2023-08-04, 11:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Trolig anledning? Schyrrer hade väl kunnat göra vad som helst i Arboga??! Hon hade kanske en träff med en gift man och ville inte outa honom. Eller så drygade hon ut sina inkomster med prostitution och ville inte skylta med det. Eller…

Jag har fått höra upprepade gånger att det räcker inte att fastslå att Maja ljuger om vad hon gjorde i en liten 1:a under en halvtimmes tid då ett mord begicks, och nu säger du att det är ett viktigt indicium att fastslå att en person ljuger om att hon vad hon gjorde i en stad då ett mord begicks.

Jag anser ju att det räcker både i Schyrrers och Majas fall, men jag blir väldigt förvånad över din argumentation.
Jösses går det ens att jämföra?

En kvinna i Tyskland som haft ett förhållande med en kille i Arboga ett kort tag, helt plötsligt träffar en annan gift man i exakt samma stad i landet där hennes ex som hon är så besatt i bor, alternativt åker dit och prostituerar sig vs Maja som skulle sova över hos Johanna exakt den natten befinner sig i den lägenheten just den natten.

Trollar du nu eller du tycker verkligen det går att jämföra de 2 fallen?
Citera
2023-08-04, 11:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Och... under tiden rör sig/vaken MH i lgh med en död TT i lägenheten.
Om den händelsekedja hon själv presenterar är osann, hade hon inget att förlora på att berätta att hon ser T redan 02:43 för då var T redan avliden.

Men hon uppger att ingen T syntes till.
Som jag ser det är T gömd, antingen har J låst badrummet eller så har hon släpats ut tillfälligt i förrådet bakom J: s dörr. Detta skulle i så fall ha skett i samband med grannarnas vittnesmål om dörrar som öppnas och stängs samtidigt som hastiga steg hörs.

Efter X antal minuter går J ner och grannen öppnar dörren.
Citera
2023-08-04, 11:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
*lbin hörde av sig redan på natten till både Johanna och Maja och frågade om Tove. På sön förmiddag gick T s pappa runt och knackade dörr (J och M kan ha varit ovetandes om detta). Dom hittade då cykeln och anmälde henne försvunnen hos polisen på förmiddagen. Flera efterlysningar gick ut i sociala medier där kompisar undrade vad som hänt och det blev en snackis. Första kontakten polisen tog med J var runt 16:20 via telefon. Redan ett par timmar efter mordet var pådraget igång.

Om M var oskyldig till mordet men visste vad som hänt. Så borde det stå självklart för alla, att J skulle varit som en hök på M. Hon hade inte släppt henne ur sikte förens hon var helt säker på vad M skulle säga och inte säga om hon fick frågor.

Nu lät hon M vara hela dagen, inga instruktioner eller försök till påverkan som är lite av hennes grej. Varför då tror du? Jo, hon var tämligen säker på att M inte skulle berätta något eftersom M själv var lika delaktig som J.

Dom utförde mordet i gemensamt samförstånd och därför kan J lämna lägenheten med kroppen och M kvar. Därför hör J av sig med ett lugnande sms när hon är på McD. Därför ställer inte M en enda fråga om vad som hänt T. Därför behövde inte J instruera M om vad hon ska säga på hela dagen. Gemensamt samförstånd!

Vid Illharjen pratar dom inte ihop sig om hur mordet gick till, för det behövdes inte. Dom pratar däremot ihop sig om hur dom ska förklara ljuden grannen hörde, och bygger då vidare på J s lögn till grannen om att M ramlat runt i badrummet och fick till nån spark i väggen.

Maja ville inte ens träffa Johanna dagen efter men Johanna både messade och ringde, för johanna var det väldigt viktigt att Maja fick veta exakt vad hon skulle säga, det har även Johanna vittnat om att det var Johanna som berättade allt som skulle sägas.

Så att de pratar ihop sig stämmer inte heller utan det är Johanna som berättar vad Maja ska säga.
Citera
2023-08-04, 11:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Maja ville inte ens träffa Johanna dagen efter men Johanna både messade och ringde, för johanna var det väldigt viktigt att Maja fick veta exakt vad hon skulle säga, det har även Johanna vittnat om att det var Johanna som berättade allt som skulle sägas.

Så att de pratar ihop sig stämmer inte heller utan det är Johanna som berättar vad Maja ska säga.
Exakt så gick det till, det är J som instruerar, ingjuter rädsla och ger order.
Citera
2023-08-04, 11:48
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilka prejudicerande avgöranden är det som du tror HD kommer vilja ta upp i detta fallet?

Även om man skulle göra tanke-experimentet att Maja var med om att mörda Tove, så anser jag att hon inte kan dömas för mord, mot bakgrund av att teknisk bevisning saknas.

Sannolikt kan man se att hon var vaken vid mordet, men deltagandet tror jag inte på.

Då återstår dessa indicier… Jag tror inte Maja skulle mörda Tove på egen hand.

Så, som jag uppfattar dilemmat, är det brottsligt att befinna sig i en lgh, där ett mord pågår? Och sedan blåneka om att det inträffat? Kan man i så fall dömas för mord?

Svårigheten tror jag ligger i att värdera graden av Majas deltagande i detta mord. Och att utmäta påföljd för detta.
Citera
2023-08-04, 11:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om den händelsekedja hon själv presenterar är osann, hade hon inget att förlora på att berätta att hon ser T redan 02:43 för då var T redan avliden.

Men hon uppger att ingen T syntes till.
Som jag ser det är T gömd, antingen har J låst badrummet eller så har hon släpats ut tillfälligt i förrådet bakom J: s dörr. Detta skulle i så fall ha skett i samband med grannarnas vittnesmål om dörrar som öppnas och stängs samtidigt som hastiga steg hörs.

Efter X antal minuter går J ner och grannen öppnar dörren.
Tydligen ska poliserna ha kollat in i det förrådet i trapphuset och det fanns fotsteg i dammet men ingenstans en kropp kunde tänkas ligga. Möjligt hon checkat läget för att se om det var möjligt.
Själv tror jag på att hon flyttat Tove så nära ytterdörren som möjligt, för att kunna få ut henne snabbt sen.
Citera
2023-08-04, 11:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Vet att vissa här gillar att jämföra med gängkriminella så här är mitt strå till stacken ang det:
Jag ser hellre att den som beordrat mordet får livstid än den som blev beordrad att mörda tex.

Så blev det också i fallet med Möller.

Att Maja, om hon anses skyldig, skulle få ett hårdare straff än Rajabi, är helt befängt. Det är bara ännu ett exempel på hur totalgalet ute Handmark och hans rätt var med sin dom mot Maja.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-04 kl. 12:01.
Citera
2023-08-04, 11:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja vill att Johanna ska föra deras talan, därför svarar hon inte på något sms.

Om man snubblar över ett lik som ligger invirad i ett lakan och blir ombedd att bära ut kroppen, ställer man givetvis frågor om vad som hänt. Och självklart finns det en överhängande risk att den person som upptäcker en död kropp berättar om det, oavsett om personen tror det är en olycka eller mord.

Det finns mer eller mindre långsökta tolkningsmöjligheter till allting. I detta fall har Majas ologiska beteende försökt förklaras med hennes diagnoser och problematik. Men även Johannas beteende ligger i linje med att det utförts i gemensamt samförstånd.

Hade det varit nån enstaka lucka här och där, hade jag kunnat köpa det. Men här följer en röd tråd i hela händelseförloppet som startar långt innan mordet till långt efter mordet.
Ingenting i detta mord är logiskt, mer än att kroppen inte kan ligga kvar på Js toa.
Varken J eller M tänker eller handlar logiskt. Slutsatser behöver dras utifrån deras förutsättningar och preferenser, hur de kan tänkas tänka.
Citera
2023-08-04, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack för att du postade länken till den artikeln! Jag har själv tagit upp Schyrrer ett par gånger, just för att visa vad lögner i kombination med indicier kan leda till. Även Ausonius åkte dit på indicier plus lögner. Det finns folk som hävdar att Maja inte kan dömas för att hon ”bara” ljuger, men att ljuga på en mordplats är mycket allvarligt och ses som ett indicium i sig.

Bevisbördan ligger på åklagaren. Om åklagaren kunnat bevisa en omständighet, kan den misstänkta ha förklaringsbörda. Men först då.

Från lawline:

”Samtidigt finns det undantag till oskyldighetspresumtionen. Den tilltalade kan ha en viss förklaringsbörda vilket ibland benämns som "den falska bevisbördan" eller "det omvända beviskravet". När åklagarens bevisning är så pass stark att det kräver en förklaring av den tilltalade, är det enligt Europadomstolen förenligt med det sunda förnuftet att dra slutsatsen att den tilltalade är skyldig om han eller hon inte lämnar en förklaring.

https://lawline.se/answers/fraga-om-beviskrav
Citera
2023-08-04, 12:07
Medlem
Citat:

Finns inga uppgifter om att Maja inte ville träffa Johanna dagen efter. Dom snapade och messade fram och tillbaks under dagen. Och M hoppade frivilligt in i J s bil när dom åkte ut till Illharjen för att prata ihop sig. Att den skarpare J behövde styra skutan med den något trögare följeslagaren i är begripligt.

Maja höll ju sig till den överenskomna lögnen tills förhörsledarna lyckades lura M att J berättat om dumpningen. Därefter behövde hon stå på egna ben, och vi vet hur det gick. TR beaktade inte ens hennes utsaga. Den fick stämpen efterhandskonstruktion!
Citera
2023-08-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsforhandlingen-i-tove-fallet-flyttas-fram/

Hovrättsförhandlingen i Tove-fallet flyttas fram.
Detta eftersom hovrätten inte har fått ett utlåtande från Socialstyrelsen som de har efterfrågat.

Rättegången skulle ha hållits inletts den 21 augusti men har nu skjutits fram till den 4, 10 och 12 oktober, meddelar Göta Hovrätt.

Stackars Johanna ;(

Socialstyrelsens rättsliga råd i Sverige måste antagligen be om utlåtande från ett annat lands rättsmedicinska företrädare för att vara ojävig i relation till de rättsläkare som uttalat sig om dödsorsaken. Försvaret hade ju redan blndat in en annan svensk rättsläkare, som utan att ha undersökt kvarlevorna hade infört andra tänkbara dödsorsaker.

Ett liknande tillstånd inom svensk rättsmedicin har vi haft en gång tidigare så den svenske professorn Gerhard Voigt , som rättsligt råd, fick frågor av rätten om Catrine ca Costas dödsorsak. Rättsläkaren, som hade skrivit dödsbeviset och noterat att offret var mördat, var professor Jovan Rajs.Han menade att mord var den sannolika dödsorsaken med de fynd han gjort av den styckade kroppen. Gerhard Voigt menade att da Costa kunde dött av vad som helst eftersom objektiva fynd saknades av den exakta dödsorsaken. Det slutade med att rätten begärde och fick ett nytt intyg från ojävig expert och sakkunnig. Det blev en rättsmedicinsk professor från Danmark som yttrade sig till rätten.

Och så blev det bestämt att när motstående intressen eller åsikter finns inom länders lilla rättsläkarkår, så ska ett annats lands expert/sakkunniga kallas in för att undvika personliga strider som påverkar intygen.

Det är begripligt att Anders Eriksson inte vill ställa upp inför öppen ridå.
Citera
2023-08-04, 12:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Tydligen ska poliserna ha kollat in i det förrådet i trapphuset och det fanns fotsteg i dammet men ingenstans en kropp kunde tänkas ligga. Möjligt hon checkat läget för att se om det var möjligt.
Själv tror jag på att hon flyttat Tove så nära ytterdörren som möjligt, för att kunna få ut henne snabbt sen.
Ja, precis. Samtidigt säger M att hon varit därinne i aug-sept när hon blev utslängd. Därför kan man ifrågasätta uppgiftens tillförlitlighet - hur pass noggrann var kollen?

Stämmer M: s påstående och att det ev kan verifieras av någon utomstående är det förstås nödvändigt att det framförs samt om hon bara stod där inne eller lade sig på golvet.

Om innanför ytterdörren, hade M sett T. - Eller menar du utanför ytterdörren?

När J lämnar lgh första svängen har hon med sig bilnycklarna, vilket talar för att hon var i full färd med att köra fram bilen och frakta bort kroppen.
När hon går upp igen tar hon på sig en jacka och möter M.
Grannen säger att J talar om att hon ska gå upp igen för att ta på sig en jacka. - Därför borde M ha mött J när hon redan har pratat med grannen?

Jag kan svårligen föreställa mig att M kan fabricera en invecklad händelsekedja på egen hand och samtidigt inte kunna beslås med lögner om de tider hon stiger upp, för de stämmer överens med vad man fann i hennes mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in