Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Därför att "konstnärerna" är inte sällan bekanta (eller ideologiska fränder) med kommunen/inköparna och då stödjer man dessa genom att vräka (skattebetalarnas) pengar till dem, precis som i andra korrupta bananrepubliker. Nepotism, och tjänster och gentjänster.
Vad tror ni annars var anledningen att sosseriet Örebro kommun vräkte 660.000kr på en kromad äppelskrutt utav "konstnärerna" Bigert & Bergström, om de inte lekte i samma ideologiska ankdamm? Deras favoritord och främsta geschäft är "klimatkonst", så...
Jämför med hur myndigheter i arabländer köper motsvarande utav släktingar eller sina egna företag. Att vräka pengarna på mongolider ger inte samma belöning inom kollektivet.
Hehe, det var just den där äppelskrutten o Marcus Allard jag kollade på nyss, som också bidrog till min fråga.
Men ja, det ligger nog mycket i vad du säger!
Citat:
Ursprungligen postat av
dwg
Skillnaden är väl ingen vill se nåt som gänget från Köping har gjort
Det är ju det som är grejen. Knappt någon känner till de lokalkonstnärer som kanske har fått ställa ut nån gång, o kan ta ett par tusen för en tavla. I så fall måste man tillhöra den absoluta eliten inom konstvärlden.
Om jag skulle köpa konst så skulle jag betala en symbolisk slant till den som gjort den, samt materialkostnaden. T.ex. säger mig namnet Bigert & Bergström (äppelskrutt-exemplets) inte något, det gör således inte namnet "Roffe Mejsel" heller, som kanske målat av en båt då han hållit sig nykter?
Men visst, det är ju namnet som spelar roll, inte själva verket...
Så blir båda parter nöjda. Bigert & Bergström hade kunnat skryta inför sin krets att han minsann sålt ett ett konstverk till kommunen för 660 000 kr. Roffe Mejsel blir såklart också glad att hans tavla blir utställd, men gladast blir han såklart om han får 300 kr i extra dagersättning, till en ny 70-tis vodka, där allt ändå går in i skattekassan igen.