Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Det var väl bra om han lurades att erkänna, givet att erkännandet var korrekt. Tomas Quick lurades också att erkänna. Det var inte alls bra.
Jag har läst att lögndetektorer har rätt till 90%.
Jag har också läst att de inte fungerar.
Hmmm.
De som sa 90% var ett bolag som tjänar pengar på lögndetektorer.
De som sa att de inte fungerar var ett oberoende statligt organ.
Vem ska jag på, tro?
Jag vet vem jag tror på.
Och jag vet varför de inte används i Sverige.
Låt mig omformulera mig.
De anses inte rättssäkra. Därför har inte Maja och Johanna testats. Men jag hade tyckt att det hade varit intressant att få se ett resultat ändå. Jag tycker att det är lite märkligt att jag tycker det. Faktiskt. Eftersom jag vet att resultatet inte är tillförlitligt. Men ändå tycker jag det.
Det finns ju ett antal uttalanden som hade varit mycket intressanta att få ett säkert svar på. Din Johannas om Majas deltagande. Jag är övertygad om att det är en lögn. Men Johanna som den psykopat hon är kanske hade lurat skjortan av lögndetektorteamet. Maja å andra sidan med all sin osäkerhet kanske hade fått hela lögndetektorteamet att inte tro på nåt alls, allra minst sin maskin. Den hade nog indikerat en lögn när hon sa sitt namn, så osäkert som hon uttrycker sig i pressade situationer.
Nej, sanningen kommer vi nog aldrig att bli helt säkra på. Inte ens när Johanna folk sist sjungit ut därinne på fängelset. Om hon nu någonsin gör det. Men hon är nog lite för stolt över sig själv för att kunna hålla tyst, tror jag.
Tack för ditt fina inlägg, jag tänker osökt på gamla Hoola Bandoola, ”vem i hela världen kan man lita på”
Jag minns när David Thompson (lite osäker på namnet) fick Nobelpriset för sin närmast banbrytande forskning runt leukemi, en forskning som sannolikt räddat livet på miljoner människor världen runt.
Så satt han med Bengt Feldreich i samband med Nobelpriset i ”snillen spekulerar” och fick frågan ”känns det inte skönt att bevisa hur det är?”
Denne
otroligt ödmjuka man svarar… ”jag har inte bevisat någonting, jag har bara sammanställt fakta, som pekar i en riktning som de flesta av oss kan vara överens om att det sannolikt är så här…”
Han fortsätter… ”sanningen får vi aldrig veta, att forska är att leva i ovisshet”
Tänkvärt… men som du säger, nånstans har jag läst att
tvättäkta psykopater kan ljuga sig rakt igenom en lögn-detektor…
Jag tror oxå att lögn-detektor, den kan nog peka ut en
sannolik riktning, men den bevisar ingenting.
Skulle vara intressant att se Maja å Johanna i lögndetektorn, men risken är ju att Johanna hade ljugit sig rakt igenom.
Avseende Maja och Johanna så har HR/HD många svårknäckta nötter framför sig.
Jag tänker så mycket på Tove - hon hade ju hela livet framför sig.
Likaså Maja och Johanna. Johanna sitter nog i skiten för överskådlig framtid.
Men Maja… hur skall det gå för henne…