2023-08-04, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
Dags och kliva på tåget igen? vad säger ni?

Absolut inte!!!!!
Citera
2023-08-05, 07:24
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
Dags och kliva på tåget igen? vad säger ni?
Ställa sig framför tåget menar du väl ?
Citera
2023-08-05, 21:42
Medlem
Jag PUMPAR in pengar i SBB B varje månad för jag har sten säkra källor på att Aktien kommer åka uppåt, så passar på PUMPA in SBB B så jag kommer får en ENORM vinst sen.

Många personer som är alldeles för rädda för SBB, men det gör mig absolut inget för desto mer kaka/vinst för mig sen.
Citera
2023-08-06, 16:29
Medlem
Enligt Berlingske, www.b.dk så är Black Rock sura på SBB, anledning, morgon Stanley har köpt preferensaktier för 1.5. Black Rock vill få tillgång till SBB s böcker, om inte så domstolen
Citera
2023-08-06, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag PUMPAR in pengar i SBB B varje månad för jag har sten säkra källor på att Aktien kommer åka uppåt, så passar på PUMPA in SBB B så jag kommer får en ENORM vinst sen.

Många personer som är alldeles för rädda för SBB, men det gör mig absolut inget för desto mer kaka/vinst för mig sen.
Hahahha 😂
Citera
2023-08-06, 19:30
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Enligt Berlingske, www.b.dk så är Black Rock sura på SBB, anledning, morgon Stanley har köpt preferensaktier för 1.5. Black Rock vill få tillgång till SBB s böcker, om inte så domstolen

Du länkar till en förstasida. Och vet inte skillnaden mellan 1.5 och 1,5.

Och vem vill inte se SBB:s böcker. Ingen kommer hinna se dom innan konkursen.
Citera
2023-08-06, 19:48
Medlem
Här är länk
https://www.berlingske.dk/virksomheder/de-er-blandt-nordens-stoerste-og-i-massiv-krise-nu-poenser-svensk

Om de menar 1.5 danska miljarder, eller svenska är en öppen fråga. Blackrock har jurister som kan lagen, och bli inte överraskad om de amerikanska finansmyndigheterna går på Blackrock side. SBB är kört.
Citera
2023-08-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Här är länk
https://www.berlingske.dk/virksomheder/de-er-blandt-nordens-stoerste-og-i-massiv-krise-nu-poenser-svensk

Om de menar 1.5 danska miljarder, eller svenska är en öppen fråga. Blackrock har jurister som kan lagen, och bli inte överraskad om de amerikanska finansmyndigheterna går på Blackrock side. SBB är kört.

Amerikansk domstol har intet med det att göra. Bolaget är svenskt och inte noterat på någon amerikansk börs.
Citera
2023-08-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Kommer gå all in när aktien är under 5kr.

Du är en vis man ser jag.

Jag har också börjat pumpa in en massa, massa, massa pengar i SBB också för nu ska det göras en jävla massa pengar.
Citera
2023-08-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vid en konkurs kan kommunen köpa den för halva byggkostnaden. Förlusten verkar Swedbank eller Nordea ta.

Att bygga bandyhallar i glesbygden måste vara världens sämsta affärside. Redan där borde alla sansade sålt sina aktier.

Blivit lite nyfiken nu, eftersom du är väl typ den 3:e personen om inte mer som säger att Swedbank eller Nordea får ta förlusten ifrån SBB.

Men hur får du Nordea in i detta? För när jag googlar vilka som är topp 20 ägare av Aktier så ser jag inte ens Nordea med på listan, dock ser jag Swedbank Försäkring 11:e plats och dom äger 1,74%.

Eller syftar du mer på att många lån som SBB har tagit är hos Nordea och Swedbank?
Citera
2023-08-07, 08:50
Medlem
Citat:
Blivit lite nyfiken nu, eftersom du är väl typ den 3:e personen om inte mer som säger att Swedbank eller Nordea får ta förlusten ifrån SBB.

Men hur får du Nordea in i detta? För när jag googlar vilka som är topp 20 ägare av Aktier så ser jag inte ens Nordea med på listan, dock ser jag Swedbank Försäkring 11:e plats och dom äger 1,74%.

Eller syftar du mer på att många lån som SBB har tagit är hos Nordea och Swedbank?

Bankerna är 100% säkra i vilket fall. SBB har inte främst banklån utan olika typer av obligationer och preferensaktier. Det är mer ett finansiellt experiment än ett fastighetsbolag egentligen.
Citera
2023-08-07, 09:11
Medlem
Citat:

När du tittar på listan över största ägare så dyker det nästan alltid upp massor med banker. Det är inte bankens egna pengar som de köpt aktier för utan det är kundernas. Bankerna äger i det närmaste noll aktier.

När folk köper en aktiefond så köper "Nordea fonder" aktier i en mängd företag. Därav hamnar bankerna på listan över största ägare. Men det är ju inte bankens pengar utan de tillhör ju de som köpt aktiefonderna. Det är dessa kunder som drabbas och inte bankens ekonomi.

Samma när du köper aktier i en kapitalförsäkring (KF) eller pensionsförsäkring så är det försäkringsbolaget som står som ägare av aktierna. Men det är ju försäkringstagarna (bankkunderna) som tar den ekonomiska skadan. Försäkringsbolaget/Banken hamnar på listan över största ägare men det är kundernas pengar och det är kunderna som tar den ekonomiska skadan.

----------
Varför folk namnger vissa banker och säger att de förlorar pengar beror delvis på okunskap kring ovanstående. Orsaken till att banker förlorar pengar beror på att de lånat ut pengar till SBB i detta fall. Fastigheterna är belånade. På pappret är belåningsgraden runt 50 % men osäkerhet kring hur lokaler ska värderas och hur lättsålda objekten är. Stor risk att man inte får så mycket betalt vid en försäljning så att det täcker banklånen.

När du köper en villa i Göteborg så belånar du det till kanske 80 %. Om du inte kan betala så tar banken hela huset. Ganska liten risk att huset ska sjunka 20 % + att du Inte ska ha några övriga tillgångar som inte går att mäta ut. Du behåller skulderna "livet ut". Bankernas risk är trots allt ganska låg.

Om inte SBB kan betala så tar långivarna tillgångarna. Inte så många som vill köpa ett äldreboende i Sunne. Ganska stor risk att inte köpeskillingen räcker till att betala skulderna. Går företaget i konkurs så finns det ju ingen som kan betala resten av skulden (till skillnad mot en privatperson som är skyldig hela livet). Så även om belåningsgraden är lägre så är riskera för bankerna högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in