Citat:
Ursprungligen postat av
Dharmabum
När du spelar en roll gör du det inte i första hand i relation till roller du spelat tidigare. Regissören vill att den roll skådespelaren tar sig an just då ska bli tydlig och äkta. Det är alltså inte konstigt eller ett tecken på låg förmåga att många av våra mest kända skådespelare har gjort roller som liknar varandra. Materialet de utgår från, sig själva, är det samma oavsett vad det handlar om för karaktär.
Om karaktärer de spelar liknar varandra så kan det också handla mer om hur de castas än om vad de har för palett. Det finns skådespelare som bara kan spela en viss typ av roll på en hög nivå men jag tycker inte att Ernst Hugo eller Per Oscarson hör till den kategorien. Där handlar de mer om att de hade så stor personlighet att de blev givna val för roller som krävde just det och som inte så många andra kunde göra. Däremot så är nog Clintan, som du också tar upp, ett ganska bra exempel. Hans palett var begränsad .
Det är klart att manusförfattare/producent/regissör eller vem som nu styr väljer Lennart Jäkhel om det ska vara en kärv norrlänning, det har du förstås rätt i men för mig som okunnig åskådare blir jag inte imponerad av hans skådespelarinsats i det läget, eller Gösta Ekman som alltid var hispig oavsett film.
För mig blir det liksom alltid Järegård spelar Järegård som sadist liksom.
På grund av den autismen eller vad det nu beror på så föredrar jag filmer med för mig okända skådisar, då står inte skådespelarna i vägen för historien så att säga.