• 1
  • 2
2023-08-04, 17:07
Medlem
Urnabombarens avatar
Jag har reagerat på att det ganska ofta står på en del objekt vid utställningar "Inköpt av kommunen", samt priset, oftast flera tusen. Nästan alltid verk i modern stil.

Det finns ju massvis med kommunala dagverksamheter där efterblivna får måla o bygga lera. Skulle inte kommunen kunna köpa in sin konst därifrån?

Numera spelar motivet ingen roll, inger ser skillnad på om ett konstverk är så abstrakt, att om det är gjort av en "konstnär med stil" eller en mongoloid? Dessutom blir ju de på dagverksamheten glada, att man ställer ut deras konst? Så kan de såklart få ett bra pris för alla? Ett par hundra extra nån gång för ett konstverk uppskattas om man är efterbliven!
Citera
2023-08-04, 17:11
Medlem
Christopher.s avatar
Om jag förstått vansinnet korrekt med offentlig verksamhet så är kommunerna och landstingen skyldiga att köpa in konst för en viss procent av de offentliga utgifterna.
Citera
2023-08-04, 17:15
Medlem
Hur skulle det betalas, tänker du? Deltagarna har ju redan ersättning för sin dagliga verksamhet.

Det ordnas utställniningar och vernissage
Senast redigerad av PatricHbg 2023-08-04 kl. 17:17.
Citera
2023-08-04, 17:17
Medlem
Bra idé tycker jag. Då många moderna verk idag ser ut som konsekvensen av ett färglavenemang så ser jag inga problem i att i stället sponsra dagverksamheter. Kvaliten och den genuina känslan bakom verken kanske till och med kan bli bättre.
Citera
2023-08-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om jag förstått vansinnet korrekt med offentlig verksamhet så är kommunerna och landstingen skyldiga att köpa in konst för en viss procent av de offentliga utgifterna.
ja det stämmer, en viss procent av tex kostnaden av en cirkulationsplats skall läggas på utsmyckningen a v den samma . tror att dom flesta kommuner har liknande regler. Men den pengen skulle ju i så fall kunna hamna i den offentliga verksamheten.
På sjukhuset hade dom en vägg med teckningar som en förskola hade målat. Vill påstå att det var samma klass som på resten av målningarna och tavlorna i korridorerna så varför inte fortsätta med det?
Typ alla förskolor och daglig verksamhet får ett område att smycka i kommunen? Win Win skulle jag vilja säga.
Citera
2023-08-04, 17:24
Medlem
Bra idé. Varför ska jag som skattebetalare subventionera konstnärer som inte kan sälja sin konst på den vanloga marknaden.
Citera
2023-08-04, 17:25
Medlem
Dofternas avatar
De efterblivna på daglig verksamhet har ingen känsla för kvalitet. Kommunerna vill ha kvalitet.
Citera
2023-08-04, 17:27
Medlem
franges avatar
Därför att "konstnärerna" är inte sällan bekanta (eller ideologiska fränder) med kommunen/inköparna och då stödjer man dessa genom att vräka (skattebetalarnas) pengar till dem, precis som i andra korrupta bananrepubliker. Nepotism, och tjänster och gentjänster.

Vad tror ni annars var anledningen att sosseriet Örebro kommun vräkte 660.000kr på en kromad äppelskrutt utav "konstnärerna" Bigert & Bergström, om de inte lekte i samma ideologiska ankdamm? Deras favoritord och främsta geschäft är "klimatkonst", så...

Jämför med hur myndigheter i arabländer köper motsvarande utav släktingar eller sina egna företag. Att vräka pengarna på mongolider ger inte samma belöning inom kollektivet.
Senast redigerad av frange 2023-08-04 kl. 17:30.
Citera
2023-08-04, 17:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urnabombaren
Jag har reagerat på att det ganska ofta står på en del objekt vid utställningar "Inköpt av kommunen", samt priset, oftast flera tusen. Nästan alltid verk i modern stil.

Det finns ju massvis med kommunala dagverksamheter där efterblivna får måla o bygga lera. Skulle inte kommunen kunna köpa in sin konst därifrån?

Numera spelar motivet ingen roll, inger ser skillnad på om ett konstverk är så abstrakt, att om det är gjort av en "konstnär med stil" eller en mongoloid? Dessutom blir ju de på dagverksamheten glada, att man ställer ut deras konst? Så kan de såklart få ett bra pris för alla? Ett par hundra extra nån gång för ett konstverk uppskattas om man är efterbliven!

Skillnaden är väl ingen vill se nåt som gänget från Köping har gjort
Citera
2023-08-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Få skattebetalare vill nog inte heller se färglavenemang skapat av någon obskyr "konstnär" som går på bidrag. Det är nog hugget som stucket i det avseendet skulle jag säga.
Citera
2023-08-04, 17:48
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Få skattebetalare vill nog inte heller se färglavenemang skapat av någon obskyr "konstnär" som går på bidrag. Det är nog hugget som stucket i det avseendet skulle jag säga.

Jag stöttar hellre konstnärer än Mohamad från sandöken.
Citera
2023-08-04, 17:52
Medlem
Urnabombarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att "konstnärerna" är inte sällan bekanta (eller ideologiska fränder) med kommunen/inköparna och då stödjer man dessa genom att vräka (skattebetalarnas) pengar till dem, precis som i andra korrupta bananrepubliker. Nepotism, och tjänster och gentjänster.

Vad tror ni annars var anledningen att sosseriet Örebro kommun vräkte 660.000kr på en kromad äppelskrutt utav "konstnärerna" Bigert & Bergström, om de inte lekte i samma ideologiska ankdamm? Deras favoritord och främsta geschäft är "klimatkonst", så...

Jämför med hur myndigheter i arabländer köper motsvarande utav släktingar eller sina egna företag. Att vräka pengarna på mongolider ger inte samma belöning inom kollektivet.
Hehe, det var just den där äppelskrutten o Marcus Allard jag kollade på nyss, som också bidrog till min fråga.

Men ja, det ligger nog mycket i vad du säger!

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Det är ju det som är grejen. Knappt någon känner till de lokalkonstnärer som kanske har fått ställa ut nån gång, o kan ta ett par tusen för en tavla. I så fall måste man tillhöra den absoluta eliten inom konstvärlden.

Om jag skulle köpa konst så skulle jag betala en symbolisk slant till den som gjort den, samt materialkostnaden. T.ex. säger mig namnet Bigert & Bergström (äppelskrutt-exemplets) inte något, det gör således inte namnet "Roffe Mejsel" heller, som kanske målat av en båt då han hållit sig nykter?

Men visst, det är ju namnet som spelar roll, inte själva verket...

Så blir båda parter nöjda. Bigert & Bergström hade kunnat skryta inför sin krets att han minsann sålt ett ett konstverk till kommunen för 660 000 kr. Roffe Mejsel blir såklart också glad att hans tavla blir utställd, men gladast blir han såklart om han får 300 kr i extra dagersättning, till en ny 70-tis vodka, där allt ändå går in i skattekassan igen.
Senast redigerad av Urnabombaren 2023-08-04 kl. 18:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in