Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag tycker mig ana att YN och AZ beskrivit LJs signalement också för polisen i gränden och att de mitt i adrenalinpåslaget och Cocacolaspyendet förväxlat LJs signalement med mannen på DBG. Det gick fort i början och blev inte mer rätt för det.
Edit: 4 mars 1986 anser LJ att GM var kraftig och hade keps och jacka. Ingen vidare träff på SE där inte.
Ja, jag har hela tiden trott att det var en ren slump att "Grändmannen" i Extra Rapport hade sådana likheter med vittnet Lars J, men nu verkar det ju som att man faktiskt hade råkat blanda ihop vittnet Lars J med den flyende mördaren. Han beskrivs alltså här i Extra Rapport kl. 04:00 som 30-45 år, barhuvad och med mörkblå täckjacka.
Första sändningen efter mordet på Olof Palme | SVT
https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=241
De säger också där att enligt chefen för våldsroteln, Nils Linder, kommer de här säkraste uppgifterna från "tre personer som fanns ungefär 50-60 meter från paret Palme". Det måste väl vara Ahmed och Yvonne då, men frågan är vem den här tredje personen är. Lisbeth pratade visserligen också om mörkblå täckjacka, men Lisbeth var ju inte 50-60 meter från paret Palme, och dessutom handlar väl hennes "mörkblå täckjacka" inte om Lars J utan om Anders B. Kan polisen ha snurrat till det uppe på åsen så att de trodde att Lars J själv hade sagt mörkblå täckjacka? Har för mig att de pressar honom lite i något av förhören sedan, och gärna vill få med Lars på att han skall ha sagt så i något väldigt tidigt skede.
Lite intressant också att det bara är i TV som man under natten/morgonen pratar om den här mannen med den mörkblå täckjackan. I radio (Extra Ekot 01:10 och morgonekot där t.ex. Anders D och Anna H intervjuas) pratar man bara om mannen med den långa mörka rocken och huvudbonaden, och aldrig om den barhuvade mannen med den mörkblå täckjackan. Kan SR resp. SVT ha fått sina uppgifter från olika avdelningar inom polisen, och att SR pratar om Stig E medan SVT pratar om Lars J?