2023-07-29, 22:16
Medlem
Sanoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobertsta
Sjukt hur?
Flera hundra hojar, körde i grupp, stoppade trafiken på E20, körde på bakhjulet och grejade. Typ rätt livsfarligt, men underhållande. Kan bero på att jag själv kör hoj ifs… :-)
Citera
2023-07-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkmannen
Ska röra sig om personen ”ghostrider” på youtube

Nej det är inte han.
Citera
2023-07-29, 22:20
Medlem
Om det rör sig om han som kallar sig ”ghostrider” så är det ju en kändis. Rätt stor på youtube.
Citera
2023-07-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanoxy
Flera hundra hojar, körde i grupp, stoppade trafiken på E20, körde på bakhjulet och grejade. Typ rätt livsfarligt, men underhållande. Kan bero på att jag själv kör hoj ifs… :-)
Kör själv hoj så jag fattar vad du menar.
Frågade mest för jag såg någon livesändning på TikTok tidigare idag där det var en satans massa hojar som var samlade så undrade mest om det var samma gruppering. Jag var sugen på att åka dit
Citera
2023-07-29, 22:24
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Om det rör sig om han som kallar sig ”ghostrider” så är det ju en kändis. Rätt stor på youtube.
Nej det är inte Patrik Von Fürstenhoff!
Citera
2023-07-29, 22:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoc
Gissar lite vilt här
Jag har varit på plats ett flertal gånger på olika event, även om det är några år sen och vissa saker kan ha ändrats.

Malmby är ett nedlagt flygfält som hyrs ut till diverse motorklubbar, både för drifting och höghastighetskörning.

Mitt på flygrakan så står det betongsuggor, långt innan dess är det markerat med konor för att man ska hinna bromsa ner och svänga av på en taxibana!
har för mig att det är ca 1km raksträcka innan konorna.

Han har en snabb hoj och kommer upp i betydligt högre hastigheter än nånsin förut, felbedömer eller missar helt inbromsningen och smackar in i betongsuggorna i dödlig hastighet.

Spekulationer
Tragisk utgång :/

//
Z

Tack för den informationen, med andra ord finns alltså hinder och annat som kan utgöra en fara. Tyckte det lät lite konstigt annars om man kör på ett flygfält, det borde inte finnas några hinder där förutom lite platsgrejer och kanske några mindre skyltar.

Aj, tråkigt. Antar att personen körde i mycket hög fart och då kan det räcka med att man flyger av etc. Har sett en del människor som åker av på sportmotorcyklar i riktigt tävlingar. Även om dom flesta klarar sig så kan det bli farligt men där kör man i alla fall på en riktig bana.
Citera
2023-07-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tack för den informationen, med andra ord finns alltså hinder och annat som kan utgöra en fara. Tyckte det lät lite konstigt annars om man kör på ett flygfält, det borde inte finnas några hinder där förutom lite platsgrejer och kanske några mindre skyltar.

Aj, tråkigt. Antar att personen körde i mycket hög fart och då kan det räcka med att man flyger av etc. Har sett en del människor som åker av på sportmotorcyklar i riktigt tävlingar. Även om dom flesta klarar sig så kan det bli farligt men där kör man i alla fall på en riktig bana.

Men vad tror du?
Klart det finns hinder där man ska vända.
Rakan är väl ändå inte oändlig.
Som sagt, JAG VAR DÄR
Jag vet vad som hände
Citera
2023-07-29, 22:43
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Block.14
Hej! Jag var där.
Jag var 3e person på plats efter smällen.
Detta rör sig inte om någon ghostrider, det gäller en medelålders man på en vass glidare.
Jag vet mer detaljer men inget jag berättar av ren respekt för anhöriga.

Vad för ett event/ träff var det?
Vad menar du med vass glidare? Vmax?
Citera
2023-07-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Vad för ett event/ träff var det?
Vad menar du med vass glidare? Vmax?
Det var ett stunt event men vissa körde dragrace.
Ja jag kan bekräfta att det gäller en vmax
Citera
2023-07-29, 23:46
Medlem
Han måste väl ha slagit i något annat än bara marken? Körde han in i en betonggris och träffade en annan? Den måste ju träffat hjulet och annat i den höjden, men han borde ju flugit av över? Eller landade han olyckligt mot marken på huvudet?
Citera
2023-07-30, 00:54
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han måste väl ha slagit i något annat än bara marken? Körde han in i en betonggris och träffade en annan? Den måste ju träffat hjulet och annat i den höjden, men han borde ju flugit av över? Eller landade han olyckligt mot marken på huvudet?
Vet inte exakt vad som hänt, men om man smäller i ett fundament och flyger av hojen i hög hastighet så får du räkna med ett antal skador även om du landar "mjukt".

Vid totalstopp mot fundamentet så du flyger över styret och bryter då med största sannolikhet lårben då benen fastnar under styret, och det blöder en del inne i kroppen.
Dessutom ett antal fler inre blödningar vid landningen mm.
Om inte jag minna fel är det väl stängsel ovanför fundamenten?

Kan tillägga att det är Madcap Society som anordnade körningen.
Senast redigerad av Kiiingdomofheaven 2023-07-30 kl. 01:10.
Citera
2023-07-30, 03:13
Medlem
Braxarens avatar
Som några redan skrivit i tråden var detta ett event som var menat för folk som kör "stunt", men alla är såklart välkomna att delta om de vill. Inom hojkulturen är det ganska stor skillnad mellan den typen av "stuntkörning" och sen den "köra fort" körningen som oftast förknippas med sporthojar. Detta är två fundamentalt olika aktiviteter som har två helt olika syften, och de bör inte blandas på samma yta.

Flygrakan användes för folk som kör på bakhjulet osv i låg hastighet och kan nog närmast beskrivas som balansövning. Men efter ett tag in på dagen så börjar vissa personer dyka upp som inte kör "stunt", utan snarare ägnar sig åt att bara köra fort fram och tillbaka på rakan och ibland även tävlar mot varandra. Då det för de flesta med någon typ av riskmedvetenhet är uppenbart livsfarligt att köra så fort bland folk som håller så mycket lägre hastighet så blir det stoppat av arrangören. Det uppstår då någon form av dispyt mellan en man (ej förare) och arrangören. Av respekt för både anhöriga och arrangören så går jag inte in på mer detaljer kring vad som hände sedan. Men mannen som sedan råkade ut för olyckan var alltså inte någon som var där och körde "stunt", utan han körde dragrace på ytan och det var uppenbart utifrån alla omständigheter att det hade rört sig om riktigt höga hastigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in