Citat:
Ursprungligen postat av
Mirko.Kostelic
Jag lät renovera mitt badrum år 2005. Lägenheten finns i ett lägenhetshus från sent 40-tal.
Firman rev det gamla orenoverade badrummet helt och hållet. Nya vattenledningar och avloppsledningar fram till stammarna (eller vad det heter). Klinkers på golvet och helkaklade väggar.
Jag har ingen aning om ifall plattsättaren hade något våtrumscertifikat eller inte. Något våtrumsintyg tror jag inte att jag fick. Den specificerade fakturan har jag kvar.
Kan det bli problem om jag får en vattenskada eller om jag vill sälja barren?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mirko.Kostelic
Jag tvivlar på att hantverkaren är verksam fortfarande. Han var nog 55+ när jobbet gjordes 2005. Det var ett enmansföretag, men han var seriös och hade bra referenser. Nu är ju badrummet snart 20 år så jag vet inte hur mycket försäkringsbolaget skulle ersätta vid en omfattande vattenskada. Jag antar att det finns åldersavdrag och liknande.
Tjenis.
Jag är själv I branchdn och bygger samt renoverar hus.
Mitt företag har alla certifikat som efterfrågas både på vatten och el.
När något oförutsett händer så är det vanligt att försäkringsbolag räknar av åldern på huset/skadan.
På 20 år så är det nästan nera på nivån förbrukat.
Har inget allvarligt hänt på 20 år så har han säkerligen gjort ett bra jobb.
Alla material i dagsläget har olika färger för exempelvis: ånspärr, lila, våtrimsdkikt blått, våtrumsgips gult, alla Manchester och hörn är märkta och vita i färgen. Om det fins foton och annan dokumentation under arbetets gång så kan man enkelt se om det är ett korrekt tätskikt
Även fixat och fogen till klinker fins I olika kvalite, vissa fix är så täta så det går att bygga en pool utan tätskikt, även om det inte är korrekt.
Vad jag menar har hantverkaren använt bra material så är det inga problem..
För 20 år sedan var kraven och färgerna annorlunda, så det går inte alltid att utgå ifrån vad som används I dagsläget.
Men har det fungerat i 20 år utan problem, så kan man utgå i från att hantverkaren gjorde ett bra jobb.
Så jag tror inte du behöver vara orolig over ditt badrum.