Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Hunden visade som sagt på ökat intresse och detta på endast två ställen i badrummet med T:s DNA.
I övrigt absolut ingenting.
Om det mot förmodan skulle vara så att T avlider redan kl 02:00, då ligger hon kvar i badrummet i 1 1/2 timme innan de bär iväg kroppen.
Nu vet vi att dunsen skedde runt 02:30 istället vilket innebär att T ligger kvar i en hel timme, en lång tid och en specialtränad hund borde ha markerat även för den här typen av molekyler - vad tror du?
Ja, det är en bra fråga det där.
Jag vet bra mycket mer om hundar än jag vet om en död kropps förruttnelseprocess.
Den första frågan jag ställer mig är - Var hunden tränad på likdoft?
Såvitt jag vet finns inga renodlade likhundar hos svenska polisen längre.
Jag kan säga så här. Hade det funnits doft av Toves döda kropp där, så hade en vältränad hund markerat, därom är jag övertygad.
Men så vet jag en del om fysik och kemi också, och lite om hur man bakar

Och tanken som då slår mig, eftersom det handlar om en förruttnelseprocess, fermentering, jäsning, detta var i mitten av oktober. Det var i en lägenhet under renovering, det var mitt i natten. Hur kallt var det? Ute? I lägenheten? Hur kall var Tove?
Hade det varit mitt på eftermiddagen en högsommardag hade förruttnelseprocessen säkert satt full fart på nolltid. Men nu var det mitt i natten i mitten av oktober. Hur stor inverkan hade temperaturen på förruttnelseprocessen och i hur stor utsträckning påverkade detta avsättningen av spår från Toves döda kropp? En tanke bara.
Fanns det doft? Var det en hund väl tränad på likvätska? Jag vet inte. Däremot vet vi att Toves kropp låg där. Frågan här är väl då hur länge den låg där. Om hunden hade markerat, hade vi då kunnat avgöra det? Nej. När hunden nu inte markerade, kan vi säga att kroppen låg där kortare än någon viss tid, säg max 60 minuter men inte 90 minuter. Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Att rengöringsmedel skulle haft någon som helst effekt och kamouflerat doften borde inte vara möjligt ens.
Hundens luktorgan fungerar ju på ett sådant sätt att hunden inte bara är exceptionellt duktig på att känna mycket vaga doftspår, utan också exceptionellt duktig på att särskilja olika lukter.
Jag har funderat på det där med "kamouflage", och utan att veta med någon större säkerhet så kommer jag hela tiden fram till - Nej, det går inte att kamouflera.
Om det gick att kamouflera. Vad tror ni världens alla narkotikasmugglare skulle göra? Just det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Samtidigt är det som @Sybel påpekar, att J tänker att hon ju inte kan ha en död människa i sitt badrum, en tanke som går stick i stäv med att T får ligga kvar en hel timme.
Ibland försäger sig J - tankar hon uttrycker och hennes påstådda ageranden är ofta oförenliga.
Därför, pga ovanstående, tror jag att J öppnar dörren ett par-tre minuter efter andra plinget och drar ut kroppen till förrådet. Ett förråd som M påstår sig ha suttit/legat i bara någon månad innan när hon blev förpassad ut i kylan av J.
Har utredningen inte kunnat visa på hundbesök därinne, så borde det ha gått både fort och lätt att dra in T där. På egen hand drar hon ut kroppen till hallen och vidare ut i trapphuset och nerför innan hon ber om hjälp.
Ja, det är en teori som skulle kunna förklara många saker.
Det är också intressant att vissa avfärdar din teori för att polisen ett halvår efter att de var där och kollade skrev ett PM om att det var dammigt på golvet och hade varit så en längre tid. Men att det då dessutom visar sig att Maja var där någon månad tidigare. Så mycket damm blir det inte på golvet i ett sådant utrymme på bara en månad.
Det där PM'et är en mycket beklagansvärd efterhandskonstruktion av polisen. Vad håller de på med egentligen, undrar man.