2023-08-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Samma tankar och agerande som Maja brottats med.

Ja.
H borde ju självklart ha nämnt Js namn för polisen som möjlig GM men jag tror att polisen nog inte tagit det på allvar. Det låter så osannolikt. Utan gissningsvis trott att branden berodde på en skuld eller dylikt trots att H nekade till det.
Vad vi vet gjorde J inget nytt försök att göra sig av med H. Så kanske 'nöjde' hon sig med att skrämmas den gången. Att hatet rann av henne efteråt. Dock försökte J bland annat skylla Ts försvinnande på H i förhör. Så agg fanns ju kvar.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-05 kl. 20:32.
Citera
2023-08-05, 21:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hs pappa gjorde det. Ja det hade kunnat gå riktigt illa. Extra anmärkningsvärt att anlägga brand i ett flervåningshus. Detta är bara spekulationer men något slags intresse för eld verkar J också ha liknande pyromaner.

Visste J att H hade brandvarnare? Det framgår inte.

'Hans pappa ringde polisen. Polisen höll sen ett standardförhör om han var skyldig någon pengar eller droger. Han förstår att det frågar sånt. Han tänkte att om det var någon han kände så var det Johanna. Men det sa han inte till Polisen för det hade han inga belägg för. Han känner att hade han nämnt hennes namn hade det ju inte kunnat bevisa något och det hade bara blivit värre för honom.'.

H berättar sedan att han försökte förtränga det som hänt.
Rädslan och förträngningen känns igen, det är så M beskriver sin oförmåga att konfrontera henne.

Även nästkommande pojkvän F uttrycker att han var rädd för att J kunde göra honom något. J utövar psykologiskt våld där hot om repressalier ingår mellan raderna.

T anländer till Nöjet kl 00:07, 12 minuter senare beställer T en drink.

Vittne: "När vi kom in på Nöjet så sa Tove att hon inte skulle dricka. Men sen kom hon med en drink och sa att någon gav den till henne. Hon sa inte vem, men hon köpte den inte själv. Hon sa att hon fick den av någon, någon militärdrink."

Oklart om det rör sig om två olika drinkar. På uteställen bjuder man och smakar ofta av varandra.

Ett annat vittne säger att hon upplevde M som ganska berusad på Nöjet, men inte sluddrig.
Citera
2023-08-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Tyvärr är länkarna till FUP döda. Men jag minns det som att Tove var 162 cm och Johanna är 180 cm.

185 cm är hon inte för då hade hon varit längre än mig och det hade jag kommit ihåg.

Det står inte i FUP hur lång J är. Ts längd kommer från Missing People. Den kanske även finns i rapporten från obduktionen.
Citera
2023-08-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I mitt fall tror jag att just livstidsdomen på Maja gjorde att jag grävde ner mig så mycket i hennes öde.
Hade hon tex fått 8 -10 år för medhjälp (vet att åklagaren inte hade med det i åtalet) så hade min hjärna kunnat acceptera straffet bättre.

Då hon riskerar exakt samma straff som Johanna ser jag det extra viktigt att hon döms helt utan rimligt tvivel med klara bevis och inte vaga som JAG tycker i hennes fall.

Hellre fria än fälla om man inte vet med största sannolikhet att hon var med, däremot kanske dömts till det strängaste straffet när det gäller gravfridsbrott tex.

Att Johanna ska dömas till det absolut hårdaste straffet tycker jag är helt självklart, som det stod i domen med så hade ju brotten hon gjort gett mer än livstid om det nu hade gått.

Även om Maja skulle varit med och hållt i händerna så ser jag det ändå som att det är Johanna som planerat och genomfört det hela, från början till slut och att hon har utnyttjat Majas svagheter.

Även 18 år som är det näst högsta straffet skulle jag kunnat förstå i så fall men exakt samma straff för båda är absurt i mitt tycke.

Vet att vissa här gillar att jämföra med gängkriminella så här är mitt strå till stacken ang det:
Jag ser hellre att den som beordrat mordet får livstid än den som blev beordrad att mörda tex.

Livstid för M är ett grymt straff. Det ska ju inte påverka domen i sig. Jag tolkar det som att det är korrekta straffet. Men man borde ändra lagen. Det är alldeles för hårt. Jag tror inte ens man tänkte på det här när man drev igenom de här ganska kritiserade lagarna.
Citera
2023-08-05, 21:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om MH:s mobil där så har jag kikat lite på det här med skärmtändning och skärmlåsning.
Det som syns i loggen som heter "backlight" är dessa skärmtändningar/släckningar som sker 02:33.

Se video från min skärm:
https://gofile.io/d/nkKEIw

Det som är simulerat är en iPhone 12 med iOS 16.0.3 (sista uppdateringen av iOS innan tiden för mordet).

Dyker upp lite andra bekanta vyer också.

Observera hur knapptryckningarna registreras i loggen.

Det som kallas Springboard med hänvisning till hemskärmen i nya protokollet dyker också upp i det vita loggfönstret.

Det går alltså att gå mer på djupet i polisens analys men det de främst behöver komplettera med är en koll på om sidoknappen trycks in för att tända skärmen. (i video så trycker jag på den översta ikonen som serut som en uppgående sol med pil pekar upp. Symbolen i sig ska visa att man tänder eller släcker iPhonen med den knappen).

Om inte Axiom har stöd för knapptryckningar som artefakt genom analys av Biome så har iLEAPP det som jag skrev om häromdan och som jag visat skärmbilder på hur det loggas med tidsstämplar när man trycker på iPhonens knappar.

Om de missat detta(som bara är en liten detalj i sammanhanget) kanske de missat nån mer viktig Biome användardata?

Jag ska inte förklara allt i vyn i videon, men det är det programmet som israeliska Cellebrite, som är polisens leverantör, testar de metoder som utnyttjar sårbarheter i iPhonens och således kan öppna upp dem för tömning.
Hör här; A 153, s 24: Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49. Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika applikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.
Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.

- Vilka slutsatser kan dras av ovanstående angående bådas mobilanvändning?

Bägges användaraktivitet avslutas samtidigt 01:50 efter att de anlänt till lgh. Däremot registreras rörelser via Hälsa applikationen i M:s mobil kl 01:52.

- Kan det i praktiken innebära att J hänger av sig sin jacka i hallen med mobilen i jackfickan varvid mobilen upphör att registrera rörelser, medan M tar med sig sin mobil till vardagsrummet eftersom mobilen registrerar rörelser fram tills 01:52?
Citera
2023-08-05, 21:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hör här; A 153, s 24: Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49. Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika applikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.
Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.

Bägges användaraktivitet avslutas samtidigt 01:50 efter att de anlänt till lgh. Däremot registreras rörelser via Hälsa applikationen i M:s mobil kl 01:52.

- Kan det i praktiken innebära att J hänger av sig sin jacka i hallen med mobilen i jackfickan varvid mobilen upphör att registrera rörelser, medan M tar med sig sin mobil till vardagsrummet eftersom mobilen registrerar rörelser fram tills 01:52?

Om jag får vara lite petig så står det att

Citat:
Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50

Det är inte samma sak som att

Citat:
Bägges användaraktivitet avslutas samtidigt 01:50

Det första kan innebära att i en av telefonerna upphörde aktiviteten t.ex. 0145, och i den andra 0150.

Att, om, Majas telefon registrerar rörelser längre än Johannas när det kommer till lägenheten, så kan det mycket väl vara som du nämner.
Citera
2023-08-05, 21:44
Medlem
Jag har lyssnat om delar av rättegången och det finns fortafarande en sak som stör mig. Varför har J och M olika versioner om plastsäckarna.

J påstår att säckarna sattes på T i lägenheten. M påstår att det skedde vid dumpningsplatsen.

Säckarna i mitt huvud var till för att undvika spår i bilen.

Enligt både M och J tappar de T i trappan på väg ner till bilen. Men om det stämmer som M säger att J bär T under armarna och M i benen. Alltså utan plastsäckarna. Hur går det då till att båda greppet?

(Jag kastar in en reservation för att tappet i trappen är en efterkonstruktion för att förklara huvudskadadan.)

Bara jag som stör mig på det här?
Citera
2023-08-05, 22:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I mitt fall tror jag att just livstidsdomen på Maja gjorde att jag grävde ner mig så mycket i hennes öde.
Hade hon tex fått 8 -10 år för medhjälp (vet att åklagaren inte hade med det i åtalet) så hade min hjärna kunnat acceptera straffet bättre.

Då hon riskerar exakt samma straff som Johanna ser jag det extra viktigt att hon döms helt utan rimligt tvivel med klara bevis och inte vaga som JAG tycker i hennes fall.

Hellre fria än fälla om man inte vet med största sannolikhet att hon var med, däremot kanske dömts till det strängaste straffet när det gäller gravfridsbrott tex.

Att Johanna ska dömas till det absolut hårdaste straffet tycker jag är helt självklart, som det stod i domen med så hade ju brotten hon gjort gett mer än livstid om det nu hade gått.

Även om Maja skulle varit med och hållt i händerna så ser jag det ändå som att det är Johanna som planerat och genomfört det hela, från början till slut och att hon har utnyttjat Majas svagheter.

Även 18 år som är det näst högsta straffet skulle jag kunnat förstå i så fall men exakt samma straff för båda är absurt i mitt tycke.

Vet att vissa här gillar att jämföra med gängkriminella så här är mitt strå till stacken ang det:
Jag ser hellre att den som beordrat mordet får livstid än den som blev beordrad att mörda tex.
Klokt och humant resonerat av dig! J är farlig på riktigt och har varit den drivande i efterförloppet, hon har dessutom strypt T.

De längsta straffen bör vara förbehållna de som har begått de mest bestialiska brotten och som utgör en direkt fara ute i samhället, som t ex ynglingen som högg ihjäl två av sina lärare. Ingen psykos där heller.

Tycker att det är ofattbart och ledsamt att en domstol kan döma en 18-åring på så svaga grunder och där tonåringen i fråga står under stark påverkan av jämnårig, lever med kognitiva svårigheter och inte når upp till normal intelligensnivå.
För den som gärna vill jämföra med organiserad brottslighet så är det skillnad på brott och brott där det i det senare fallet handlar om helt andra drivkrafter bakom brotten.

Ingen vill kunna dömas oskyldig, ingen önskar heller att någon familjemedlem döms till livstids fängelsestraff på oklara grunder.
Därför bör man ur etisk synvinkel, vara försiktig med att gå ut på ett offentligt forum och med emfas hävda att en viss person har gjort sig skyldig till mord.
Citera
2023-08-05, 22:01
Medlem
Citat:

Finns en aktivitet på J som startar 01:51:38. Jag vet inte om vi kommer få sluttider även på Js lur i HR. Sen har vi 02:46:22 där J är på väg till Donken. Vi har inga andra mätvärden där emellan. J gick tillbaka för att hämta sin mobil innan avfärd till Donken. Så det enkla antagandet är att J inte har haft sin mobil på sig i sin lägenheten utan att den varit på samma plats tills hon hämtade den.
Citera
2023-08-05, 22:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om jag får vara lite petig så står det att

Det är inte samma sak som att

Det första kan innebära att i en av telefonerna upphörde aktiviteten t.ex. 0145, och i den andra 0150.

Att, om, Majas telefon registrerar rörelser längre än Johannas när det kommer till lägenheten, så kan det mycket väl vara som du nämner.
Tack. Ja, vi får se om @Avel har haft några funderingar kring dessa tider.
Citera
2023-08-05, 22:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Finns en aktivitet på J som startar 01:51:38. Jag vet inte om vi kommer få sluttider även på Js lur i HR. Sen har vi 02:46:22 där J är på väg till Donken. Vi har inga andra mätvärden där emellan. J gick tillbaka för att hämta sin mobil innan avfärd till Donken. Så det enkla antagandet är att J inte har haft sin mobil på sig i sin lägenheten utan att den varit på samma plats tills hon hämtade den.
Precis, mobilen kopplar upp sig mot basstationen vid den tiden. Vet inte om detta sker när mobilen ligger i hennes jackficka, vad tror du?
Citera
2023-08-05, 22:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Klokt och humant resonerat av dig! J är farlig på riktigt och har varit den drivande i efterförloppet, hon har dessutom strypt T.

De längsta straffen bör vara förbehållna de som har begått de mest bestialiska brotten och som utgör en direkt fara ute i samhället, som t ex ynglingen som högg ihjäl två av sina lärare. Ingen psykos där heller.

Tycker att det är ofattbart och ledsamt att en domstol kan döma en 18-åring på så svaga grunder och där tonåringen i fråga står under stark påverkan av jämnårig, lever med kognitiva svårigheter och inte når upp till normal intelligensnivå.
För den som gärna vill jämföra med organiserad brottslighet så är det skillnad på brott och brott där det i det senare fallet handlar om helt andra drivkrafter bakom brotten.

Ingen vill kunna dömas oskyldig, ingen önskar heller att någon familjemedlem döms till livstids fängelsestraff på oklara grunder.
Därför bör man ur etisk synvinkel, vara försiktig med att gå ut på ett offentligt forum och med emfas hävda att en viss person har gjort sig skyldig till mord.

Så du tycker att personer med kognitiva svårigheter ska dömas till mildare straff i allvarliga brott, Ja det är ju så klart en tanke, men eftersom morden ökar för varje år och moderaterna gick till makten med bla. hårdare straff för mord så tror jag att livstidsstraffen kommer att öka lavinartat, vilket jag absolut inte har några som helst synpunkter mot, tvärtom ta bort tidsbestämt helt ur lagboken och döm alla mördare till livstid. Eller ännu bättre inför dödsstraff igen, varför i helvete ska mina skattepengar gå till dessa mördare, en 9 mm kostar ett par kronor och det är maxtaket enligt mej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in