2023-08-03, 11:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vad menar du med att det blev en lite märklig dubbeltydig mening beroende av var man lägger betoningen?

Hur som haver så hade T.s kropp legat längre än en halvtimme efter hennes död i lgh (om inte du har något bättre ställe).

Kommer inte ihåg exakt tid när JJ.s telefon började förflytta sig (i samband med att de båda kvinnorna bar ner T.s kropp) men det var iaf långt mer än en halvtimme.
Ju längre kroppen legat, desto större chans att hundarna skulle markerat. Men, som BayouX skrev, kan det starkdoftande rengöringsmedlet förvillat dem. Kan det månne varit avsikten?
Citera
2023-08-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Den rörelsesession på Johannas telefon som bör höra ihop med att de bar ner Toves kropp inleds 03:35:08 och slutar 03:41:40.

Toves telefon förflyttar sig i bil från Johannas bostad kl 03:45.

Vilken otrolig tur tjejerna hade, att inte grannen hörde dom när dom bar ner Tove. Grannsonen under, tog 8 steg på 6 meter 03:35:22.
Citera
2023-08-03, 11:16
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Aceton borde ha förstört ytskiktet på den nya plastmattan i badrummet, men poliserna hade reagerat på den starka lukten av rengöringsmedel, så visst kan det ha förvillat hundarna.

Jag tror dock mer på Ms berättelse, att de satte sig i köket först. Samtidigt kan jag undra varför de inte satte sig i rummet?
Troligen dödades hon runt 02:30 snåret och det dröjer ytterligare en timme innan de fraktar bort henne.
Men om Majas berättelse skulle stämma så finns inte Tove inne på toaletten en kvart senare.

Om Johanna dragit ut Tove från toaletten direkt efter mordet och lindat in henne i lakanet och hon legat typ innanför ytterdörren så skulle det kunna förklara ljuden som grannen hörde när han ringde på (efter stora dunsen)

då skulle hon ha legat invirad i ett lakan i ca 40 min i hallen, skulle hundar markera på det då?
Citera
2023-08-03, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror du hon tyckte synd om Tove eller hennes anhöriga när hon i förhör sa:

(förhör 31/10)
Vi har inte hittat Tove än, hon har sina anhöriga, du vet ju själv hur glad du blev när
du fick prata med dina föräldrar.
Ja
Kan du hjälpa oss hitta Tove, så gör det, så någon annan får lite ro i sin själ också.
Ja. (lång tystnad).

Vill du ha en paus så måste du säga till?
Jag kan ta en paus
Paus klockan 13.39
Återupptas kl. 13.52
Är det något du vill berätta efter pausen?
Nää, nej.

Det finns så mycket konstigt i det här Maja, det absolut enklaste är ju att berätta
sanningen. Jag tror inte du gör det Maja.
Nähä, men det gör jag. (lång tystnad)

När ni är där dagen efter, vid Illharjen, vad pratade du och Johanna om då?
Vi pratade om det som hänt.
Gråter ni? Är ni ledsna?
Nej, jag är i chock.
Över vad?
Att hon inte kommit hem. (lång tystnad)
Maja är rädd och har svårigheter som oinvigda inte kan förstå.
Npf-diagnoser är oerhört svåra att förstå. Ingen är den andre lik.
Lägg därtill Majas förmodade ptsd, från uppväxten, så förstår jag mycket väl att hon inte sjunger ut.
Hon uppvisar däremot att hon är berörd.
Citera
2023-08-03, 11:43
Avslutad
Citat:
Vilken otrolig tur tjejerna hade, att inte grannen hörde dom när dom bar ner Tove. Grannsonen under, tog 8 steg på 6 meter 03:35:22.
Jag såg det från tilläggsprotokollet. Det är konstigt hur det sammanfaller i tid, man undrar ju om han hörde nåt ljud och gick upp men ångrade sig och gick o la sig direkt igen. Men då hade han förstås sagt det. Tänk om han hade tittat ut genom fönstret när de bar bort kroppen.
Citera
2023-08-03, 12:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Troligen dödades hon runt 02:30 snåret och det dröjer ytterligare en timme innan de fraktar bort henne.
Men om Majas berättelse skulle stämma så finns inte Tove inne på toaletten en kvart senare.

Om Johanna dragit ut Tove från toaletten direkt efter mordet och lindat in henne i lakanet och hon legat typ innanför ytterdörren så skulle det kunna förklara ljuden som grannen hörde när han ringde på (efter stora dunsen)

då skulle hon ha legat invirad i ett lakan i ca 40 min i hallen, skulle hundar markera på det då?
Jag är inte särskilt insatt i hundarnas förmåga och vågar inte svara på det.
Men jag har en tanke om att plastsäckarna dragits på ganska snart och igenom påsen tror jag inte kadaverinet kommer. Lakan är jag mer tveksam till, men jag vet inte.
Citera
2023-08-03, 12:23
Medlem
Citat:
Aceton borde ha förstört ytskiktet på den nya plastmattan i badrummet, men poliserna hade reagerat på den starka lukten av rengöringsmedel, så visst kan det ha förvillat hundarna.

Jag tror dock mer på Ms berättelse, att de satte sig i köket först. Samtidigt kan jag undra varför de inte satte sig i rummet?

Spontant känns vardagsrummet mer för häng och att samtala vid köksbordet lite mer allvarsamt. Jag tänker på när politiker ibland av PR-skäl besökt sk vanliga medborgare för samtal runt köksbordet. Eller uttrycket 'runda bords samtal.'
Kanske M behövde vila där. I första förhörenr säger J att M hade låg energi.
Citera
2023-08-03, 12:54
Medlem
Citat:
Tror du hon tyckte synd om Tove eller hennes anhöriga när hon i förhör sa:

(förhör 31/10)
Vi har inte hittat Tove än, hon har sina anhöriga, du vet ju själv hur glad du blev när
du fick prata med dina föräldrar.
Ja
Kan du hjälpa oss hitta Tove, så gör det, så någon annan får lite ro i sin själ också.
Ja. (lång tystnad).

Vill du ha en paus så måste du säga till?
Jag kan ta en paus
Paus klockan 13.39
Återupptas kl. 13.52
Är det något du vill berätta efter pausen?
Nää, nej.

Det finns så mycket konstigt i det här Maja, det absolut enklaste är ju att berätta
sanningen. Jag tror inte du gör det Maja.
Nähä, men det gör jag. (lång tystnad)

När ni är där dagen efter, vid Illharjen, vad pratade du och Johanna om då?
Vi pratade om det som hänt.
Gråter ni? Är ni ledsna?
Nej, jag är i chock.
Över vad?
Att hon inte kommit hem. (lång tystnad)

Ja, det här säger det mesta ang om hur mycket sanning MH berättar.

Hon är i chock över att TT inte kommit hem, trots att hon nyss hjälpt till att bära ner ett lik, vet att så många är ute och letar efter TT.

De ber henne i förhör att berätta sanningen så TT.s anhöriga kan få ro.

MH fortsätter att tiga, jag har väldigt svårt att en ung kvinna skulle klara av detta om hon är oskyldig.
Citera
2023-08-03, 13:04
Medlem
Citat:

Ändå så skriver du att TT inte kan ha varit i lägenheten mer än 30 minuter (efter döden). Att någon/några städat med div medel är klart sen tidigt.

Att de satte sig i köket är väl inte så konstigt, där fanns förmodligen fler sittplatser än i det belamrade kombinerade sov/vardagsrummet.
Citera
2023-08-03, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Spontant känns vardagsrummet mer för häng och att samtala vid köksbordet lite mer allvarsamt. Jag tänker på när politiker ibland av PR-skäl besökt sk vanliga medborgare för samtal runt köksbordet. Eller uttrycket 'runda bords samtal.'
Kanske M behövde vila där. I första förhörenr säger J att M hade låg energi.
Precis. De hade en del att samtala om. Det var inte läge för att hänga.
Citera
2023-08-03, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

15 minuter ska räcka för en kropp att börja avge dofter
Citera
2023-08-03, 13:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
15 minuter ska räcka för en kropp att börja avge dofter

Det där kan variera en hel del.

Det vi kan notera i detta fallet är att sådana dofter inte avsatts i tillräcklig utsträckning för att hundarna skulle markera, och därmed kan man utifrån sökresultatet med hundarna inte dra några slutsatser om i vilka utrymmen Toves kropp befunnit sig och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in