2023-08-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hunden visade som sagt på ökat intresse och detta på endast två ställen i badrummet med T:s DNA.

I övrigt absolut ingenting.

Om det mot förmodan skulle vara så att T avlider redan kl 02:00, då ligger hon kvar i badrummet i 1 1/2 timme innan de bär iväg kroppen.
Nu vet vi att dunsen skedde runt 02:30 istället vilket innebär att T ligger kvar i en hel timme, en lång tid och en specialtränad hund borde ha markerat även för den här typen av molekyler - vad tror du?

Att rengöringsmedel skulle haft någon som helst effekt och kamouflerat doften borde inte vara möjligt ens.
Samtidigt är det som @Sybel påpekar, att J tänker att hon ju inte kan ha en död människa i sitt badrum, en tanke som går stick i stäv med att T får ligga kvar en hel timme.
Ibland försäger sig J - tankar hon uttrycker och hennes påstådda ageranden är ofta oförenliga.

Därför, pga ovanstående, tror jag att J öppnar dörren ett par-tre minuter efter andra plinget och drar ut kroppen till förrådet. Ett förråd som M påstår sig ha suttit/legat i bara någon månad innan när hon blev förpassad ut i kylan av J.
Har utredningen inte kunnat visa på hundbesök därinne, så borde det ha gått både fort och lätt att dra in T där. På egen hand drar hon ut kroppen till hallen och vidare ut i trapphuset och nerför innan hon ber om hjälp.

I PM som Rullman kompletterat med nu säger en utredare att han tittade in i förrådet och noterade damm och fotsteg. Och ansåg då att Ts kropp inte kan ha legat där. Om jag minns rätt. Detta skrevs i maj/juni. Troligen för att Svegfors nämnde detta som en tänkbar möjlighet. Det verkar inte som de kollade med hund där dock. Kanske var fotstegen Ms?
Men jag håller med om att i teorin hade det varit ett passande drag.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-04 kl. 00:21.
Citera
2023-08-03, 23:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hunden visade som sagt på ökat intresse och detta på endast två ställen i badrummet med T:s DNA.

Om det mot förmodan skulle vara så att T avlider redan kl 02:00, då ligger hon kvar i badrummet i 1 1/2 timme innan de bär iväg kroppen.
Nu vet vi att dunsen skedde runt 02:30 istället vilket innebär att T ligger kvar i en hel timme, en lång tid och en specialtränad hund borde ha markerat även för den här typen av molekyler - vad tror du?

Ja, det är en bra fråga det där.
Jag vet bra mycket mer om hundar än jag vet om en död kropps förruttnelseprocess.
Den första frågan jag ställer mig är - Var hunden tränad på likdoft?
Såvitt jag vet finns inga renodlade likhundar hos svenska polisen längre.

Jag kan säga så här. Hade det funnits doft av Toves döda kropp där, så hade en vältränad hund markerat, därom är jag övertygad.

Men så vet jag en del om fysik och kemi också, och lite om hur man bakar
Och tanken som då slår mig, eftersom det handlar om en förruttnelseprocess, fermentering, jäsning, detta var i mitten av oktober. Det var i en lägenhet under renovering, det var mitt i natten. Hur kallt var det? Ute? I lägenheten? Hur kall var Tove?

Hade det varit mitt på eftermiddagen en högsommardag hade förruttnelseprocessen säkert satt full fart på nolltid. Men nu var det mitt i natten i mitten av oktober. Hur stor inverkan hade temperaturen på förruttnelseprocessen och i hur stor utsträckning påverkade detta avsättningen av spår från Toves döda kropp? En tanke bara.

Fanns det doft? Var det en hund väl tränad på likvätska? Jag vet inte. Däremot vet vi att Toves kropp låg där. Frågan här är väl då hur länge den låg där. Om hunden hade markerat, hade vi då kunnat avgöra det? Nej. När hunden nu inte markerade, kan vi säga att kroppen låg där kortare än någon viss tid, säg max 60 minuter men inte 90 minuter. Nej.

Citat:
Att rengöringsmedel skulle haft någon som helst effekt och kamouflerat doften borde inte vara möjligt ens.

Hundens luktorgan fungerar ju på ett sådant sätt att hunden inte bara är exceptionellt duktig på att känna mycket vaga doftspår, utan också exceptionellt duktig på att särskilja olika lukter.

Jag har funderat på det där med "kamouflage", och utan att veta med någon större säkerhet så kommer jag hela tiden fram till - Nej, det går inte att kamouflera.

Om det gick att kamouflera. Vad tror ni världens alla narkotikasmugglare skulle göra? Just det.

Citat:
Samtidigt är det som @Sybel påpekar, att J tänker att hon ju inte kan ha en död människa i sitt badrum, en tanke som går stick i stäv med att T får ligga kvar en hel timme.
Ibland försäger sig J - tankar hon uttrycker och hennes påstådda ageranden är ofta oförenliga.

Därför, pga ovanstående, tror jag att J öppnar dörren ett par-tre minuter efter andra plinget och drar ut kroppen till förrådet. Ett förråd som M påstår sig ha suttit/legat i bara någon månad innan när hon blev förpassad ut i kylan av J.
Har utredningen inte kunnat visa på hundbesök därinne, så borde det ha gått både fort och lätt att dra in T där. På egen hand drar hon ut kroppen till hallen och vidare ut i trapphuset och nerför innan hon ber om hjälp.

Ja, det är en teori som skulle kunna förklara många saker.

Det är också intressant att vissa avfärdar din teori för att polisen ett halvår efter att de var där och kollade skrev ett PM om att det var dammigt på golvet och hade varit så en längre tid. Men att det då dessutom visar sig att Maja var där någon månad tidigare. Så mycket damm blir det inte på golvet i ett sådant utrymme på bara en månad.

Det där PM'et är en mycket beklagansvärd efterhandskonstruktion av polisen. Vad håller de på med egentligen, undrar man.
Citera
2023-08-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Läser alltid dina inlägg med stort intresse eftersom jag vill lära mig något.
Har förut observerat hur du anser inte det finns tillräckliga bevis för att fälla M. Är nyfiken hur DU ställer dig till bevisen nu efter det släppts mer information?

Tack för feedbacken. Värmer ett fruset IT-hjärta.
Jag har nog uttryckt mig typ att JJ är överbevisad och MH något underbevisad.

Därför letar jag själv svar på vad som kan underlätta för att tolka tidslinjen. Så min roll kanske får vara att hitta sånt som andra kan värdera rent juridiskt då. Själv har jag väldigt svårt att avgöra vad hon är skyldig till. Behövs nog några pusselbitar till för att jag ska bli övertygad om det ena eller andra.
Citera
2023-08-04, 00:02
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Det är helt sanslöst att du fortfarande tjatar om förrådet? Det finns överhängande bevisning som emotsäger detta. Det är kanske är dags för dig att avskriva den oerhört löjliga teorin?
Citera
2023-08-04, 00:07
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken. Värmer ett fruset IT-hjärta.
Jag har nog uttryckt mig typ att JJ är överbevisad och MH något underbevisad.

Därför letar jag själv svar på vad som kan underlätta för att tolka tidslinjen. Så min roll kanske får vara att hitta sånt som andra kan värdera rent juridiskt då. Själv har jag väldigt svårt att avgöra vad hon är skyldig till. Behövs nog några pusselbitar till för att jag ska bli övertygad om det ena eller andra.

Tack för svar. Då vet jag din inställning.
Jag tycker pusselbitarna finns där 😊
Citera
2023-08-04, 00:15
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Förvisso hade det för oss nördar var intressant att se resultatet av en lögndetektortest av såväl Johanna som Maja, och Lahanj.

Men faktum är att tillförlitligheten är alldeles för låg, det är därför de inte används.

USA använder dem - med framgång.

Senaste välkända exemplet är väl den förfärliga historien i Frederik, Colorado, där familjemördaren Chris Watts sprack totalt i lögndetektorn. Många fler exempel finns.

Ställd inför detta faktum lade Chris Watts alla korten på bordet. (Life without parole x 5‼️)

Så, som jag tidigare sade, så uppfattar jag att lögn-detektorn är ett bra instrument för att få en uppfattning om åt vilket håll vinden blåser åt.

Men - definitivt inget absolut bevisvärde. Jag läste någonstans att ”80% av testerna pekar åt rätt håll”
Senast redigerad av Alonen 2023-08-04 kl. 00:25.
Citera
2023-08-04, 00:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är helt sanslöst att du fortfarande tjatar om förrådet? Det finns överhängande bevisning som emotsäger detta. Det är kanske är dags för dig att avskriva den oerhört löjliga teorin?

Det är helt sanslöst att du fortfarande dillar om bevisning som inte existerar. Det är kanske dags för dig att avskriva din oerhört löjliga teori om Majas skuld, och inse att det finns överhängande bevisning som motsäger det.

Rullmans senaste bevisning om att Maja fipplar med sin telefon under tiden Johanna stryper Tove blev liksom spiken i kistan för hans åtal mot Maja.
Citera
2023-08-04, 00:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
USA använder dem - med framgång.

Senaste välkända exemplet är väl den förfärliga historien i Frederik, Colorado, där familjemördaren Chris Watts sprack totalt i lögndetektorn. Många fler exempel finns.

Ställd inför detta faktum lade Chris Watts alla korten på bordet. (Life without parole x 5‼️)

Så, som jag tidigare sade, så uppfattar jag att lögn-detektorn är ett bra instrument för att få en uppfattning om åt vilket håll vinden blåser åt.

Men - definitivt inget absolut bevisvärde. Jag läste någonstans att ”80% av testerna pekar åt rätt håll”

Det var väl bra om han lurades att erkänna, givet att erkännandet var korrekt. Tomas Quick lurades också att erkänna. Det var inte alls bra.

Jag har läst att lögndetektorer har rätt till 90%.

Jag har också läst att de inte fungerar.

Hmmm.

De som sa 90% var ett bolag som tjänar pengar på lögndetektorer.

De som sa att de inte fungerar var ett oberoende statligt organ.

Vem ska jag på, tro?

Jag vet vem jag tror på.

Och jag vet varför de inte används i Sverige.
Låt mig omformulera mig.

De anses inte rättssäkra. Därför har inte Maja och Johanna testats. Men jag hade tyckt att det hade varit intressant att få se ett resultat ändå. Jag tycker att det är lite märkligt att jag tycker det. Faktiskt. Eftersom jag vet att resultatet inte är tillförlitligt. Men ändå tycker jag det.

Det finns ju ett antal uttalanden som hade varit mycket intressanta att få ett säkert svar på. Din Johannas om Majas deltagande. Jag är övertygad om att det är en lögn. Men Johanna som den psykopat hon är kanske hade lurat skjortan av lögndetektorteamet. Maja å andra sidan med all sin osäkerhet kanske hade fått hela lögndetektorteamet att inte tro på nåt alls, allra minst sin maskin. Den hade nog indikerat en lögn när hon sa sitt namn, så osäkert som hon uttrycker sig i pressade situationer.

Nej, sanningen kommer vi nog aldrig att bli helt säkra på. Inte ens när Johanna folk sist sjungit ut därinne på fängelset. Om hon nu någonsin gör det. Men hon är nog lite för stolt över sig själv för att kunna hålla tyst, tror jag.
Citera
2023-08-04, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är helt sanslöst att du fortfarande dillar om bevisning som inte existerar. Det är kanske dags för dig att avskriva din oerhört löjliga teori om Majas skuld, och inse att det finns överhängande bevisning som motsäger det.

Rullmans senaste bevisning om att Maja fipplar med sin telefon under tiden Johanna stryper Tove blev liksom spiken i kistan för hans åtal mot Maja.
Då får vi se Gillberg snarast lämna in en inlaga om att släppa åtalet mot Maja?

Citera
2023-08-04, 00:46
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då får vi se Gillberg snarast lämna in en inlaga om att släppa åtalet mot Maja?

Ja var är inlagan? 😁
Citera
2023-08-04, 00:49
Avslutad
Citat:
Ja var är inlagan? 😁
Det kan inte dröja länge nu. Har nog bara fastnat i byråkratins kvarnar
Citera
2023-08-04, 00:52
Medlem
Kellywomans avatar