Citat:
Ursprungligen postat av
TottemHorse
"Av de anmälda våldtäkterna 2022 riktades 54 procent mot vuxna, 13 procent mot barn i åldern 15–17 år och 33 procent mot barn under 15 år." (
https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html).
Det finns inget statistik till min kännedom på förövarens ålder och jag misstänker att det är för att den är orelevant. Du är fri att leta om jag har fel.
Och det är enbart de anmälda övergreppen, mörkertalet överträffar tyvärr högst troligt andelen anmälda.
Vad som är viktigt att förstå, och Dumpen nu spelar viktig roll att arbeta mot, är någons slags normaliseringen av ofredanden på nätet där vi killar/män/gubbars fäbless för att söka bekräftelse eller vad det är på något sjukt sätt halvt accepterats och unga tjejer växer upp med skiten och tror det bara är så det är, om man inte talat med dem om gränser och lagar och rätt att slippa kukar i IM, om de inte får lära sig annat.
Någon eller några gäddlingar här har skrivit flertalet gånger (tror det var fittstolen eller ankipanki) att "lite dicpics far ingen illa av" och liknande. DET säger en hel del om gubbars nonchalans inför flickors välmående och rättigheter. Har unga släktingar som får i snitt fem DP om dagen! Jag trodde de ljög men det visade sig vara 100% sant när vi semestrade ihop förra året. Det kom i spel, snap, airdrop you name it! En av dem är 11! Utan dem hade jag aldrig fattat problemet.