Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Du har aldrig befunnit dig på ett universitet, eller hur?
Jag har, dessvärre, det. Lunds Universitet och Försvarshögskolan, i mitt fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Även om doxa och/eller diskurser styr innehållet, så finns det ändå alltid en vetenskaplig apparat att ta hänsyn till, oavsett ämne.
Nej, inte oavsett ämne. Om det var så så hade inte genusstudier och liknande kvasivetenskapliga tramsinriktningar, som numera styr den totala inriktningen på otaliga högskolor och universitet, kunnat hållas med sina lågkvalitativa forskningsarbeten och sina ovetenskapliga slutsatser.
De sista kvarvarande, någotsånär sunda, inriktningarna är de rent naturvetenskapliga utbildningarna, och därifrån kommer extremt få politiker, oavsett politisk inriktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Angående det som du föreslår: Varför skulle ett grundskoleprov, med faktauppgifter som man lätt kan slå upp, vara av vikt för att sålla ut framtida ledare? Det säger tvärtom ingenting om kompetensen.
Det handlar om gymnasiekompetens i det fallet, inte grundskolekompetens.
Ledarskap lär man sig i princip aldrig på en högskoleutbildning, utan genom att inneha ledarskaps och chefspositioner i näringslivet, statligt, regionalt eller kommunalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Som politiker måste man ha utbildning, så man snabbt kan tillgodogöra sig information från en källa och jämföra med andra källor, och erfarenhet, d.v.s. veta hur samhället ser ut och hur människor har det.
Det där lär man sig inte på någon högre utbildning, utan genom erfarenhet och allmänbildning, än en gång. En människa som jag, som gått den långa vägen från maskinoperatör till produktions och fabrikschef och vidare därifrån, och bara införskaffat sig högre utbildning i kursform i väl vuxen ålder (bortsett från militära utbildningar), förstår avsevärt bättre "hur människor har det" än en 23-årig MUF eller SSUare, med en kandidatexamen i statsvetenskap vars erfarenhet av "vanligt folk" sträcker sig till ett 4 veckors sommarjobb på ett ålderdomshem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Det håller inte med folk som enbart är bra på faktarabblande och namedroppning, och på att babbla.
Precis.