2023-08-04, 06:27
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballen86
Asså ja blir så trött när jag läser detta. Han har inte siktat mot betongsuggorna. Det står ett flertal gånger som både jag och andra skrivit att skuggorna står där för att avgränsa flygrakan mot en väg som går igenom flygrakan.
Att det uppstått en konflikt nej han fick tillsägelse att inte köra fram och tillbaka i full fart där folk struntade. Det kallar inte jag konflikt.

Ok, så flygrakan är mer eller mindre delad i två kortare flygrakor.?
Trodde det var tvärtom, att suggorna blockade vägen.
Citera
2023-08-04, 06:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ni som såg olyckan (alltså inga spekulanter) eller har förstahandsuppgifter:

Föraren hade kört fram och tillbaka och bromsat innan suggorna. Vid olyckan körde han alltså rakt in, princip ombromsat, in i dessa? Ingen läggning, sladd eller liknande innan?
Kan någon bekräfta dessa uppgifter? Eller är det en trådsanning?

Hur var förarens hälsa? Stroke?
Ålder?
Påverkad av droger?
Psyket?

Annat tekniskt fel på hojen som kunde uppstå, än bromsfel som det spekuleras i? Gasen hängt sig?

Mycket märklig olycka.
Citera
2023-08-04, 07:10
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Block.14
Men vad tror du?
Klart det finns hinder där man ska vända.
Rakan är väl ändå inte oändlig.
Som sagt, JAG VAR DÄR
Jag vet vad som hände
Fan vad synd att du inte tog några bilder, motorcykeln hade man ju velat se i vilket skick den befann sig i efter smällen.
Citera
2023-08-04, 08:36
Medlem
Citat:

Det syns tydligt om du kollar på flygbilder. Suggorna delar flygrakan på mitten. Det är ju en allmän väg som är relativt trafikerad (inte bara av trafik till flygfältet).

Avspärrningarna är där dels för att vem som helst inte ska kunna köra in på flygrakan, dels för att det inte ska uppstå en livsfarlig korsning.

Jag tror inte att någon som varit där skulle uppleva suggorna som överraskande eller konstigt placerade. Givetvis hade det varit bättre med en avåkningsyta, men förutsättningarna finn inte riktigt för det.
Citera
2023-08-04, 09:00
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Det syns tydligt om du kollar på flygbilder. Suggorna delar flygrakan på mitten. Det är ju en allmän väg som är relativt trafikerad (inte bara av trafik till flygfältet).

Avspärrningarna är där dels för att vem som helst inte ska kunna köra in på flygrakan, dels för att det inte ska uppstå en livsfarlig korsning.

Jag tror inte att någon som varit där skulle uppleva suggorna som överraskande eller konstigt placerade. Givetvis hade det varit bättre med en avåkningsyta, men förutsättningarna finn inte riktigt för det.

Tack. Jo det syns ju har jag nu sett.
Själv hade jag bara dragracat från suggorna och puttrat tillbaka för nästa vända.
Citera
2023-08-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ni som såg olyckan (alltså inga spekulanter) eller har förstahandsuppgifter:

Föraren hade kört fram och tillbaka och bromsat innan suggorna. Vid olyckan körde han alltså rakt in, princip ombromsat, in i dessa? Ingen läggning, sladd eller liknande innan?

Jag var på plats. De som låg bakom honom sa att inte ens bromsljuset tändes, och det fanns inga bromsspår i marken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballen86
Asså ja blir så trött när jag läser detta. Han har inte siktat mot betongsuggorna. Det står ett flertal gånger som både jag och andra skrivit att skuggorna står där för att avgränsa flygrakan mot en väg som går igenom flygrakan.
Att det uppstått en konflikt nej han fick tillsägelse att inte köra fram och tillbaka i full fart där folk struntade. Det kallar inte jag konflikt.

Konflikten var mellan en annan man som inte körde utan han stod och startade de som raceade.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Kan någon bekräfta dessa uppgifter? Eller är det en trådsanning?
.

Han hade kört fram och tillbaka minst 20 gånger enligt några av arrangörerna, och var väl medveten om var staketet stod. En gång när han blev tillsagd stod de nämligen precis bredvid det staketet han sedan körde in i.

Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Fan vad synd att du inte tog några bilder, motorcykeln hade man ju velat se i vilket skick den befann sig i efter smällen.

Hojen var ordentligt smälld i fronten, resten var hyffsat intakt. Styret går knappt att urskilja, gaffeln böjd under undre styrkronan, gaffeln helt av längre ner och framhjulet avslitet, gått av på båda sidor precis genom fästet för bromsoket där underbenet i gaffeln slutar.

Såg ut ungefär såhär, fast helt utan framhjul (obs annan motorcykel, men liknande skador): https://i.cbc.ca/1.6470059.1653829236!/fileImage/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/16x9_780/motorcyclist-crash-highway-401-ajax.jpg
Citera
2023-08-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Annat tekniskt fel på hojen som kunde uppstå, än bromsfel som det spekuleras i? Gasen hängt sig?

Mycket märklig olycka.
Nu vet jag inte vilken typ av gas en vmax gen2 har, men om gasen nu skulle hänga sig så har du en knapp för att döda motorn med din tumme, går också att att vrida på nyckeln eller hålla in koppling/lägga ur växeln.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSlisk
Jag var på plats. De som låg bakom honom sa att inte ens bromsljuset tändes, och det fanns inga bromsspår i marken.

Han hade kört fram och tillbaka minst 20 gånger enligt några av arrangörerna, och var väl medveten om var staketet stod. En gång när han blev tillsagd stod de nämligen precis bredvid det staketet han sedan körde in i.
Då låter det ju som att han helt enkelt har klantat sig, vilket också är den mest sannolika förklaringen.
Citera
2023-08-04, 14:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det finns personer som har en förmåga att bli mentalt låsta när dom får plötslig panik, dom blir handlingsförlamade. Eftersom gubben var medelålders kan inte någon typ av förvirring uteslutas. Som det låter på sättet han kört så kanske han inte heller var den mest vane föraren.

Men svammlet om kokande bromsar är inget annat än svammel från någon som läst på internet och blivit mc-proffs. Jag har kört mc i över 40 år, bara sport och muskelhojar, och har aldrig upplevt eller hört om någon som råkat ut för kokande bromsar på mc, inte ens vid bandagar då man kört hårt med standard sporthojar. Att bromsar kan mattas en aning vid intensiv bankörning är inte helt ovanligt men det går inte från bra bromsar till noll bromsverkan utan dom mattas gradvis.
Citera
2023-08-04, 15:22
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns personer som har en förmåga att bli mentalt låsta när dom får plötslig panik, dom blir handlingsförlamade. Eftersom gubben var medelålders kan inte någon typ av förvirring uteslutas. Som det låter på sättet han kört så kanske han inte heller var den mest vane föraren.

Men svammlet om kokande bromsar är inget annat än svammel från någon som läst på internet och blivit mc-proffs. Jag har kört mc i över 40 år, bara sport och muskelhojar, och har aldrig upplevt eller hört om någon som råkat ut för kokande bromsar på mc, inte ens vid bandagar då man kört hårt med standard sporthojar. Att bromsar kan mattas en aning vid intensiv bankörning är inte helt ovanligt men det går inte från bra bromsar till noll bromsverkan utan dom mattas gradvis.

Det där med bromsarna tror inte jag heller på.. Har inte hört någon med en Gen2 som snackat om bromsproblem. Tog och pratade med en kompis som är väl insatt- no way. Finns de som tom plockar bort en skiva fram för att lätta cykeln.
Antagligen har personen då han kört sträckan många gånger tänjt på bromssträckan för var gång. Sedan denna gång kanske han missbedömde, blev distraherad, missade sista växeln eller kollade ner på mätaren "jag ska fan upp i 200.." tittade upp och fattade att han inte skulle kunna stoppa i tid och frös till. Två sekunder distraktion/frysning man har kört över 100m.
Har själv lyckas köra in i biljävel som körde ut framför mig. Den där korta shockfrysningen "faan..." och det var för sent att bromsa. I efterhand ser jag framför allt i slowmotion och tänker "varför bromsade jag inte, hade antagligen fixat det".
Citera
2023-08-04, 16:54
Medlem
Citat:

Precis. Nej dom står som en avskärning för flygrakan eftersom vägen går imellan banan.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in