2023-08-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Inte med körkort?

Varför då?

Känns jäkligt besvärligt.
Citera
2023-08-05, 18:43
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensHulten
Givet detta faktum men du glömmer att det är minst lika svårt att hitta någon som tillhandahåller ett ersättningsbatteri som att det är komplicerat att hitta ett öppet och tillgängligt Swedbank kontor?

Märkligt att man år 2023 fortfarande måste ha bankdosan som alternativ för att få komma igång med ett nytt Bank-ID!

Hur kan det vara svårt att hitta ett ersättningsbatteri? Finns i var och varannan livsmedelsaffär.

/AI
Citera
2023-08-05, 19:15
Medlem
septembertants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Inte med körkort?

Varför då?
Jag har ingen aning,jag fick ett meddelande häromdagen från Swedbank att det va nya rutiner vid skaffande av nytt bank-id.
Nu har jag BankID men man blir lite fundersam då jag bara har körkort.
Citera
2023-08-05, 19:30
Medlem
Citat:
Otroligt, det är ju det jag har varit ute efter. Så hur skaffar jag ett nytt Bank-ID med enbart ett nationellt ID?

Ta och läs på Swedbanks hemsida

Logga in med din säkerhetsdosa eller med ditt Mobila BankID om du redan har ett på samma eller en annan enhet. Har du ingen dosa eller Mobilt BankID? Välj Beställ med ID-handling (ej körkort)

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/utokat-bankid-utokad-anvandning/digital-id-kontroll-med-pass-eller-nationellt-id.html
Citera
2023-08-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ta och läs på Swedbanks hemsida

Logga in med din säkerhetsdosa eller med ditt Mobila BankID om du redan har ett på samma eller en annan enhet. Har du ingen dosa eller Mobilt BankID? Välj Beställ med ID-handling (ej körkort)

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/utokat-bankid-utokad-anvandning/digital-id-kontroll-med-pass-eller-nationellt-id.html

Såklart ska staten jävlas med varje enskild medborgare extra noga. Tror vi är otaliga som sitter på ett förnyat körkort men INTE förnyat ID-kort.

Det är bara att sätta på sig ett falskt leende och gå och förnya ID kortet då. Allt vad pappa staten säger.
Citera
2023-08-05, 20:11
Medlem
Citat:
Såklart ska staten jävlas med varje enskild medborgare extra noga. Tror vi är otaliga som sitter på ett förnyat körkort men INTE förnyat ID-kort.

Det är bara att sätta på sig ett falskt leende och gå och förnya ID kortet då. Allt vad pappa staten säger.

Faktum är att de gör detta för att öka säkerheten. Dvs det blir svårare för andra att jävlas med oss.

Jag skulle inte bli förvånad om bankerna inom en snar framtid kräver att man legitimera sig med Bank ID och nationellt ID eller pass när man exempelvis ska föra över en större summa pengar.

Edit:

Det är egentligen en fråga om hur man ska lita på bank ID när en tjänst identifiera sig mot den,
Digg myndigheten för digital förvaltning har specificerat ett antal tillitsnivåer. Beroende på hur man har identifierat sig när man skaffar sig ett e-id(det finns andra än Bank ID) så uppfyller man de olika nivåerna.

Den högsta tillitsnivån kräver att man med fysisk identifierar sig med ett giltigt ID eller med e-legitimation med som skyddas i ett chip(nationellt ID och Pass). Bank ID vill ju att deras tjänst ska uppfylla den högsta tillitsnivån.

Freja som är en annan variant på e-id har valt att skriva avtal med ATG och deras e-leg kan uppfylla högsta tillitsnivån genom att man legitimerar sig hos ett ATG ombud med vanligt körkort om man saknar nationellt ID eller pass.
Senast redigerad av zapohd 2023-08-05 kl. 20:48.
Citera
2023-08-05, 20:35
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Har ingen gammal mobil. Märkligt att folk utgår från att alla har kvar sina gamla telefoner. Bökigt med extramobiler för egen del.

Tycker det är anmärkningsvärt att så ytterst få reagerar på det faktum att man år 2023 fortsatt måste ha en bankdosa från 90 talet för att överhuvudtaget komma igång med ett nytt Mobilt-BankID på en ny enhet. Särskilt när dessa dosor är så svaga och där batteribyte måste ske med jämna mellanrum för att ens kunna få igång de. Känns lite efterblivet det där.

Nä man måste inte ha en Bankdosa.. man behöver bara ett fungerande BankID för att skaffa nya, sluta jiddra.

Man kan oftast ha 3 mobila BankID (det är min banks begränsning)

Bra, en skräpmobil som ligger där som backup.
Min vardagsmobil.
Min surfplatta (behöver inte vara en mobil)

Så skyll dig själv!
Senast redigerad av The-D-Drumpf 2023-08-05 kl. 20:39.
Citera
2023-08-05, 20:47
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:

Du menar att du varken har ett pass eller ett nationellt ID-Kort?
Vilken jävla byfåne är du?
Du borde tagit pandemin på allvar kring ID kort.
Det gjorde jag pga pandemin och passkaosen så kostade ett nationellt ID kort 100 kronor fram till hela Januari i år. Nu kostar dom 400 kronor. Häng med lite i teknik och omvärld ska du se att livet blir lättare.
Citera
2023-08-05, 21:28
Medlem
Citat:
Måste jag snällt vänta på att Swedbank öppnar? Bankdosan Digipass (Swedbanks lilla svarta) är helt död. Tydligen måste jag ha den för att överhuvudtaget kunna få ner Mobilt BankID på den nya telefonen. Kan man gå runt detta eller gäller bara bankdosevägen fortsatt år 2023?

På förhand stort tack för svar.

Har förstått att du inte har dom rutinerna, men själv upplevde jag det jävligt bra att ha en billig gammal mobil (fortfarande fungerande men inte mycket mer) i reserv då min ordinarie blev stulen för nån månad sen. På något vis lyckades jag via laptopen styra om vilken av mina mobiler som hade mobilt bank-id-'behörighet' om man kan säga så, till den gamla. Annars hade det blivit sjukt mycket mer komplicerat att få ordning på allt med tanke på att även bankkortet och id-kortet blev stulet i samma veva. Man kände sig ju sjukt handikappad av att inte kunna ringa eller betala, men att inte ens kunna beställa nytt simkort eller kolla internetbanken är ju ännu mer handikappande (utan bank-id).
Citera
2023-08-05, 21:36
Medlem
Citat:
Den är såld. För helvete-man gör sig av med en gammal mobil om den innehar värde. Detta egentligen i samma veva som man köpt nya telefonen.
Varför gör man sig av med sin gamla mobil innan man överfört och kontrollerat allt viktigt av personligt värde till den nya?
Citera
2023-08-05, 21:37
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Har ingen gammal mobil. Märkligt att folk utgår från att alla har kvar sina gamla telefoner. Bökigt med extramobiler för egen del.

Tycker det är anmärkningsvärt att så ytterst få reagerar på det faktum att man år 2023 fortsatt måste ha en bankdosa från 90 talet för att överhuvudtaget komma igång med ett nytt Mobilt-BankID på en ny enhet. Särskilt när dessa dosor är så svaga och där batteribyte måste ske med jämna mellanrum för att ens kunna få igång de. Känns lite efterblivet det där.

Men det måste man inye om man har ett annat BankID. Att dosan efter 3-5 år dör är väl knappast något problem. Du borde ha tänkt på det.

De nya dosorna från Swedbank är bättre och man kan byta batteri själv. Både dosa och BankId kan du lösa på ett kontor.
Citera
2023-08-05, 21:39
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Har förstått att du inte har dom rutinerna, men själv upplevde jag det jävligt bra att ha en billig gammal mobil (fortfarande fungerande men inte mycket mer) i reserv då min ordinarie blev stulen för nån månad sen. På något vis lyckades jag via laptopen styra om vilken av mina mobiler som hade mobilt bank-id-'behörighet' om man kan säga så, till den gamla. Annars hade det blivit sjukt mycket mer komplicerat att få ordning på allt med tanke på att även bankkortet och id-kortet blev stulet i samma veva. Man kände sig ju sjukt handikappad av att inte kunna ringa eller betala, men att inte ens kunna beställa nytt simkort eller kolla internetbanken är ju ännu mer handikappande (utan bank-id).

Lärdomen är att du sätter in ditt idkort i mobilen. Det har jag gjort. Mobilt BankID kort.
Så lämnar jag helt enkelt mitt fysiska nationella id-kort hemma.

Tips i all välmening!

Vad det gäller bank kort är det också smart att ha en backupmobil..typ den gamla som ändå funkar.
Den bank jag har.. tappar du bankkortet så har du ett nytt att ladda ner i mobilen inom MAX 24 timmar.. då kan jag blippa på den gamla som vanligt med det nya kortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in