2023-08-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vet inte vad du har för läsvanor, men han kontaktar väl en tidning och RB en gång (och som ringer tillbaka ett par gånger).

Vittnet SE menar sig ju eventuellt ha sett GM och det får väl anses ha visst värde.

GM-SE bekräftar sig som vittne på platsen efter att påpassligt ha etablerat sig där redan direkt efteråt.

Blir man mer bekräftad ju mer man ringer, eller vad är det misstänkta med kontakterna?

Han berättar bara att han befann sig intill mordplatsen när skotten avlossades.
Se pratar om Norge. Han var med i Aftenposten också.
Citera
2023-08-05, 14:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Se pratar om Norge. Han var med i Aftenposten också.

Ja, men det är nog inte så att Stig suttit och ringt till Aftenposten i Oslo.

Utan troligen SvD som tipsar avisens Stockholmskorrespondent som fanns i samma lokaler?

Och när Aftenposten söker Stig beskriver han det som att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat".
Citera
2023-08-05, 14:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var bara lite märkligt av dig att avfärda något som Draifos skrev som redan är väl etablerat.

Jag tyckte det var onödigt av dig och trodde att alla redan visste att polisen jobbade med en hel bukett av signalement som spretade åt alla håll innan Sveriges "främstaste" expert på SE styrde upp det hela och landade i att bara SE kunde passa in på signalementet som han plockade fram och att det var unikt för SE att känna sig förväxlad.

Det är bevisligen ett häpnadväckande märkligt sätt att resonera som TP och KP förordar.

LJ har också gått ut i media och påpekat att han blivit förväxlad med GM. Ändå låtsas inte KP och TP om detta. Bara SE kan misstänkas för liknande mediautspel nämligen. I Cluedofabriken står logikluckan vidöppen som vanligt.

Det handlade om källhänvisningen vilket jag främst reagerade mot. Är det inte länkar till egna inlägg så är det till vad någon annan skrivit och sällan/aldrig till rena uppslag. Som just detta. Lathet?
I sak, så har jag inget att invända utan håller med dig.
Citera
2023-08-05, 14:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Utan troligen SvD som tipsar avisens Stockholmskorrespondent som fanns i samma lokaler?

Och när Aftenposten söker Stig beskriver han det som att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat".

Så SvD intervjuade SE på förmiddagen? Och även "Aftenposten" hann ringa och intervjua honom då?

Det var strax före 12, den 1:a mars, som SE kontaktade RB.
Citera
2023-08-05, 14:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så SvD intervjuade SE på förmiddagen? Och även "Aftenposten" hann ringa och intervjua honom då?

Det var strax före 12, den 1:a mars, som SE kontaktade RB.

Ansvariga på Skandia kontaktar han omkring halv tolv.

SvD är okänt, även om uppgiften att det sker på förmiddagen finns. Det bör ha skett inte alltför sent då de besöker honom samma dag.

När han pratar med Aftenposten är väl okänt likaså, men den artikeln trycks ett dygn senare än den i SvD. Det indikerar att pratar med Aftenposten senare.

Men han uppger redan halv tolv 1/3 att tidningar från Oslo ringer. Kanske utlovar han intressant information (utstämplingstiden). Som sen inte kvalar in i artikeln.
Citera
2023-08-05, 14:33
Medlem
Citat:

Är det bekräftat med Aftenposten?

Ringer han verkligen bara 1 samtal ang sin utstämplingstid?
Citera
2023-08-05, 14:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är det bekräftat med Aftenposten?

Ringer han verkligen bara 1 samtal ang sin utstämplingstid?

Känner inte närmare till något gällande Aftenposten. Men han verkar ju ha talat med dem innan kontakten med RB, så det är ju mycket möjligt att utstämpling kom upp då.

Vad jag kan erinra mig kontaktar han RB en gång. Och dessförinnan har han kontaktat någon på Skandia som hänvisat honom dit. I övrigt är det RB som kontaktar SE.

Så minns jag det. Är på språng och kan ej kolla nu.
Citera
2023-08-05, 15:10
Medlem
Citat:
Känner inte närmare till något gällande Aftenposten. Men han verkar ju ha talat med dem innan kontakten med RB, så det är ju mycket möjligt att utstämpling kom upp då.

Vad jag kan erinra mig kontaktar han RB en gång. Och dessförinnan har han kontaktat någon på Skandia som hänvisat honom dit. I övrigt är det RB som kontaktar SE.

Så minns jag det. Är på språng och kan ej kolla nu.

Men du uppfattar inget iver med att Engström vill ha utstämplingstiden mest för egen del ?

RB gör ju Engström en tjänst och dessutom erbjuder sig att själv kontakta polisen så det blir rätt..

Men Engström tackar nej och vill själv lämna den , men tar sen beslutet att den är onödig ?

När han sen får chansen att leverera tiden så blir den fel trots att han blir korrigerad...

Jag får känslan att ivern med utstämplingstiden bara var för honom själv..
Citera
2023-08-05, 15:54
Medlem
Citat:

Och det var dom som ville ha utstämplingstiden?

Varför redovisa inte Aftenposten den uppgiften?

Då kunde dom ge en bra tid när när mordet skedde!
Citera
2023-08-05, 16:02
Medlem
Det uppstod ju en tidsförvirring eftersom Gösta Söderström verkar ha sett fel på sin klocka.

"Låt oss ta del av Gösta Söderströms egen skildring av vad som inträffade denna ödesdigra natt:

"Jag Gösta Söderström, och kollegan Ingvar Windén patrullerade i bil 2520 Kungsgatan västerut, och då vi befann oss i närheten av Norra Kungstornet, stoppades vi av en man som kom utrusande i körbanan och omtalade att det varit skottlossning på Sveavägen vid Tunnelgatan. Min minnesbild av uppgiftslämnaren är att denne var i 40-årsåldern, över medellängd, barhuvad och klädd i en brun överrock. Jag antog att mannen varit i närheten av den uppgivna adressen och sedan irrat omkring sökande efter patrullerande poliser.

Vi körde i hög fart mot den plats som meddelats. När vi avlägsnat oss från mannen kontrollerade jag tidpunkten på mitt armbandsur, som visade 23.28, vilket jag antecknade på en rapportblankett. När vi hunnit fram till trafiksignalerna vid Sveavägen hördes ett s k områdesanrop i polisradion av ungefär följande lydelse: 'Vi har fått in ett meddelande från Taxi att någon är skjuten på Sveavägen vid Tunnelgatan.' Anropet besvarades omgående av polispiketerna 1230 och 3230 som befann sig i närheten. Det meddelades även att radiotrafiken i ärendet skulle upprätthållas på en spärrad kanal, vilket innebär att de tillkallade polisenheterna kan upprätthålla direktkontakter med såväl sambandscentralen (SBC) som med varandra."

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Citera
2023-08-05, 16:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker mig ana att YN och AZ beskrivit LJs signalement också för polisen i gränden och att de mitt i adrenalinpåslaget och Cocacolaspyendet förväxlat LJs signalement med mannen på DBG. Det gick fort i början och blev inte mer rätt för det.

Edit: 4 mars 1986 anser LJ att GM var kraftig och hade keps och jacka. Ingen vidare träff på SE där inte.
Ja, jag har hela tiden trott att det var en ren slump att "Grändmannen" i Extra Rapport hade sådana likheter med vittnet Lars J, men nu verkar det ju som att man faktiskt hade råkat blanda ihop vittnet Lars J med den flyende mördaren. Han beskrivs alltså här i Extra Rapport kl. 04:00 som 30-45 år, barhuvad och med mörkblå täckjacka.
Första sändningen efter mordet på Olof Palme | SVT
https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=241
De säger också där att enligt chefen för våldsroteln, Nils Linder, kommer de här säkraste uppgifterna från "tre personer som fanns ungefär 50-60 meter från paret Palme". Det måste väl vara Ahmed och Yvonne då, men frågan är vem den här tredje personen är. Lisbeth pratade visserligen också om mörkblå täckjacka, men Lisbeth var ju inte 50-60 meter från paret Palme, och dessutom handlar väl hennes "mörkblå täckjacka" inte om Lars J utan om Anders B. Kan polisen ha snurrat till det uppe på åsen så att de trodde att Lars J själv hade sagt mörkblå täckjacka? Har för mig att de pressar honom lite i något av förhören sedan, och gärna vill få med Lars på att han skall ha sagt så i något väldigt tidigt skede.

Lite intressant också att det bara är i TV som man under natten/morgonen pratar om den här mannen med den mörkblå täckjackan. I radio (Extra Ekot 01:10 och morgonekot där t.ex. Anders D och Anna H intervjuas) pratar man bara om mannen med den långa mörka rocken och huvudbonaden, och aldrig om den barhuvade mannen med den mörkblå täckjackan. Kan SR resp. SVT ha fått sina uppgifter från olika avdelningar inom polisen, och att SR pratar om Stig E medan SVT pratar om Lars J?
Senast redigerad av Draifos 2023-08-05 kl. 16:30.
Citera
2023-08-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det uppstod ju en tidsförvirring eftersom Gösta Söderström verkar ha sett fel på sin klocka.

"Låt oss ta del av Gösta Söderströms egen skildring av vad som inträffade denna ödesdigra natt:

"Jag Gösta Söderström, och kollegan Ingvar Windén patrullerade i bil 2520 Kungsgatan västerut, och då vi befann oss i närheten av Norra Kungstornet, stoppades vi av en man som kom utrusande i körbanan och omtalade att det varit skottlossning på Sveavägen vid Tunnelgatan. Min minnesbild av uppgiftslämnaren är att denne var i 40-årsåldern, över medellängd, barhuvad och klädd i en brun överrock. Jag antog att mannen varit i närheten av den uppgivna adressen och sedan irrat omkring sökande efter patrullerande poliser.

Vi körde i hög fart mot den plats som meddelats. När vi avlägsnat oss från mannen kontrollerade jag tidpunkten på mitt armbandsur, som visade 23.28, vilket jag antecknade på en rapportblankett. När vi hunnit fram till trafiksignalerna vid Sveavägen hördes ett s k områdesanrop i polisradion av ungefär följande lydelse: 'Vi har fått in ett meddelande från Taxi att någon är skjuten på Sveavägen vid Tunnelgatan.' Anropet besvarades omgående av polispiketerna 1230 och 3230 som befann sig i närheten. Det meddelades även att radiotrafiken i ärendet skulle upprätthållas på en spärrad kanal, vilket innebär att de tillkallade polisenheterna kan upprätthålla direktkontakter med såväl sambandscentralen (SBC) som med varandra."

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Hans klocka gick fel och har inget med SE inblandning eller skuld i mordet. Det är min uppfattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in