Citat:
Nej, jag tog Malmö just som ett exempel eftersom det alltid har bott mycket romer i Malmö.
Judarna flyttar ut (till Stockholm), romerna flyttar in. En riktig nitlott för skatteunderlaget.
Din tes om att det fanns fler minoriteter förr relativt sett väntar vi på något slags belägg för.
Jag tycker jag visat att 98% verkar stämma väl, borträknat finnarna. Och du nämnde inte finnar som ett slags minoritet i ditt inlägg.
Folkhemmet var homogent på alla sätt och vis.
Det konservativa Sverige har inte behandlat våra minoriteter sämre än vad "liberala" USA behandlat sina för övrigt. Och konflikter lever kvar, här som där.
Judarna flyttar ut (till Stockholm), romerna flyttar in. En riktig nitlott för skatteunderlaget.
Din tes om att det fanns fler minoriteter förr relativt sett väntar vi på något slags belägg för.
Jag tycker jag visat att 98% verkar stämma väl, borträknat finnarna. Och du nämnde inte finnar som ett slags minoritet i ditt inlägg.
Folkhemmet var homogent på alla sätt och vis.
Det konservativa Sverige har inte behandlat våra minoriteter sämre än vad "liberala" USA behandlat sina för övrigt. Och konflikter lever kvar, här som där.
Som exempel på vad???? Zigge? DET var ju frågan.
Jag skrev att det just var min tro och inte något som jag påstod skulle vara sanningen.
Och nej jag tänker inte sitta och leta efter bevis för detta min tro, eftersom jag vet att den typen av bevis är svårt hitta tydlig bevisning för. Liksom inte värt mödan.
Däremot så är det ju uppenbart så att nej Sverige som nation har inte varit speciellt homogent historiskt.
Att jag inte nämnde finnarna, betyder detta då tycker du att vi glatt kan räkna bort deras existens?
Folkhemmet infann typ efter andra världskriget....då fanns redan samer, judar, tornedalningar, finnar och romer i landet....utöver även andra etniciteter.....SEN! kom det fler romer och judar från div. koncentrationsläger....och sen kom italienare, greker, chilenare, torkar etc etc i div. invandringsvågor...
så nej. Sverige har inte varit speciellt "homogent" då de utkommer till EXISTENSEN av olika kulturer...
däremot så går det hävda att Sverige varit homogent i sitt beteende av att bara acceptera en enda kultur och ignorera och förtrycka alla andras.