2023-08-04, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var väl bra om han lurades att erkänna, givet att erkännandet var korrekt. Tomas Quick lurades också att erkänna. Det var inte alls bra.

Jag har läst att lögndetektorer har rätt till 90%.

Jag har också läst att de inte fungerar.

Hmmm.

De som sa 90% var ett bolag som tjänar pengar på lögndetektorer.

De som sa att de inte fungerar var ett oberoende statligt organ.

Vem ska jag på, tro?

Jag vet vem jag tror på.

Och jag vet varför de inte används i Sverige.
Låt mig omformulera mig.

De anses inte rättssäkra. Därför har inte Maja och Johanna testats. Men jag hade tyckt att det hade varit intressant att få se ett resultat ändå. Jag tycker att det är lite märkligt att jag tycker det. Faktiskt. Eftersom jag vet att resultatet inte är tillförlitligt. Men ändå tycker jag det.

Det finns ju ett antal uttalanden som hade varit mycket intressanta att få ett säkert svar på. Din Johannas om Majas deltagande. Jag är övertygad om att det är en lögn. Men Johanna som den psykopat hon är kanske hade lurat skjortan av lögndetektorteamet. Maja å andra sidan med all sin osäkerhet kanske hade fått hela lögndetektorteamet att inte tro på nåt alls, allra minst sin maskin. Den hade nog indikerat en lögn när hon sa sitt namn, så osäkert som hon uttrycker sig i pressade situationer.

Nej, sanningen kommer vi nog aldrig att bli helt säkra på. Inte ens när Johanna folk sist sjungit ut därinne på fängelset. Om hon nu någonsin gör det. Men hon är nog lite för stolt över sig själv för att kunna hålla tyst, tror jag.

Både Madsen och Fossmo erkännande väl efter ett tag. Fast sen började Fossmo skylla på Kristi brud. Hon visar tecken på både narcissism och fanatism men detta får Helge ta på sig själv. Livförsäkringen och älskarinnan väntade. Han hade uppsåt. Vi får se om Johanna kommer att rikta anklagelser åt något håll. Hon verkar vara på god fot med sin far. Den här typen av beteenden och handlingar kan ju annars förstärkas av trauma under barndomen. Arv och miljö.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-04 kl. 01:28.
Citera
2023-08-04, 01:28
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var väl bra om han lurades att erkänna, givet att erkännandet var korrekt. Tomas Quick lurades också att erkänna. Det var inte alls bra.

Jag har läst att lögndetektorer har rätt till 90%.

Jag har också läst att de inte fungerar.

Hmmm.

De som sa 90% var ett bolag som tjänar pengar på lögndetektorer.

De som sa att de inte fungerar var ett oberoende statligt organ.

Vem ska jag på, tro?

Jag vet vem jag tror på.

Och jag vet varför de inte används i Sverige.
Låt mig omformulera mig.

De anses inte rättssäkra. Därför har inte Maja och Johanna testats. Men jag hade tyckt att det hade varit intressant att få se ett resultat ändå. Jag tycker att det är lite märkligt att jag tycker det. Faktiskt. Eftersom jag vet att resultatet inte är tillförlitligt. Men ändå tycker jag det.

Det finns ju ett antal uttalanden som hade varit mycket intressanta att få ett säkert svar på. Din Johannas om Majas deltagande. Jag är övertygad om att det är en lögn. Men Johanna som den psykopat hon är kanske hade lurat skjortan av lögndetektorteamet. Maja å andra sidan med all sin osäkerhet kanske hade fått hela lögndetektorteamet att inte tro på nåt alls, allra minst sin maskin. Den hade nog indikerat en lögn när hon sa sitt namn, så osäkert som hon uttrycker sig i pressade situationer.

Nej, sanningen kommer vi nog aldrig att bli helt säkra på. Inte ens när Johanna folk sist sjungit ut därinne på fängelset. Om hon nu någonsin gör det. Men hon är nog lite för stolt över sig själv för att kunna hålla tyst, tror jag.

Tack för ditt fina inlägg, jag tänker osökt på gamla Hoola Bandoola, ”vem i hela världen kan man lita på”

Jag minns när David Thompson (lite osäker på namnet) fick Nobelpriset för sin närmast banbrytande forskning runt leukemi, en forskning som sannolikt räddat livet på miljoner människor världen runt.

Så satt han med Bengt Feldreich i samband med Nobelpriset i ”snillen spekulerar” och fick frågan ”känns det inte skönt att bevisa hur det är?”

Denne otroligt ödmjuka man svarar… ”jag har inte bevisat någonting, jag har bara sammanställt fakta, som pekar i en riktning som de flesta av oss kan vara överens om att det sannolikt är så här…”

Han fortsätter… ”sanningen får vi aldrig veta, att forska är att leva i ovisshet”

Tänkvärt… men som du säger, nånstans har jag läst att tvättäkta psykopater kan ljuga sig rakt igenom en lögn-detektor…

Jag tror oxå att lögn-detektor, den kan nog peka ut en sannolik riktning, men den bevisar ingenting.

Skulle vara intressant att se Maja å Johanna i lögndetektorn, men risken är ju att Johanna hade ljugit sig rakt igenom.

Avseende Maja och Johanna så har HR/HD många svårknäckta nötter framför sig.

Jag tänker så mycket på Tove - hon hade ju hela livet framför sig.

Likaså Maja och Johanna. Johanna sitter nog i skiten för överskådlig framtid.

Men Maja… hur skall det gå för henne…
Citera
2023-08-04, 02:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Tack för ditt fina inlägg, jag tänker osökt på gamla Hoola Bandoola, ”vem i hela världen kan man lita på”

Jag minns när David Thompson (lite osäker på namnet) fick Nobelpriset för sin närmast banbrytande forskning runt leukemi, en forskning som sannolikt räddat livet på miljoner människor världen runt.

Så satt han med Bengt Feldreich i samband med Nobelpriset i ”snillen spekulerar” och fick frågan ”känns det inte skönt att bevisa hur det är?”

Denne otroligt ödmjuka man svarar… ”jag har inte bevisat någonting, jag har bara sammanställt fakta, som pekar i en riktning som de flesta av oss kan vara överens om att det sannolikt är så här…”

Han fortsätter… ”sanningen får vi aldrig veta, att forska är att leva i ovisshet”

Tänkvärt… men som du säger, nånstans har jag läst att tvättäkta psykopater kan ljuga sig rakt igenom en lögn-detektor…

Jag tror oxå att lögn-detektor, den kan nog peka ut en sannolik riktning, men den bevisar ingenting.

Skulle vara intressant att se Maja å Johanna i lögndetektorn, men risken är ju att Johanna hade ljugit sig rakt igenom.

Avseende Maja och Johanna så har HR/HD många svårknäckta nötter framför sig.

Jag tänker så mycket på Tove - hon hade ju hela livet framför sig.

Likaså Maja och Johanna. Johanna sitter nog i skiten för överskådlig framtid.

Av tongångarna i tråden att döma lär nog även M sitta i skiten för överskådlig framtid, oavsett om domen står sig eller ej.

Jag har svårt att tro att alla de som är tvärsäkra på Ms inblandning skulle betrakta M som oskyldig till mord om hon skulle frias.
Citera
2023-08-04, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Av tongångarna i tråden att döma lär nog även M sitta i skiten för överskådlig framtid, oavsett om domen står sig eller ej.

Jag har svårt att tro att alla de som är tvärsäkra på Ms inblandning skulle betrakta M som oskyldig till mord om hon skulle frias.
Handlingar får konsekvenser. Det får Maja lära sig nu. Att ljuga om vad man har för sig på en mordplats gör folk misstänksamma, även om man skulle frias i rätten. Det kan ju Maja avhjälpa genom att tala sanning. Men väljer hon att fortsätta ljuga då får den handlingen konsekvenser. Mamma och pappa kan inte skydda en vuxen kvinna som ljuger i ett mordfall.
Citera
2023-08-04, 08:32
Medlem
När kommer den förbaskade domen
Citera
2023-08-04, 08:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Handlingar får konsekvenser. Det får Maja lära sig nu. Att ljuga om vad man har för sig på en mordplats gör folk misstänksamma, även om man skulle frias i rätten. Det kan ju Maja avhjälpa genom att tala sanning. Men väljer hon att fortsätta ljuga då får den handlingen konsekvenser. Mamma och pappa kan inte skydda en vuxen kvinna som ljuger i ett mordfall.
Jo, allt ger konsekvenser.

Även om M har mer hon skulle kunna berätta är det tveksamt att hon skulle bli trodd av de som är helt övertygade om hennes deltagande. Efter att ha ljugit och undanhållit så mycket så länge är det nog endast ett erkännande som skulle godtas som sanning.
Citera
2023-08-04, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, allt ger konsekvenser.

Även om M har mer hon skulle kunna berätta är det tveksamt att hon skulle bli trodd av de som är helt övertygade om hennes deltagande. Efter att ha ljugit och undanhållit så mycket så länge är det nog endast ett erkännande som skulle godtas som sanning.
Det är ju en konsekvens av att ljuga så länge i så fall.
Citera
2023-08-04, 08:51
Medlem
Citat:

Vem ska veta om MH talar sanning denna gång (oavsett vad hon säger)?

Skriker man "vargen kommer" ett antal ggr och ingen varg kommer... då riskerar man att ingen tror att någon sanning kan komma ur den munnen.

Att sitta och ljuga under ett antal förhör får till konsekvens att HD (likt TR) kommer att döma på indicier, före/under/efter mordet.

Oavsett utgång i HD nu så är det inte konstigt att folk kommer att ha sin egen tro (MH inblandad i själva mordet eller ej).
Citera
2023-08-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Ja, den frågan är verkligen berättigad. Lilla Maja har väl inte de bästa förutsättningarna. Varken psykiskt, förståndsmässigt, socialt, familjärt eller överhuvudtaget.

Oavsett var hon hamnar. På ett sätt kanske hon skulle få det bäst i fängelse några år. Studera lite och fundera lite. Få lite kompisar. Om än det nog är ett dåligt umgänge. Fel kretsar.

Stackars stackars Maja. Träffade Johanna!!!
Citera
2023-08-04, 09:17
Medlem
Rättegången i HR uppskjuten till 4, 10 och 12 oktober.
Citera
2023-08-04, 09:18
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Barnamördaren i Arboga fälldes på indicier och på grund av lögner.
Hon ansågs helt enkelt inte trovärdig, samma öde kan Maja gå till mötes då hon ljugit och belagts med efterhandskonstruktioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankta-kvinnans-logner-kan-avgora
Citera
2023-08-04, 09:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är ju en konsekvens av att ljuga så länge i så fall.
Precis!

Liksom de som ofta är inblandade i oegentligheter blir misstänkta för allt, även om de inte varit i närheten, blir en som ljuger titt och tätt inte trodd, även då den berättar vad som är sant.

Gemensamt är väl impulsivitet och avsaknad av konsekvenstänk. Många lär heller inte av sina misstag, utan upprepar dem gång efter annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in