsatt en utredning för att klarlägg våld mot män i nära relationer. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/06/uppdrag-att-kartlagga-mans-utsatthet-for-vald-i-nara-relationer/

Det blir intressant att se vad den (vågar) komma fram till. Tänk om många män inte vågar lämna sina förtryckande fruar? Vad tar sig universitetens genushysteriker till då?
Citera
2023-08-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I grunden handlar det om förväntningar. Om det i samhällets alla delar finns en förväntan att människor etablerar relationer med förutsättningen att de skall vara bärkraftiga, och att uthållighet är en dygd, då kommer relationerna också att förbättras. Inte minst behöver detta förmedlas till flickor, och att de inte skall betrakta relationer som en konsumtionsvara, som förbrukas efter hand.

De förväntningarna finns redan, de ligger i själva konceptet kärlek och mänskliga relationer.

Så återigen? ska det "fokuseras" på kvinnor, fast! vi alltså lever i en värld med stor manlig "konsumtion" av sexuellt våld, sexuellt utnyttjande, tvång och sexhandel m.m.....och att det är kvinnor som sköter sina relationer bäst i form av att ta större del av praktiska, sociala arbetet m.m.
så är det kvinnorna det är fel på?

Citat:
Jaså, det kan Du? Regeringen har just tillsatt en utredning för att klarlägg våld mot män i nära relationer. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/06/uppdrag-att-kartlagga-mans-utsatthet-for-vald-i-nara-relationer/

Det blir intressant att se vad den (vågar) komma fram till. Tänk om många män inte vågar lämna sina förtryckande fruar? Vad tar sig universitetens genushysteriker till då?

Finns redan undersökningar gjorda på detta Uven, så inget nytt.
Och detta har heller ingenting med det jag skrev om.

Men berätta gärna fördelen för alla misshandlade män där ute med ett samhälle där man satsar stort på att kräva av dem att de prompt ska stanna i sina "stabila" relationer, att de ska "förvänta" sig att bli slagna dagligen.
Man kanske tom gör så att dessa män ekonomiskt inte ska kunna klara sig och ev. barn utanför denna relation, för att "garantera" att de ska stanna snällt i sin "stabila" relation, så att statistiken ser tillräckligt snygg ut för vissa pantade konservativa, som vägrar inse hur verkligheten faktiskt ser ut för människor.
Citera
2023-08-08, 21:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
De förväntningarna finns redan, de ligger i själva konceptet kärlek och mänskliga relationer.

Så återigen? ska det "fokuseras" på kvinnor, fast! vi alltså lever i en värld med stor manlig "konsumtion" av sexuellt våld, sexuellt utnyttjande, tvång och sexhandel m.m.....och att det är kvinnor som sköter sina relationer bäst i form av att ta större del av praktiska, sociala arbetet m.m.
så är det kvinnorna det är fel på?

I anledning av att det är i huvudsak kvinnor(/flickor) havererar parrelationer (vilket vi vet från både hetero- och homosexuella relationer) förefaller det mig synnerligen lämpligt att fokusera samhällets övertygelse till dessa. Att söka övertyga män om värdet av familj, vilket flertalet redan förefaller övertygade om, synes därmed som en mindre viktig ordning, och därtill torde en övertygelser som riktas till kvinnor även få viss effekt på män.

Citat:
Finns redan undersökningar gjorda på detta Uven, så inget nytt.
Och detta har heller ingenting med det jag skrev om.

Men berätta gärna fördelen för alla misshandlade män där ute med ett samhälle där man satsar stort på att kräva av dem att de prompt ska stanna i sina "stabila" relationer, att de ska "förvänta" sig att bli slagna dagligen.
Man kanske tom gör så att dessa män ekonomiskt inte ska kunna klara sig och ev. barn utanför denna relation, för att "garantera" att de ska stanna snällt i sin "stabila" relation, så att statistiken ser tillräckligt snygg ut för vissa pantade konservativa, som vägrar inse hur verkligheten faktiskt ser ut för människor.

Låt oss avvakta med slutliga åtgärder tills utredningen föreligger. I princip bör emellertid även män vara medvetna om att alla kvinnor inte är ofarliga, på olika sätt, och att man bör agera omdömesgillt när det gäller partnerval. Pojkar bör upplysas om varningstecken hos farliga och lämpliga kvinnor. Flickor givetvis också på motsvarande sätt.

Hade genusvetenskap varit en seriös vetenskap, hade det varit sådant här man ägnat sig åt. Nu är det mest en fråga om vänsteraktivism, och sådan bör man inte hysa på universiteten.
Citera
2023-08-08, 22:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror att det finns en biologisk skillnad i tidsperspektiv som gör att kvinnor tenderar att se en relations tidshorisont som så länge som avkommans uppehälle och uppfostran kräver en närvarande fader. I takt med utbyggnad av socialtjänst etc har det tidsspannet kortats ner.

Män tenderar att antingen ha en mycket nära tidshorisont (tillfredsställande av fundamentala behov) eller en mycket avlägsen ("bygga ett liv tillsammans").

Förr sammanföll "bygga ett liv tillsammans" någorlunda med "sörja för avkomman". Det var så att säga per design, en jämvikt som inställt sig. Nu är "bygga ett liv tillsammans" mycket längre än "sörja för avkomman", genom den dubbla effekten av längre livslängd och en utbyggd socialstat.

Eftersom jag varken ser lång livslängd eller social trygghet som något negativt i sig, tror jag att en fundamental insikt om dessa olika perspektiv är viktig. Vilket jag tycker mig förstå också är Ugglans ståndpunkt, avfärdad av Merapi som "konservatism".
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-08-08 kl. 22:06.
Citera
2023-08-08, 22:13
Medlem
Custom_mades avatar
Jag delar med mig av mina erfarenheter från universitet och kulturskola.

Kulturen står på spel. Det enda som släpps fram är pk/woke och vill du skapa något annat/har andra åsikter blir du utpekad som rasist, homofob, sexist osv.

Hände mig på en kulturskola i sthlm. Fast inte direkt mot mig. Hela klassen med lärarens välsignelse gav sig på den yngsta i klassen.

Han blev falskt utpekad som homofob och dom började mobba honom och sabotera hans arbeten.

Dom kunde t.ex. I grupparbeten "dra sig ur" i sista sekund med lärarens och skolledningens välsignelse för att sabotera.

Själv fick jag ett ultimatum att antingen mobbar du honom eller så ger vi oss på dig. Valde det senare.

Noll hjälp av skolan, noll stöd från lärare och ledning, tvärt om egentligen.

Hade röstmeddelande på mitt telesvar med hot och hat från elever och tillochmed rektorn.

Då finns det även mer publika fall som t.ex. kontroversen på konstfack.

Svensk kultur går urdåligt utomlands pga. censurering och politisk agenda, det har till och med svenska filminstitutet erkänt.

Det har pågått ett kulturkrig länge och dom stora vinnarna har varit vänster-fascisterna.

Nu när dom får smaka reaktionerna av sin "förbättrade värld" tror dom att hela världen ska gå under.

Plattityder som "stöveltramp" och liknande är väldigt vanligt.

Då har jag inte ens berättat hur det såg ut på SU och liknande. Fanns t.ex. tavlor där folk som gick förbi kunde sätta en nål för att visa "politisk tillhörighet". Alla som inte satte vänster togs bort.

Vänsterpacket, pk-hjon och fascisterna ska ALDRIG VINNA.
Citera
2023-08-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur kommer det sig att universiteten blivit en sån viktig del av högerns kulturkrig?

Jag tänker specifikt på högerns påstådda "cancel culture" som råder på just universitet.

Det har i alla tider funnits avvägningar kring yttrandefrihet i många delar av samhället: media, bibliotek, näringsliv, statlig verksamhet etc etc. Och många, från både höger och vänster, har blivit censurerade eller har upplevt sig censurerade. Men jag upplever att någon högerideolog av något skäl jag inte förstått valt ut just universitet som slagfält. Har jag rätt i detta? Vad är skälet och vem har lagt upp denna strategi?

Inte bara i USA utan även i UK:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12132383/Rishi-Sunak-announce-free-speech-tsar-Cambridge-professor-Arif-Ahmed.html, förrgår
Förstår inte riktigt frågeställningen. Det är väl ändå vänstern som har tagit över universiteten? Om nu högern skulle börja reagera litet på det så är det sannerligen på tiden!
Citera
2023-08-08, 22:52
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag delar med mig av mina erfarenheter från universitet och kulturskola.

Kulturen står på spel. Det enda som släpps fram är pk/woke och vill du skapa något annat/har andra åsikter blir du utpekad som rasist, homofob, sexist osv.

Hände mig på en kulturskola i sthlm. Fast inte direkt mot mig. Hela klassen med lärarens välsignelse gav sig på den yngsta i klassen.

Han blev falskt utpekad som homofob och dom började mobba honom och sabotera hans arbeten.

Dom kunde t.ex. I grupparbeten "dra sig ur" i sista sekund med lärarens och skolledningens välsignelse för att sabotera.

Själv fick jag ett ultimatum att antingen mobbar du honom eller så ger vi oss på dig. Valde det senare.

Noll hjälp av skolan, noll stöd från lärare och ledning, tvärt om egentligen.

Hade röstmeddelande på mitt telesvar med hot och hat från elever och tillochmed rektorn.

Då finns det även mer publika fall som t.ex. kontroversen på konstfack.

Svensk kultur går urdåligt utomlands pga. censurering och politisk agenda, det har till och med svenska filminstitutet erkänt.

Det har pågått ett kulturkrig länge och dom stora vinnarna har varit vänster-fascisterna.

Nu när dom får smaka reaktionerna av sin "förbättrade värld" tror dom att hela världen ska gå under.

Plattityder som "stöveltramp" och liknande är väldigt vanligt.

Då har jag inte ens berättat hur det såg ut på SU och liknande. Fanns t.ex. tavlor där folk som gick förbi kunde sätta en nål för att visa "politisk tillhörighet". Alla som inte satte vänster togs bort.

Vänsterpacket, pk-hjon och fascisterna ska ALDRIG VINNA.

Vad tycker du om Hollywood och Disney?
Citera
2023-08-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror att det finns en biologisk skillnad i tidsperspektiv som gör att kvinnor tenderar att se en relations tidshorisont som så länge som avkommans uppehälle och uppfostran kräver en närvarande fader. I takt med utbyggnad av socialtjänst etc har det tidsspannet kortats ner.

Män tenderar att antingen ha en mycket nära tidshorisont (tillfredsställande av fundamentala behov) eller en mycket avlägsen ("bygga ett liv tillsammans").

Förr sammanföll "bygga ett liv tillsammans" någorlunda med "sörja för avkomman". Det var så att säga per design, en jämvikt som inställt sig. Nu är "bygga ett liv tillsammans" mycket längre än "sörja för avkomman", genom den dubbla effekten av längre livslängd och en utbyggd socialstat.

Eftersom jag varken ser lång livslängd eller social trygghet som något negativt i sig, tror jag att en fundamental insikt om dessa olika perspektiv är viktig. Vilket jag tycker mig förstå också är Ugglans ståndpunkt, avfärdad av Merapi som "konservatism".

Jag tror inte biologi styr nått som helst i förväntan över hur lång en seriös relation ska bli.
Jag tror kvaliteten i relationen (välmåendet) samt hur viktig den är för överlevnad är det väsentliga.

Och "förrs" grava diskriminering av kvinnor var ingen "jämvikt" alls.

Uvens (han är en berguv) ståndpunkt är att kvinnor åter ska försättas i gravt beroende så att män kan återgå till ett bekvämare liv, där kvinnor ska tvingas anpassa sig efter mäns behov för avkommans skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in