2023-08-06, 20:10
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker på barnsoldater i olika afrikanska länder. De är så hjärntvättade och så helt livsfarliga att de, vid vissa undersökningar som gjorts på dem man räddat från krig, inte ens kan skilja på en bild av en glad eller en bild på en arg eller ledsen person. Deras psyken är kapade av de individer som använder dem för sina egna syften. De t.om skjuter sina egna föräldrar och syskon om de får order att göra det. Utan att tveka.

Lite så tycker jag att Maja verkar vara av Johanna, men det ursäktar ändå inte alls om hon har gjort mer än det hon medger.

Lite i de tankebanorna har jag själv varit inne på.

Det är skrämmande, men jag fruktar att du har rätt.

Om nu Maja varit Johannas radiostyrda robot i denna förfärliga historia, hur skall hon dömas? Ännu en juridiskt svårknäckt nöt…
Citera
2023-08-06, 20:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här tycker jag du har fel. Om J vill hämnas är det förståeligt att hon går till vakter och polis för att göra en anmälan. Falsk eller inte. Hon hade ett vittne med sig som såg ”allting”.

J har aldrig utfört eller gjort något kriminellt utan att M varit informerad eller involverad. Så att hon räknade med M s hjälp även denna gång ser jag som självklart.

Att M inte skulle begripa att hon behövde hålla i T s flaxande armar tycker jag är att dumförklara henne än värre än vad hon är. T.o.m vissa djur håller och trycker ner motståndaren samtidigt som dom biter. Att J tar kommandot i den ej akuta fasen med att transportera kroppen är ju logisk följd av deras förmågor.

Varför M hjälper till vid mordet och även dumpningen är troligen inte för att hon själv har ett hat eller drivkraft att skada T. Men bandet till J är så starkt och hon är livrädd att förlora henne, så hon gör i princip vad som helst för att upprätthålla den kontakten. Hon är så rädd att blir lämnad så hon t.o.m hjälper till att ha ihjäl en annan människa, och gör precis vad J säger åt henne att göra.

En totalt livsfarlig individ i fel miljö, som inte har motståndskraften att säga nej till att hjälpa till att mörda, pga sitt eget välbefinnande.
Tycker du att det är logiskt att kräva hämnd med en falsk anmälan?
Jag tycker att det är en ologisk reaktion. J borde väl kunnat räkna ut att det inte skulle leda till något? J gick ensam till polisen, M väntade en bit bort. Varför då, kan jag undra?

Jo, där finns anledningen till att jag kan tänka mig att hon kan varit delaktig, men jag tror fortfarande att hon gjort allt för att komma undan.
Passivitet och lågenergitillstånd har inget med oförstånd och dumhet att göra, det är väsensskilt. Tankar på vad som bör göras kan mycket väl flaxa förbi men utan att komma till handling.

Och jag kan inte förlika mig med att J redan från start skulle kalkylerat med Ms deltagande.
Av vad vi fått veta om tidigare brottslighet har M varit involverad, men inte fysiskt aktiv. Det har J skött på egen hand. Pappas stolthet som reder även tuffa uppdrag alldeles själv.
Senast redigerad av sybel 2023-08-06 kl. 20:20. Anledning: tillägg
Citera
2023-08-06, 20:19
Medlem
Citat:
Dom barnsoldaterna jag tror du syftar på, har inte tillgång till en kärleksfull och stöttande familj. Eller ett samhälle som lägger resurser i form av psykologhjälp och specialanpassade program. Mig veterligen lider inte Maja av ptsd eller liknande. Hon har ADD, som verkar vara en folksjukdom för ungdomar i Sverige.

Anknytningsproblem läste jag att hon gått i terapi för. Kanske en logisk följd av hennes adoption?

Jag tror inte det räcker med att hon känt sig livrädd för att bli lämnad av J, för att vara kapabel till det hon gjort. Hon har troligen nån empatistörning. Därför visar hon inga skuldkänslor eller intresse för att be om ursäkt för det som hänt.

Vad vet vi om deras föräldrar? Bara för att de är fattiga så betyder det ju inte att de inte är kärleksfulla! De är väl som vilka andra föräldrar som helst.

Kolla bara på idioterna här i Sverige som skjuter hej vilt. Har föräldrarna eller samhällets hjälpinsatser någon slags skuld i att barnen väljer att göra saker som de tror är rätt (för dem) ; pengar och lyxvaror?

Vilken vanlig familj i Sverige (även invandrarfamiljer) suktar så efter PENGAR och/eller MAKT så att de inte klarar av att tänka klart?

Tror att både Majas och Johannas föräldrar gjorde vad de tänkte var rätt.
Citera
2023-08-06, 20:22
Medlem
Man funderar på hur rättsväsendet fick någon dömd innan hälsa-apparna gjorde sitt intåg …. Vilken bevisning tittade man på när inte det fanns att tillgå och MH:s utsago var som den nu är ….

Oavsett … hon får ta en för laget… hon gjorde ingenting för Toves liv eller kropp efter händelserna så hon ska sitta för mord.
Citera
2023-08-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Om nu Maja varit Johannas radiostyrda robot i denna förfärliga historia, hur skall hon dömas? Ännu en juridiskt svårknäckt nöt…

Visst är fallet en nöt att knäcka. Men man bortser från såna problem de skyldiga dras med.

Det är gärningen man ska ha koll på. Döma efter. Vem gjorde vad?

Inte deras störningar och personligheter. Båda har genomgått en P7a och de klarade sig igenom den. Så båda två ska tåla en mangling till i rätten.
Citera
2023-08-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tycker du att det är logiskt att kräva hämnd med en falsk anmälan?
Jag tycker att det är en ologisk reaktion. J borde väl kunnat räkna ut att det inte skulle leda till något? J gick ensam till polisen, M väntade en bit bort. Varför då, kan jag undra?

Jo, där finns anledningen till att jag kan tänka mig att hon kan varit delaktig, men jag tror fortfarande att hon gjort allt för att komma undan.
Passivitet och lågenergitillstånd har inget med oförstånd och dumhet att göra, det är väsensskilt. Tankar på vad som bör göras kan mycket väl flaxa förbi men utan att komma till handling.

Och jag kan inte förlika mig med att J redan från start skulle kalkylerat med Ms deltagande.
Av vad vi fått veta om tidigare brottslighet har M varit involverad, men inte fysiskt aktiv. Det har J skött på egen hand. Pappas stolthet som reder även tuffa uppdrag alldeles själv.

Från FUP, förhör med L*uise.
'L*uise noterade att Johanna tvekade till en början men sedan gick iväg till andra sidan gatan för att prata med poliserna som befann sig där. Hon kom tillbaka en stund senare och sade att hon hade blivit tillsagd att hon kunde göra en anmälan senare eller under morgondagen. Hon ville att Maja och Louise skulle vänta kvar med henne tills Tove kom tillbaka för att höra vad hon hade att säga om det som hade hänt inne på Nöjet.'

Enligt L*uise fick även hon frågan om att stanna kvar och vänta med J tills T kom ut. Hon valde dock att gå hem, klockan var ca 01.15 uppger hon. (Eftersom Louise var med på förfesten undersöktes även hennes mobil av polisen). Hon säger att varken J eller M verkade upprörda. Det var verkligen synd att L*uise inte hängde kvar.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-06 kl. 21:06.
Citera
2023-08-06, 21:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Att hon inte känner skuld och ånger är inget alternativ för dig?

Om hon har ett pokerface, varför spelar hon och håller tillbaks känslorna i rätten när hon pratar om Tove?

Om hon är hjärntvättat av J, så hänger hjärntvätten kvar i rättssalen?
Jo, jag tror M har starka skuldkänslor och att hon känner ånger men att hon av någon anledning inte visar det utåt.

Jag tror egentligen inte att hon spelar, snarare att hon håller det ifrån sig och kanske saknar mimik. Det är dock en ren gissning utan underlag.

Om det var fyllan eller spyan som hängde kvar i rätten, minns jag inte, men någondera var det.
Citera
2023-08-06, 21:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Från FUP, förhör med L*uise.
'L*uise noterade att Johanna tvekade till en början men sedan gick iväg till andra sidan gatan för att prata med poliserna som befann sig där. Hon kom tillbaka en stund senare och sade att hon hade blivit tillsagd att hon kunde göra en anmälan senare eller under morgondagen. Hon ville att Maja och Louise skulle vänta kvar med henne tills Tove kom tillbaka för att höra vad hon hade att säga om det som hade hänt inne på Nöjet.'

Enligt L*uise fick även hon frågan om att stanna kvar och vänta med J tills T kom ut. Hon valde dock att gå hem, klockan var ca 01.15 uppger hon. (Eftersom Louise var med på förfesten undersöktes även hennes mobil av polisen). Hon säger att varken J eller M verkade upprörda. Det var verkligen synd att L*uise inte hängde kvar.
Jag kan undra varför J inte tog med "vittnet" M när hon ville göra en anmälan till polisen?
Citera
2023-08-06, 21:41
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Jo, jag tror M har starka skuldkänslor och att hon känner ånger men att hon av någon anledning inte visar det utåt.

Jag tror egentligen inte att hon spelar, snarare att hon håller det ifrån sig och kanske saknar mimik. Det är dock en ren gissning utan underlag.

Om det var fyllan eller spyan som hängde kvar i rätten, minns jag inte, men någondera var det.

Det sistnämnda går inte skylla på. Aldrig. Kanske en förklaring men aldrig som en ursäkt. Eller drogmissbruk. Hur skulle det se ut i våra domstolar?

”Om jag tar lite Kokain och några drinkar så går jag nog lägre straff…”
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-06 kl. 21:44.
Citera
2023-08-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker på barnsoldater i olika afrikanska länder. De är så hjärntvättade och så helt livsfarliga att de, vid vissa undersökningar som gjorts på dem man räddat från krig, inte ens kan skilja på en bild av en glad eller en bild på en arg eller ledsen person. Deras psyken är kapade av de individer som använder dem för sina egna syften. De t.om skjuter sina egna föräldrar och syskon om de får order att göra det. Utan att tveka.

Lite så tycker jag att Maja verkar vara av Johanna, men det ursäktar ändå inte alls om hon har gjort mer än det hon medger.

Detta är inte ovanligt i manliga kriminella konstellationer, men när det händer här och det gäller 2 kvinnor så reagerar alla. Jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Nämde detta för cirka 15000 poster sedan att hon verkade fullständigt kontrollerad av JJ. Inte så att hon var rädd för henne utan att hon bara hade accepterat att JJ's ord var den enda sanningen och alla andra hade fel.

Alltså, det är inte normalt en tidigare ostraffad 18-åring skulle stå emot erfarna förhörsledare i en evighet! Jag tror hon var fullständigt övertygad om att JJ skulle fixa detta för det var ju, i hennes värld, JJ som hade kontrollen. Hon var troligen helt vilsen och hade fått sin tillvaro ställd på huvudet under hela den första tiden i häktet. Hon höll sig till det hon kände till och det var att JJ skulle ta hand om detta.
Citera
2023-08-06, 22:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det sistnämnda går inte skylla på. Aldrig. Kanske en förklaring men aldrig som en ursäkt. Eller drogmissbruk. Hur skulle det se ut i våra domstolar?

”Om jag tar lite Kokain och några drinkar så går jag nog lägre straff…”
Frågan gällde vad av ursprungslögnen som hängde kvar ända in i rättssalen.
Citera
2023-08-06, 22:18
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Frågan gällde vad av ursprungslögnen som hängde kvar ända in i rättssalen.

Aha ok. Ursäkta felläsningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in