Citat:
Ursprungligen postat av
Alonen
Jag är ingen jurist, men…
Avseende Johanna - tror - jag hennes öde är beseglat…
Men avseende Maja är det mera komplicerat…
Jag är ingen vän av ”saft och bulle” påföljd.
Jag är heller ingen vän av ”Singapore-påföljder” typ hängning i närmsta lyktstolpe…
Detta är svåra nötter att knäcka för HR/HD…
Jag - tror - detta går till HD, mot bakgrund av att detta mål, denna rättegång kan komma att inrymma flertalet prejudicerande avvägningar.
Svårt, jättesvårt…

I mitt fall tror jag att just livstidsdomen på Maja gjorde att jag grävde ner mig så mycket i hennes öde.
Hade hon tex fått 8 -10 år för medhjälp (vet att åklagaren inte hade med det i åtalet) så hade min hjärna kunnat acceptera straffet bättre.
Då hon riskerar exakt samma straff som Johanna ser jag det extra viktigt att hon döms helt utan rimligt tvivel med klara bevis och inte vaga som JAG tycker i hennes fall.
Hellre fria än fälla om man inte vet med största sannolikhet att hon var med, däremot kanske dömts till det strängaste straffet när det gäller gravfridsbrott tex.
Att Johanna ska dömas till det absolut hårdaste straffet tycker jag är helt självklart, som det stod i domen med så hade ju brotten hon gjort gett mer än livstid om det nu hade gått.
Även om Maja skulle varit med och hållt i händerna så ser jag det ändå som att det är Johanna som planerat och genomfört det hela, från början till slut och att hon har utnyttjat Majas svagheter.
Även 18 år som är det näst högsta straffet skulle jag kunnat förstå i så fall men exakt samma straff för båda är absurt i mitt tycke.
Vet att vissa här gillar att jämföra med gängkriminella så här är mitt strå till stacken ang det:
Jag ser hellre att den som beordrat mordet får livstid än den som blev beordrad att mörda tex.