Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Vänta lite grann. Om inte Maja var med på mordet varför ska då Johanna diktera vad Maja ska säga i förhör? Om nu Maja sov igenom hela mordet så behövs väl knappast någon efterhandskonstruktion från varken Johanna eller Maja, sov Maja så sov hon inget mer med det, Så varför diktera ihop en osannolik historia när Maja sitter på sanningen som dessutom är guld värd för henne.
Johanna hade nog inte riktigt planerat att bli avbruten mitt i bortforslandet av Toves tillhörigheter, utan hon hade nog trott att hon skulle hinna få undan kroppen och "prylarna", men blev avbruten och var tvungen att dra en nödlögn, donken, som förklaring till oljuden och vad hon gjorde i trappen, påväg ut mitt i natten, hon tänker köra själv, men grannen trodde väl att hon var onykter? Då säger hon att hennes mamma ska skjutsa. Att grannen då erbjuder skjuts gör det lite mer knepigt. Hon måste involvera Maja, för trovärdigheten och förklaringar till oljuden och att hon var påväg ut.
Hon tog hand om en full kompis...som den ansvarsfulla vän hon vill framastå som.
Vilken otur att far och son gjorde yoghurt mitt i natten (Vad är oddsen för det?) och reagerade på ljuden från Johannas lägenhet?
Vem misstänker att grannen precis mördat någon?
Att Maja dras in är ofrånkomligt, för att Johanna ska ordna ett trovärdigt scenario om full kompis som ramlat och spytt och nu behöver lite donken.