2023-08-04, 14:27
Medlem
EnDumSosses avatar
Arnold såklart. Självaste Arnold Schwarzenegger.
Citera
2023-08-04, 14:54
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Aldrig fattat hur ni (folk) kan se om en skådis är bra eller inte. Klart, jag kan också se skillnad på Måns Nataelsson och Di Caprio. Men inte direkt så att jag märker nån skillnad på alla i Hollywood, det är för mig ungefär likadant allt. Ser inte att Adam Sandler är bättre eller sämre än nån annan.

Klädsam ödmjukhet! Det är svårt för någon utanför branschen att bedöma skådespeleri utan att väga in casting, regi och kvalitén på manus. Att Kjell Bergqvist, Örjan Ramberg och Mikael Persbrandt som nämns i tråden ofta castats i samma typ av roll betyder inte att det är en enda rollen de har potential att gestalta på ett bra sätt. De spelar ändå i en betydligt lägre liga än vad Per Oscarson, Ernst Hugo Järegård och Margareta Krook gjorde - även om de också ofta castades i en viss typ av roller.

En skådespelare som är så dålig att det blir bra måste väl vara någon som inte kan spela alls men har ett uttryck som ändå blir ikoniskt och som får sina roller på grund av något helt annat än talang för skådespeleri. Då finns det ju några actionhjältar som kan stämma med beskrivningen. Eller någon kvinnlig skådespelare som i första hand får roller på grund av sitt utseende eller sin stora fanbase. Men frågan är om det någonsin blir bra i det fallet?
Citera
2023-08-04, 15:00
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tänker på en svensk skådis

En dramatenfjant som heter Örjan Ramberg.

Varit med i en del Tv-Produktioner, och han har aldrig svikit i sitt signum som en helt frånkopplat drama-queen helt ur synk med alla andra i ensemblen. Det är inte skådespeleri, det är en uppvisning av en patologisk typ av narcissism av en sort som är oförmögen att pejla in våglängden på sina motspelare.
Han är bra och användbar som exempel för en skådis som enbart kan spela bittra gubbar och riktiga as, för att han spelar sig själv

Jag undrar hur han ens har klarat sig rent ekonomiskt.
Citera
2023-08-04, 15:10
Medlem
Travolta kvalar väl också in, eller..?
Citera
2023-08-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Leonardo DiCaprio

Du skojar? Finns knappt en bättre skådis. Från Gilbert Grape till The Departed, Blood Diamond, the Woolf of wallstreet till The Revenant. Till att nämna några filmer.
Citera
2023-08-04, 15:16
Medlem
Kjell Bergqvist är så dålig, han tror själv att han är bra
Citera
2023-08-04, 15:20
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Per Oscarsson var samma vimsiga gubbe i alla filmer, Ernst Hugo Järegård var alltid samma osympatiska figur i allt han gjorde. Clintan var samma tystlåtna hårding i alla roller osv osv.

Vad är ens en bra skådespelare? För mig är det någon som man inte känner igen från andra filmer eller serier.

När du spelar en roll gör du det inte i första hand i relation till roller du spelat tidigare. Regissören vill att den roll skådespelaren tar sig an just då ska bli tydlig och äkta. Det är alltså inte konstigt eller ett tecken på låg förmåga att många av våra mest kända skådespelare har gjort roller som liknar varandra. Materialet de utgår från, sig själva, är det samma oavsett vad det handlar om för karaktär.

Om karaktärer de spelar liknar varandra så kan det också handla mer om hur de castas än om vad de har för palett. Det finns skådespelare som bara kan spela en viss typ av roll på en hög nivå men jag tycker inte att Ernst Hugo eller Per Oscarson hör till den kategorien. Där handlar de mer om att de hade så stor personlighet att de blev givna val för roller som krävde just det och som inte så många andra kunde göra. Däremot så är nog Clintan, som du också tar upp, ett ganska bra exempel. Hans palett var begränsad .
Citera
2023-08-04, 16:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag såg Willys Wonderland herregud va dålig, han slogs med stora leksaksdjur och ändå så tittade jag

Ja men då är det ju filmen som är horribelt dålig och inte skådespelarinsatsen..... Läs mitt tidigare inlägg!
Citera
2023-08-04, 16:31
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Steven "kylskåpet" Seagal, ingen slår honom.
I Sverige, Kjelle bergquist och Roffe Lassgård.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-08-04 kl. 16:34.
Citera
2023-08-04, 16:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Arnold är helt given på listan. Vem kan vara så stel som personlighet och skådis att han blir den perfekta roboten.

DiCaprio och Travolta är högt stående filmiska genier, det har både Scorsese ochj Tarantino fattat. Att inte se det förvånar mig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-04 kl. 16:41.
Citera
2023-08-04, 16:50
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Ja, han lever på funny bones.
Tycker Jonah Hill är en kandidat, samma karaktär varje gång, men alla filmer är snuskigt bra.

Kan bara hålla med. Samma sak med Michael Cera. Spelar alltid en försynt kille som är rädd för det mesta. Gör rollen så jävla bra men är aldrig några oscar-filmer heller.
Citera
2023-08-04, 16:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
När du spelar en roll gör du det inte i första hand i relation till roller du spelat tidigare. Regissören vill att den roll skådespelaren tar sig an just då ska bli tydlig och äkta. Det är alltså inte konstigt eller ett tecken på låg förmåga att många av våra mest kända skådespelare har gjort roller som liknar varandra. Materialet de utgår från, sig själva, är det samma oavsett vad det handlar om för karaktär.

Om karaktärer de spelar liknar varandra så kan det också handla mer om hur de castas än om vad de har för palett. Det finns skådespelare som bara kan spela en viss typ av roll på en hög nivå men jag tycker inte att Ernst Hugo eller Per Oscarson hör till den kategorien. Där handlar de mer om att de hade så stor personlighet att de blev givna val för roller som krävde just det och som inte så många andra kunde göra. Däremot så är nog Clintan, som du också tar upp, ett ganska bra exempel. Hans palett var begränsad .
Det är klart att manusförfattare/producent/regissör eller vem som nu styr väljer Lennart Jäkhel om det ska vara en kärv norrlänning, det har du förstås rätt i men för mig som okunnig åskådare blir jag inte imponerad av hans skådespelarinsats i det läget, eller Gösta Ekman som alltid var hispig oavsett film.

För mig blir det liksom alltid Järegård spelar Järegård som sadist liksom.

På grund av den autismen eller vad det nu beror på så föredrar jag filmer med för mig okända skådisar, då står inte skådespelarna i vägen för historien så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in