2023-08-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Jo. Vi försöker ha koll på nytt, men lite svårt att gå in nu när det inte riktigt vänt ännu.

När vi köpte, då låg din lgh på 80 kkr / kvm. 2016 - 2017 tror jag det var.

Jag köpte min för 3.75 miljoner 2013, ca 47k kvm det var väldigt bra pris då. Vi hade is i magen tills vi hittade ett kap.
Citera
2023-08-06, 15:40
Medlem
Karmans avatar
7000 i avgift är väl inte så jättehögt? Det beror ju också på vad om ingår och hur stor lägenheten är etc.
Citera
2023-08-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
7000 i avgift är väl inte så jättehögt? Det beror ju också på vad om ingår och hur stor lägenheten är etc.

Som medlem i en gammal förening så framstår 7k som galet mycket.
Citera
2023-08-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Då kan man bara höja lönen båda bröderna får, men oavsett så tjänar brodern som lägger pengarna i Aktier mycket, mycket, mycket, mycket mer.
Bröderna kanske är japaner och då förlorar aktiebrodern pga inflation iom att börsen i princip pendlat plus minus noll de senaste 20-30 åren.
Citera
2023-08-06, 17:10
Medlem
Malacodas avatar
Området där vi bor finns ingen villa under 7 miljoner. Så vi köpte lägenhet där för 3 miljoner för 4 år sedan (ej nyproduktion). Hjärntvättade nä, men en kompromiss med sambon. Ingen av oss ville bo nära orcherna uran låta barnen växa upp i ett bra område och samtidigt slippa pendla 30-40 min till jobben.

Visst hade vi kunnat köpa hus i en annan del av staden för 4-5 miljoner men då hade barnen tvingats gå i skola med orcherna. Det var ett enkelt val
Citera
2023-08-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Jo. Vi försöker ha koll på nytt, men lite svårt att gå in nu när det inte riktigt vänt ännu.

När vi köpte, då låg din lgh på 80 kkr / kvm. 2016 - 2017 tror jag det var.

Blev för rädd att svara nu när du blev tagen med byxorna nere.

Googlade lite snabbt och hittade detta -> https://www.booli.se/annons/5029509

Du sa:

"Sålde en 1: a om 42 kvm för 1 1/2 år sedan, fick 5 millar
för den.
( I Vasastan).
Hjärntvättad som man är, gjorde man ju vinst på den fan också."

Så låt oss säga du sålde lägenheten i början av 2022 och du köpte den ca 2016-2017 om jag förstått det rätt.

Du sålde den för 5 miljoner, men säger inte hur mycket du köpte den för men låt oss säga 1 miljon så det VERKAR som du har gått +4 miljoner.

Dock är det 30% vinst skatt om jag har förstått det rätt, så på 1 miljon är det 300k så på 4 miljoner borde det vara 1,2 miljoner. Så 4 miljoner - 1,2 miljoner = +2,8 miljoner MÖJLIG riktig vinst.

Bara du sitter inne med dom riktiga sifforna, till exempel om du har renoverat och för hur mycket, hur mycket hyran/avgiften legat på.

Dock så kunde du ha öppnat ett ISK konto år 2016 och köpt en Aktie för 100kr som ger 10kr i Utdelning, 1 miljon skulle ge dig 10,000 st Aktier som skulle ge dig 100k Utdelning varje år.

År 1 - 1 milj + 100k i slutet

År 2 - 1,1 milj + 110k i slutet

År 3 - 1,21 milj + 121k i slutet

År 4 - 1,331 milj + 133,100kr i slutet

År 5 - 1464100 + 146410kr i slutet

Detta är dock utan att Aktien går upp några % och ej räknat med hur mycket pengar du la på ränta, men räntan på den tiden var inte så hög så just därför var det mer logiskt för dig köpa en bostadsrätt.

Men med dagens DYRA priser på Bostadsrätt KOMBINERAT med RÄNTAN så är det inte värt för en person att köpa Bostadsrätt och dom borde fokusera på Aktier/Börsen istället.
Citera
2023-08-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Bröderna kanske är japaner och då förlorar aktiebrodern pga inflation iom att börsen i princip pendlat plus minus noll de senaste 20-30 åren.

Hmmmm så 2 japanska bröder som är del i den svenska bostadsmarkanden? Bara för dom är japaner behöver det inte betyda att dom bor i Japan och använde om dom bor i Japan så kan man investera i andra Börser än den Japanska börsen.

Börsen/Aktier har verkligen inte pendlat plus minus noll dom senaste åren eller kanske dom har gjort om man är en idiot som köpte för +20 år sen och aldrig sålde när dom gick bra så dom gick ner igen och man hamnar på +0/-0.
Citera
2023-08-06, 18:11
Medlem
Leckies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Då kan man bara höja lönen båda bröderna får, men oavsett så tjänar brodern som lägger pengarna i Aktier mycket, mycket, mycket, mycket mer.

Sen går aktierna ner i samma veva som bostäderna under lågkonjunkturen.

Inte första gången de är lågkonjunktur.
Dyrare räntor men bara hålla ut och vips så är man tillbaka igen.

Människor brukar bli deprimerade under lågkonjunktur och klaga över räntorna och att det är bara idiotier som köper bostadsrätter.
Man är en idiot om man köper lägenheten för överpris.

Bästa du kan göra nu är att köpa bostadsrätt.
Citera
2023-08-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Sen går aktierna ner i samma veva som bostäderna under lågkonjunkturen.

Inte första gången de är lågkonjunktur.
Dyrare räntor men bara hålla ut och vips så är man tillbaka igen.

Människor brukar bli deprimerade under lågkonjunktur och klaga över räntorna och att det är bara idiotier som köper bostadsrätter.
Man är en idiot om man köper lägenheten för överpris.

Bästa du kan göra nu är att köpa bostadsrätt.

Man säljer när dom går ner lite och sen köper man och tjänar så mycket pengar att ens fickor spricker.
Citera
2023-08-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Som medlem i en gammal förening så framstår 7k som galet mycket.

Om det är en fyra så kan det väl vara ok? Men en tvåa...
Citera
2023-08-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om det är en fyra så kan det väl vara ok? Men en tvåa...

En jävligt stor fyra isåfall. Jag betalar drygt 2k för min trea
Citera
2023-08-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
En jävligt stor fyra isåfall. Jag betalar drygt 2k för min trea

Betalar 3,5k för en tvåa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto