Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-23, 11:21
  #1
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Vi är lite efter här i Sverige. I skolorna lär vi oss bröstsim, utomlands är crawl det som gäller. Varför?

Låt alla lära sig crawla på obligatorisk simundervisning!

Irriterande att se hur duktiga andra länders Amatörer i olika program Tar sig fram i vattnet.
__________________
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2020-08-23 kl. 11:28.
Citera
2020-08-23, 11:35
  #2
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vi är lite efter här i Sverige. I skolorna lär vi oss bröstsim, utomlands är crawl det som gäller. Varför?
Utomlands? I Ukraina, Nigeria, Iran och Turkiet?
Svenska simskolor har lärt ut krål sedan 1920-talet.

Varför? För att du ska lära dig att klara dig och överleva. Kan du simma bröstsim rekorderligt är det inte svårare än att promenera och du kan i princip göra det tills du somnar.

Kråla, även bara med en eller två bensparkar per armtag kommer du endast orka med och klara av under en mer begränsad period, typ tills du får mjölksyra och sedan sjunker du ned som en sten till botten.
Citera
2020-08-23, 11:35
  #3
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vi är lite efter här i Sverige. I skolorna lär vi oss bröstsim, utomlands är crawl det som gäller. Varför?

Låt alla lära sig crawla på obligatorisk simundervisning!

Irriterande att se hur duktiga andra länders Amatörer i olika program Tar sig fram i vattnet.

Fast bröstsim är mer grundläggande för att ens kunna hålla sig "stilla" vid ytan , så i säkerhets synpunkt om man faller överbord ifrån en båt eller liknande så är crawla inte lika bra.
Man kan inte crawla på plats eller hur man ska förklara, de är mest effektivt för att ta sig framåt fort men inte om du ska bli uppfiskad av en livboj eller liknande.
Citera
2020-08-23, 11:44
  #4
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Fast bröstsim är mer grundläggande för att ens kunna hålla sig "stilla" vid ytan , så i säkerhets synpunkt om man faller överbord ifrån en båt eller liknande så är crawla inte lika bra.
Man kan inte crawla på plats eller hur man ska förklara, de är mest effektivt för att ta sig framåt fort men inte om du ska bli uppfiskad av en livboj eller liknande.
Det ena utesluter inte det andra 🙂. Fram för crawl i undervisning. Vi behöver ibland komma fram till t ex människor i nöd.
Citera
2020-08-23, 11:49
  #5
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det ena utesluter inte det andra 🙂. Fram för crawl i undervisning. Vi behöver ibland komma fram till t ex människor i nöd.

Absolut , menar dock att man framför allt börjar med bröstsim av en anledning.
Citera
2020-08-23, 11:59
  #6
Medlem
Jag vet inte hur det ser ut här eller utomlands (jag lärde mig simma och tävlingssimmade utanför skoltid), men bröstsim är väl ofta något som man lär sig före crawl och ryggsim, som man i sin tur lär sig före fjärilssim (jag gissar dock att det är endast simmare som lär sig det)?

När jag var liten, så fick ungar ofta lära sig "hundsim" före bröstsim, något jag tyckte var lustigt då jag själv tyckte bröstsim var lättare. Ja, det är så klart effektivare, men skillnaden är väl att man hela tiden har huvudet ovanför vattenytan vid hundsim, medan bröstsim introducerade doppandet av huvudet (då man måste hålla andan), medan crawl kräver ytterligare ett litet snäpp mer teknik vid andning. Speciellt som vi simmare andades högst vid var tredje armtag (jag gjorde det ofta på var femte).
Citera
2020-08-23, 12:03
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vi är lite efter här i Sverige. I skolorna lär vi oss bröstsim, utomlands är crawl det som gäller. Varför?

Låt alla lära sig crawla på obligatorisk simundervisning!

Irriterande att se hur duktiga andra länders Amatörer i olika program Tar sig fram i vattnet.

Därför att Svenska Livräddningssällskapet kontinuerligt lobbar för att bröstsim primärt skall läras ut.
Citera
2020-08-23, 12:04
  #8
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Därför att Svenska Livräddningssällskapet kontinuerligt lobbar för att bröstsim primärt skall läras ut.

Tycker du det är bra? Vet redan att det är vad som lärs ut.
Citera
2020-08-23, 12:14
  #9
Medlem
Jag vill dock minnas att simning blev styvmoderligt behandlat av alla gymnastiklärare under hela grundskolan. Jag gick där under 1980-talet. Vi fick själva anmäla oss till regionala tävlingar, ingen uppmärksammade när vi tog medaljer åt skolan och att vara bra på det hade ingen inverkan på gymnastikbetygen i högstadiet. Att vara bra på bollspel hade tusentals gånger större tyngd än att kunna simma. Jag tyckte det var en lite lustig värdering av vad som ansågs som livsviktiga kunskaper, för det fanns verkligen elever som knappt kunde hålla sig flytande. Antalet gymnastiklektioner med simning var få även när vi gick i en högstadie med simhall.

Kan det vara något sådant? Att simning allmänt blir bortprioriterat, snarare än att man prioriterar mellan simsätt?
__________________
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-08-23 kl. 12:19.
Citera
2020-08-23, 12:20
  #10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Tycker du det är bra? Vet redan att det är vad som lärs ut.

Jag har svarat på frågan i topic!
Citera
2020-08-23, 12:25
  #11
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag vill dock minnas att simning blev styvmoderligt behandlat av alla gymnastiklärare under hela grundskolan. Jag gick där under 1980-talet. Vi fick själva anmäla oss till regionala tävlingar, ingen uppmärksammade när vi tog medaljer åt skolan och att vara bra på det hade ingen inverkan på gymnastikbetygen i högstadiet. Att vara bra på bollspel hade tusentals gånger större tyngd än att kunna simma. Jag tyckte det var en lite lustig värdering av vad som ansågs som livsviktiga kunskaper, för det fanns verkligen elever som knappt kunde hålla sig flytande. Antalet gymnastiklektioner med simning var få även när vi gick i en högstadie med simhall.

Kan det vara något sådant? Att simning allmänt blir bortprioriterat, snarare än att man prioriterar mellan simsätt?

Möjligtvis. Tycker att simundervisningen är underskattad och bortprioriteras. Vem räddar du med en basketboll?

På Utöya simmade många, bröstsim? Finns en faktor i att ta sig fram snabbt i kallare vatten. Om din båt kapsejsar har du väl större chans att överleva om du kan crawl?
__________________
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2020-08-23 kl. 12:28.
Citera
2023-08-06, 16:10
  #12
Medlem
Det är svårare att gå från bröstsim till crawl än tvärtom. Jag tycker de borde lära ut crawl som grundkunskap. Handlar inte om att simma snabbt. Grunden för crawl är att flyta ytan ansträngning och känna sig bekväm med att ha ansiktet under vattenytan. Det innebär större kunskap om hur kroppen fungerar i vatten. Många som simmar bröstsim håller huvudet ovanför vattnet. De har bristfällig kunskap om simning även om de tar sig fram ändå.

Det nyttigaste man gjorde i simskolan var att blåsa bubblor under vatten. Sen lärde man sig bröstsim och glömde bort bubblorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback