2023-07-29, 14:19
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123
Jag vill meddela och varna er alla att Hjalmar är igång igen. Han skrev till mig nyss under ett nytt alias…
Intressant att han fortfarande tror att någon vill ha med honom att göra. Tyder ju på att han är helt låst i sina vanföreställningar om popularitet och kändisskap.

För övrigt så har han inte längre någon angiven adress på varken Ratsit eller Merinfo. Tyder väl på att det som sagts tidigare i tråden att han blivit av med sin lägenhet stämmer. (På Mrkoll har han dock kvar sin gamla adress)

I domen från 2021 kan man läsa följande om Hjalmar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
"Hjalmar Högberg är dömd två gånger tidigare. Han dömdes i december 2014 av Svea
hovrätt för utnyttjande av barn för sexuell posering till skyddstillsyn och i oktober 2017
av Svea hovrätt för ofredande vid 11 tillfällen och överlämnades då till rättspsykiatrisk
vård. Han vårdas fortfarande till följd av den domen och det är med viss förvåning
tingsrätten inser att samtliga nu aktuella brott har begåtts under tid då Hjalmar
Högberg undergått rättspsykiatrisk vård. Det framstår som märkligt att han haft
möjlighet att under vårdtiden fortsätta begå likadana brott som han dömts för.

I målet har inhämtats en rättspsykiatrisk utredning. I det rättspsykiatriska utlåtandet har
den undersökande överläkaren i rättspsykiatri Katarina Howner kommit fram till
slutsatserna, att Hjalmar Högberg begått de misstänkta gärningarna under påverkan av
en allvarlig psykisk störning, att Hjalmar Högberg lider av en allvarlig psykisk störning,
att Hjalmar Högberg till följd av sitt psykiska tillstånd och personliga förhållanden i
övrigt har behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat
tvång, att det därmed finns medicinska förutsättningar att överlämna Hjalmar Högberg
till rättspsykiatrisk vård enligt 31 kap 3 § brottsbalken samt att det till följd av den
psykiska störningen finns risk för återfall i brottslighet av allvarligt slag

Av utlåtandet framgår också att Hjalmar Högberg haft en nedsatt men inte saknad
förmåga till insikt och handlingskontroll"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Citera
2023-08-03, 18:20
Medlem
Har aldrig lagt särskilt mycket tid eller energi på Flashback men nu har jag skapat det här kontot för att varna andra. Hjalmar är igång igen. Han har trakasserat mig sedan 2006, vilket i runda slängar innebär sjutton år nu. Under alla dessa år har jag valt/försökt att ignorera honom. Men nu har jag fått nog.

Under sommaren har han ringt, sms:at och skickat postala brev till mig. Det ena knäppare än det andra. Han skickar bilder på sig själv där han menar att han är en musik- och/eller mediemogul. Han skriver mycket om att han har lyckats i livet, till skillnad från mig, och att han vet att jag har pratat om honom bakom hans rygg. Han vill att jag ska kontakta honom för att vi ska kunna reda ut en konflikt som han menar att vi har.

Enligt tidigare inlägg här sitter han inlåst på rättspsyk på Karsudden utanför Katrineholm. Jag har inte formellt kunnat bekräfta dessa uppgifter, men jag har varit i kontakt med vårdinrättningen. Jag ringde dit och berättade om Hjalmar och att han fortsätter att trakassera mig, trots att han är under deras tillsyn. Mannen jag pratade med skulle ta det vidare och sa även att flera andra hade hört av sig.

Jag har upprättat en polisanmälan och gör en tilläggsanmälan så fort han hör av sig igen. Under de senaste tre veckorna har jag gjort tre stycken. Jag vet att flera innan mig har skrivit att det inte tjänar någonting till att anmäla. Men jag vill uppmana er att göra det samt att även ringa till Karsudden och berätta att deras intagna trakasserar via telefon och brev.

Ju fler anmälningar som kommer in, desto större är chansen att han aldrig kommer ut. Lika så ökar chanserna för att han inte längre kommer ha tillgång till telefon. Jag kanske är naiv, men jag har en sådan tilltro till rättsväsendet att de ska kunna reda ut en sådan no brainer som fallet Hjalmar Högberg, Carlos Maturana eller vad fan han nu kallar sig, är.

Hans beteende är inte OK, och det är våra liv han förstör. Det var lätt att skratta åt honom för tio år sedan ute i Haninge och Tyresö. Men idag är han en dömd pedofil och ska behandlas därefter.
Citera
2023-08-04, 21:48
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxmedium
Har aldrig lagt särskilt mycket tid eller energi på Flashback men nu har jag skapat det här kontot för att varna andra. Hjalmar är igång igen. Han har trakasserat mig sedan 2006, vilket i runda slängar innebär sjutton år nu. Under alla dessa år har jag valt/försökt att ignorera honom. Men nu har jag fått nog.

Under sommaren har han ringt, sms:at och skickat postala brev till mig. Det ena knäppare än det andra. Han skickar bilder på sig själv där han menar att han är en musik- och/eller mediemogul. Han skriver mycket om att han har lyckats i livet, till skillnad från mig, och att han vet att jag har pratat om honom bakom hans rygg. Han vill att jag ska kontakta honom för att vi ska kunna reda ut en konflikt som han menar att vi har.

Enligt tidigare inlägg här sitter han inlåst på rättspsyk på Karsudden utanför Katrineholm. Jag har inte formellt kunnat bekräfta dessa uppgifter, men jag har varit i kontakt med vårdinrättningen. Jag ringde dit och berättade om Hjalmar och att han fortsätter att trakassera mig, trots att han är under deras tillsyn. Mannen jag pratade med skulle ta det vidare och sa även att flera andra hade hört av sig.

Jag har upprättat en polisanmälan och gör en tilläggsanmälan så fort han hör av sig igen. Under de senaste tre veckorna har jag gjort tre stycken. Jag vet att flera innan mig har skrivit att det inte tjänar någonting till att anmäla. Men jag vill uppmana er att göra det samt att även ringa till Karsudden och berätta att deras intagna trakasserar via telefon och brev.

Ju fler anmälningar som kommer in, desto större är chansen att han aldrig kommer ut. Lika så ökar chanserna för att han inte längre kommer ha tillgång till telefon. Jag kanske är naiv, men jag har en sådan tilltro till rättsväsendet att de ska kunna reda ut en sådan no brainer som fallet Hjalmar Högberg, Carlos Maturana eller vad fan han nu kallar sig, är.

Hans beteende är inte OK, och det är våra liv han förstör. Det var lätt att skratta åt honom för tio år sedan ute i Haninge och Tyresö. Men idag är han en dömd pedofil och ska behandlas därefter.
Det fetade stycket är helt enligt Hjalmars playbook. Otaliga unga killar har drabbats. Aldrig unga tjejer, vuxna män eller kvinnor. Kontakterna börjar oskyldigt nog men eskalerar sedan. I vissa fall har Hjalmar varit anonym och hånat offret med att denne inte vet vem han är och att polisen inte kan göra något.

Polisanmälan är dock helt rätt, liksom så mycket dokumentation som möjligt. Chatloggar, samtalsloggar o.s.v. Dessa saker fällde honom enkelt i den senaste rättegången där Hjalmar dömdes.
Citera
2023-08-06, 23:32
Medlem
Hej!

Jag är nyligen 18 år fyllda(har varit det hela tiden han skickat) och har fått denna killen efter mig. Här kommer historian, som förövrigt är mycket lik historian medlemmen skrev ett par inlägg ovanför detta:

Jag matchade med en person på tinder, i början var helt ok och han skrev och frågade om hur jag mådde osv. Efter en stund så började han fråga om han kunde få bilder osv på min uppsvällda mage som har nämnts flera gånger i denna tråden. Jag sa naturligtvis upp och efter drygt två dagars spamm så gav han upp och började istället tjata om andra saker. Den andra saken han tjatade om så skickade han bilder på 9 killar(brats i 18-20 år åldern), det var olika halvt-sexuella bilder och han ville att jag skulle säga vilka jag sjölv hade upplevt. Alltså vilken av de avfotograferade situationerna jag hade funnit mig själv i. Jag tyckte detta var mycket konstigt och svarade det han uppenbart ville, när han sen började tjata om foton igen så blockerade jag honom. Notera att vi skrev på Messenger.

Att vi skrev på Messenger betydde att han har mitt telefonnummer. Dagen efter jag blockerade honom så började han skriva till mig på sms att han var en extremt känd fotograf osv som hette Carlos typ. Han skrev att han kände personen jag skrev med och att jag genast bör avblockera honom. När jag sen även hade blockerat det numret efter otaliga sms så fick jag ett sms från ett anonymt konto. Han skrev där att jag bör avblockera han NU annars skulle kan komma hem till mig, vilket var ganska skrämmande eftersom han hade mitt telefonnummer.

Tiden gick efter några återkommande sms men här om dagen så ringde han min mor och bad att få prata med mig. När jag hade lagt på så fick hon även sms om att han var fotograf osv. Efter första kontakten jag nämnde ovan så anmälde jag honom eftersom det kändes rätt och anmälde han igen efter han kontaktade min mamma men det hjälper såklart inget.

Så nu till frågan, har ni några tips hur man slipper honom? Sjukt jobbigt och obehagligt!
Citera
2023-08-07, 13:52
Medlem
Hej!

Jag har nästan exakt samma historia med Hjalmar. Han skickade de bilderna på killar med uppblåst mage och han har försökt ringa mig. Jag är fotograf själv och han ville att jag skulle ta bilder på honom. Har läst de flesta inlägg här på Flashback och han verkar vara extremt psykiskt störd.

Jag polisanmälde det och väntar på att höra tillbaka från polisen.
Citera
2023-08-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanns
Hej!

Jag är nyligen 18 år fyllda(har varit det hela tiden han skickat) och har fått denna killen efter mig. Här kommer historian, som förövrigt är mycket lik historian medlemmen skrev ett par inlägg ovanför detta:

Jag matchade med en person på tinder, i början var helt ok och han skrev och frågade om hur jag mådde osv. Efter en stund så började han fråga om han kunde få bilder osv på min uppsvällda mage som har nämnts flera gånger i denna tråden. Jag sa naturligtvis upp och efter drygt två dagars spamm så gav han upp och började istället tjata om andra saker. Den andra saken han tjatade om så skickade han bilder på 9 killar(brats i 18-20 år åldern), det var olika halvt-sexuella bilder och han ville att jag skulle säga vilka jag sjölv hade upplevt. Alltså vilken av de avfotograferade situationerna jag hade funnit mig själv i. Jag tyckte detta var mycket konstigt och svarade det han uppenbart ville, när han sen började tjata om foton igen så blockerade jag honom. Notera att vi skrev på Messenger.

Att vi skrev på Messenger betydde att han har mitt telefonnummer. Dagen efter jag blockerade honom så började han skriva till mig på sms att han var en extremt känd fotograf osv som hette Carlos typ. Han skrev att han kände personen jag skrev med och att jag genast bör avblockera honom. När jag sen även hade blockerat det numret efter otaliga sms så fick jag ett sms från ett anonymt konto. Han skrev där att jag bör avblockera han NU annars skulle kan komma hem till mig, vilket var ganska skrämmande eftersom han hade mitt telefonnummer.

Tiden gick efter några återkommande sms men här om dagen så ringde han min mor och bad att få prata med mig. När jag hade lagt på så fick hon även sms om att han var fotograf osv. Efter första kontakten jag nämnde ovan så anmälde jag honom eftersom det kändes rätt och anmälde han igen efter han kontaktade min mamma men det hjälper såklart inget.

Så nu till frågan, har ni några tips hur man slipper honom? Sjukt jobbigt och obehagligt!

finns inte mycket mer att göra än att anmäla honom men räkna inte med att det leder till nåt... har man tur så kommer mängden anmälningar att till slut få polisen att utreda detta ordentligt

oavsett om du anmäler eller inte, spara ALLT som verkar komma från honom. det kan hjälpa i framtiden. det verkar även vara vanligt att han kontaktar bekanta via sociala medier som fb och insta. be dem skicka skärmdumpar på deras kontakt med honom också
kolla även igenom dina inställningar där och se om folk kan se dina kontakter. kan man inte det så kan han inte skriva till folk ju

sist kan du även byta telefonnummer, men se till att det är dolt från början... aset verkar inte ha något annat att göra än att bara leta efter folk så du vill inte riskera att han får tag på ditt nya nummer
Citera
2023-08-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon13579
Hej!

Jag har nästan exakt samma historia med Hjalmar. Han skickade de bilderna på killar med uppblåst mage och han har försökt ringa mig. Jag är fotograf själv och han ville att jag skulle ta bilder på honom. Har läst de flesta inlägg här på Flashback och han verkar vara extremt psykiskt störd.

Jag polisanmälde det och väntar på att höra tillbaka från polisen.

räkna tyvärr inte med att polisen kommer göra nåt (om han inte presenterade sig med sitt namn)

tips är att ringa till karsudden och berätta om det. även om personalen inte verkar göra nåt så kommer de fatta att han håller fortfarande på och trakasserar folk så de inte släpper ut honom (eller ger honom en mobiltelefon)
blir de uppringda tillräckligt mycekt måste de göra nåt till slut
Citera
2023-08-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanns
Hej!

Jag insåg efter att ha försökt bli av med honom att det bästa sättet är att undvika att svara honom. Det triggar bara igång hans beteende när man svarar.

Blocka direkt utan svar. Informera alla dina nära och kära att inte ge ut dina personuppgifter. Lås instagram. Ta bort följare som du inte känner. Vad du än kommer på.

Som andra sagt så kommer en polisanmälan ej leda någonstans. Jag ringde och polisanmälde men de valde att inte gå vidare med den. Motiveringen från utredaren? Det slösas på skattepengar om jag skulle läggas till i åtalet, eftersom den inte skulle innebära svårare konsekvenser än han redan var i en process att få. I princip så behöver han dyka upp utanför din dörr för att de ska kunna göra något (kontaktförbud). Sveriges rättssystem i ett nötskal.
Citera
2023-08-13, 19:47
Medlem
Kolla hans Facebook vad han skriver att han blivit utsatt för 6 olika stalkers dom senaste åren ganska patetiskt haha
Citera
2023-08-15, 13:54
Bannlyst
Är afrikanen inläst eller vågar han röra sig i det fria ?
Citera
2023-09-13, 18:52
Medlem
UT64s avatar
När det gäller denna tråd så har den under årens lopp haft ett tiotal olika troll och skräpkonton som haft som enda uppgift att framhålla vilken fantastisk person Hjalmar är. Och som vräkt ur sig hån och hat mot de som ifrågasatt honom.

Och de får naturligtvis göra så om de behagar dem. Men för exakt ett år sedan slutade de tvärt att skriva, och har inte hörts av sedan dess. Varför kan vi bara gissa oss till då vi inte kan spekulera i vilka som står bakom dessa konton. Men faktum är att Hjalmar själv nog tjänat på att inte ha denna infantila kör av supportrar som gör bort sig i varje inlägg.

För övrigt hoppas jag att Polisen snart har en ny utredning klar om Hjalmars senaste stalkingbrott. Han har ju hittills alltid dömts till rättspsykiatrisk vård men kanske kommer de att nästa gång skicka honom till ett vanligt fängelse. Inte för att han är frisk utan för att straffa honom mera resolut.
Citera
2023-09-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När det gäller denna tråd så har den under årens lopp haft ett tiotal olika troll och skräpkonton som haft som enda uppgift att framhålla vilken fantastisk person Hjalmar är. Och som vräkt ur sig hån och hat mot de som ifrågasatt honom.

Och de får naturligtvis göra så om de behagar dem. Men för exakt ett år sedan slutade de tvärt att skriva, och har inte hörts av sedan dess. Varför kan vi bara gissa oss till då vi inte kan spekulera i vilka som står bakom dessa konton. Men faktum är att Hjalmar själv nog tjänat på att inte ha denna infantila kör av supportrar som gör bort sig i varje inlägg.

För övrigt hoppas jag att Polisen snart har en ny utredning klar om Hjalmars senaste stalkingbrott. Han har ju hittills alltid dömts till rättspsykiatrisk vård men kanske kommer de att nästa gång skicka honom till ett vanligt fängelse. Inte för att han är frisk utan för att straffa honom mera resolut.

Det lär inte hända att dom skickar honom till ett vanligt fängelse han är allvarligt störd uppmanar som sagt alla att kontakta hans avdelning 015056062. Mycket märkligt att han överhuvudtaget får permissioner han borde hållas inne på avdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in