2023-08-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Varför skulle en krets koka men inte den andra?

För att det finns två individuella kretsar.
Vissa hojjar har kombi bromsar. Men när broms vätska kokar så sker det i bromsoket och trycket försvinner, handtaget går i botten.
Innan man fattar det så har hojjen åkt ytterligare 70-100m
Det finns inte en ärlig chans att bromsa ner en hoj i 200+ på orimligt kort sträcka med bara bakbroms.
Jag är helt säker på att mannen bromsade allt han kunde, men för den som stod bredvid såg det ut som att han inte ens försökte…

Fortfarande jävligt sur på kioskmongot som påstår att han inte kunde köra, och att det skulle vara anledningen till olyckan.
Citera
2023-08-03, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raggerunk
Vissa hojjar har kombi bromsar. Men när broms vätska kokar så sker det i bromsoket och trycket försvinner, handtaget går i botten.
Det finns inte en ärlig chans att bromsa ner en hoj i 200+ på orimligt kort sträcka med bara bakbroms.
Jag är helt säker på att mannen bromsade allt han kunde, men för den som stod bredvid såg det ut som att han inte ens försökte…

Fortfarande jävligt sur på kioskmongot som påstår att han inte kunde köra, och att det skulle vara anledningen till olyckan.
Skitsnack, handtaget/brompedalen går INTE i botten om en krets skulle koka(vilka är ypperligt onsannolikt)

Vet du överhuvudtaget hur bromssystem fungerar och varför man har två l kretsar?

Men vi vet att han inte kunde köra, han körde in i en känd betongsugga och han visste att den stod där den stod.

Han körde också emot vad arrangörerna sa enligt utsago, vad kallas det för?
Citera
2023-08-03, 12:29
Medlem
Citat:

Vet inte om det är jag som är kioskmongot eller ej, men jag kan säga det igen;

Killen kunde inte köra.

Han kunde inte köra motorcykel med respekt för livet, han var inte intresserad av att fortsätta köra motorcykel nästa säsong, han respekterade inte människorna omkring sig.

Det sägs nästan bäst av en annan av hans försvarare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Zera80
Det mest troliga är att bromsarna gått varmt. Det förstår alla som åker.

Åker.
Det mest riskfyllda man kan göra på en motorcykel. Sluta köra och bara åka med.

Det är farligt på riktigt. En motorcyklists alla ansträngningar måste ligga på att inte bli passagerare på sin egen hoj.

Tänka efter före. Tänka åt alla andra. Leta utvägar innan det behövs. Visualisera kraschscenarios helt i onödan.
Det är så man undviker att bli "överraskad".

Och sköta underhållet.
Inte ens den gamla DOT 3 var speciellt kokbenägen, om man ens kan få tag på den idag. Men, dom är hygroskopiska och måste bytas på sina intervall, eller tätare ändå om man stressar vätskan.

Om man hävdar att vår gate crasher körde bromsvätskan i kok så säger man samtidigt att han inte skötte underhållet på sin hoj.

Låter det bättre som eftermäle?

Om man säger att han överraskades av bromsbortfallet så säger man samtidigt att han inte var uppmärksam nog att notera signalerna och agera efter dem.

Han var helt enkelt inte tillräckligt bra motorcyklist.

Det är inte jag som säger det.
Det är faktiskt du själv, med dina bortförklaringar.
Senast redigerad av boboboxbox 2023-08-03 kl. 12:46.
Citera
2023-08-03, 14:28
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Skitsnack, handtaget/brompedalen går INTE i botten om en krets skulle koka(vilka är ypperligt onsannolikt)

Vet du överhuvudtaget hur bromssystem fungerar och varför man har två l kretsar?

Men vi vet att han inte kunde köra, han körde in i en känd betongsugga och han visste att den stod där den stod.

Han körde också emot vad arrangörerna sa enligt utsago, vad kallas det för?
Vad menas med sista stycket?
Menar du att han tog livet av sig?
Citera
2023-08-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zera80
Det mest troliga är att bromsarna gått varmt. Det förstår alla som åker. Ditt behov av att snacka skit om en människa som omkommit säger rätt mycket om dig som person. Kanske dags att ställa sig framför spegeln och gå upp ur mammas källare och skaffa dig ett eget liv istället för att bete dig som skit anonymt på nätet.
Det är väldigt stor skillnad på att få fade från skivor/belägg och att bromsvätskan kokar... Jag har inte sagt något om att han inte kunnat haft problem med sina bromsar, jag har svarat personen som försöker idiotförklara och kalla alla andra okunniga samtidigt som att han säger att det hände på grund av att bromsvätskan kokade, vilket är högst osannolikt...

Du kanske ska läsa vad jag skrivit innan du öppnar käften, jag snackar inte skit om någon specifik person, jag påpekade att hela gruppen som var där och förstörde för alla andra framstår som idiotiska och omogna. Det hade jag tyckt oavsett om någon dött eller inte, det är ungefär lika moget beteende som när en grupp 15 åringar med epor dyker upp på finbils cruising för att burna och sladda runt andras dyra bilar.

Jag tycker det är korkat och omoget beteende, jag står för det oavsett om jag är anonym eller inte. Om du tycker att det är rimligt beteende att förstöra för andra och utsätta dom och sig själv för livsfara helt utan orsak så får du stå för det.
Citera
2023-08-03, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hej, nej jag menar att han enligt utsago blev tillsagd att sluta köra men han sket i det och med det visade en arrogans, kaxighet och en överdriven självbild som straffade sig big time. Gissar att de som kände honom inte blev det minsta förvånad.
Citera
2023-08-03, 15:52
Medlem
Citat:

Så vad du säger är alltså att det här var en kunnig och erfaren racingförare som lyckats koka sin bromsvätska på en raksträcka, direkt fått 0 bromsverkan utan förvarning och sen kraschat? Förstår du inte själv hur det låter och varför folk har svårt att tro på det?

Om det var bromsarna som svek så kan man i stort sätt 100% utgå ifrån att han fått förvarning, oavsett vilken typ av fade så sker det gradvis, hans bromsar har antagligen funkat sämre och sämre varje vända men han har antingen struntat i det eller inte haft erfarenheten att upptäcka det.

Om det skett som du beskriver att han helt plötsligt skulle gått från att ha 100% bromsar till 0% bromsar så är det ju mer sannolikt att det blivit något katastrofalt fel på bromsarna, typ ledning som ger upp.
Citera
2023-08-03, 19:13
Medlem
feemaxxxs avatar
Ni som såg olyckan (alltså inga spekulanter) eller har förstahandsuppgifter:

Föraren hade kört fram och tillbaka och bromsat innan suggorna. Vid olyckan körde han alltså rakt in, princip ombromsat, in i dessa? Ingen läggning, sladd eller liknande innan?
Citera
2023-08-03, 20:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Men ditt jävla köttnylle!
Du verkar inte förstå ett skit om mekanik.
Det som troligen orsakade missödet var kokande bromsvätska, det gör att bromsarna slutar att fungera.
Spelar ingen roll om du är helt nybakad förare eller om du är världens bästa. Kokar bromsvätskan så har du noll bromsverkan kvar….
Så detta var något föraren inte kände till kunde hända eller en risk han struntade i? Det rör sig alltså om en person som ignorerat både arrangören och andra som bett vederbörande sluta köra fort där andra "stuntar" så jag är öppen för att det inte är den mest nogräknade personen vi talar om.

Citat:
Alltså helt ärligt, ni 3 är fan helt jävla dumma i huvudet och det märks att ni har tummen mitt i handen.

När bromsar kokar, då går det från dålig bromsverkan till noll. När vätskan kokar bildas luft vilket gör att handtaget sjunker i botten och all bromsverkan försvinner.
På en gathoj används helt annan bromsvätska än på en roadracing hoj.
Att man inte har samma bromsvätska i en racehoj som i en gathoj kan ni googla på. Men i korta drag så handlar det om att bromsvätska med hög kokpunkt håller inte lika länge som en bromsvätska till en gathoj, det är alltså eb kompromiss mellan funktion och serviceintervall och ändamål.
En garhoj servas (byter vätska) max en gång om året, en racehoj byts vätskan innan varje race.

Ni vet fan ingenting om hojjar och bilar och än mindre nåt om att framföra dom. Ni är tre sorgliga teoretiker.

Killen som omkom var en bekant, hans förmåga att köra har inget med saken att göra, han gjorde ett dåligt val den dagen, pliktade med sitt liv.

Om det var möjligt att byta ut folk från himlen så skulle jag byta er tre mongoloider mot honom i en grisblink! Vidriga människor som sitter och gissar bakom skärmarna!
Så det du säger är att han körde hojen fel. Bra att det är utrett.

Citat:

Detta rör sig om en person som dött i en singelolycka på perfekt väglag. Vem ska du skylla på om inte han som körde? Det är tragiskt såklart - men beskriv inte en sådan person som en bra förare. Han var säkert mycket men han var inte en bra förare. Då hade han levt.
Citera
2023-08-03, 20:16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Så vad du säger är alltså att det här var en kunnig och erfaren racingförare som lyckats koka sin bromsvätska på en raksträcka, direkt fått 0 bromsverkan utan förvarning och sen kraschat? Förstår du inte själv hur det låter och varför folk har svårt att tro på det?

Om det var bromsarna som svek så kan man i stort sätt 100% utgå ifrån att han fått förvarning, oavsett vilken typ av fade så sker det gradvis, hans bromsar har antagligen funkat sämre och sämre varje vända men han har antingen struntat i det eller inte haft erfarenheten att upptäcka det.

Om det skett som du beskriver att han helt plötsligt skulle gått från att ha 100% bromsar till 0% bromsar så är det ju mer sannolikt att det blivit något katastrofalt fel på bromsarna, typ ledning som ger upp.
Om vi bortser från bromsarnas kokande eller inte så är fakta att detta är en vuxen man som upprepade gånger kör i mycket hög hastighet mot betongsuggor och sedan hastigt bromsar in innan han smäller in i dessa. Upprepade gånger.

Även om man inte vet någonting om MC så förstår man att det är livsfarligt. Vilket nu också bevisats.
Citera
2023-08-03, 20:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om det rör sig om en duktig förare som det beskrivits i tråden är detta det mest sannolika.

Faktumet att han beskrivs ha åkt flera gånger mot betongsuggorna innan stärker tesen (självmord är sällan 0 till 100 utan det föregås att "prov" eller förberedelser för att flytta gränsen).

Dessutom finns uppgift om att det föregåtts av en konflikt vilket ytterligare gör självmord mer sannolikt.
Citera
2023-08-03, 20:27
Medlem
Asså ja blir så trött när jag läser detta. Han har inte siktat mot betongsuggorna. Det står ett flertal gånger som både jag och andra skrivit att skuggorna står där för att avgränsa flygrakan mot en väg som går igenom flygrakan.
Att det uppstått en konflikt nej han fick tillsägelse att inte köra fram och tillbaka i full fart där folk struntade. Det kallar inte jag konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in