2023-08-05, 21:04
Bannlyst
Men uppenbarligen tycker många att det är värt, runt 20k i månaden att betala för en bostad.
De blir inte färre direkt
Citera
2023-08-05, 21:20
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?

Tror att det enkla svaret är att svensken är ett flockdjur. "Alla köper ju bostadsrätt", "Man betalar till sig själv" och "Bostäder går alltid upp i det långa loppet".

Ena barnet med respektive ville köpa bostadsrätt 2018-2021 och jag sa: "Nej, de är alldeles för dyra. Det är ohållbart. Bättre att hyra till nästa kris och spara pengarna på börsen."

I vintras köpte de ett radhus för 2,7 MKr där ett likadant på samma gata såldes för 4,6 MKr ett år tidigare (de snittade runt 4 Mkr 2020-2022). Visserligen har de renoverat dag och natt i tre månader men det var det värt.

De kunde lika gärna suttit på en dyrare 3:a med nära dubbla månadsavgiften. Puuuh....

Rekommendation: köp radhus/villa i lågkonjunktur och med lite renoveringsbehov. Själva har vi lyckats köpa i lågkonjunktur och sälja i högkonjunktur. Det har enorm betydelse för ekonomin resten av livet.

Eller som vanligt i Mellanöstern, att köpa och bygga i steg:

1. Köp tomt
2. Bygg mur runt tomten (mellanöstern)
3. Bygg ett rum och kök med badrum
4. Bygg ett rum till allt eftersom ekonomin tillåter
Citera
2023-08-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag köpte min lägenhet för 500.000 2015. Idag är den värd ca 1 miljon. Har 385.000 kvar på bolånet, och betalar idag ca 500 kronor i månaden i ränta. När lånet löper ut, blir det väl runt 1400 i ränta. Avgiften ligger på 4400 per månad. 2 ROK, 60 kvadratmeter. Gammal välskött lågbelånad HSB förening, så inga hyreshöjningar att vänta. Stambyte och fönsterbyte gjordes för ca 10 år sedan. Inga större ingrepp behövs/är planerade i närtid.

Tycker jag gjorde en bra affär. Om 1-2 år kommer priset öka igen.

Det är få som lånar upp 85% när dom köper bostad. Många får hjälp av föräldrar, så i många fall är belåningsgraden 50-60%.

Jag förstår att folk i svettiga hyresrätter har svårt att greppa det här med bostadsrätter. Något måste man väl maskera sin avundsjuka med antar jag.

Du är helt dum i huvudet, att du har inte betalat av lånet redan...Det har gått 8 år så luta att sova...
Citera
2023-08-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?

Dom flesta för dom flesta är får som inte kan ekonomi och är bara får som lyssnar på vad dom blev lärda när dom var ungar att fixa flickvän + hus och sen barn och nåt husdjur sen kommer dom ha en kass ekonomi för resten av livet eller så fort ekonomin blir dåligt så faller hela doms liv isär.
Citera
2023-08-05, 22:51
Medlem
Va så många åsikter i denna tråd men väldigt lite fakta, rent fakta mässigt så är det mer ekonomiskt att hyra bostad och tjänar pengar genom aktier, fonder och liknande saker än köpa en bostadsrätt.

Gjorde bara lite snabb googling så alla siffror jag nämner kanske man kan hitta billigare, självklart kommer jag dela med länkar också.

Hittade denna bostadsrätt -> https://www.ikanobostad.se/kopa-bostad/bostadsratter-till-salu/stockholm-arstaberg-vakna/

Sen när man går in där på så ser man detta -> https://www.ikanobostad.se/kopa-bostad/bostadsratter-till-salu/stockholm-arstaberg-vakna/08-1303/

För folk som ej orkar kolla så är det en ETTA på 34kvm i Årstaberg som säljs för 2,45 miljoner dock på andra länken ser man att dom har sänkt priset med 345k, så original priset ligger på 2795000kr.

När jag knappar in det här -> https://www.nordea.se/privat/produkter/bolan/bolanekalkyl.html?WT.srch=1&mc_en=google&mc_cam=Ge neric%20+%20Mortgage%20+%201TopKw%20-%20Bol%C3%A5n%20-%20Exact%20-%20Sweden%20-%20PPC&mc_ag=Generic%20+%20TopKw%20+%20Bol%C3%A5n% 20-%20Exact&mc_kw=bostadsl%C3%A5n&mc_mt=e&mc_cid=6373 81970827&mc_camid=11235421156&mc_agid=140741232430 &gclid=CjwKCAjw5remBhBiEiwAxL2M9zsFfTpG1NJKyey1JWK aCxuhrFGDLoIgoRQ1a18qBVqR10RDr_5LkxoCAIQQAvD_BwE

Dom säger du måste ha 420,000kr i kontant insats och att din kostnad kommer hamna på 13,590kr/månad.

Sen använde jag mig av denna sida för att räkna ut lön efter skatt -> https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/lon-efter-skatt?gclid=CjwKCAjw5remBhBiEiwAxL2M9yI9AOwrH1vTBe vrg2pWVSkCSFrdVpfPyAR80aMQpMMWYW-95d_H3B oCJoYQAvD_BwE

Om du tjänar 25,000kr/månad så har du 20,229kr EFTER skatt vilket lämnar kvar 6639kr vilket vi kan låtsas räcker för 1 person.

Men låt oss låtsas vi har 2 bröder, Bror A och Bror B. Båda bor hemma hos sina föräldrar, ena hos morsan och andra hos farsan MEN båda behöver ej betala el, mat, hyra eller nåt så vi låtsas dom kan spara 20,000kr/månad.

År 1:

Bror B (Bostadsrätt sparande) har sparat ihop nu 240,000kr den 31:a December.

Bror A (Aktie sparande) har slängt 240,000kr i en Aktie som kostade 100kr st och ger 10kr avkastning per Aktie, han har 2400 st Aktier som ger honom +24,000kr i Avkastning utan ens räkna +% Aktierna har gått upp.

Han har nu 264,000kr i Aktier.

År 2:

Bror B har sparat ihop nu 480,000kr den 31:a December, låt oss säga han sparar till 480k istället för han ville ha 60k extra kanske för en buffert, kanske för handla möbler, säger detta för göra enkel matematik.

Bror B tar 2,375 miljoner kr i lån nu och köper sin bostadsrätt nu.

Bror A har slängt nu extra 240k i samma Aktie och har nu 5040 st Aktier som ger honom +50,400kr i Avkastning.

År 3 och här börjar det mer intressanta.

Bror B måste nu betala 13,590kr/månad vilket lämnar honom med 6639kr som kommer gå åt el, mat, gym kort och liknande saker. Bror B kan spara EXAKT 0kr per månad nu.

Bror A kanske bor hemma eller så har han flyttat, men för mitt exempel så antar vi han bor fortfarande hemma och senare kan jag göra exempel där han har flyttat ut.

Bror A lägger in 240k i Aktier igen, har nu 794,400kr som ger honom +79440kr i Avkastning.

År 4

Bror B kan som sagt ej spara pengar och han betalar 3958kr/månad i amortering för bli av med lånet. I denna takt så kommer det ta honom 600 månader/50 år.

Har ej orkat räkna med att ränte kostnaden går neråt.

Bror A skippar jag just nu.

År 5

Bror A har nu 1,2 miljoner i Aktier som ger 120k i Avkastning, men låt oss snabb spola framåt.

År 15

Bror A har nu 7,625390 miljoner i Aktier som ger honom 762,539kr i Avkastning på slutet av December på år 15 och detta är HELT UTAN att ta ens att Aktien har nog gått upp en hel del +% under dom HELA 15 åren.

År 25 år

Bror B låt oss säga han har nu magiskt betalat av sitt lån på hälften av tiden genom att räntan har gått ner och han har fått bättre betalt arbete.

Bror hade redan nått till 3/4 av 10 miljoner i Aktier och 3/4 av EN MILJON Avkastning så tänk er nu vad han får ut efter 25 år.

Han kan enkelt om han känner för det köpa en bostadsrätt utan ens att ta lån och på det sättet slipper betala en massa ränta och ha ekonomiskt tuff för en lång stund.
Citera
2023-08-06, 01:56
Medlem
Hursomhelstings avatar
Hjärntvättade och hjärntvättade jag sålde min bostadsrätt för 210% mer efter att ha bott där i tre år.
Det handlar om konjukturen, en villa är inte heller en säker investering på kort sikt.
Ser nu att fina villor säljs till underpris då att driftkostnad kan hamna på över över 50 000kr per år och tänkte man sig då 4 milj för fem år sedan så är det 2 miljoner som gäller nu.
Det finns en hyfsar ny bungalow med extra allt för runt millen ute men att driftkostnaden per år är 74 000kr. Dem såg det nog inte komma, ett kap för dem som har pengar till övers att investera med och hålla det huset igång, installera solel och jordvärme, skitsnygg kåk med enormt däck men som nu så sjönk den likt en gråsten.
Hyres är det sämsta, i regel de sämsta områdena och ingenting har man igen på det förutom tak över huvudet utan att man betalar enbart.

Man kan inte räkna hem allt i pengar utan även trivsel med boendet och miljön i kring ska in.
Smakar det då kostar det och därav så höjer en del "fattiga människor" ribban. Dem vill inte bo i skitområden, det kallas för en klassresa. Alla är inte födda med en guldsked i munnen men att dem bra och vill få det bra och då ligger bostadsrätt nära till hands.
Citera
2023-08-06, 09:23
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Va så många åsikter i denna tråd men väldigt lite fakta, rent fakta

Hela detta långa inlägg faller på att en ensam löntagare med 25000 brutto inte får ett så stort lån som ditt exempel, vilket gör resten av ditt prat helt ovidkommande.
Citera
2023-08-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Hela detta långa inlägg faller på att en ensam löntagare med 25000 brutto inte får ett så stort lån som ditt exempel, vilket gör resten av ditt prat helt ovidkommande.

Då kan man bara höja lönen båda bröderna får, men oavsett så tjänar brodern som lägger pengarna i Aktier mycket, mycket, mycket, mycket mer.
Citera
2023-08-06, 10:29
Medlem
Vem fan vill bo i en hyreslägenhet med plastmatta i badrummet, slitet kök, osv, osv. Det är inte svart eller vitt. Man lägger pengar på sitt boende och på börsen.
Citera
2023-08-06, 12:00
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Då kan man bara höja lönen båda bröderna får, men oavsett så tjänar brodern som lägger pengarna i Aktier mycket, mycket, mycket, mycket mer.

sen tar du inte i beräkning att man måste betala skatt på avkastningen, typ 30´%
Citera
2023-08-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Vem fan vill bo i en hyreslägenhet med plastmatta i badrummet, slitet kök, osv, osv. Det är inte svart eller vitt. Man lägger pengar på sitt boende och på börsen.

Folk som är riktigt rika och ej fake rika brukar leva med riktigt gamla saker, till exempel en bil som är 10 år eller äldre.

Vad spelar det för roll om köket är lite gammalt, så länge den fyller funktionerna med att man kan förvara ens tallrikar, glass, osv i skåpen.

En person sover kanske 8 timmar, sen förlorar 1 timme till arbetet, sen är på arbetet 9 timmar (8 timmar arbete + 1 timme lunch), sen 1 timme tillbaks hem och vips det har gått HELA 19 timmar utav 24 timmar av dagen. Sen kanske dom spenderar 1 timme på gymmet, 30 minuter i duschen, så dom kanske MAX ser köket för 2 timmar om dagen och vad spelar det för roll om ena köksluckan saknar lite färg i hörnet eller att den är kanske lite seg att öppna.

Dom som är smarta vill göra det, för dom förstår att man inte måste ha ett nytt kök varje 5 år. Att man inte måste ha bling bling hängades ifrån halsen och på fingrarna, att man inte behöver bara dyra märkeskläder.

Oftast såna människor som låtsas var rika, sen har dom stora skulder eller inga pengar alls för dom tänker kortsiktigt och inte långsiktigt.

Jo för dom flesta är det svart eller vitt, men dom flesta förstår inte det dock sorligt nog.

Dom flesta har en väldigt låg lön och då blir det EXTREMT svårt för dom att lägga pengar in i börsen som dom samtidigt sparar pengar för kontantinsatsen för bostadslån.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige/

Enligt den där sidan så var median lönen 33,900kr och median betyder att 50% tjänar LÄGRE och 50% tjänar mer.

https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/lon-efter-skatt?gclid=CjwKCAjw5remBhBiEiwAxL2M9yI9AOwrH1vTBe vrg2pWVSkCSFrdVpfPyAR80aMQpMMWYW-95d_H3B oCJoYQAvD_BwE

Om man lägger in 33,900kr i lön här så säger den man får 26,751kr efter skatt.

Om vi säger personen bor hemma och behöver bara använda 6751kr för saker så kan den spara 20,000kr/månad vilket är exakt som i mitt exempel ovanför.

Där visar det sig att efter 2 år, så har denna person sparat ihop 480k och kan ta lån för bostadsrätt.

Men du säger personen ska satsa på börsen också, om vi säger han delar sin 20,000kr 50/50 så kommer det ta honom 4 år istället för sparat ihop kontantinsatsen om det inte går bra för honom på börsen.

En annan person pekade ut att banken skulle inte ge en person som tjänar 25,000kr/månad ett lån, men nu pratar vi om 33,900kr/månad lön så låt anta banken ger honom lånet.

Denna person får 26,751kr efter skatt och måste betala 13,590kr/månad och nu har han 13,161kr/månad kvar.

Sen ta bort pengar för el, mat, gymkort, försäkring, busskort, osv, osv, osv så kommer denna person kanske ha 0kr den kan slänga in på Aktier/Börsen.

Medans en annan person kanske bor hemma eller i värsta fall bor i en ETTA och betalar typ 5000kr i hyra så han kan istället slänga in 8590kr/månad på Aktier som kommer att VÄXA, VÄXA, VÄXA om personen gör rätt.
Citera
2023-08-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
sen tar du inte i beräkning att man måste betala skatt på avkastningen, typ 30´%

Om man har ISK konto så betalar man inte 30% skatt på avkastning så där har du fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in