Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Här tycker jag du har fel. Om J vill hämnas är det förståeligt att hon går till vakter och polis för att göra en anmälan. Falsk eller inte. Hon hade ett vittne med sig som såg ”allting”.
J har aldrig utfört eller gjort något kriminellt utan att M varit informerad eller involverad. Så att hon räknade med M s hjälp även denna gång ser jag som självklart.
Att M inte skulle begripa att hon behövde hålla i T s flaxande armar tycker jag är att dumförklara henne än värre än vad hon är. T.o.m vissa djur håller och trycker ner motståndaren samtidigt som dom biter. Att J tar kommandot i den ej akuta fasen med att transportera kroppen är ju logisk följd av deras förmågor.
Varför M hjälper till vid mordet och även dumpningen är troligen inte för att hon själv har ett hat eller drivkraft att skada T. Men bandet till J är så starkt och hon är livrädd att förlora henne, så hon gör i princip vad som helst för att upprätthålla den kontakten. Hon är så rädd att blir lämnad så hon t.o.m hjälper till att ha ihjäl en annan människa, och gör precis vad J säger åt henne att göra.
En totalt livsfarlig individ i fel miljö, som inte har motståndskraften att säga nej till att hjälpa till att mörda, pga sitt eget välbefinnande.
Tycker du att det är logiskt att kräva hämnd med en falsk anmälan?
Jag tycker att det är en ologisk reaktion. J borde väl kunnat räkna ut att det inte skulle leda till något? J gick ensam till polisen, M väntade en bit bort. Varför då, kan jag undra?
Jo, där finns anledningen till att jag kan tänka mig att hon kan varit delaktig, men jag tror fortfarande att hon gjort allt för att komma undan.
Passivitet och lågenergitillstånd har inget med oförstånd och dumhet att göra, det är väsensskilt. Tankar på vad som bör göras kan mycket väl flaxa förbi men utan att komma till handling.
Och jag kan inte förlika mig med att J redan från start skulle kalkylerat med Ms deltagande.
Av vad vi fått veta om tidigare brottslighet har M varit involverad, men inte fysiskt aktiv. Det har J skött på egen hand. Pappas stolthet som reder även tuffa uppdrag alldeles själv.