2023-08-01, 22:29
Medlem
Det verkar som folk här tror att suggorna stog mitt i banan vilket inte riktigt stämmer.
Det går en väg igenom banan därav stog det suggor på båda sidor av vägen för att avgränsa vägen från flygrakan. Dessa står en jävla lång bit bort och inget som uppkommer som ett plötsligt hinder.
Citera
2023-08-02, 00:55
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballen86
Det verkar som folk här tror att suggorna stog mitt i banan vilket inte riktigt stämmer.
Det går en väg igenom banan därav stog det suggor på båda sidor av vägen för att avgränsa vägen från flygrakan. Dessa står en jävla lång bit bort och inget som uppkommer som ett plötsligt hinder.
Avspärrningsstaketen står ganska precis mitt på flygrakan. Det är ungefär 1 000 meter in till avspärrningen, mätt både från flygrakans norra ände och mätt från flygrakans södra ände.
Citera
2023-08-02, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Avspärrningsstaketen står ganska precis mitt på flygrakan. Det är ungefär 1 000 meter in till avspärrningen, mätt både från flygrakans norra ände och mätt från flygrakans södra ände.

Ja jag vet vart dom står, jag var där när det hände. Men dom står ju där för att spärra för vägen. Och som sagt han viste också vart dom stog han körde där ett x antal gånger innan smällen. Men läser man i tråden så får vissa det som att de står mitt i vägen och blockerar vilket dom inte gör.
Citera
2023-08-02, 06:39
Medlem
Tidigare i tråden nämns det att den så tragiskt förolyckade föraren körde en V-max, var det den första modellen eller uppföljaren?

Första modellen var allmänt känd för sina undermåliga bromsar.
Citera
2023-08-02, 07:35
Medlem
[quote=alfamiso|85263313]
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Gyllensten
Åkte förbi där idag på MC.

Det skrevs: "Jag tror inte någon kör in i dessa om man vet att de står mitt i vägen.
Kör man på flygfältet och har ingen koll på att något står i vägen mitt på banan då blir man nog överraskad."

Om någon ställer betongsuggor mitt i vägen för att stävja "buskörningar" som man vet förekommer, så har man i ju helt klart gillrat en fin dödsfälla. Kanske är man stolt över sin fälla. Hände det mitt på dagen i god sikt, eller?

Dom står alltid där då det går en väg igenom flygfältet.
Dom står där så obehöriga inte kan köra in på flygfältet ifrån den vägen.
Han var som sagt medveten om att dom stog där då han säkert iallafall 20 ggr redan hade kört rakan och kommit tillbaka.

Vi kommer nog aldrig få reda på den riktiga anledningen till varför det hände.

Jag tycker själv att det var riktigt idiotiskt att köra som dom här killarna och att dom förstörde för oss andra, men ingen förtjänar att dö för det.

Må han vila i frid
Citera
2023-08-02, 19:29
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeNytt
Tidigare i tråden nämns det att den så tragiskt förolyckade föraren körde en V-max, var det den första modellen eller uppföljaren?

Första modellen var allmänt känd för sina undermåliga bromsar.

Det nämdes även att det handlade om Gen2. Alltså andra modellen 1700cc. Bromsarna ska vara helt okej.
Citera
2023-08-02, 19:38
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
verkar helt galet. ser ut som en stridsvagn kört in i suggorna. hur fort körde han X vikt på mc.....

Vmaxen är en av de tyngre hojarna. Med förare långt över 300kg. Tophastighet 240km/h om jag inte har fel.
Citera
2023-08-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggerunk
Eftersom ingen av er började med att beklaga sorgen så hyser jag ingen större förhoppning att ni är vettiga på något annat sätt.
Avskriver er båda som muppar.
Vill du ha inlägg med massa hjärtan och styrkekramar så bör du söka dig till facebook eller liknande istället, det här är flashback och här diskuterar vi olyckan.
Om du inte klarar av att folk ifrågasätter din polares korkade och tveksamma beteende så bör du kanske inte vara här, speciellt inte om det enda du har att tillföra är att kalla alla som tycker annorlunda för köttnylle och mongolider.

Att du sen ska försöka nedvärdera alla andras åsikter och kunskap, samtidigt som du visar att det är din egen kunskap som är bristande får varken dig eller din polare att framstå som speciellt vettiga människor.

Låt säga att det är tekniskt fel, då är fortfarande kokande bromsvätska ganska långt ner på listan av mest sannolika felen. Så du får ju gärna förklara varför du säger att det är det mest sannolika, då måste du ju ha något som tyder på det?

Det är omöjligt att förstå varför man kommer och kör dragrace på ett stuntevent med en stor, tung och klumpig motorcykel, speciellt när arrangören har sagt ifrån och bett dom sluta. Det låter verkligen som någon typ av bekräftelsebehov och titta på mig beteende, det är något man förväntar sig från omogna killar på sporthojar.
Citera
2023-08-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Vill du ha inlägg med massa hjärtan och styrkekramar så bör du söka dig till facebook eller liknande istället, det här är flashback och här diskuterar vi olyckan.
Om du inte klarar av att folk ifrågasätter din polares korkade och tveksamma beteende så bör du kanske inte vara här, speciellt inte om det enda du har att tillföra är att kalla alla som tycker annorlunda för köttnylle och mongolider.

Att du sen ska försöka nedvärdera alla andras åsikter och kunskap, samtidigt som du visar att det är din egen kunskap som är bristande får varken dig eller din polare att framstå som speciellt vettiga människor.

Låt säga att det är tekniskt fel, då är fortfarande kokande bromsvätska ganska långt ner på listan av mest sannolika felen. Så du får ju gärna förklara varför du säger att det är det mest sannolika, då måste du ju ha något som tyder på det?

Det är omöjligt att förstå varför man kommer och kör dragrace på ett stuntevent med en stor, tung och klumpig motorcykel, speciellt när arrangören har sagt ifrån och bett dom sluta. Det låter verkligen som någon typ av bekräftelsebehov och titta på mig beteende, det är något man förväntar sig från omogna killar på sporthojar.

Det mest troliga är att bromsarna gått varmt. Det förstår alla som åker. Ditt behov av att snacka skit om en människa som omkommit säger rätt mycket om dig som person. Kanske dags att ställa sig framför spegeln och gå upp ur mammas källare och skaffa dig ett eget liv istället för att bete dig som skit anonymt på nätet.
Citera
2023-08-03, 10:38
Medlem
feemaxxxs avatar
Tråkigt det som hänt, oavsett varför.
Att debattera om bromsar som fått varmt eller inte är rätt meningslöst…
Tycker dock att det vore intressant att få reda på olycksorsaken (fakta). Blir det polisutredning med tekniskt undersökning vid såna här olyckor? Är dessa handlingar offentliga?
Citera
2023-08-03, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Enligt vilka uppgifter är det då? Dina egna påhittade?

Ganska modigt att slänga ur sig förolämpningar och sen följa upp med att kokande bromsvätska skulle vara det mest troliga... Dom körde dragrace, dom bromsar med andra ord bara en gång, vilket gör det väldigt osannolikt för nå kokande bromsar.

Även om bromsarna skulle koka så har motorcyklar två separat bromskretsar, vilket betyder att du fortfarande kan bromsa om en börjar koka, i det osannolika scenariot att båda skulle börja koka under ett dragrace så kvarstår fortfarande motorbroms och att lägga ned cykeln.

Och även om alla bromsar nu skulle koka samtidigt så betyder det sällan att man går från 100%-0% bromsverkan direkt....

Sannolikheten för att det är en klantig förare är väldigt mycket högre än att modern bromsvätska i båda kretsarna skulle koka så kraftigt att båda helt slutar funka fullständigt under ett dragrace...
Varför skulle en krets koka men inte den andra?
Citera
2023-08-03, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raggerunk
Men ditt jävla köttnylle!
Du verkar inte förstå ett skit om mekanik.
Det som troligen orsakade missödet var kokande bromsvätska, det gör att bromsarna slutar att fungera.
Spelar ingen roll om du är helt nybakad förare eller om du är världens bästa. Kokar bromsvätskan så har du noll bromsverkan kvar….
Missödet??

Man måste veta att det finns en begränsning på allt, fading eller kokade olja då skulle jag säga fading alla dar i veckan men det spelar ingen roll vilket som då felet inte är bromsarna utan föraren.

Och fading får man när man inte kan köra, dvs när man inte förstår att bromsarna bara klarar x antal inbromsningar. På en tävling bil som MC så måste man lära sig att bromsa som en idiot sliter ut bromsarna OCH eftersom man bromsat som en idiot måste man sedan gasa som en idiot vilket sliter ut motorn. Och båda dessa sliter dessutom ut däcken och föraren.

Allt detta måste man förstå, det finns en anledning till att en del alltid kör sönder materialet...

En bra förare har en harmonisk rytm, en dålig kör ryckigt.

Man brukar säga att det finns våghalsiga piloter och gamla piloter men det finns inga våghalsiga som är gamla.
Senast redigerad av me163 2023-08-03 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in