2023-08-03, 21:28
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Om ditt plusenergi hus deluxe är värt mer än 15M så är där väl inte mycket att anmärka på.

Nja bara värt 11mkr. Jag har 2 mille sparat oxå samt nära 5mille på min pension när jag kikade.
Var uppe längs med Bohuskusten häromdagen och jäklar vad fina bilar svensson kör runt med. En orgie i Teslor, Porschar och stora Volvo SUVar. Mycket folk och flärd så härligt att se. Folk med gött med deg uppenbarligen och det bekräftar bilden att vart 10:e svensk har 1 mille sparat.

Var även över en sväng i DK mellan Helsingör och KPH men inte alls samma klass på bilarna alls.
Småbilar mest 😎😀
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-08-03 kl. 21:53.
Citera
2023-08-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nja bara värt 11mkr. Jag har 2 mille sparat oxå samt nära 5mille på min pension när jag kikade.
Var uppe längs med Bohuskusten häromdagen och jäklar vad fina bilar svensson kör runt med. En orgie i Teslor, Porschar och stora Volvo SUVar. Mycket folk och flärd så härligt att se. Folk med gött med deg uppenbarligen och det bekräftar bilden att vart 10:e svensk har 1 mille sparat.

Var även över en sväng i DK mellan Helsingör och KPH men inte alls samma klass på bilarna alls.
Småbilar mest 😎😀

Skatten på dyra bilar i Danmark är brutal.

Citat:
Danmark kallas bilaccisen registreringsafgift och är den högsta i Europa. Den tas ut som 105 procents påslag upp till 79 000 danska kronor (2010 års nivå) och med 180 procent därutöver.

Att jämföra välståndet mellan Sverige och Danmark genom att titta på bilparken är inte direkt rimligt.
Citera
2023-08-03, 23:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Rätt korkat i så fall.

Har man bott i hus i 17 år så gissar jag på att hen börjar närma sig pensionen snart. Varför det skulle vara ett bättre val att ligga obelånad med en tillgång av ett värde av percentilen av kassaflödet lämnas som en övning till arvingarna (nu gick du väl igång Niklas86?? Den känner du igen tänker jag). Finns nog roligare saker att göra innan man dör än att skänka massa pengar till arvingar.

Skönt att det beteendet verkar bli det nya normala. Förskottsarv i all ära men att dö med massa tillgångar, hoppas jag hör till det förflutna.
Citera
2023-08-03, 23:19
Avstängd
Citat:
Eller så cashar man in och lever lite innan livet är slut?

Du har vänt på det tyvärr. Fett onödigt att ligga lågt belånad när du dör. Se mitt förra inlägg.
Citera
2023-08-03, 23:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Var ligger individens ansvar i detta?!! Vi har 60-70 talister som gladeligen renoverat upp köket för att få åka till Thailand över jul eller för den delen köpt A-traktorer,mopeder,hästar och fan vet till ungarna med gratis ( JA DU LÄSTE RÄTT) pengar!!

Du kommer omöjligen att visa att pengar har varit gratis. Och än bättre, du har inte bidragit ett skit för dessa gratispengar.

Att folk har råd att göra saker medan du inte har kan såklart leda till bitterhet. Men det ligger på dig själv tyvärr. Sluta förvänta dig saker som du ”tror” att du har rätt till.

Mätta magsäck efter mun och var nöjd med det. Jag är fortfarande irriterad på att Jay-Z får leva i ett penthouse med sina (imo) ganska taffliga rap-skillz, men marknaden har talat tyvärr.
Citera
2023-08-03, 23:31
Avstängd
Citat:
Grattis bra jobbat.
Själv så har jag 0kr i skuld.

Glöm inte att bubbelbladdrare som dig själv gärna gör ett likhetstecken med statens belåning. Så där ligger du säkert med ett par hundra k i lån. Glöm sen inte att din hyresvärd ligger med en del belåning som du de facto betalar för. Den går inte att utmäta men den är där nevertheless.
Citera
2023-08-04, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Skönt att det beteendet verkar bli det nya normala. Förskottsarv i all ära men att dö med massa tillgångar, hoppas jag hör till det förflutna.

Jo, så låter det från den moderna svensken. Äckel som inte bryr sig om sin familj. Men i Sverige står egoismen högst. Barn ska man sparka ut etc. Man ska konsumera och ta lån upp till öronen och inte försöka förbättra ens barns liv. Vedervärdigt. Svensken ö är ett totalt förlorat folk. Städerna är krigszoner. Men det ska man ju låna miljoner till enligt Barf för att få bo, bli rånad, bombad, beskjuten och våldtagen. En av många förmåner med att bo "mitt i smeten". Nej städer är för pöbeln.

Men i övrigt så är planen oförändrad, räntorna kommer stiga i två år till sen ska jag se om jag kan köpa på mig fler fastigheter för uthyrning och annat. Jag betalar bara kontant dock, har aldrig haft ett lån (utom studielån då, men studielån är ett skämt).
Citera
2023-08-04, 02:32
Avstängd
Citat:
Du kommer omöjligen att visa att pengar har varit gratis. Och än bättre, du har inte bidragit ett skit för dessa gratispengar.

Att folk har råd att göra saker medan du inte har kan såklart leda till bitterhet. Men det ligger på dig själv tyvärr. Sluta förvänta dig saker som du ”tror” att du har rätt till.

Mätta magsäck efter mun och var nöjd med det. Jag är fortfarande irriterad på att Jay-Z får leva i ett penthouse med sina (imo) ganska taffliga rap-skillz, men marknaden har talat tyvärr.

Oj förlåt för att jag råkade trampa på dina känsliga tår. Förstår att dom är väldigt ömma nu när sanningen har talat. För visst har du väl renoverat köket till frugan på bekostnad av lånet och visst har du köpt en ny a-traktor till Tuva-Lisa (eller vad fan du nu har döpt din lilla unika snöflinga till) på bekostnad av lånet. För att addera lite mer information till sanningen så deklarerade jag 687 000 förra året och då har jag bara min egen mage och ego att mätta och på det ett bostadslån om 543 000. Nu gör det säkert ännu mer ont i dina ömma små tår,men sätt en kastrull på huvudet och blunda hårt så går det säkert över
Citera
2023-08-04, 07:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Har man bott i hus i 17 år så gissar jag på att hen börjar närma sig pensionen snart. Varför det skulle vara ett bättre val att ligga obelånad med en tillgång av ett värde av percentilen av kassaflödet lämnas som en övning till arvingarna (nu gick du väl igång Niklas86?? Den känner du igen tänker jag). Finns nog roligare saker att göra innan man dör än att skänka massa pengar till arvingar.

Alltså jag förstår ärligt talat inte vad du yrar om, jag förstår att du är överbelånad och tycker att alla andra också ska vara det.
Rent arvsmässigt vad blir skillnaden mellan att sitta i en villa värd 4 miljoner utan skuld, jämfört med att sitta i en villa värd 9 miljoner och ha 5 miljoner i skuld?
Skillnaden är att om huset är betalt och man närmar sig pensionsåldern då kan man sitta lugnt och tryggt även nu när räntorna höjs varannan månad.
Men du föredrar kanske det halvt psykotiska tillstånd som du verkar befinna dig i?
Citera
2023-08-04, 07:36
Medlem
Allt mer desperata metoder. Johan Petersson har börjat göra husreklam för hus på Öland. Vad fick han för sin senaste Instagrampost. 250 000 SEK plus moms? Snart talar Carola gott om nyproduktion i bästa sändningstid.

Ser också att Booli justerat ner husprisindex idag. Stockholmshus föll 0,9% i juli. Inte 0,7% som stod igår. De justerar också siffrorna under raden nedgång sedan max. Från 18,0 till 18,2%.

Indexerat värde är 1,63 just nu. Där 1,00 motsvarar januari 2013. Pjåkig uppgång på över 10 år. Är det ens en reell uppgång? 10 000kr köpte mer 2013 än 16 300kr idag.

Samma indexerade värde (1,63) sågs i augusti 2020. Dvs 3 års uppgång är utraderad. Tar man hänsyn till inflation ungefär 2%, 10% och 10% senaste 3 somrarna är reala prisnedgången ungefär 25%.

Tänker jag rätt?
Citera
2023-08-04, 08:28
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Dags för den överbelånade medelklassen att betala tillbaka nu då.

Dessa idioter köpte en båt för 500 000 kr på huset med 1 % ränta. Idag är den räntan 300 % dyrare.

Vilka genier.

Hur räknade du ut att den är 300% dyrare?
Citera
2023-08-04, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Allt mer desperata metoder. Johan Petersson har börjat göra husreklam för hus på Öland. Vad fick han för sin senaste Instagrampost. 250 000 SEK plus moms? Snart talar Carola gott om nyproduktion i bästa sändningstid.

Ser också att Booli justerat ner husprisindex idag. Stockholmshus föll 0,9% i juli. Inte 0,7% som stod igår. De justerar också siffrorna under raden nedgång sedan max. Från 18,0 till 18,2%.

Indexerat värde är 1,63 just nu. Där 1,00 motsvarar januari 2013. Pjåkig uppgång på över 10 år. Är det ens en reell uppgång? 10 000kr köpte mer 2013 än 16 300kr idag.

Samma indexerade värde (1,63) sågs i augusti 2020. Dvs 3 års uppgång är utraderad. Tar man hänsyn till inflation ungefär 2%, 10% och 10% senaste 3 somrarna är reala prisnedgången ungefär 25%.

Tänker jag rätt?

Inflationen sen 2013 har varit 30% så priserna har gått upp realt sen dess. Men framförallt spelar det inte så stor roll för dem som köpt med lånade om priserna går upp eller ner realt.

Nästan alla som ägt boende senaste 10 åren har tjänat på det jämfört med att hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in