2023-08-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Hur fungerar det mer exakt att när en pedofil söker hjälp ökar risken att de lever ut sina störningar? Var har du fått den informationen ifrån?

Jag skrev fel:

"Då kanske upp till 5 procent av befolkningen har eller haft haft pedofila fantasier. Dessa personer väljer i större utsträckning att i söka hjälp när de läser om dessa uthängningar. Då ökar risken att dessa personer lever ut sina fantasier."

Då kanske upp till 5 procent av befolkningen har eller haft haft pedofila fantasier. Dessa personer väljer i större utsträckning att inte söka hjälp när de läser om dessa uthängningar. Då ökar risken att dessa personer lever ut sina fantasier.
Citera
2023-08-06, 17:51
Medlem
Som kvinna tycker jag det låter som en jättebra ide. Att dejta innebär t.ex risker med att män som är sexualförbrytare letar partner när det sker över nätet.

En gång öppnade jag min facebook genom att acceptera vänförfrågningar och tog in 700 personer. För mig helt okända. Plockade bort 100 konton. Syftet var att visa bekanta som dissar mig för att de upplever att de med flera tusen vänner, står högre i status pga likes att det beror på att de helt enkelt visar upp sig för fler.

Jag la upp en bild efter rensningen och fick omkring 110-115 likes. Idioter I min omgivning har aldrig förstått matematiken att deras procent var lägre förr än vad mina var om man gick efter hur många jag var synlig för. Givetvis fattade inte folk något (att det var ett socialt experiment) utan började kommentera och gilla de med.

Folk engagerar sig med andra ord för att framställa dem själva som de som är med de mest omtyckta för likes Så det var fantastiskt att se att de omedelbart reagerade.

Men jag läste här på Flashback som vanligt och skrev under kontot jag hade då och någon pedofilring eller liknande åkte fast (minns inte exakt då det var många år sedan. När jag kollade Facebookprofilen på någon gärningsman hade vi antalet flera gemensamma vänner. En annan kvinna som brann inne hade jag också flera gemensamma vänner med.

Det var inte något i mitt sociala experiment som jag räknat med. Att folk som svansar efter andra är nätverkande med grövre förbrytare. Jag har hellre knappt vänner alls på sociala medier än blir smörad av pedofilringar och kriminella. Även om vilken pundare som helst eller undersköterska känner sig som samhällets toppelit i jämförelse.

Så det är lätt. Lägg inte ut en massa. Jag har extremt sällan visat mitt normala liv och sedan sociala medier kom aldrig använt mig av barn för att få likes genom att publicera en massa inlägg etc när jag varit barnvakt el bott med barn. Bra val. Men däremot finns skumma typer på nätdejtingssajter.

En app som visar både var pedofiler befinner sig men även andra sexualförbrytare för ens nätliv säkrare. Idag träffar man trots allt många människor genom internet och det innebär att man inte har olika gemensamma bekanta varpå man saknar väsentlig information såsom om någon har domar. Man söker knappast igenom alla tingsrättsdomar i landet var gång man möter en ny människa.
Citera
2023-08-06, 17:52
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Skillnaden är att den ena av dessa hänger ut folk som inte är dömda. Det är med andra ord rent förtal och siten/appen kommer självklart stängas ner. De som startat den måste vara fullkomligt hjärndöda om de tror att den får ligga kvar.

Lexbase hänger också ut folk som är friade i tingsrätt, så ingen skillnad på det sättet. Det räcker att man har varit åtalad i tingsrätt, så är man "Förekommande" på Lexbase, trots friande dom.
Citera
2023-08-06, 17:54
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Lexbase hänger också ut folk som är friade i tingsrätt, så ingen skillnad på det sättet. Det räcker att man har varit åtalad i tingsrätt, så är man "Förekommande" i Lexbase, trots friande dom.
Och du ser skillnaden hoppas jag? Att vara dragen inför rätta och sedan frikänd, där det sedan också står det, är knappast det samma som att en random privatperson hänger ut dig över ett missförstånd i en chatt.
Citera
2023-08-06, 17:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerifieraAB
De enda som kommer att köpa appen är pedofilerna själva för att se sig själva och därefter kommer en ny app göras på dem som köpte den ursprungliga appen.
Jag tror knappast det är lagligt för ett företag att göra en för obehöriga sökbar databas över deras kassaregister. En hel ratta med registerlagar som skulle brytas där.
Citera
2023-08-06, 17:56
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Och du ser skillnaden hoppas jag? Att vara dragen inför rätta och sedan frikänd, där det sedan också står det, är knappast det samma som att en random privatperson hänger ut dig över ett missförstånd i en chatt.

Jag anser att varken Lexbase eller denna skitapp ska få finnas då dessa strider mot GDPR. Problemet är att svensk rättstillämpning hänger efter. HD ville pröva detta nyligen mot MrKoll men det blev aldrig av då målsäganden gick med på att förlika. Med tanke på praxis från EU-rätten borde dock dessa sidor ryka inom en snar framtid.
Citera
2023-08-06, 18:10
Medlem
Citat:
Jag anser att varken Lexbase eller denna skitapp ska få finnas då dessa strider mot GDPR. Problemet är att svensk rättstillämpning hänger efter. HD ville pröva detta nyligen mot MrKoll men det blev aldrig av då målsäganden gick med på att förlika. Med tanke på praxis från EU-rätten borde dock dessa sidor ryka inom en snar framtid.
Strider verkligen Lexbase mot GDPR?
Citera
2023-08-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-08-01
Vad tror vi om apptjänsten?

Med den nya tjänsten kan vem som helst knappa in sin adress och se vilka personer dömda för sexualbrott mot barn som bor i närheten. Men enligt juristen Ängla Pändel riskerar appen att bryta mot lagen.

Genom att skriva in en adress får användaren upp en karta som visar var personer som är dömda för sexualbrott mot barn bor.

”Vårt syfte är inte att hänga ut folk”
Bakom den nya appen står bland andra Jonas Salminen. Han slår ifrån sig kritiken.

Hittills har de inte fått någon anmälning om förtal mot sig, men han räknar med att det kommer inom kort.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-app-hanger-ut-sexbrottslingar-bryter-mot-lagen-enligt-jurist

App ger adresser till fällda sexbrottslingar.
Men enligt juristen Ängla Pändel riskerar tjänsten, appen, att bryta mot lagen.
Vi har samma juridiska problematik för
Skandalsajten biluppgifter som ger adresser till bilägare.
Den ger adresser till svenska bilägare på nätet.
På sajten kan du ta reda på allt om en bil – och dess ägare. Såväl namn, telefonnummer adress och all information om bilen finns tillgänglig. Dessutom kan du se om personen du söker på har några andra fordon i sin ägo.
Christian Nilsson, som är mannen bakom skandalsajten, den kontroversiella sajten, är trots Transportstyrelsens kritik inte orolig för några juridiska åtgärder.
Nu rasar Transportstyrelsen mot den nya kontroversiella sajten – som kan vara olaglig.
Juristerna vet inte vad lagen säger eller dess förarbeten.
– Vår ståndpunkt är att det här inte är okej ur ett lagligt perspektiv, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsens pressavdelning, om skandalsajten biluppgifter.
Myndigheten: ”Inte okej ur ett lagligt perspektiv”
Men det finns inget juridiskt idag att förbjuda den här typen av tjänster.
Citera
2023-08-06, 18:15
Medlem
Dylans avatar
Precis som det ska vara! I Förenta Staterna tillhandahåller staten denna tjänst för att skydda medborgarna, men i dum-Sverige får man förlita sig på privata alternativ. Endast sexbrottslingarna själva kan vara emot att de hängs ut.
De borde hängas också, men det är en annan fråga.
Citera
2023-08-06, 18:16
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Strider verkligen Lexbase mot GDPR?

Med risk att vi hamnar i en offtopic-diskussion får du nöja dig med detta inlägg som på ett initierat sätt målar upp rättsläget som det ser ut just nu. Detta kan även anses gälla skitappen som tråden handlar om.

(FB) Lexbase har jag ett case ?
Citera
2023-08-06, 18:18
Medlem
Citat:
Med risk att vi hamnar i en offtopic-diskussion får du nöja dig med detta inlägg som på ett initierat sätt målar upp rättsläget som det ser ut just nu. Detta kan även anses gälla skitappen som tråden handlar om.

(FB) Lexbase har jag ett case ?
Spännande spännande. Där ser man.

Får hoppas Sverige får moderna lagar då snart, samt att appen försvinner.
Citera
2023-08-06, 18:22
Medlem
Pungpuckels avatar
Tanken är väl god, men jag hade velat att se en app som snabbt och lätt kartlägger alla domar som folk har på sig.
Kommer väl med AI en dag.

Men anledningen till att det finns så många appar, och ofta på samma område är därför att 99% är skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in