2023-07-30, 19:32
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
nja, finns ett tak på hur mycket övertid man får ha ändå, så det funkar ju inte, om du nu inte jobbar på nåt riktigt skevt ställe, men där är det ingen ide att spendera tid om man vill avancera. sen det är väl klart att du aldrig blir någon VD helt utan utbildning direkt, men du kan helt klart få en ingenjörsroll. IT är väl ett av de lättare områdena att få det i. jag jobbar i ett globalt storföretag, med många outbildade ingenjörer

även konstruktionsingenjör går att bli utan utbildning, finns sådana exempel också. man börjar väl att slava med att göra cadritningar eller liknande och tar sig upp därifrån

allt handlar om att man måste ha ett bra driv, stark vilja att lära sig och lite IQ. samt en chef som tror på en

Jag funderar på hur sannolikt det är för medelsnittsindividen jämfört med ifall de hade skaffat sig en treårig högskoleingenjörsutbildning.
Citera
2023-07-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Jag funderar på hur sannolikt det är för medelsnittsindividen jämfört med ifall de hade skaffat sig en treårig högskoleingenjörsutbildning.
ja precis, då går vil tillbaks till det första jag skrev: är man riktigt driven av sig är i många fall högskoleutbildning slöseri på tid, du kan arbeta dig till rollen som ingenjör tex. för de som är mer ambitiös än medelsnittsindividen, säg topp 20%, går det utmärkt att landa en ingenjörsroll utan utbildning skulle jag vilja påstå. det är bara att googla, https://www.reddit.com/r/sweden/comm...an_utbildning/

https://www.tng.se/jobb-och-yrken/ingenjor/

"Enligt Statistiska Centralbyrån, SCB, finns det idag ganska många personer som arbetar i ett ingenjörsjobb utan att ha den formella utbildningen som ingenjör. Trots det verkar det svårt att få jobb som ingenjör utan relevant utbildning, i alla fall om man kikar på arbetsgivarnas jobbannonser. Med ett undantag – om du har arbetat i liknande tekniska yrken innan och besitter en expertis på området. I så fall anses din kunskap ofta likvärdig en högskoleexamen."
Citera
2023-07-30, 20:28
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
ja precis, då går vil tillbaks till det första jag skrev: är man riktigt driven av sig är i många fall högskoleutbildning slöseri på tid, du kan arbeta dig till rollen som ingenjör tex. för de som är mer ambitiös än medelsnittsindividen, säg topp 20%, går det utmärkt att landa en ingenjörsroll utan utbildning skulle jag vilja påstå. det är bara att googla, https://www.reddit.com/r/sweden/comm...an_utbildning/

https://www.tng.se/jobb-och-yrken/ingenjor/

"Enligt Statistiska Centralbyrån, SCB, finns det idag ganska många personer som arbetar i ett ingenjörsjobb utan att ha den formella utbildningen som ingenjör. Trots det verkar det svårt att få jobb som ingenjör utan relevant utbildning, i alla fall om man kikar på arbetsgivarnas jobbannonser. Med ett undantag – om du har arbetat i liknande tekniska yrken innan och besitter en expertis på området. I så fall anses din kunskap ofta likvärdig en högskoleexamen."

Är du inte lite fast i det där företaget du klättrat i om du inte har några formella meriter? Jag kan tänka mig att byta jobb lär inte vara en jätteenkel process på samma sätt som ifall du hade haft ett treårigt papper från någon högskola.
Citera
2023-07-30, 20:32
Medlem
Citat:
Är du inte lite fast i det där företaget du klättrat i om du inte har några formella meriter? Jag kan tänka mig att byta jobb lär inte vara en jätteenkel process på samma sätt som ifall du hade haft ett treårigt papper från någon högskola.

Meriterna är såklart dom roller man har arbetat med.
Citera
2023-07-30, 20:45
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag fattar inte hur man står ut som exempelvis plattläggare. Jobba utomhus på knäna med ett extremt monotont evighetsjobb som aldrig tar slut. Jag skulle vara helt knäckt efter en dag. Hur klarar man det mentalt?

Det finns något belönande med att bygga saker och få se slutprodukten av sitt arbete. Jobbar man på kontor skickar man mycket vidare och känner ofta att ens jobb är meningslöst.
Citera
2023-07-30, 20:59
Medlem
Citat:
nej det är inga problem, isåfall skulle det vara problem för en tredjedel av ingenjörerna. jag antar att du inte är ingenjör?

man behöver inte ens visa examensbevis på intervjuer. det som är viktigt är vad du kan. resten spelar ingen roll. du skriver ju i cv:t vad du arbetat med och hur länge, och anger meriter. det är ju både dumt och svårt att ljuga om sådant när du väl är på intervjun, och ännu svårare om du skulle få jobbet och inte kan något. då lär du ju inte bli långlivad på det stället
Citera
2023-07-30, 21:51
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
nej det är inga problem, isåfall skulle det vara problem för en tredjedel av ingenjörerna. jag antar att du inte är ingenjör?

man behöver inte ens visa examensbevis på intervjuer. det som är viktigt är vad du kan. resten spelar ingen roll. du skriver ju i cv:t vad du arbetat med och hur länge, och anger meriter. det är ju både dumt och svårt att ljuga om sådant när du väl är på intervjun, och ännu svårare om du skulle få jobbet och inte kan något. då lär du ju inte bli långlivad på det stället

Nej jag är inte ingenjör. Jag förutsätter bara kallt att den sortens person du beskriver och en person med formella meriter konkurrerar inte på riktigt samma arbetsmarknad även om det finns delmängder där de gör det.
Citera
2023-07-30, 22:44
Medlem
Citat:
Nej jag är inte ingenjör. Jag förutsätter bara kallt att den sortens person du beskriver och en person med formella meriter konkurrerar inte på riktigt samma arbetsmarknad även om det finns delmängder där de gör det.
jo, de kan de definitivt göra. iallafall bland ingenjörer. men det vet du inget om eftersom du inte är ingenjör märker jag med det sagt läser jag på högskola just nu, till ingenjör, givetvis
Citera
2023-08-03, 20:18
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
jo, de kan de definitivt göra. iallafall bland ingenjörer. men det vet du inget om eftersom du inte är ingenjör märker jag med det sagt läser jag på högskola just nu, till ingenjör, givetvis

Egentligen borde jag inte bråka mer utan låta sig bli salig på att du är student. Berätta för mig vad ekonomer lär sig om hur man räknar på arbetsmarknaden eller förstår den ur ett makroekonomiskt perspektiv? Skriv gärna seriöst och uttömmande.
Citera
2023-08-03, 21:32
Medlem
Citat:
Egentligen borde jag inte bråka mer utan låta sig bli salig på att du är student. Berätta för mig vad ekonomer lär sig om hur man räknar på arbetsmarknaden eller förstår den ur ett makroekonomiskt perspektiv? Skriv gärna seriöst och uttömmande.

haha. vad sägs om att du frågar en ekonom istället eller någon som jobbar inom området? nu har jag iofs läst en kurs i ekonomisk teori samt industriell utveckling och ekonomiskt förändring men ska jag vara ärlig var det typ de lättaste kurserna jag läst någonsin, man gled rakt igenom dem, så är det ju med ekonomi. riktig lalligt faktiskt.

sen tycker jag inte om ekonomer. deras prognoser verkar ju iallafall aldrig stämma, flyttar siffror hit och dit gör dem också, konsulter är tydligen bra för de räknas ej som fasta kostnader oavsett hur länge de är inhyrda.

däremot kanske du vill veta något om hur man skickar datatyper med modbus tcp eller nåt annat skoj som jag faktiskt är insatt i?
Citera
2023-08-03, 21:49
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
haha. vad sägs om att du frågar en ekonom istället eller någon som jobbar inom området? nu har jag iofs läst en kurs i ekonomisk teori samt industriell utveckling och ekonomiskt förändring men ska jag vara ärlig var det typ de lättaste kurserna jag läst någonsin, man gled rakt igenom dem, så är det ju med ekonomi. riktig lalligt faktiskt.

sen tycker jag inte om ekonomer. deras prognoser verkar ju iallafall aldrig stämma, flyttar siffror hit och dit gör dem också, konsulter är tydligen bra för de räknas ej som fasta kostnader oavsett hur länge de är inhyrda.

däremot kanske du vill veta något om hur man skickar datatyper med modbus tcp eller nåt annat skoj som jag faktiskt är insatt i?

Jag ser bara massa ord utan substans. jag ställde en konkret fråga även om du antagligen inte vill ha någon diskussion. Vi kan göra det enkelt för dig. Du och jag har diskuterat om två olika vägar att nå samma mål. Jag hävdar att det är två olika arbetsmarknader med två olika potentialer och lönetak. Du är tvärsäker på att det inte är så. Kom igen nu och bevisa att jag har fel om ekonomi nu är lätt som en plätt. Då borde det väl inte vara några problem att lösa uppgiften?
Citera
2023-08-03, 23:14
Medlem
Citat:
Jag ser bara massa ord utan substans. jag ställde en konkret fråga även om du antagligen inte vill ha någon diskussion. Vi kan göra det enkelt för dig. Du och jag har diskuterat om två olika vägar att nå samma mål. Jag hävdar att det är två olika arbetsmarknader med två olika potentialer och lönetak. Du är tvärsäker på att det inte är så. Kom igen nu och bevisa att jag har fel om ekonomi nu är lätt som en plätt. Då borde det väl inte vara några problem att lösa uppgiften?
oj, du är verkligen dummare än vad jag trodde. har du inte lyssnat på vad jag skrivit över huvud taget? man kan ARBETA sig till kunskapen... jag har aldrig arbetat med ekonomi så hur förväntar du dig att jag ska ge ett bra svar på något jag aldrig arbetat med?

men du som är högskoleutbildad, du bör väl kunna svara på dessa frågor?

hur räknar du ut hur böjbart ett fjäderstål är?

hur skickar jag datatyper med modbus tcp?

vilket lufttryck är lämpligt för att blåsa bort sandkorn från stålet i stålindustrin?

vilken tjockleksmätare bör jag använda om jag vill mäta tjockleken på varierande stålsorter?

med vilket moment ska en zirkoniakrona på en titandistans på ett rn inplantat dras fast med?

du är ju högskoleutbildad. svara på mina frågor nudå, de är ju enkla. tydligen är det så det funkar. det viktiga är om man är utbildad eller ej. vad man kan är skitsamma. så svara på frågorna nudå! jävla sopa. kämpa på med dina distanskurser du... värdelös diskussion när du inte ens läst vad jag skrivit om att man kan börja längst ner och jobba sig till kunskapen. hälften av våra ingenjörer saknar utbildning men tydligen tror du mig inte, eller vad är det frågan om? är du kanske en sån där ekonom som går runt i skjorta och tror du är så mycket bättre än alla andra eller?

är du så stolt över din utbildning att du inte kan acceptera att folk utan utbildning också kan ha samma titel som dig? jag kan då berätta för dig att direkt efter gymnasiet jobbade jag med att automatisera fakturor och dylikt, en del var civilingenjör i datateknik, några var högskoleingenjör, någon var civilekonom som läst ett par kurser data efteråt osv. ändå utförde vi samma arbete. hade jag stannat kvar där i säg 5 år hade jag haft exakt samma ansvar och kunskap som de andra anställda hade, som hade sin fina utbildning. ubildning är bara viktigt de första åren i arbetslivet, sen spelar det faktiskt väldigt liten roll
Senast redigerad av DrillBitTTT 2023-08-03 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in