2023-08-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Tja. Jag har tjänat över 5mkr de senaste decennierna på mina bostäder. Räntorna kommer gå ner över tid- både USA och andra CB har aviserat att det är slut på höjningarna och att effekten har blivit synligt.
Som vanligt är ägt boende över tid lönsamt och mer lönsamt blir det.
Och då sitter du där i din svindyra HR och grämer dig igen.

Hur förklarar du att huspriserna stagnerade och låg i princip still mellan 1880 och 1990. Jag tror vi kommer se en stagnation av priser väldigt länge framöver. Om inte inflationen ökar ännu mera förstås.
Citera
2023-08-04, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jo, så låter det från den moderna svensken. Äckel som inte bryr sig om sin familj. Men i Sverige står egoismen högst. Barn ska man sparka ut etc. Man ska konsumera och ta lån upp till öronen och inte försöka förbättra ens barns liv. Vedervärdigt. Svensken ö är ett totalt förlorat folk. Städerna är krigszoner. Men det ska man ju låna miljoner till enligt Barf för att få bo, bli rånad, bombad, beskjuten och våldtagen. En av många förmåner med att bo "mitt i smeten". Nej städer är för pöbeln.

Men i övrigt så är planen oförändrad, räntorna kommer stiga i två år till sen ska jag se om jag kan köpa på mig fler fastigheter för uthyrning och annat. Jag betalar bara kontant dock, har aldrig haft ett lån (utom studielån då, men studielån är ett skämt).

Vet inte riktigt hur du fick det jag skrev med att jag inte bryr mig om familj. Du kanske missade nån bisats där nånstans.

Men rysstroll som du är borde du verkligen satsa på Krym just nu. Billigare än så här blir det nog inte.
Citera
2023-08-04, 22:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Oj förlåt för att jag råkade trampa på dina känsliga tår. Förstår att dom är väldigt ömma nu när sanningen har talat. För visst har du väl renoverat köket till frugan på bekostnad av lånet och visst har du köpt en ny a-traktor till Tuva-Lisa (eller vad fan du nu har döpt din lilla unika snöflinga till) på bekostnad av lånet. För att addera lite mer information till sanningen så deklarerade jag 687 000 förra året och då har jag bara min egen mage och ego att mätta och på det ett bostadslån om 543 000. Nu gör det säkert ännu mer ont i dina ömma små tår,men sätt en kastrull på huvudet och blunda hårt så går det säkert över

Du skulle visa mig hur pengar var gratis; men istället fick jag mig en utläggning över mina hypotetiska lån och investeringar. Och massa onödig info om din privatekonomi.

Gör om, gör rätt.
Citera
2023-08-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Normerar man mot BNP så har priserna rört sig upp på senare tid. Och det är inte alls första gången. Det har nät massor med ggr tidigare. Faktiskt har det hänt lika många ggr som priser normerade mot BNP gått ned.

Sedan är den lång trenden nedåt.
MEN den betyder inte att den kommer fortsätta vara det. Iom att vi får oss högre levnadsstandard kan det bli så att vi lägger mer av BNP på boende.

Ofta, om man tittar tillbaka, är det staten som ställer till det och så anpassar sig folket till det och pristrenden ändrar sig.
Senare tid? Du är en jävla tomte. Vad betyder senare tid? En vecka ? 100 år?Den långa trenden är stillastående och fattar man inte det fattar man egentligen ingenting men när staten byggde pyramiderna i Egypten steg inte bara deras prestige utan även deras BNP med tusentals procent.

När staten USA byggde Hooverdammen under depressionen med statliga pengar steg inte bara BNP på kort sikt, det blev en konkurrensfördel för landet i hundra år framåt. Det var ganska enkelt att räkna ut att det skulle få den effekten om man kan sin Keynes.

Du tror att bodstadspriserna bestäms av rationella beslut av aktörer på en fri marknad? Du tror att det finns något som liknar en fri marknad? Ja herregud
Citera
2023-08-05, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Tja. Jag har tjänat över 5mkr de senaste decennierna på mina bostäder. Räntorna kommer gå ner över tid- både USA och andra CB har aviserat att det är slut på höjningarna och att effekten har blivit synligt.
Som vanligt är ägt boende över tid lönsamt och mer lönsamt blir det.
Och då sitter du där i din svindyra HR och grämer dig igen.

Du är smart nog att tjäna fem millar men dum nog att tro blint på centralbankerna. Det där säger de ju bara för att hålla massorna lugna.
Citera
2023-08-05, 10:47
Medlem
Hemnet går mot nytt rekordutbud. De delar statistik sen 2014. I juni 2023 sattes all time high i utbud.

Under juli, trots låg försäljningsomsättning, sjönk utbudet från 44 till 38k. Det är en logisk följd av att annonser tas bort efter 2 mån och många drar sig för nya annonser/uppdatera annonser i juli.

Bara igår såg jag ett par tusen annonser trilla in på Hemnet. Så utbudet ökar kraftigt redan första veckan i augusti. Utbudet är i skrivande stund då över 40k igen.

Allt talar för nytt all time high innan mitten av augusti. Det vill säga ännu större utbud än i juni 2023.

50 000 ligger i korten.
Och samtidigt sker få avslut.

Det här blir väldigt väldigt spännande. Det räcker med att några säljare får vett i skallen och sänker priserna för en prisspiral nedåt. Blir turbulent price action snart.
Citera
2023-08-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Hemnet går mot nytt rekordutbud. De delar statistik sen 2014. I juni 2023 sattes all time high i utbud.
.
Yep. 704 lägenheter i stockholms län utlagda i går. Here we go..
Gissar att det är för sent för dom som lagts ut nu faktiskt. Utbudschocken är här. Priserna kommer tvingas ner.
Citera
2023-08-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

Under juli, trots låg försäljningsomsättning, sjönk utbudet från 44 till 38k. Det är en logisk följd av att annonser tas bort efter 2 mån och många drar sig för nya annonser/uppdatera annonser i juli.

Bara igår såg jag ett par tusen annonser trilla in på Hemnet. Så utbudet ökar kraftigt redan första veckan i augusti. Utbudet är i skrivande stund då över 40k igen.

Allt talar för nytt all time high innan mitten av augusti. Det vill säga ännu större utbud än i juni 2023.

50 000 ligger i korten.
Och samtidigt sker få avslut.

Det här blir väldigt väldigt spännande. Det räcker med att några säljare får vett i skallen och sänker priserna för en prisspiral nedåt. Blir turbulent price action snart.

Ser att det är många "repriser" från i våras/försomras bland de lgh jag har span på. Lgh som inte sällan fick bud, men som säljaren inte varit nöjd med. Många säljare/mäklare som sätter sin tilltro till säsongseffekterna. Och visst, kan man "tjäna" 2-300 tkr på att vänta två månader, är det ju en no-brainer om man har möjlighet. Tiotusenkronorsfrågan blir om utbudet kan tygla den vanliga säsongseffekten något, eller om det blir säsongsrally över hela linjen.

Min gissning blir att attraktiva objekt rallar, medan vanliga generiska Svenssonobjekt kommer att gå upp något jämfört med juli men inte alls lika mycket som ett "vanligt år", pga utbudet. Men det är en gissning. Hösten kommer nog bero mycket på rubriker om huruvida recessionen och/eller inflationen blir värre eller ej.
Citera
2023-08-05, 11:18
Avstängd
På en ort jag följer 20 minuter från större stad där husen kostar mellan 700000 och 2000000 blir inte ett enda objekt sålt. De som ligger kvar osålda har sänkts 15-20% men blir inte sålda ändå.
Blir en brutal höst när alla objekt som tagits bort kommer tillbaka med nedsatt pris.
Citera
2023-08-05, 12:19
Avslutad
Tror det som får de flesta avvakta med köpa bostad i höst, är ränteframtiden. De flesta köpare räknar nog med att de får en 5% ränta på lånen om de nu inte vill köra extremt flerårigt lån på ca 4.20%. Tror först när räntan stabiliserats vid ett värde t ex 3 riksbanksmöten i rad,där räntan lämnas oförändrad, eller att räntan rentav sänks, får tillbaka köparna. Men där är vi knappast före sommaren 2024. Kommer bli jobbigt för en del kunna hyra ut dina boenden när föreningarna chockhöjer avgiften, eller hus om elpriset rusar.
Senast redigerad av lone star 2023-08-05 kl. 12:22.
Citera
2023-08-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tror det som får de flesta avvakta med köpa bostad i höst, är ränteframtiden. De flesta köpare räknar nog med att de får en 5% ränta på lånen om de nu inte vill köra extremt flerårigt lån på ca 4.20%. Tror först när räntan stabiliserats vid ett värde t ex 3 riksbanksmöten i rad,där räntan lämnas oförändrad, eller att räntan rentav sänks, får tillbaka köparna. Men där är vi knappast före sommaren 2024. Kommer bli jobbigt för en del kunna hyra ut dina boenden när föreningarna chockhöjer avgiften, eller hus om elpriset rusar.

En eller två 0.25 pkt-höjningar till, tror jag inte kommer att påverka nämnvärt. Räntan har väl höjts typ 1.5%-enhet sista halvåret och köparna gäspar åt RBs höjningar. Vad jag däremot kan tro få en psykologisk effekt, är insikten om att dagens "höga" räntenivå blir mer långvarig än beräknat. Tänket med "räntepuckel" kan få en psykologisk låsningseffekt i marknaden, då alla väntar på morgondagen när räntan snart sänks igen. Försvinner det tänket (om det nu ens existerar), kan det bli fart igen, fast utan rally. Man kan trots allt inte pausa livet.

Över tid är det dock rationellt att köpa medan blodet flyter. När marknaden väl "vant sig" vid en högre räntenivå och inflation/löner/hyror börjar komma ikapp, kan nog de nominella priserna röra på sig. Men det är några år dit.

Sedan ska vi inte glömma att vi fortfarande har en ganska stor volym nyproduktion som ska ut på marknaden. Och få födda runt år 2000, krattar manegen för mindre tryck på små lägenheter, ettor och mindre tvåor som inte ligger i absoluta topplägen. (Vill man lite taktiskt försöka tälja flis på 90-talisterna, ska man nog försöka lägga rabarber på en fyrarummare eller småhus, nu när dessa kommer upp i "familjebildaråldern".)
Senast redigerad av vraalaak 2023-08-05 kl. 12:43.
Citera
2023-08-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ser att det är många "repriser" från i våras/försomras bland de lgh jag har span på. Lgh som inte sällan fick bud, men som säljaren inte varit nöjd med. Många säljare/mäklare som sätter sin tilltro till säsongseffekterna. Och visst, kan man "tjäna" 2-300 tkr på att vänta två månader, är det ju en no-brainer om man har möjlighet. Tiotusenkronorsfrågan blir om utbudet kan tygla den vanliga säsongseffekten något, eller om det blir säsongsrally över hela linjen.

Min gissning blir att attraktiva objekt rallar, medan vanliga generiska Svenssonobjekt kommer att gå upp något jämfört med juli men inte alls lika mycket som ett "vanligt år", pga utbudet. Men det är en gissning. Hösten kommer nog bero mycket på rubriker om huruvida recessionen och/eller inflationen blir värre eller ej.

Jag har lite svårt för logiken. Jag tror attraktiva objekt håller sig. Men varför skulle de ralla?

Och varför ska generiska objekt gå upp?

Tror inte vi ser några uppgångar faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in