2023-08-06, 22:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Köpte den. Fick lite napp i närområdet. Men hoppas att den utveckla vidare och fortsätter följa utvecklingen jag.
Citera
2023-08-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Låter som någon bara hänger ut personer som varit med på dumpen

Exakt så är den, helt oseriöst.
Citera
2023-08-06, 22:49
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-08-01
Vad tror vi om apptjänsten?

Med den nya tjänsten kan vem som helst knappa in sin adress och se vilka personer dömda för sexualbrott mot barn som bor i närheten. Men enligt juristen Ängla Pändel riskerar appen att bryta mot lagen.

Genom att skriva in en adress får användaren upp en karta som visar var personer som är dömda för sexualbrott mot barn bor.

”Vårt syfte är inte att hänga ut folk”
Bakom den nya appen står bland andra Jonas Salminen. Han slår ifrån sig kritiken.

Hittills har de inte fått någon anmälning om förtal mot sig, men han räknar med att det kommer inom kort.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-app-hanger-ut-sexbrottslingar-bryter-mot-lagen-enligt-jurist
Awesome! Det finns hopp!
Citera
2023-08-06, 22:52
Medlem
R.Victorianos avatar
Varför är iPhone appen 61+MB stor?? Nästan 1/5 av Candy Crushs storlek. Och detta är bara en app med text. Sparar de all data direkt i appen istället för att hämta från en server? Undra hur det fungerar, finns det okrypterade personuppgifter på svenska medborgare på Apples servrar som vem som helst kan ta del av? Lär vara samma med Google i sådana fall. Känns som en GPDR grej

Skulle gärna vilja veta vem som byggt denna appen och hur det kan ha tagit flera månader, skickar 1000kr för att se källkoden

Ser fram emot den kommande shitshowen, både tekniskt och juridiskt
Senast redigerad av R.Victoriano 2023-08-06 kl. 22:58.
Citera
2023-08-06, 23:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
När jag först hörde om appen tyckte jag att det lät som en bra idé, men nu har jag ändrat mig.

Det framgår av Dumpens artikel om appen att den hänger ut oskyldiga. Därmed är den kass.

https://dumpen.se/2023/08/06/pressmeddelande-dumpen-tar-avstand-fran-app-som-hanger-ut-oskyldiga/

Att hänga ut gäddor är bra. De förtjänar det och det gör det lättare för föräldrar att skydda sina barn.

Men även om Sverige är mesigt och en och annan frikänd säkert är skyldig så kan man inte agera på det här sättet. En person som blivit falskanmäld av ett galet ex under en vårdnadstvist riskerar t.ex. att komma med. Eller som blivit falskanmäld av något annat skäl, men detta är nog det vanligaste.

Av kommunikationen mellan Dumpen och den ansvarige för appen så framstår denne ansvarige inte heller som speciellt seriös. Verkar inte bry sig om rätt och fel. Tyvärr tycks drivkraften då vara pengar.

Nej, detta var inte bra. Tummen upp Dumpen dock. Som vanligt.

På vilket sätt är det ”lättare” för föräldrar att skydda sina barn om man vet att nån i ens kvarter är dömd sexualbrottsling?
Citera
2023-08-06, 23:07
Bannlyst
Tänk på (1.06) att det kan gå att knyta installation av appen till tidpunkten när ni postar recensioner här!
Citera
2023-08-06, 23:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spark040
Bra koncept! Sånt här behövs verkligen. Men hade man inte blivit knäpp i huvudet över att veta hur mycket pedofiler det finns runt omkring en? Jag tycker att det hade varit bättre om man fick reda på om det bor en pedofil i den bostaden man tänkt flytta till och liknande saker.

Varför vill du veta om en pedofil bott i lägenheten du tänkt flytta in i?
Citera
2023-08-06, 23:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaztro
Jättebra initiativ! Finns något liknande i USA, men då kommer det från myndigheterna! Mad respect.

Häng ut alla äckliga pedofiler. Helst skulle man bunta ihop dom och slå ihjäl dom något öppet torg och göra exempel av dom.

Det behövs ordning i västvärlden. Det finns ingen jävla ordning här.

Skulle tex ngn som köpt sexuell tjänst av låt säga en 17 åring hamna i appen och ses som pedofil?
Citera
2023-08-06, 23:44
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Skulle tex ngn som köpt sexuell tjänst av låt säga en 17 åring hamna i appen och ses som pedofil?

Alla som dömts för sexbrott mot barn, alltså ja.
Citera
2023-08-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killjoy
Alldeles oavsett lagligheten är det svårt att tycka synd om de som hamnar på appens karta. Det finns ett enkelt sätt att undvika att hamna där - begå inte sexbrott mot barn. Men det är ju såklart en orimlig begäran enligt Ängla Pändel. Jag sätter en 50-lapp på att hon är centerpartist, någon som sätter emot?

Nu faller ju ditt resonemang rätt platt eftersom ägaren till appen är helt öppen med att även de som friats hängs ut som pedofiler. Jävla skitapp.
Citera
2023-08-07, 00:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Alla som dömts för sexbrott mot barn, alltså ja.
Framgår det i appen ålder på brottsoffer?
då åtminstone inte jag tycker att 17 år innebär pedofili.
Citera
2023-08-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Framgår det i appen ålder på brottsoffer?
då åtminstone inte jag tycker att 17 år innebär pedofili.
Pedofili är inte en brottsbenämning utan en klinisk diagnos på de som tänder på prepubertala barn. Det har dock kommit att bli ett samlingsnamn på de parafila störningarna hebefili (barn med pågående pubertet) och efebofiler (dragning till unga som genomgått puberteten men är unga, alltså fortfarande mentalt barn). Sex med barn under 15 är automatiskt våldtäkt, även om det inte förekommit tvång, men ingen döms för en ömsesidig parrelation mellan en 14 och femtonåring tex. Det är för att skydda unga. Du döms även för våldtäkt om barnet är en släkting eller i en beroendesituation (elev, myndling o dyl) och under 18. Våldtäkt kan även ske över nätet om någon utpressar, manipulerar eller lurar unga att stoppa upp saker eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in