2023-08-03, 18:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det jag undrade över var hur den andra raden börjar.
"not as·the·covenant which" står det i den interlinjära översättningen.

Vad jag undrade då är om det hebreiska ord som översatts som "as" är lika tvetydigt som på engelska.
På svenska har det översatts som "inte ett sådant förbund som" men jag undrar om det inte skulle kunna tolkas som "inte på samma sätt som" eller "inte så som det gjodes den gången", snarare än att det syftar på att det nya förbundet nödvändigtvis skulle behöva ha ett annat innehåll.
Betydelsen "(inte) på samma sätt som..." skulle kräva att "ke" satts ihop med "'ashaer" till "ka'ashaer", en komparativ konjunktion.
Men då "ke" står ihop med "habberit" ("förbundet"), sammandraget till "kabberit", är "ke" en preposition ("såsom"). Därav betydelsen "(inte) såsom förbundet".
Citera
2023-08-03, 19:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Helt korrekt att det i en svensk Bibel skrivs som Jona. Jag har aldrig påstått något annat.

Däremot finns det andra ställen i svenskan där det förekommer även andra stavningar vid hänvisningar till just profeten Jona, vilket jag bevisade genom att ge ett exempel som Västerås Stadsarkiv publicerade för endast ett par år sedan.
Det finns fler exempel.

Samma gäller för övrigt för Noa, Noah och Noak. Alla tre är accepterade stavningar i svenskan, men det är Noa som används i dagens Biblar.
Om du med "accepterad stavning i svenskan" menar att stavningen är hävdvunnen och norm har du fel. "Jonah" är inte en hävdvunnen stavning. Det du har hittat är en felstavning, vilket också framgår av hur konstverkets namn skrivs annanstans. M
Men om du med "accepterad stavning i svenskan" menar att stavningen förekommer i svensk text kan du försvara vilka som helst stavfel på samma sätt, t.ex. "Jomah", "Jåna", "Ioba" o.s.v.
Citera
2023-08-03, 19:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Betydelsen "(inte) på samma sätt som..." skulle kräva att "ke" satts ihop med "'ashaer" till "ka'ashaer", en komparativ konjunktion.
Men då "ke" står ihop med "habberit" ("förbundet"), sammandraget till "kabberit", är "ke" en preposition ("såsom"). Därav betydelsen "(inte) såsom förbundet".
Tack för klargörandet.
Citera
2023-08-03, 19:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Om du med "accepterad stavning i svenskan" menar att stavningen är hävdvunnen och norm har du fel. "Jonah" är inte en hävdvunnen stavning. Det du har hittat är en felstavning, vilket också framgår av hur konstverkets namn skrivs annanstans. M
Men om du med "accepterad stavning i svenskan" menar att stavningen förekommer i svensk text kan du försvara vilka som helst stavfel på samma sätt, t.ex. "Jomah", "Jåna", "Ioba" o.s.v.
Nej, jag menar att den som skrev så trodde att det var korrekt att skriva så, inte att det är ett oavsiktligt skrivfel och som jag skrev från början är det en förekommande stavning av namnet bland svenskar som skriver om Jona. Fast jag utgår ifrån att det är personer som inte läser Bibeln som skriver så.
Citera
2023-08-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

Obs inte ens läst vad du skrivit!
Räcker detta som BEVIS för dig /er? Menar vad mer än detta kan man begära??
Dött blod ÄR dött. Men Jesus blod lever för evigt!
Det är kraft i Jesus blod låt hans blod rena dig gå till honom för snart är det försent!
Förstår ni ens varför Israels regering gömt detta? Förstår ni inte att detta BORDE varit på varenda TV dygnet runt?! Nej de vill ta er alla till helvetet!
Beviset att hans blod lever 2000år senare 8ch än idag.

https://www.bitchute.com/video/kxgVODhDcNTy/

https://www.bitchute.com/video/11MGPcDBlNST/

VAD SA NI NU? VAD SKA NI HA FÖR URSÄKTER NU FÖR ATT DYRKA OCH LYDA UNDER SATAN?
HELA SK SAMHÄLLET MED PÅHITTADE OLAGLIGA MYNDIGHETER STYRS AV PRIVATA FÖRETAG SOM DYRKAR SATAN!
COME OUT FROM AMONG HER MY PEOPLE!
PÅVEN EN AV DE VÄRSTA SATANISTER JAG SETT MED EGNA ÖGON! BLASPHEMY Gud,Jesus Kristus!
Han är Jesuit! han är Satans synagoga.
Citera
2023-08-15, 13:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshua
Det är kraft i Jesus blod låt hans blod rena dig gå till honom för snart är det försent!
Förstår ni ens varför Israels regering gömt detta? Förstår ni inte att detta BORDE varit på varenda TV dygnet runt?! Nej de vill ta er alla till helvetet!

HELA SK SAMHÄLLET MED PÅHITTADE OLAGLIGA MYNDIGHETER STYRS AV PRIVATA FÖRETAG SOM DYRKAR SATAN!
PÅVEN EN AV DE VÄRSTA SATANISTER JAG SETT MED EGNA ÖGON! BLASPHEMY Gud,Jesus Kristus!

Du har inte funderat på att söka hjälp?
Citera
2023-08-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

sök på ordet LAMINEM och se bilder på det med tack! det finns i DIN kropp.
Vad står det i DITT DNA? TA DU! REDA PÅ DET. FLR GUD HAR SKRIVIT I DIG Å DET KAN DU INTE TVÄTTA BORT!
Citera
2023-08-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Du har inte funderat på att söka hjälp?
Antar du inte ens bemödat dig att se FAKTA? Det är DU som behöver hjälp all hjälp som kan uppbådas skall be över din arma själ.
Citera
2023-08-15, 13:42
Medlem
Citat:
sök på ordet LAMINEM och se bilder på det med tack! det finns i DIN kropp.
Vad står det i DITT DNA? TA DU! REDA PÅ DET. FLR GUD HAR SKRIVIT I DIG Å DET KAN DU INTE TVÄTTA BORT!
ja just jag det är er SCIENCE från Satan som upptäckt detta.
Citera
2023-08-15, 14:12
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Antar du inte ens bemödat dig att se FAKTA? Det är DU som behöver hjälp all hjälp som kan uppbådas skall be över din arma själ.

Vadå för fakta?
Citera
2023-08-15, 21:32
Medlem
Citat:

Du drar verkligen ett stort lass du för att övertyga andra om att religösa personer är helt normala och rationellt tänkande individer. 😂.
Citera
2023-08-16, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du drar verkligen ett stort lass du för att övertyga andra om att religösa personer är helt normala och rationellt tänkande individer. 😂.
tycker uppriktigt synd om dig. du behöver inte hamna i helvetet. jag vill inte det! önskar jag ej min värste ovän. Snälla gå till Kristus medans tid finns!!
Du kommer behöva honom denna höst och vinter.. Tro mig.
Såg du ens videon? Fader vågar du nog inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in