2023-08-03, 21:12
Medlem
Jag lät renovera mitt badrum år 2005. Lägenheten finns i ett lägenhetshus från sent 40-tal.

Firman rev det gamla orenoverade badrummet helt och hållet. Nya vattenledningar och avloppsledningar fram till stammarna (eller vad det heter). Klinkers på golvet och helkaklade väggar.

Jag har ingen aning om ifall plattsättaren hade något våtrumscertifikat eller inte. Något våtrumsintyg tror jag inte att jag fick. Den specificerade fakturan har jag kvar.

Kan det bli problem om jag får en vattenskada eller om jag vill sälja barren?
Citera
2023-08-03, 21:20
Medlem
Nej du får inget sådant. Utan det handlar om att du har kvitto/faktura som intygar på vem som har gjort jobbet.
Då kontakter dom dig som får bistå med information om vem som har gjort jobbet. Du ger dem kopia på kvittot eller faktura.

Blir det problem. vi säger fuktskada nu. Då kollar försäkringsbolaget upp vem som har gjort jobbet först om det finns tecken på att det är dåligt arbete som är gjort vid besiktningen av det skadade våtrummet. Då blir det en ensak mellan ditt försäkringsbolag och hantverkarens försäkringsbolag!
Berör inte dig! Om det är utfört av certifierad firma.

Är allting gjort enligt normer så kommer dom inte fråga efter vem som gjort jobbet utan ersätter det. (Självklart kan det finnas fall till fall i detta avseende så man ska absolut inte anta att dom alltid gör så)
Utan jag har bara varit med om det själv 3 gånger. Det fanns kvitto/faktura dessa gånger, men aldrig något dom frågade efter. För allting var gjort efter reglerna. Så fanns inga skäl att gå vidare till hantverkarens försäkringsbolag.

Vill du sälja bostaden, så sparar du köparen mycket tid om du ger din faktura/kvitto för badrummet till nya ägaren.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-08-03 kl. 21:27.
Citera
2023-08-03, 21:21
Medlem
Det är väl utföraren som kan få problem? Du anlitade ett företag som tog på sig uppdraget. Då måste de ju ha intygen som krävs för att utförs det
Citera
2023-08-03, 21:33
Medlem
Jag tvivlar på att hantverkaren är verksam fortfarande. Han var nog 55+ när jobbet gjordes 2005. Det var ett enmansföretag, men han var seriös och hade bra referenser. Nu är ju badrummet snart 20 år så jag vet inte hur mycket försäkringsbolaget skulle ersätta vid en omfattande vattenskada. Jag antar att det finns åldersavdrag och liknande.
Citera
2023-08-03, 21:33
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jag lät renovera mitt badrum år 2005. Lägenheten finns i ett lägenhetshus från sent 40-tal.

Firman rev det gamla orenoverade badrummet helt och hållet. Nya vattenledningar och avloppsledningar fram till stammarna (eller vad det heter). Klinkers på golvet och helkaklade väggar.

Jag har ingen aning om ifall plattsättaren hade något våtrumscertifikat eller inte. Något våtrumsintyg tror jag inte att jag fick. Den specificerade fakturan har jag kvar.

Livslängden för ett badrum är 15-25 år, så ditt badrum kan nog räknas som förbrukat. Så det borde inte påverka priset vid en försäljning.
Citera
2023-08-03, 21:40
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att hantverkaren är verksam fortfarande. Han var nog 55+ när jobbet gjordes 2005. Det var ett enmansföretag, men han var seriös och hade bra referenser. Nu är ju badrummet snart 20 år så jag vet inte hur mycket försäkringsbolaget skulle ersätta vid en omfattande vattenskada. Jag antar att det finns åldersavdrag och liknande.

Efter 20 år så kommer dom inte fråga efter vem som har gjort jobbet, som snubben ovanför skriver så ser försäkringsbolaget det som förbrukat. Dom ersätter reparationen för hela badrummet så du får ett nytt funktionellt badrum.
Citera
2023-08-03, 21:56
Medlem
rullkragens avatar
Citat:

Citat:

Tjenis.

Jag är själv I branchdn och bygger samt renoverar hus.
Mitt företag har alla certifikat som efterfrågas både på vatten och el.
När något oförutsett händer så är det vanligt att försäkringsbolag räknar av åldern på huset/skadan.
På 20 år så är det nästan nera på nivån förbrukat.

Har inget allvarligt hänt på 20 år så har han säkerligen gjort ett bra jobb.

Alla material i dagsläget har olika färger för exempelvis: ånspärr, lila, våtrimsdkikt blått, våtrumsgips gult, alla Manchester och hörn är märkta och vita i färgen. Om det fins foton och annan dokumentation under arbetets gång så kan man enkelt se om det är ett korrekt tätskikt

Även fixat och fogen till klinker fins I olika kvalite, vissa fix är så täta så det går att bygga en pool utan tätskikt, även om det inte är korrekt.
Vad jag menar har hantverkaren använt bra material så är det inga problem..

För 20 år sedan var kraven och färgerna annorlunda, så det går inte alltid att utgå ifrån vad som används I dagsläget.

Men har det fungerat i 20 år utan problem, så kan man utgå i från att hantverkaren gjorde ett bra jobb.
Så jag tror inte du behöver vara orolig over ditt badrum.
Senast redigerad av rullkragen 2023-08-03 kl. 21:59.
Citera
2023-08-03, 22:36
Medlem
Citat:

Om ett badrum får en fuktskada efter 18år så får jag nog tycka att det är väldigt bra iaf, försäkringsbolaget kommer mest trolig bara ersätta utrivning torkning och återställning till ytskiktet, med andra ord allt kring kakel och inredning får du nog stå för själv iaf
Citera
2023-08-04, 01:57
Medlem
Om du får en vattenskada i badrummet på grund av att arbetet inte var fackmannamässigt utfört (mot bakgrund av byggnormerna 2005) kan det vara problematiskt att du saknar våtrumsintyg. Beroende på försäkringsvillkoren kan ditt bolag neka ersättning. I så fall behöver du vända dig mot installatören för att få ersättning, vilket så klart kan vara besvärligt med tanke på hur lång tid som gått.

Som andra varit inne på så borde det inte vara aktuellt då du inte haft något problem på snart 20 år. Så du kan nog vara lugn!
Citera
2023-08-04, 07:13
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ett intyg från 2005 är inte värt nått.
Har det inte blivit problem än så är det rätt utfört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in